O projektu
CZEN
Artlist — Centrum pro současné umění Praha

Fait Gallery

Město
Brno
Ulice
Ve Vaňkovce 2
Web
www.faitgallery.com
E-mail
fg@remove-this.faitgallery.com
Telefon
+420 601 327 215
Existence od
2012

O prostoru

Vznik Fait Gallery se datuje do února roku 2012. Soukromá instituce v této době disponovala hlavními prostory v objektu bývalé sladovny pivovaru kartuziánského kláštera v Králově Poli, jenž je součástí Vysokého učení technického v Brně na Božetěchově ulici. Výstavní prostory tehdy sloužily k expozici soukromých sbírek, a to včetně sbírky umění 20. a 21. století se zaměřením na meziválečnou malířskou modernu brněnského investora Igora Faita, po němž je galerie pojmenovaná. Vedle privátních sběratelských kolekcí zde byly veřejnosti dále prezentovány také samostatné výstavy současného umění, a to skrze díla etablovaných umělců a umělkyň střední a starší generace původem především z Česka a ze Slovenska. Součástí prostoru na Božetěchově ulici byla i Fait Gallery Mem, která kladla důraz na díla mladší generace. Třetí, komorněji koncipovaný prostor s názvem Fait Gallery Preview se nacházel v centru města Brna na Dominikánském náměstí 10 a prezentoval díla umělců nejmladších.

Programová koncepce tří paralelních projektů a její korelace s třemi diferencovanými prostory zůstává do dnešních dnů nezměněna a instituce tak skrze svůj program často pokrývá širokou škálu výtvarného umění dvacátého a dvacátého prvního století. Fait Gallery, Fait Gallery Mem i Fait Gallery Preview se v březnu 2016 přemístily do industriální budovy někdejší slévárny na adrese Ve Vaňkovce 2, čímž zároveň nahradily pro Brno výraznou a typově podobnou soukromou instituci Adam Gallery (dříve též Wannieck Gallery dle jména zakladatele slévárny). Spektakulární výstavní hala umožnila přestěhovat nejen výstavní činnost, ale také provozní zázemí a depozitáře; koncept Fait Gallery se navíc rozšířil o kavárnu, dětský koutek a prodejnu knih Artmap.

Konvertovaná strojírna, montážní a administrativní budova o celkové ploše 3000 m² z konce 19. století v nedávné minulosti sloužila jako galerijní prostor již zmíněnému soukromému sběrateli Richardu Adamovi. Adamovu soukromou sbírku čítající přes tisíc děl tak nahradila od roku 2000 vznikající a podobně obsáhlá sbírka Igora Faita (částečně ke zhlédnutí on-line na webu galerie), již má na starosti šéfkurátorka a ředitelka Fait Gallery Denisa Kujelová. Dle vlastního vyjádření se galerie „zasazuje o podporu soukromého sběratelství a upevnění sběratelské vrstvy ve městě s velkou sběratelskou tradicí“ (https://www.iumeni.cz/clanky-recenze/udalosti/2015-fait-gallery-se-stehuje-do-vystavnich-prostor-slevarny-vankovka/; cit. ze dne 3. 11. 2020). Miliardář Igor Fait je významnou brněnskou osobností a předsedou představenstva společnosti Jet Investment investující ve výrobním průmyslu a v realitách. Faitův osobní zájem o sběratelství a investice (nejen) v realitách se projevuje mimo výtvarné umění právě i v architektuře – do jeho majetku spadají např. funkcionalistická Kavárna Era, Münzova vila či Zemanova kavárna (dnešní Pavillon), jejíž rozsáhlá rekonstrukce vzbudila v architektonické obci kontroverzi.

V souvislosti s přesunem do nového výstavního prostoru bylo v zájmu galerijního týmu především vytvořit kulturní centrum setkávání a vzdělávání v oblasti umění. V programu lze proto nalézt odborné přednášky, workshopy pro veřejnost a lekce edukačního programu LES (Laboratory for Education and Synergy) včetně hodin jógy. Galerie však měla původně sloužit mimo jiné i jako vhodný prostor pro konzultace pronájmu uměleckých děl nejmladší generace, tedy pro projekt s názvem Ar-ti:kl. Ke krátkodobému komerčnímu pronajmutí jsou rovněž i samotné prostory instituce.

