O projektu
CZEN
Artlist — Centrum pro současné umění Praha

Galerie 207

Město
Praha
Ulice
Náměstí Jana Palacha 80
Web
http://galerie207.blogspot.com/
https://www.umprum.cz/web/cs/galerie-207
i-datum
↳ Vyhledat v databázi VVP AVU
E-mail
207galerie@remove-this.gmail.com
Existence od
2008
Existence do
2020

O prostoru

Existence Galerie 207, stejně tak jako Galerie UM a Galerie NIKA, úzce souvisela s Vysokou školou uměleckoprůmyslovou v Praze. Galerie 207 vznikla v roce 2008 jako ateliérová iniciativa přímo na škole, přičemž navazovala na Ateliér intermediální konfrontace a kladla si za cíl „profesionalizaci přístupu k profesím, které jsou spjaty s galerijní činností“ (Petr Krátký in: Petr Krátký (ed.), Galerie 207, Praha 2018). Přestože se nejednalo přímo o studentskou galerii ve smyslu jejího zřizování výhradně studenty, studenti se na jejím fungování značnou měrou podíleli. A to nejen jako vystavující, ale i jako součást produkčního týmu vedeného zkušenějším pedagogem-kurátorem (viz výčet kurátorských jmen níže). I díky tomu projekt fungoval především jako edukativní platforma. Svou činnost Galerie 207 ukončila v roce 2020.

Galerii 207 založil v roce 2008 Marek Meduna, člen skupiny Rafani a v té době také zastupující pedagog Ateliéru intermediální konfrontace (Jiří David měl tehdy sabatikl), společně s odborným asistentem ateliéru, Milanem Salákem. Výstavní prostor o rozloze 3 x 4 m se nacházel v rohu Ateliéru intermediální konfrontace v místnosti č. 207 a byl vymezen dočasnými sádrokartonovými stěnami. Na rozdíl od sesterských galerií VŠUP (UM a NIKA) nedisponovala Galerie 207 stálou lokací. V rámci budovy se tak několikrát přestěhovala a kromě původního místa se nacházela například v Ateliéru malby (307) nebo v Ateliéru fotografie (405). Prvotní koncept „dvě stě sedmičky“ spočíval v rychlém sledu prezentací externích, zavedenějších umělců střídajících se s výstupy studentů domácího ateliéru. Každé pondělí byla zahájena nová výstava, na kterou další den navazovala diskuze s autorem, představení jeho tvorby a tvůrčích procesů. V prvním roce fungování galerie se mezi vystavujícími hosty objevili např. Vladimír Skrepl, Tomáš Hlavina, Alena Kotzmannová, Radim Labuda, Tomáš Vaněk, Martin Zet nebo Fraser Blockehurst.

 

V roli kurátora se během dvanácti let působení galerie průběžně vystřídalo mnoho osobností současné vizuální kultury, přičemž teoretické či kurátorské zázemí nebylo nutně podmínkou. Marka Medunu a Milana Saláka v roce 2009 vystřídal další člen skupiny Rafani, Luděk Rathouský. Toho v roce 2011 nahradila Edith Jeřábková a Blanka Švédová, kurátorská dvojice historiček a teoretiček umění, v roce 2012 galerii převzal kurátor-umělec a pedagog Václav Magid a v roce 2014 pak bývalý student Ateliéru fotografie Pavel Sterec. Posledním vedoucím galerie byl od roku 2015 Petr Krátký, absolvent Ateliéru intermediální konfrontace. Pro všechny kurátory a kurátorky byla v rámci provozu galerie charakteristická úzká spolupráce se studenty. Kurátorská pozice se zde tedy blížila spíše roli pedagoga určujícího směr vývoje projektu, což také souviselo s akreditováním Galerie 207 jako předmětu, za jehož absolvování studenti získávali kredity.

 

I přes širokou škálu médií a přístupů, kterou Galerie 207 během více než dvě stě výstav dokázala představit, lze její konkrétnější zaměření odvozovat především podle jednotlivých vedoucích osobností a jejich kurátorských období. Zvláště v posledních letech šlo například pod vedením Petra Krátkého vysledovat tendence k prezentaci mladších umělců a experimentálnějších projektů, zatímco v prvních letech fungování se v seznamu vystavujících objevovala spíše zavedenější jména.

