O projektu
CZEN
Artlist — Centrum pro současné umění Praha

Dům umění Ústí nad Labem

Město
Ústí nad Labem
Ulice
Masarykova 14
Web
https://duul.cz/
E-mail
duul@remove-this.ujep.cz
Telefon
+420 702 217 042
Existence od
2016

O prostoru

Dům umění Ústí nad Labem Fakulty umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně lze bezpochyby označit za jedno z míst soustředění severočeské umělecké scény. Veřejnosti byl zpřístupněn na začátku března roku 2016, a to v rezidenční čtvrti Klíše vedle kolejí Univerzity Jana Evangelisty Purkyně, jejíž Fakulta umění a designu je současně zřizovatelem Domu. Kvůli rozsáhlé rekonstrukci prostoru bývalé vysokoškolské menzy, kterou si vzalo na starost liberecké architektonické studio Mjölk, se instituce na podzim roku 2019 přestěhovala z Klíše do spodní části Masarykovy ulice nacházející se v centru města, kde má v pronajatých prostorech setrvat až do června 2021.

Institucionální zázemí nových uměleckých fakult (ústecká Fakulta umění a designu byla zřízena roku 2000) vedlo k zakládání regionálních středisek výtvarného umění napříč celou Českou republikou. Tuto skutečnost reflektovala například výstava Ze středu ven – Umění regionů 1985–2010 v Západočeské galerii v Plzni v roce 2014, která mapovala decentralizaci české umělecké scény. Za vznikem ústeckého Domu umění stál tehdejší děkan (2007–2015) a současný vedoucí Katedry dějin a teorie umění Fakulty umění a designu Michal Koleček (mimo jiné i spoluautor výše uvedené plzeňské výstavy), který se zároveň ujal role hlavního kurátora. Na ústecké umělecké scéně je Koleček výraznou figurou: v devadesátých letech minulého století se kupříkladu účastnil transformace významné Galerie Emila Filly a na FUD UJEP je také garantem oboru Kurátorských studií. Na realizaci jednotlivých výstavních projektů v Domě umění Koleček spolupracuje s „kurátory reprezentujícími místní odborná pracoviště (především Katedru dějin a teorie umění Fakulty umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně) a také s partnerskými, převážně zahraničními institucemi nebo s přizvanými free-lance kurátory“ (https://duul.cz/o-nas/dum-umeni-usti-nad-labem-fakulty-umeni-a-designu-univerzity-jana-evangelisty-purkyne/, cit. 5. 12. 2020).

Hned první výstavy napověděly, jakým směrem se chce koncepce Domu umění ubírat. Projekty Okolo bukového stolu a Reflexe sice představily pro region významné umělecké osobnosti Jaroslava Prášila a Pavla Baňku, výstavy následující se už ale soustředily na zahraniční umělce, jež s tuzemským kontextem pojí mezinárodní výtvarný diskurz. Příkladem mohou být projekty Epifanie – Na pomezí samoty, Nechte to na zemi nebo No Future Is Cancelled dotýkající se environmentálních otázek dneška či In Their Eyes… tematizující kulturní, jazykové a geopolitické vlivy. Tento rytmus střídání regionálních umělců a mezinárodních témat s přizvanými zahraničními autory se ve výstavním programu objevuje dodnes.

Za dobu svého fungování Dům umění také připravil několik fotografických výstav: Maryam Mohammadi: V mých očích, Aleš Loziak: Makro a mikro, Sylva Francová: Šedé město Tomáš Rafa: Blokáda extremismu; představeny byly i monografické výstavy umělkyň jako jsou Anna Daučíková, Ulrike Grossarth, Michaela Labudová, Alžběta Bačíková, Katarína Hládeková, Adéla Matasová či Eva Pejchalová. Svůj zájem o středoevropský kontext a země s totalitní zkušeností instituce projevuje výstavami, mezi něž lze zařadit retrospektivní projekt věnovaný chorvatskému konceptuálnímu umělci Tomislavu Gotovacimu anebo výstavu současné rumunské autorské dvojice Mona Vatamanu & Florin Tudor. Aktuální umělecké fenomény zastoupily například výstavy Inhabited (on-line výstava, jež proběhla v období jarní karantény 2020) a Poddajné objekty – Skutečné pocity.

Z výše uvedených projektů tak lze vypozorovat tři okruhy, které odrážejí kurátorskou praxi hlavního kurátora Domu umění a propisují se do výstavního programu instituce – těmi jsou „vztah periferie a centra, současné středoevropské umění v procesu socio-kulturní transformace a vztah současného umění a širšího společenského kontextu“ (https://www.artlist.cz/teoretici/michal-kolecek-108421/, cit. 5. 12. 2020). Viditelný je i zájem o neokonceptuální tvorbu (mimo výše uvedených umělců a umělkyň to byla například výstava ze soukromých ústeckých sbírek Tvary myšlenek).

