Na počátku nového tisíciletí se v pražském prostředí objevilo mnoho nově vzniklých galerií – jednou z nich byla i Galerie A.M. 180, která podobně jako další prostory (Display, etc. galerie, Entrance Gallery nebo NoD) reagovala na podle ní v tehdejší době nedostatečné výstavní zázemí. Pro kolektiv A.M. 180, který za zrodem galerie stál, to konkrétně znamenalo vytvoření multikulturního prostoru s otevřenými možnostmi prezentace jak vizuálního umění, tak i současné hudební scény (prvotním nápadem však bylo vytvořit galerii propojenou s obchodem s hudebními deskami). Kolektiv A.M. 180 v roce 2003 založili sourozenci Anežka Hošková a Jakub Hošek společně se Štěpánem Bolfem, Danem Dudarecem a Markétou Peckovou. Lidé kolem squatu Ladronka, se kterými měli Hoškovi úzký vztah, jim v témže roce nabídli volnou místnost v prostoru pražského antisystémového klubu Utopia, a tak vznikla galerie „Áemko“.
Pro „Áemko“ byl od začátku charakteristický DIY („do it yourself”) způsob vedení, kdy si provoz financoval sám kolektiv. Kromě výstav mladých umělkyň a umělců, kterým v té době chybělo místo, kde by mohli vystavovat, se v prostoru galerie odehrávaly koncerty a promítání hudebních klipů. To vytvářelo zázemí pro setkávání specifické subkultury, jejíž součástí byli především sourozenci Hoškovi. Dalším charakteristickým znakem provozu „Áemka“, který lze pozorovat i u dalších galerií založených a vedených umělci/umělkyněmi (artist run spaces / off spaces), je prolínání role kurátorky/kurátora a vystavující/ho. Výstavní dramaturgii měli od začátku na starosti zejména Anežka a Jakub Hoškovi, kteří se zároveň věnovali – a dodnes věnují – vlastní umělecké tvorbě. Výběr vystavujících proto často probíhal z řad podobně smýšlejících přátel z poměrně úzkého segmentu výtvarné scény.
I přes prvotní zájem o vytvoření prostoru pro prezentaci mladých umělkyň a umělců se však výstavní program odvíjel primárně intuitivně a vystavující byli do programu zařazeni nezávisle na věkové kategorii. Výstavy, které se odehrávaly každé dva až tři týdny, fungovaly s minimálním rozpočtem a mnohdy se jednalo o autorské a sólové prezentace. Důležitou součástí se staly vernisáže, ke kterým později přibyly i finisáže, kdy se jednotlivé projekty stávaly především příležitostí pro setkávání komunity kolem galerie. Komunitní charakter této instituce prokázala například zdejší výrazná výstava Ber si to osobně Jiřího Skály, Ondřeje Brodyho, Viktora Freša a Evžena Šimery z roku 2004, jíž umělci zpochybnili nezaujatost a racionální uvažování při rozhodování o výstavním provozu uvnitř výtvarné scény. Na zdi galerie napsali osobní vzkazy adresované konkrétním osobám, jako například: „Nemám tě rád Ondřeji Chrobáku. Jiří Skála.“ (Ber si to osobně, Artlist, dostupné z: https://www.artlist.cz/dila/ber-si-to-osobne-2398/, vyhledáno 28. 5. 2022) Jednalo se o interní výstavu, která byla plně srozumitelná jen úzké skupině lidí z umělecké scény, a potvrzovala tak exkluzivnost prostoru ve vztahu k širší veřejnosti.
V roce 2017 se galerie z klubu Utopia přesunula na Žižkov, kde dodnes sdílí prostor s INI Gallery (jejich programy se však neprolínají). V průběhu svého působení „Áemko“ začalo také fungovat z podpory veřejných peněz, což organizátorům otevřelo nové výstavní možnosti. Na rozdíl od předešlých let tak kolektiv v bývalém komerčním prostoru prezentuje skupinové mezinárodní výstavy, a to za účasti českých a slovenských umělců a umělkyň. I nadále se jedná o multidisciplinární program s přesahem do hudby, kdy k jednotlivým výstavním projektům například vznikají soundtracky, jako tomu bylo u výstav PHANERON (2020) nebo Blasted Heath (2020). Dramaturgii výstav se v současné době z kolektivu nejaktivněji věnuje umělkyně Nik Timková, která s A.M. 180 již dříve spolupracovala na sérii výstav s přesahem do módy Cut Club (spolu s Jakubem Hoškem). Timková s Hoškem zároveň působí na Akademii výtvarných umění v Ateliéru malba III.
Kolektiv, který byl v počátcích nového tisíciletí aktivním účastníkem institucionalizace zdola, se dnes podílí na formování nové generace na akademické půdě i mimo ni. Do určité míry tak dochází i k šíření DIY kolektivistického konceptu „Áemka“, a to skrze pedagogickou výuku vedenou jeho aktéry samotnými. Kromě výstavních aktivit se kolektiv A.M. 180 nadále věnuje pořádání hudebních eventů, mezi něž patří i Creepy Teepee, pečlivě kurátorovaný festival současné alternativní hudby, který se každoročně odehrává v Kutné Hoře.