 

Záběr prezentovaných prací byl především intermediálního charakteru, kdy ve většině případů převládala site-specific instalace. Eva Koťátková například na své výstavě Pokoj 207 v roce 2011 pracovala s výstavním prostorem galerie jako s metaforou izolovaného pokoje pro duševně choré v nemocnici v anglickém Betlehemu. Yumiko Ono zase o rok dříve na výstavě Zahrada přenesla přesně vyměřený prostor galerie na zahradu AVU, kde vyrýpala všechny kameny a jejich odlitky následně přemístila zpět na půdu VŠUP. Michal Kohút v témže roce Galerii 207 dokonce deinstaloval a nechal ji na týden zmizet.

 

Důležitým a zcela zásadním momentem ve fungování galerie byla konfrontace. Bezprostřední setkání studentů se zkušenějšími umělci a otevřená diskuze nad vlastní i cizí tvorbou umožňovala formát Ateliéru intermediální konfrontace přenést do výstavního prostoru a práci studentů kriticky rozvíjet i „mimo“ prostředí domovského ateliéru. Tento model se pak – jak již bylo zmíněno – od roku 2011 dále rozvíjel založením předmětu s názvem Galerie 207, který byl otevřen jak studentům zmíněného ateliéru, tak ale mířil i na studenty katedry Teorie a dějin umění. Jednou z integrálních součástí předmětu pak bylo psaní odborných recenzí, v nichž si studenti mohli opět trénovat kritické myšlení a zároveň i přispět k budování archivního materiálu galerie.

 

V roce 2018 vyšel díky Nakladatelství VŠUP katalog Galerie 207 k desetiletému výročí jejího působení. Vzhledem k on-line podobě většiny výstavních materiálů i záznamů tak slouží jako důležitý dokument a umožňuje zajímavou exkurzi do minulosti tohoto projektu, který svou existenci ukončil 31. 12. 2020 po vnitřní diskuzi Katedry volného umění a rozhodnutí směřovat náplň galerie jiným směrem. Škola by však měla do budoucna nabídnout dva nové předměty, které budou na činnost Galerie 207 volně navazovat.

Autor/ka anotace
Mariana Pecháčková

Publikováno
2021

Výstavy

Výběr výstav a ostatních akcí

2020 (ONLINE)

Kateřina Vincourová - Jsme tu všichni

Jan Pfeiffer - Něco víme, něco hledáme

Matěj Kos – Důsledek

Riccardo D’Avola-Corte, Jiří Procházka, Eulalie Polne – Can’t Forgive II

Sofie Tobiášová, Masha Kovtun – Ghost Orchid

Světlana Malinová, Matěj Martinec – The Unity of Monoculture

Vladimir Omutov – Stratum

 

 

2019

Dante Daniel Hartl – Strach ze strachu

Tereza Velíková – Mimo pointu

Denis Baštuga a Anna Pašková - Rebirth IV. – BACTIHUB

Anna Stepanova - PRAVIDLA POSLUŠNOSTI

Václav Kopecký - Untitled: Sky

EPOS 207

Jiří Procházka & Eulalie Polne - GIRL AND THE SUN

Štěpánka Šimlová - Mikropříběh

Jakub Ra – AirDropMe

David Nosek - Feed Me Like a King

 

 

2018

Jan Šimsa – Tahem

Dana Bartoníčková – My brain, My battle field

Eva Červená – Erory

Tomáš Predka – Dopamin

Jan Kvíz - Krev není voda aneb Bože, jak napsat text, když docházej slova

Markéta Magidová – Odložená slavnost

Václav Krůček – SHIRIN

Holzingerurbat – Start down

Martina Staňková – Triangle

 

2017

Tomáš Alfery – Resuscitace podhoubí

Lenka Klodová –Intrinsecus

Václav Litvan – Lehčí než vzduch

Darina Alster – Earth Versions

Samuel Brzeski – We are in time

APL 315 – WTD?

PIMLICO – hudební performance

Kryštof Strejc – Radical Times in Paradise

Veronika Drahotová – Stupně svobody

Jake Blaschka – Chroma Key

 

 

2016

Antonín Jirát – Completely Out of It

Zuzana Žabková –Helio x Kato

Pavel Příkaský – Strach ze tmy

Anna Slama a Marek Delong – Incentive 2

Tomáš Hrůza – Životem nahoru / Vzpomínkami dolů

Viola Fátyol – If you have a heart, what you did to me hurts you too

Mira Gáberová – Modrozelená

Filip Turek – Funkce a styl

Marek Tischler – Za klenotem do tvého nitra 2

Kryštof Kučera – Lesy jsou v ohni, řekl otec, ale vody se nevaří

Kristina Laníková a Johana Střížková – 25 vět

 