Dům umění Ústí nad Labem je v neposlední řadě nerozlučně spjat s místní uměleckou produkcí prostřednictvím pravidelné přehlídky závěrečných bakalářských a diplomových prací. Tyto a další práce studentů či absolventů uměleckých programů z českých i zahraničních vysokých škol bývají instalovány v separátním výstavním prostoru nazývaném Galerie 2 pod kurátorským vedením Adély Machové (absolventky Kurátorských studií zdejší Fakulty umění a designu). „Cílem je představit jak realizovaná díla nebo designérské prototypy, tak autorské přístupy, tvůrčí procesy a poodhalit procesy tvůrčího myšlení a uměleckého výzkumu“ (https://duul.cz/o-nas/vystavni-prostory/, cit. 5. 12. 2020). V přidruženém prostoru tak byly k vidění projekty Experiment litinou studentů ateliéru Přírodních materiálů FUD UJEP anebo Looking for 20´ textilního designéra Jana C. Löbla. Z šestnácti ateliérů Fakulty umění a designu Univerzity J. E. Purkyně bývá každoročně prezentována více než stovka absolventů. Výstava Topografie naděje – Crystallized pak nabídla variaci pohledů na kritický rok 1968, a to nejen od studentů, ale i od pedagogů místní umělecké fakulty.

Výstavní aktivity ústeckého Domu umění od doby jeho založení čítají přes čtyři desítky výstav a společně s dalšími institucemi v Ústí nad Labem (Galerie Emila Filly, Kulturní fabrika Armaturka a Veřejný sál Hraničář) nabízejí veřejnosti možnost seznámit se s širokým repertoárem tuzemského i zahraničního současného výtvarného umění a designu. Nová budova Domu umění Ústí nad Labem by navíc měla od léta 2021 fungovat jako multifunkční zázemí pro divadelní a hudební produkce a další akce doprovodného programu, jako jsou výtvarné a jiné dílny.

Autor/ka anotace
Eva Slabá

Publikováno
2020

Výstavy

Výběr výstav a ostatních akcí

2020

Hannes Egger – Everything´s Changed – Nothing´s Changed

O čem mluvíme, když mluvíme o rodině

Inhabited

Oliver Ressler – No Future Is Cancelled

2019

Diplomky ´19

Domov / Heim

Náš Transgas

Adéla Matasová – Nekonečná konvergence

Poddajné objekty – Skutečné pocity

2018

Diplomky 18

Mona Vatamanu & Florin Tudor – This Is Not About Sugars

Alžběta Bačíková – Tichá zpráva

Retrospektiva Tomislav Gotovac / Anticipátor krize – Neptejte se, kam jdeme

2017

Diplomky 17

Nechte to Zemi

Tvary myšlenek

Anna Daučíková – Politiky gest

2016

Diplomky 2016

In Their Eyes…

Epifanie – Na pomezí samoty

Jaroslav Prášil – Okolo bukového stolu

Foto

O čem mluvíme, když mluvíme o rodině, 2020; foto: Jiří Dvořák
O čem mluvíme, když mluvíme o rodině, 2020; foto: Jiří Dvořák
O čem mluvíme, když mluvíme o rodině, 2020; foto: Jiří Dvořák
Tomáš Rafa: Blokáda extremismu, 2019/2020; foto: Daniel Augustýn
Adéla Matasová: Nekonečná konvergence, 2019; foto: Jáchym Myslivec
Adéla Matasová: Nekonečná konvergence, 2019; foto: Jáchym Myslivec
Adéla Matasová: Nekonečná konvergence, 2019; foto: Jáchym Myslivec
Poddajné objekty – Skutečné pocity, 2019; foto: Jáchym Myslivec
Nikita Kadan: Spektákl neorganizovaných mas, 2018/2019; foto: Lucie Hyšková
Topografie naděje – Crystalized, 2018; foto: Jiří Dvořák
Topografie naděje – Crystalized, 2018; foto: Jiří Dvořák
Mona Vatamanu a Florin Tudor: This Is Not about Sugar, 2018; foto: Jáchym Myslivec
Retrospektiva Tomislav Gotovac: Anticipátor krize – Neptejte se, kam jdeme, 2018; foto: Jáchym Myslivec
Michaela Labudová: Standing Rock, Galerie 2, 2017; foto: Jáchym Myslivec
Anna Daučíková: Politiky gest, 2017; foto: Jáchym Myslivec
Poznámka

hlavní kurátor a ředitel Michal Koleček; otevírací doba: úterý–pátek 11–19, sobota 11–18

Centrum pro současné umění Praha, o.p.s. www.fcca.cz ©2006–2024
Nahlásit chybu