Existence Galerie 207, stejně tak jako Galerie UM a Galerie NIKA, úzce souvisela s Vysokou školou uměleckoprůmyslovou v Praze. Galerie 207 vznikla v roce 2008 jako ateliérová iniciativa přímo na škole, přičemž navazovala na Ateliér intermediální konfrontace a kladla si za cíl „profesionalizaci přístupu k profesím, které jsou spjaty s galerijní činností“ (Petr Krátký in: Petr Krátký (ed.), Galerie 207, Praha 2018). Přestože se nejednalo přímo o studentskou galerii ve smyslu jejího zřizování výhradně studenty, studenti se na jejím fungování značnou měrou podíleli. A to nejen jako vystavující, ale i jako součást produkčního týmu vedeného zkušenějším pedagogem-kurátorem (viz výčet kurátorských jmen níže). I díky tomu projekt fungoval především jako edukativní platforma. Svou činnost Galerie 207 ukončila v roce 2020.
Galerii 207 založil v roce 2008 Marek Meduna, člen skupiny Rafani a v té době také zastupující pedagog Ateliéru intermediální konfrontace (Jiří David měl tehdy sabatikl), společně s odborným asistentem ateliéru, Milanem Salákem. Výstavní prostor o rozloze 3 x 4 m se nacházel v rohu Ateliéru intermediální konfrontace v místnosti č. 207 a byl vymezen dočasnými sádrokartonovými stěnami. Na rozdíl od sesterských galerií VŠUP (UM a NIKA) nedisponovala Galerie 207 stálou lokací. V rámci budovy se tak několikrát přestěhovala a kromě původního místa se nacházela například v Ateliéru malby (307) nebo v Ateliéru fotografie (405). Prvotní koncept „dvě stě sedmičky“ spočíval v rychlém sledu prezentací externích, zavedenějších umělců střídajících se s výstupy studentů domácího ateliéru. Každé pondělí byla zahájena nová výstava, na kterou další den navazovala diskuze s autorem, představení jeho tvorby a tvůrčích procesů. V prvním roce fungování galerie se mezi vystavujícími hosty objevili např. Vladimír Skrepl, Tomáš Hlavina, Alena Kotzmannová, Radim Labuda, Tomáš Vaněk, Martin Zet nebo Fraser Blockehurst.
V roli kurátora se během dvanácti let působení galerie průběžně vystřídalo mnoho osobností současné vizuální kultury, přičemž teoretické či kurátorské zázemí nebylo nutně podmínkou. Marka Medunu a Milana Saláka v roce 2009 vystřídal další člen skupiny Rafani, Luděk Rathouský. Toho v roce 2011 nahradila Edith Jeřábková a Blanka Švédová, kurátorská dvojice historiček a teoretiček umění, v roce 2012 galerii převzal kurátor-umělec a pedagog Václav Magid a v roce 2014 pak bývalý student Ateliéru fotografie Pavel Sterec. Posledním vedoucím galerie byl od roku 2015 Petr Krátký, absolvent Ateliéru intermediální konfrontace. Pro všechny kurátory a kurátorky byla v rámci provozu galerie charakteristická úzká spolupráce se studenty. Kurátorská pozice se zde tedy blížila spíše roli pedagoga určujícího směr vývoje projektu, což také souviselo s akreditováním Galerie 207 jako předmětu, za jehož absolvování studenti získávali kredity.
I přes širokou škálu médií a přístupů, kterou Galerie 207 během více než dvě stě výstav dokázala představit, lze její konkrétnější zaměření odvozovat především podle jednotlivých vedoucích osobností a jejich kurátorských období. Zvláště v posledních letech šlo například pod vedením Petra Krátkého vysledovat tendence k prezentaci mladších umělců a experimentálnějších projektů, zatímco v prvních letech fungování se v seznamu vystavujících objevovala spíše zavedenější jména.
Záběr prezentovaných prací byl především intermediálního charakteru, kdy ve většině případů převládala site-specific instalace. Eva Koťátková například na své výstavě Pokoj 207 v roce 2011 pracovala s výstavním prostorem galerie jako s metaforou izolovaného pokoje pro duševně choré v nemocnici v anglickém Betlehemu. Yumiko Ono zase o rok dříve na výstavě Zahrada přenesla přesně vyměřený prostor galerie na zahradu AVU, kde vyrýpala všechny kameny a jejich odlitky následně přemístila zpět na půdu VŠUP. Michal Kohút v témže roce Galerii 207 dokonce deinstaloval a nechal ji na týden zmizet.