Fait Gallery od svého založení uspořádala přes osm desítek výstav, z nichž více než devadesát procent prezentací bylo věnováno dílům autorů a autorek, kteří jsou ve sbírce zakladatele a patrona Igora Faita obsaženi. Patří mezi ně osvědčená jména jako Karel Malich, Vladimír Kokolia, Markéta Othová, Václav Stratil, Petr Nikl, Kryštof Kintera, Lubomír Typlt či Jiří Valoch, opakovaně zde byla vystavena také díla Tomáše Bárty, Pavly Scerankové, Kateřiny Vincourové, Jiřího Kovandy či Radka Brousila. Kurátorsky se na projektech podílí jak šéfkurátorka Denisa Kujelová (Karel Malich & Utopické projekty; Milan Grygar: Světlo, zvuk, pohyb), tak i hostující kurátoři: Václav Janoščík (Pavla Sceranková, Dušan Zahoranský: Práce na budoucnosti; Nika Kupyrova: No More Mr Nice Guy), Miroslav Ambroz (Vladimír Kokolia: To nezbytné z Kokolii, František Skála: Dva roky prázdnin) či Jiří Ptáček (Jan Nálevka: A teď konečně obraťme list; Matěj Smetana: S leskem v očích; Václav Stratil: Krajiny). Výjimku z této větší, k vlastní sbírce vztažené výstavní části programu tvořilo několik výstav umělkyň nejmladší generace prezentovaných ve Fait Gallery Preview, které doplňovaly snahu „o rozvoj současného umění“ (jak galerie uvádí na svých internetových stránkách). Jednalo se konkrétně o tyto autorky: Minami Nishinaga, Šárka Koudelová, Valentýna Janů, Markéta Magidová.

Instalace výstav ve Fait Gallery zpravidla pracují s mobilními bílými panely, což je dáno  jednak monumentálností haly, v níž jsou výstavy umístěny, a jednak i médiem malby, které obvykle převažuje. Zprostředkování zahraničních autorů není v galerii časté a instituci je pak i z toho důvodu vytýkána konvenční kurátorská činnost připomínající spíše akviziční sběr materiálu (https://www.artantiques.cz/konceptualni-federace, cit. 3. 11. 2020). A to zase – společně s krátkodobými pronájmy, jež pravděpodobně finančně pokrývají provozně nákladný prostor – poukazuje na rozšířený a dlouhodobý problém hybridity českých soukromých galerií coby privátních investic, v nichž se setkávají obchodní zájmy s universalistickým posláním (zdroj: https://artycok.tv/19891/dejiny-kuratorstvi-soucasneho-umeni-jaroslav-krbusekcuratorial-history-of-contemporary-art-marek-pokorny, cit. 3. 11. 2020).

Autor/ka anotace
Eva Slabá

Publikováno
2020

Výstavy

Výběr výstav a ostatních akcí

2020

Jiří Kovanda – O deset minut dřív

František Skála – Dva roky prázdnin

Olga Karlíková – Nad ránem

 

2019

Karel Malich & utopické projekty

Pavla Sceranková, Dušan Zahoranský – Práce na budoucnosti

ECHO / Výběr ze sbírky Fait Gallery

 

2018

Vladimír Kokolia –To nezbytné z Kokolii

Alena Kotzmannová – Poslední stopa & Q: Vteřiny před...

Markéta Othová – 1990–2018

Valentýna Janů – Salty Mascara

Jan Merta – Návrat

 

2017

ČS koncept 70. let

Milan Grygar – Světlo, zvuk, pohyb

 

2016

Václav Stratil – Krajiny

Tomáš Bárta – Vnější nastavení

Kateřina Vincourová – "Kdykoliv si řekneš."