2015

Výstavní blok: Fyzické sdílení (umění), Sbírka odlitků antické plastiky, host: Lenka Vacinová

Výstavní blok: Fyzické sdílení (umění), Akustika hackerspacu, host: BrmLab

Výstavní blok: Fyzické sdílení (umění), Vzdělávání pro všechny – výstava k zapůjčení, host: Marie Fulková

Výstavní blok: Nepodmíněný pohyb, Rezidenti, hosté: Petr Borkovec, Zuzana Jakalová, Michal Novotný, Matěj Smetana, Miloš Vojtěchovský

Výstavní blok: Nepodmíněný pohyb, Netahat za kratší konec provazu, host: Vojtěch Fröhlich

Petr Dub – IN-SUE-LIE14

David Přílučík – Train for Mutuality

Romana Drdová – Un Ange Passe

Katharina Swobodova (a) – Living Images

 

 

2014

Ivan Kafka – Omšení 1982–1999

Petr Šprincl – VAJCAJ

Luis de Los Santos, Hansgrohe, Richard Nikl, BSTJ, Frances Malthouse, Birdseye, Gerhard Abel, Kim Laughton, Corawindows, Bea Fremderman, UN Recommended Box Jellyfish, Weitzer Parkett, Paul Kooiker, Ardex, Snailprocreation a další – Exhibition Sample

Začátek

Anna Hulačová – Druhá, třetí a pátá říše

Martin Lukáč – Dřevo, železo a mrdání

Daniela Baráčková – Píčus

Jan Nálevka – ISO 216

Michal Cáb – 3R0RR

Matouš Lipus – Oáza

Matyáš Chochola – Všechny bytosti, která se nám neustále smějí

 

 

2013

Tomáš Uhnák – O skvělé chuti gulbi se hovoří i v pohádkách. Jeden lakomec si je prý pověsil na strop, a zatímco jedl rýži, stačilo se mu na gulbi pouze díva

Anne-Claire Barriga – Akcelerace

Michal Czanderle – Brigáda

Alžběta Bačíková – Věž

Mara Infidelious a Kryštof Vancl – Ad nauseam

RAFANI – O novém

Nik Timková – 20%

David Krňanský – Koberec

Jana Stanulová – Sebevýklad – živý film

Daniel Pitín – Vedlejší role

Dominik Forman – Práce

2012

Barbora Pivoňková – Jsme tu pro nás

Viktorie Valocká – Řešení problému s měsícem

Robert Šalanda – Černý pasažér

Lenka Vítková – Malá odvážná země

Roman Štětina – Popis obrazu

Martin Horák – Martin

Lucie Buchvald – Michal Kindernay – Lubomír Rothbauer – Jan Žalio: Příběhu se nevyhneš

Petr Písařík – Jeto taktak nebo tak?

Juliana Höschlová – Tančí, jak pískáš

Dušan Zahoranský – Kabinet lingvistického kroužku

Kamran Diba – Hřejivé a lidské. Lidská přítomnost v zastavěném prostředí

 

2011

Jan Zdvořák – hlavní technik – Jonáš Strouhal

Martin Hrubý – Modelová situace

Eva Koťátková – Pokoj 207

Libor Uher – Modul – obraz

Alžběta Říhová – Situation Of

Hynek Vacek: V jed(z)ení

Sláva Sobotovičová, Model toho

Jan Haubelt: Pád školní židle, zátiší s lilií v čase

Vojtěch Fröhlich: Prototyp

Jiří Skála: Předzvěst č. 1 a Třetí skupina předmětů

Ondřej Reichel: Jelikož mne nikdo nezná, takže nikdo nepřijde

Andrew Gilbert: Trophies of the Savages / Trofeje divochů

 

 

2010

Marek Meduna – Permanence

Milena Dopitová – So late, it´s early

Jiří Franta / David Böhm – Vedlejší efekt

Mark Ther – "Naši Němci" („Němci z Česka" „Deutschen aus Tschechien", „čeští Němci“ „tschechische Deutschen" oder „Tschechien-Deutschen")

Aleš Novák – Kláda

Jakub Hošek – Efekt motýlích křídel

Yumiko Ono – Zahrada

Richard Štipl – Oblivious obvious

Lubomír Typlt –Tak se může smát jen cizinec

Jiří Ptáček – Galerijní situace 1

Jiří David – Ty nejsi já ty

 