Důležitým a zcela zásadním momentem ve fungování galerie byla konfrontace. Bezprostřední setkání studentů se zkušenějšími umělci a otevřená diskuze nad vlastní i cizí tvorbou umožňovala formát Ateliéru intermediální konfrontace přenést do výstavního prostoru a práci studentů kriticky rozvíjet i „mimo“ prostředí domovského ateliéru. Tento model se pak – jak již bylo zmíněno – od roku 2011 dále rozvíjel založením předmětu s názvem Galerie 207, který byl otevřen jak studentům zmíněného ateliéru, tak ale mířil i na studenty katedry Teorie a dějin umění. Jednou z integrálních součástí předmětu pak bylo psaní odborných recenzí, v nichž si studenti mohli opět trénovat kritické myšlení a zároveň i přispět k budování archivního materiálu galerie.
V roce 2018 vyšel díky Nakladatelství VŠUP katalog Galerie 207 k desetiletému výročí jejího působení. Vzhledem k on-line podobě většiny výstavních materiálů i záznamů tak slouží jako důležitý dokument a umožňuje zajímavou exkurzi do minulosti tohoto projektu, který svou existenci ukončil 31. 12. 2020 po vnitřní diskuzi Katedry volného umění a rozhodnutí směřovat náplň galerie jiným směrem. Škola by však měla do budoucna nabídnout dva nové předměty, které budou na činnost Galerie 207 volně navazovat.
2020 (ONLINE)
Kateřina Vincourová - Jsme tu všichni
Jan Pfeiffer - Něco víme, něco hledáme
Matěj Kos – Důsledek
Riccardo D’Avola-Corte, Jiří Procházka, Eulalie Polne – Can’t Forgive II
Sofie Tobiášová, Masha Kovtun – Ghost Orchid
Světlana Malinová, Matěj Martinec – The Unity of Monoculture
Vladimir Omutov – Stratum
2019
Dante Daniel Hartl – Strach ze strachu
Tereza Velíková – Mimo pointu
Denis Baštuga a Anna Pašková - Rebirth IV. – BACTIHUB
Anna Stepanova - PRAVIDLA POSLUŠNOSTI
Václav Kopecký - Untitled: Sky
EPOS 207
Jiří Procházka & Eulalie Polne - GIRL AND THE SUN
Štěpánka Šimlová - Mikropříběh
Jakub Ra – AirDropMe
David Nosek - Feed Me Like a King
2018
Jan Šimsa – Tahem
Dana Bartoníčková – My brain, My battle field
Eva Červená – Erory
Tomáš Predka – Dopamin
Jan Kvíz - Krev není voda aneb Bože, jak napsat text, když docházej slova
Markéta Magidová – Odložená slavnost
Václav Krůček – SHIRIN
Holzingerurbat – Start down
Martina Staňková – Triangle
2017
Tomáš Alfery – Resuscitace podhoubí
Lenka Klodová –Intrinsecus
Václav Litvan – Lehčí než vzduch
Darina Alster – Earth Versions
Samuel Brzeski – We are in time
APL 315 – WTD?
PIMLICO – hudební performance
Kryštof Strejc – Radical Times in Paradise
Veronika Drahotová – Stupně svobody
Jake Blaschka – Chroma Key
2016
Antonín Jirát – Completely Out of It
Zuzana Žabková –Helio x Kato
Pavel Příkaský – Strach ze tmy
Anna Slama a Marek Delong – Incentive 2
Tomáš Hrůza – Životem nahoru / Vzpomínkami dolů
Viola Fátyol – If you have a heart, what you did to me hurts you too
Mira Gáberová – Modrozelená
Filip Turek – Funkce a styl
Marek Tischler – Za klenotem do tvého nitra 2
Kryštof Kučera – Lesy jsou v ohni, řekl otec, ale vody se nevaří
Kristina Laníková a Johana Střížková – 25 vět
2015
Výstavní blok: Fyzické sdílení (umění), Sbírka odlitků antické plastiky, host: Lenka Vacinová
Výstavní blok: Fyzické sdílení (umění), Akustika hackerspacu, host: BrmLab
Výstavní blok: Fyzické sdílení (umění), Vzdělávání pro všechny – výstava k zapůjčení, host: Marie Fulková
Výstavní blok: Nepodmíněný pohyb, Rezidenti, hosté: Petr Borkovec, Zuzana Jakalová, Michal Novotný, Matěj Smetana, Miloš Vojtěchovský
Výstavní blok: Nepodmíněný pohyb, Netahat za kratší konec provazu, host: Vojtěch Fröhlich
Petr Dub – IN-SUE-LIE14
David Přílučík – Train for Mutuality