Jiří Franta, David Böhm – Slepcův sen

 

2015

Katarína Hládeková, Jiří Kovanda – Siamský strýc & Montáž

Jiří Valoch – Slova

František Skála – Tribal

Jakub Hošek – Chaos je doposud neporozuměný řád

Alžběta Bačíková, Martina Smutná – Carpe Diem

Petr Dub – Deník přeživší

Fragmenty množin / Výběr ze sbírky Fait Gallery

 

2014

Sběratelský cyklus významných privátních sbírek Oka Mžik / Část druhá: For Your Eyes Only / Sbírka Jiřího Valocha

Johana Pošová – Mokrý mokrý

Ivan Pinkava – [Antropologie]

Sběratelský cyklus významných privátních sbírek Oka Mžik / Část první: Privátní sbírka z Brna

Alice Nikitinová – Nebylo by od věci

Petr Nikl – Lidé z Manhattanu

Před pikolou za pikolou / Výběr ze sbírky Fait Gallery

 

2013

Tomáš Bárta – Things You Can´t Delete

Pro mnohé uši / Výběr ze sbírky Fait Gallery

Katarína Hládeková – Rozdělat oheň

Marek Meduna – Mezi zloději psů

Slova mezi tvary / Tvary mezi jmény / Výběr ze sbírky Fait Gallery zaměřený na autory střední generace

Krištof Kintera – Hollywoodoo!

Tetradekagon / Výběr děl nejmladší generace umělců zastoupených ve sbírce Fait Gallery

 

2012

Tomáš Bárta – Softcore

Lubomír Typlt – Daleko neutečou

Kateřina Vincourová – Zapomenuto v paměti

Open / Výběr ze sbírky Fait Gallery za uplynulých 5 desetiletí

Výběr ze sbírky Fait Gallery

Alena Kotzmannová, Jan Šerých – Tisíciúhelník

Foto

Práce na budoucnosti, 2019; foto: Archiv galerie
Práce na budoucnosti, 2019; foto: Archiv galerie
Pohled do výstavy Kateřiny Vincourové, 2016, foto: Martin Kacvinský
Smaragdový sirup sadu slibů (Fait Gallery Mem), 2019; foto: Archiv galerie
Karel Malich & Utopické projekty, 2019; foto: Archiv galerie
ECHO / Výběr ze sbírky Fait Gallery, 2019; foto: Archiv galerie
To nezbytné z Kokolii, 2018; foto: Archiv galerie
Pohled do výstavy Ewy a Jacka Doroszenko, 2016, foto: Jacek Doroszenko
ČS koncept 70. let, 2018; foto: Archiv galerie
Nad ránem (Fait Gallery Mem), 2020; foto: Archiv galerie
Návrat, 2018; foto: Archiv galerie
Krajiny, 2016; foto: Archiv galerie
Světlo, zvuk, pohyb, 2017; foto: Archiv galerie
Salty Mascara (Fait Gallery Preview), 2018; foto: Archiv galerie
Too Late for Darkness (Fait Gallery Preview), 2016; foto: Archiv galerie
Pohled do výstavy Ewy a Jacka Doroszenko, 2016, foto: Jacek Doroszenko
Pohled do výstavy Jiřího Franty a Davida Böhma, 2016, foto: Martin Kacvinský
Pohled do výstavy Ewy a Jacka Doroszenka, 2016, foto: Jacek Doroszenko
Pohled do výstavy Jiřího Franty a Davida Böhma, 2016, foto: Martin Kacvinský
Pohled do výstavy Kateřiny Vincourové, 2016, foto: Martin Polák
Pohled do výstavy Jiřího Franty a Davida Böhma, 2016, foto: Martin Kacvinský
Pohled do výstavy Jiřího Franty a Davida Böhma, 2016, foto: Martin Kacvinský
Poznámka

ředitelka Denisa Kujelová, otevírací doba: út–so 11:00–18:00

Centrum pro současné umění Praha, o.p.s. www.fcca.cz ©2006–2024
Nahlásit chybu