2009

Josef Bolf – Death

Helena Sequensová / Adam Stanko, Vlastenka a Patriot

Jiří Kovanda – „a mohl bych ochutnat?“

Michal Pěchouček – Hodiny v umění

Ondřej Brody – Databáze

Ivan Vosecký – A já jsem největší malíř 20. století

Inna Lewinson– I love art

Jiří Černický – Neakční nemalba

Petra Herotová – 100% Blue

Marek Bureš – Všichni jsou si rovni

Petr Krátký – Best of Better

Radim Labuda – Zvednout a nést (vybrané performance podle YouTube)

Conrad Armstrong – Bold Counsel

Petr Malina – Večer se blíží

 

2008

Luděk Rathouský – Úvozem

Frase Brocklehurst – Westgate story

Veronika Neumannová – Zábory

Alena Kotzmannová, Spící Kotzmann 1997-2008

Noam Darom – Babiččin průvodce: Jak ulovit kyklopa

Marie Haškovcová, Nikdo nečte (host výstavy Jiří Valoch)

Michal Panoch – Recese

Tomáš Vaněk – Particip č. 90: Sdílené povrchy

Video

Foto

pohled do výstavy Romana Drdová – Un Ange Passe, 2015 kurátorka: Christina Gigliotti prostor: Ateliér sochařství, 004 foto: Eva Šmahelová
pohled do výstavy EPOS 207, 2019 kurátor: Petr Krátký prostor: Ateliér intermediální konfrontance, 207 foto: Daria Lukianenko
pohled do výstavy EPOS 207, 2019 kurátor: Petr Krátký prostor: Ateliér intermediální konfrontance, 207 foto: Daria Lukianenko
pohled do výstavy Vladimír Skrepl – (Bez názvu), 2008 kurátoři: Marek Meduna a Milan Salák prostor: Ateliér intermediální konfrontance, 207 foto: Marek Meduna
vernisáž výstavy Petr Lysáček – Divočák z Paťanky, 2012 kurátorky: Edith Jeřábková, Blanka Švédová prostor: Ateliér intermediální konfrontance, 207 foto: archiv Galerie 207
pohled do výstavy RAFANI – O novém, 2013 kurátor: Václav Magid prostor: Ateliér intermediální konfrontance, 207 foto: Matěj Pavlík, Iveta Schovancová
diskuze po výstavě RAFANI – O novém, 2013 foto: Matěj Pavlík, Iveta Schovancová
pohled do výstavy Ivan Kafka – Omšení 1982–1999, 2013 kurátor: Václav Magid prostor: Ateliér fotografie, 405 foto: Veronika Nehasilová
vernisáž výstavy Ivan Kafka – Omšení 1982–1999, 2013 foto: Teodor Sprock
Michal Kohút v rámci své výstavy v roce 2010 Galerii 207 deinstaloval a nechal ji na týden zmizet. foto: archiv Michala Kohúta
pohled do výstavy Viola Fátyol – If you have a heart, what you did to me hurts you too, 2016 kurátor: Petr Krátký prostor: Ateliér supermédií, 302 foto: Eva Šmahelová
pohled do výstavy Anna Slama a Marek Delong – Incentive 2, 2016 kurátorka: Christina Gigliotti prostor: Ateliér supermédií, 302 foto: Eva Šmahelová
pohled do výstavy Jiří Procházka a Eulalie Polne – GIRL AND THE SUN, 2019 kurátor: Petr Krátký prostor: Ateliér intermediální konfrontance, 207 foto: Marie Holá
Eva Koťátková na výstavě Pokoj 207 v roce 2011 pracovala s výstavním prostorem galerie jako metaforou izolovaného pokoje pro duševně choré v nemocnici v anglickém Betlehemu. kurátor: L. Rathouský prostor: Ateliér intermediální konfrontace Eva Koťátková na své výstavě Pokoj 207 v roce 2011 pracovala s výstavním prostorem galerie jako metaforou izolovaného pokoje pro duševně choré v nemocnici v anglickém Betlehemu. kurátor: Luděk Rathouský prostor: Ateliér intermediální konfrontance, 207 foto: Luděk Rathouský, Kateřina Štroblová
Poznámka

Kurátoři:

Petr Krátký (2015–2020)

Pavel Sterec (2014–2015)

Václav Magid (2012–2014)

Edith Jeřábková a Blanka Švédová (2011–2012)

Luděk Rathouský (2009–2011)

Marek Meduna a Milan Salák (2008–2009)

 

 

Galerie 207 se nacházela v budově Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze.

Centrum pro současné umění Praha, o.p.s. www.fcca.cz ©2006–2024
Nahlásit chybu