Romana Drdová – Un Ange Passe
Katharina Swobodova (a) – Living Images
2014
Ivan Kafka – Omšení 1982–1999
Petr Šprincl – VAJCAJ
Luis de Los Santos, Hansgrohe, Richard Nikl, BSTJ, Frances Malthouse, Birdseye, Gerhard Abel, Kim Laughton, Corawindows, Bea Fremderman, UN Recommended Box Jellyfish, Weitzer Parkett, Paul Kooiker, Ardex, Snailprocreation a další – Exhibition Sample
Začátek
Anna Hulačová – Druhá, třetí a pátá říše
Martin Lukáč – Dřevo, železo a mrdání
Daniela Baráčková – Píčus
Jan Nálevka – ISO 216
Michal Cáb – 3R0RR
Matouš Lipus – Oáza
Matyáš Chochola – Všechny bytosti, která se nám neustále smějí
2013
Tomáš Uhnák – O skvělé chuti gulbi se hovoří i v pohádkách. Jeden lakomec si je prý pověsil na strop, a zatímco jedl rýži, stačilo se mu na gulbi pouze díva
Anne-Claire Barriga – Akcelerace
Michal Czanderle – Brigáda
Alžběta Bačíková – Věž
Mara Infidelious a Kryštof Vancl – Ad nauseam
RAFANI – O novém
Nik Timková – 20%
David Krňanský – Koberec
Jana Stanulová – Sebevýklad – živý film
Daniel Pitín – Vedlejší role
Dominik Forman – Práce
2012
Barbora Pivoňková – Jsme tu pro nás
Viktorie Valocká – Řešení problému s měsícem
Robert Šalanda – Černý pasažér
Lenka Vítková – Malá odvážná země
Roman Štětina – Popis obrazu
Martin Horák – Martin
Lucie Buchvald – Michal Kindernay – Lubomír Rothbauer – Jan Žalio: Příběhu se nevyhneš
Petr Písařík – Jeto taktak nebo tak?
Juliana Höschlová – Tančí, jak pískáš
Dušan Zahoranský – Kabinet lingvistického kroužku
Kamran Diba – Hřejivé a lidské. Lidská přítomnost v zastavěném prostředí
2011
Jan Zdvořák – hlavní technik – Jonáš Strouhal
Martin Hrubý – Modelová situace
Eva Koťátková – Pokoj 207
Libor Uher – Modul – obraz
Alžběta Říhová – Situation Of
Hynek Vacek: V jed(z)ení
Sláva Sobotovičová, Model toho
Jan Haubelt: Pád školní židle, zátiší s lilií v čase
Vojtěch Fröhlich: Prototyp
Jiří Skála: Předzvěst č. 1 a Třetí skupina předmětů
Ondřej Reichel: Jelikož mne nikdo nezná, takže nikdo nepřijde
Andrew Gilbert: Trophies of the Savages / Trofeje divochů
2010
Marek Meduna – Permanence
Milena Dopitová – So late, it´s early
Jiří Franta / David Böhm – Vedlejší efekt
Mark Ther – "Naši Němci" („Němci z Česka" „Deutschen aus Tschechien", „čeští Němci“ „tschechische Deutschen" oder „Tschechien-Deutschen")
Aleš Novák – Kláda
Jakub Hošek – Efekt motýlích křídel
Yumiko Ono – Zahrada
Richard Štipl – Oblivious obvious
Lubomír Typlt –Tak se může smát jen cizinec
Jiří Ptáček – Galerijní situace 1
Jiří David – Ty nejsi já ty
2009
Josef Bolf – Death
Helena Sequensová / Adam Stanko, Vlastenka a Patriot
Jiří Kovanda – „a mohl bych ochutnat?“
Michal Pěchouček – Hodiny v umění
Ondřej Brody – Databáze
Ivan Vosecký – A já jsem největší malíř 20. století
Inna Lewinson– I love art
Jiří Černický – Neakční nemalba
Petra Herotová – 100% Blue
Marek Bureš – Všichni jsou si rovni
Petr Krátký – Best of Better
Radim Labuda – Zvednout a nést (vybrané performance podle YouTube)
Conrad Armstrong – Bold Counsel
Petr Malina – Večer se blíží
2008
Luděk Rathouský – Úvozem
Frase Brocklehurst – Westgate story
Veronika Neumannová – Zábory
Alena Kotzmannová, Spící Kotzmann 1997-2008
Noam Darom – Babiččin průvodce: Jak ulovit kyklopa
Marie Haškovcová, Nikdo nečte (host výstavy Jiří Valoch)
Michal Panoch – Recese
Tomáš Vaněk – Particip č. 90: Sdílené povrchy
Kurátoři:
Petr Krátký (2015–2020)
Pavel Sterec (2014–2015)
Václav Magid (2012–2014)
Edith Jeřábková a Blanka Švédová (2011–2012)
Luděk Rathouský (2009–2011)
Marek Meduna a Milan Salák (2008–2009)
Galerie 207 se nacházela v budově Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze.