Vznik a fungování galerie je neodmyslitelně spjato s osobností jejího zakladatele, galeristy, sběratele a podporovatele umění Karla Tutsche. Ten sice v Brně na Přírodovědecké fakultě vystudoval obor matematika a fyzika, avšak výtvarné umění se pro něj stalo hlavní životní náplní. Nejenže sám umělce podporoval a sbíral umění, ale důležité pro něj bylo především poskytnout umělcům prostor. Hlavně pak těm, kteří neměli za minulého režimu možnost se v rámci oficiální scény projevit. Takovým prostorem se stala Galerie Na bidýlku, jejímuž vedení se věnoval až do konce svého života. Tutsch zemřel poměrně nečekaně po krátké nemoci na počátku roku 2008 ve věku šestašedesáti let a s jeho smrtí bylo ukončeno i fungování galerie. Zvláštní souhrou je, že galerie by z důvodů stavebních úprav musela být v dubnu toho roku tak jako tak zavřena, což její provozovatel věděl.
Neoficiální výstavní síň získala svůj název podle netradičního umístění. Nacházela se ve dvou místnostech v podkroví pavlačového domu a i z tohoto důvodu nebylo zcela jednoduché ji najít. Přesto šlo o vyhlášené místo, které od poloviny osmdesátých let hrálo důležitou roli v rámci československé výtvarné scény. Ta byla v té době zásadně omezena vládnoucím režimem, který určoval, co může a nemůže být prezentováno. Tím byla scéna rozdělena na oficiální a neoficiální část, které se prolínaly jen výjimečně.
Karel Tutsch si vzal proto za své věnovat se především zavedeným neoficiálním autorům, ale i nejmladší generaci. Výstavami systematicky podporoval například Jiřího Kovandu, členy skupiny Tvrdohlaví, z mladších umělců zase Evu Koťátkovou, Jakuba Špaňhela, Jána Mančušku nebo Josefa Bolfa. První výstavu ve své vlasti tu měl Jiří Georg Dokoupil.
Tutsch do galerie později začal zvát i zahraniční umělce, které do výstavního programu pravidelně zařazoval od počátku devadesátých let. Jednalo se především o umělce rakouské a německé provenience (Karl-Heinz Adler, Mariës Hendriks), ale objevovala se zde například i jména italská (Claudio Parmiggian). Co se týče média, galerie nebyla nijak vyhraněna, prezentovala jak konceptuální umění, tak i zástupce tradičních technik. Po otevření galerie si Tutsch ke svým činnostem přidal i vydávání samizdatového periodika Výběr zajímavostí z domova i ciziny, který vycházel mezi lety 1987 až 1989. Kolem galerie, a jejího galeristy především, existovala velice silná síť vztahů. O jak osobní záležitost šlo, dokládá i to, že kdo se údajně několikrát v řadě nezúčastnil vernisáží, přestával dostávat pozvánky.
Galerie Na bidýlku se řadí mezi nejdůležitější neoficiální výstavní prostory minulého režimu a podobně významné postavení má i mezi soukromými galeriemi v Čechách. Jako jedna z mála vydržela i revoluční zvraty a nepřerušeně fungovala dál skoro dvě dekády. Přívlastek „legendární“, který často popis této galerie provází, je tak v tomto případě používán zcela po právu. Nepřímým následníkem a správcem odkazu galerie je Kabinet T., který se nachází ve Zlíně. Jeho provozovatelkou je Lenka Tutschová, neteř galeristy Karla Tutsche.
2005
Jan Nálevka: Ještě více hodin lásky, než je možné kdy splatit
Jiří Petrbok: Zimní zahrada
2004
Eva Koťátková
Josef Dabernig, Otto Zitko
2003
Astrid Sourkova: Gazelle huligen
2002
Jiří Kovanda, Ján Mančuška
2001
Svatopluk Klimeš: Setkání v Utahu
1999
Zorka Ságlová: Sladký život
Jeff Crane
Ulric Roldanus: Křížová cesta
Zorka Ságlová: Sladký život, setkání s autorkou, Galerie Na bidýlku, Brno (Brno-město)
1998
František Matoušek
Pavel Hayek, Jiří Šigut
Michla Nesázal, Václav Stratil: Nevymyslíš
1997
Desetkrát žena
Jiří Kovanda
1996
Vladimír Havlík: Kresby
Marian Palla: U konce s dechem
1995
Jan Merta, Marek Pokorný: Slasti
Jiří Petrbok
Vladimír Goralčík: Peak Twins
1994
Roman Buxbaum: Přikázání
Jiří David: Cuknutá realita
Christian Macketanz
1993
Claudio Parmiggian
Peter Friedl
Otto Zitko
Stefan Bohnenberger
Jiří Petrbok: Útržky skutečnosti
Cabot
1992
Jan Vaněk: Kresb
Jiří Petrbok: Paměti světla
Jiří David: V čase své odvrácené tváře
Harold Schouten: Malováno na vodě
1991
Peter Friedl
Karl-Heinz Adler
Mariës Hendriks: Na Skořepce
1990
Stanislav Diviš: Zbytky
Jiří David
Kateřina Štenclová: Obrazy
Jiří Georg Dokoupil: Kresby
Ladislav Daněk: Kresby, obrazy
Tamara Horáková, Ewald Maurer: Instalace
1989
Petr Kvíčala: Obrazy, kresby
Stano Bubán, Galerie
Simona Bubánová: Peep show
1988
Michal Gabriel: Sochařská tvorba
Roman Wenzel: Zlomky Satipatthány Sutty
Jiří David: Kresby
Vladimír Kokolia: Na bidýlku
Mirka Slámová: Kresby
Josef Hampl: Šité kresby
1987
Petr Baran: Komedianti
Jiří Sopko: Nová tvorba
Kurt Gebauer: Kresby / Drawings
1986
Jiří Načeradský
Zakladatel a provozovatel:
Karel Tutsch