Popud k založení prostoru Industra popisuje hlavní hybatel jejího vzniku a jeden ze zakladatelů, Pavel Stratil, jako kombinaci zklamání z okolní situace a snahy s tím něco udělat. Hlavní snahou bylo přitáhnout lidi, jež si přejí vytvářet pozitivní hodnoty a „mají zájem vracet společnosti,“ zdůrazňuje Stratil. V roce 2010 proto vznikla nezisková společnost Vaizard, která za nyní již rozsáhlým komplexem stojí. Vizi, se kterou ji Stratil zakládal, získal i díky častým pracovním cestám do zahraničí, které absolvoval v minulém povolání ve vědecké sféře.
Jako ideální se ukázal nevyužívaný prostor v areálu mrazíren na ulici Masná. Název Industra se tak vysvětluje návštěvníkům vlastně sám – jednoduše odkazuje k prostředí, kde se kreativní centrum nachází. Jak se dá předpokládat, nejde o místo v centru města, ale do té doby poměrně okrajovou industriální část Brna. Větší vzdálenost od středu a tím i komplikovanější dostupnost se ale nestaly překážkou v provozu. Naopak, galerie je zajímavá právě i svým netypickým umístěním. Do širšího povědomí se ale dostala především díky ambicióznímu výstavnímu programu, který není věkově ani místně ohraničen.
Zatímco název zůstává, podoba toho, co vše zastřešuje, se od zahájení provozu neustále vyvíjí. Galerie Industra Art je ovšem součástí kreativního prostoru od samotného otevření a na počátku vlastně představovala jediný provoz. Což také souvisí s osobou druhého zakladatele, kterým je absolvent brněnské FaVU, umělec a designér Jakub Konvica. Jeho konfrontační výstavou – Abstrakce versus realismus, Čalkovský versus Konvica – se celá Industra otevírala veřejnosti. Galerie od té doby zůstává věrná svému prvotnímu záměru a konstantně se prezentuje jako otevřený komunikační prostor pro současné umění. Ukazuje tvorbu čerstvých absolventů, umělců ještě studujících, ale i jejich pedagogů a jiných etablovaných autorů. Na jejím programu pracuje od začátku tým galerie společně s externími kurátory. V současnosti je to z kmenových členů týmu především kurátorka Anna Königová, v počátcích výstavního prostoru byla výraznou osobností umělkyně a kurátorka Šárka Telecká. Výstavní projekty pro rok 2019 vybírala umělecká rada ve složení: Ondřej Chrobák, Jana Písaříková, Alexandr Jančík a Jakub Hvězda. Ve výběrových komisích dříve zasedli například Jan Zálešák či Karina Kottová.
Výstavní program vzniká formou otevřeného Open Callu, kdy odborná komise sestavuje plán ze zaslaných projektů. Výstavní prostor, který úspěšně funguje už přes sedm let, má co do záběru i mezinárodní přesah. To dokládá třeba poslední výstava roku 2019, která prezentuje práci pětice absolventů Akademie výtvarných umění ve Varšavě.Galerie i celá Industra se zároveň zapojuje do lokálních společných kulturních projektů, jako je třeba Brno Art Week (dříve Týden výtvarné kultury) nebo Brněnská muzejní noc. Instituce funguje na bázi dobrovolného vstupného, díky různým formám grantů, podpoře ministerstva, kraje, města a příležitostně i díky podpoře jiných, městem zřizovaných kulturních institucí. Vystavujícím nabízí hlavně zázemí a propagaci. Kromě výstavních aktivit pořádá také výukové programy pro školy, které jsou vytvářeny přímo k aktuální expozici. Spadají pod program Industra Art Class, který chce nabídnout komplexní edukační setkání nad uměním všem věkovým skupinám.
Industra dnes již ale není pouze galerií. K zásadním prvkům patří dnes již věhlasná kavárna Industra Coffee; výrazným reprezentantem programu jsou ale také divadelní představení na Industra Stage, která byla otevřena k prvnímu říjnu 2015. Představení v neklasickém divadelním prostředí ukazují tvorbu nezávislé divadelní scény a volných uměleckých souborů. Prostor je však k dispozici také jednotlivcům nebo hostujícím divadelním společnostem ze zahraničí. Žánrově není Stage vyhraněna, je zde možné shlédnout taneční, činoherní i jiná vystoupení. V současnosti (2020) je rezidentem Divadlo Feste, které se věnuje tabuizovaným sociálním a politickým tématům.
Krom výše jmenovaného se celá Industra čas od času propůjčuje kulturním festivalům, konají se zde přednášky a workshopy. I za tímto účelem proběhlo zatím její poslední rozšíření, kdy byly otevřeny tzv. laby. Ty umožňují pronajmout si dílny s profesionálním vybavením, jako je třeba velkoformátový laser, 3D tiskárna nebo šicí stroje na textil i kůži. Prostor „akcelerátoru a kulturní fabriky“ se tak ze všeho nejvíc snaží stále rozšiřovat a posouvat svůj záběr. Jeho cílem však nadále zůstávají ti, kteří od slov přecházejí k činům a potřebují prostor k tomu, aby své plány mohli realizovat.
2019
Below Zero – Tymek Bryndal, Piotr Marzec, Agnieszka Mastalerz, Michał Szaranowicz, Weronika Wysocka
Lidská měřítka – Markéta Adamcová, Hana Garová, Vojtěch Kovařík
Abstraktní realita a dočasná sousedství – Ján Valík
Úběžníky, ke ketrým chceme směřovat – Jan Poupě
The Object, the Tool and I – Peter Demek
2018
Nová Gravitace – Monika Žáková
I am a Mortal Blob – Tomáš Pavlacký
Světla – Martina Salajková
Komín – Ateliér malířství I. Roberta Šalandy a Tomáše Machalického
Andrej Ševčík – Princip stupňovatelnosti
2017
Pevná linka – Michaela Roudnická
2016
Úžas – Karolína Rossi
2015
Banda/Mikroklima – Michal Tirkovič, Jakub Hvězda, Filip Sabol, Ján Hrčka, Andrea Kopecká
2014
Box: Kraków – Sebastian Bożek, Mateusz Hajdo, Aleksandra Idasiak, Ewelina Kaliszczuk, Adrian Kolerski, Krzysztof Marchlak, Anna Pichura, Zuzanna Rokita, Olga Ząbroń
2013
Zuzana Kubelková – "Glass Versus "
2012
Abstrakce versus realismus, Čalkovský versus Konvica
Pavel Stratil
Zakladatel / CEO / LAB
+420 776 706 254
Jakub Konvica
Zakladatel / Designér
+420 776 345 267