Práce Petry Pětileté (1978) jsou těsně propojeny s jejím osobním životem, tedy především s prostředím, v němž se aktuálně pohybuje. Tuto tendenci lze vystopovat už u jejích nejranějších projektů – například pro galerii Jelení (spolu s Magdalenou Peševou) v roce 2003 uspořádaly výstavu Made in UK. Pětiletá propašovala v Anglii do jedné továrny, kde pracovala, fotoaparát, a zachycovala momenty, kdy stroje vypnuly, a lidé měli pauzu. Tyto fotografie v životní velikosti a videozáznam hodin na továrně tvořily kostru výstavy. Obrácený postup – cestu do vysněných míst – zvolila v projektu Průvodci (2003), kdy snímky své osoby vmanipulovala do fotografií z obrazových cestovních průvodců. Přetváření reálného světa do ideálně umělého nalézáme i v sérii snímků Bytovky (2009). Pětiletá odstranila sociální znaky nižší třídy, které se kolem developerského projektu vrstvily, a zasadila domy do katalogově krásné krajiny.
Práce Turn me on (2005), ve které autorka nebyla ani výzvědnicí, ani pozorovatelkou nebo následnou manipulátorkou, nýbrž zadavatelkou úkolu, spočívala v produkci videoklipů, které nechala vytvořit na oblíbenou písničku lidi z neuměleckého prostředí. Byla to sonda do jejich přání, tužeb a představ. V Altánu Klamovka uspořádala spolu s Pavlou Gajdošíkovou výstavu Peep Show (2007), v níž navazovala na linii motivu pozorování druhých. Dovedla tuto pozici do extrému – lidé nakukovali dovnitř, očekávajíc, že uvidí nějaké nepřístojnosti, zatímco kamera umístěná v květináči za nimi přenášela obraz jich samotných, jak se špehují. Díky její zkušenosti práce střihačky u společnosti, která postprodukuje pornofilmy, začala zkoumat fenomén proměny hereček nebo samotného prostředí a mentality lidí. (Community concepts, 2006).
Kromě prací, v nichž reaguje na dané prostředí společenské, se k němu také vyjadřuje skrze médium obrazu. Ve starších dílech vytvářela počítačové kresby, vytvořila obraz o vyloučeném fotbalistovi, anebo v novějším s názvem Pracovní plocha (2009) se ke každodenní realitě vztáhla skrze netradiční médium – vyšívání plátna. Tématem byl pracovní stůl s monitorem počítače. Dalším nemalovaným obrazem bylo vyskládané puzzle, jehož původní barevné dílky s námětem přestříkala na různé odstíny šedé, a poté složila. Vrátila se k němu ještě v projektu Krásný čas (2010), kdy v Rize na festivalu současného umění Survival Kit, reagovala na aktuální ekonomickou krizi. Nechala za minimální mzdu pracovat 4 účastníky vybrané podle inzerátu, jejich činností bylo vyskládat během doby trvání festivalu puzzle o 4000 dílkách. Podobnou skládačku tvoří i dílo Petry Pětileté, nechává skrze něj prostupovat neopakovatelné životní úseky, jež transformuje do umění.
2000-2005 AVU Praha (profesoři: Jiří David, Veronika Bromová, Vladimír Skrepl)
1999-2000 VŠUP Praha (prof. Pavel Nešleha)
1994-1998 Výtvarná škola Václava Hollara v Praze
Jiří Ptáček: Petra Pětiletá (in: Umělec)