Zkratka TIC pochází ze slov Turistické Informační Centrum a vzdáleně tím upomíná ke skutečnosti, že zřizovatelem této umělecké instituce je město. Ve starších materiálech se můžeme setkat i se zkratkou BKC – Brněnské kulturní centrum – kterou galerie užívala ještě před několika lety (do roku 2011). U obdobných výstavních míst bývá zvykem (a tak trochu se i předpokládá), že svůj program do jisté míry přizpůsobují vkusu poplatnému co nejširší veřejnosti. Nenechme se však zmást, tato galerie, ačkoliv sídlí v prostorách staré radnice, je zaměřena na prezentaci současného umění.
Dlouhodobě ji vede tým dvou progresivních kurátorek (Marika Kupková a Zuzana Janečková), které spolupracují s uznávanými autoritami z oboru. Hned na úvod se také patří upřesnit, že Galerie TIC jako taková nereprezentuje jedno výstavní místo, ale zastřešuje celkem tři prostory se samostatným programem, jež se nacházejí na dvou podlažích historického domu. Kromě nich galerie zastřešuje také projekty navázané na prostory spojující jednotlivé galerijní místnosti. Ty využívá například pro výstavní sérii s názvem konText umisťovanou především ve výklencích, které nabízejí chodby propojující jednotlivá patra domu. Projekt Čítárna www pak upozorňuje na zajímavé projekty fungující především skrze on-line rozhraní.
Galerie mladých sídlí hned v přízemí budovy. Historický prostor s klenutým stropem je, jak již název napovídá, věnován výstavám začínajících umělců a v prezentaci napomáhá převážně studentům a čerstvým absolventům uměleckých škol. Program je sestavován z projektů zaslaných do otevřeného Open Callu a následně vybraných odbornou porotou složenou z členů pořádající instituce a externích teoretiků a kurátorů. Přihlásit se může každý umělec nebo kurátor, jehož věk zatím nepřekročil hranici třicátého pátého roku, i z tohoto pravidla však byly povoleny výjimky.
Výrazný příklad kurátorského působení v Galerii mladých představovala roční spolupráce s teoretikem Martinem Mazancem. Z umělců zde vystavoval například absolvent FaVU Ondřej Homola, který v současnosti stojí za samostatným prostorem SOLO Offspace. Ukázkou prezentace nových tendencí může být zase nedávná výstava s názvem „Kdo se bojí červené?“ (2017). Ta zde představila výběr z tvorby spolupracujících umělců z řad členů Svazu sovětských umělců (Alexey Klyuykov, Dominik Forman, Lenka Štěpánková, Vasil Artamonov) – širšího mezinárodního uskupení založeného na podzim roku 2016, které se programově obrací k realistické tvorbě druhé poloviny 20. století vzniklé převážně v Sovětském svazu.
Hlavním cílem Galerie Mladých, která byla založena již v roce 1967 z popudu teoretika umění Igora Zhoře, a má tedy ze zdejších výstavních prostor nejdelší historii, je ukázat výrazné osobnosti a nové tendence u nastupující umělecké generace. Provozovatelé galerie zároveň ale chtějí zachovat komplexní pohled na výtvarné umění bez upřednostňování konkrétního směru nebo média. Za jeden rok se v ní uskuteční přibližně deset výstavních projektů.
Galerie U Dobrého pastýře, největší prostor spadající pod Galerii TIC, získala jméno podle sochy Krista s beránkem v ruce nacházející se nad vchodem do domu, v němž instituce sídlí. Galerie byla otevřena v prvním patře budovy v roce 1992. Za jejím vznikem stála tehdejší kurátorka Galerie mladých Alena Gálová a cílem bylo otevřít místo pro prezentaci osobností již etablovaných na umělecké scéně. Do výstavního plánu tohoto prostoru jsou pravidelně zařazováni také umělci s vazbami na Brno, kteří však svojí tvorbou hranice regionu přesahují. Vystavoval zde například Václav Stratil nebo David Možný.
Poslední z výstavních prostorů, Galerie Kabinet se rovněž nachází na prvním poschodí, založena byla až roku 2002 a ve věci zadání či nároků na vystavovatele je nejméně vyhraněná. Její náplň je odvozena spíše z omezeného prostoru jedné místnosti než z jiných pozic a předpokladů. Zde představované projekty proto mimo jiné umožňují doplňovat výstavní program zbylých dvou galerií, a nabízet tak rozmanitější a celistvější pohled na kulturní scénu.
V některých případech se prostor Galerie Kabinet prováže s Galerií U Dobrého pastýře a probíhající výstava se pak nachází ve všech výstavních místnostech v prvním patře, často i včetně propojujících chodeb. Takovým příkladem z poslední doby je výstava „Extensions“ Lindy a Daniely Dostálkové, uměleckého dua, které se dlouhodobě zajímá o fungování kulturních institucí a v rámci své para-agentury jim nabízejí službu pojmenovanou jako „Institucionální homeopatie“. V předešlém roce byla ve formě obdobně propojené výstavy připravena historická exkurze s názvem „Jak to vlastně bylo. Devadesátky u Dobrého pastýře“. Společný tandem několika kurátorů tehdy přizval umělce spjaté s dřívějším fungováním této galerijní instituce, aby společně připomněli a parafrázovali některé její části.
V obou posledně zmíněných galeriích ročně proběhne přibližně osm krátkodobých výstav.
V nadcházející výstavní sezoně Galerii TIC čeká několik zásadních změn a jedno úctyhodné výročí. Galerie mladých dosáhne v roce 2017 padesáti let své existence. V souvislosti s tímto jubileem proběhne speciální výběrové řízení, kdy do rozhodování o zaslaných výstavních projektech bude jakožto porota moci zasáhnout i veřejnost, a spolurozhodne tak o tom, jaká výstava bude v galerii k vidění.
Změny pak postihnou především Galerii Kabinet, která jako výstavní sál zcela zanikne a daná místnost bude využita pro zázemí galerie. Nový prostor pro tvůrčí prezentaci naopak vznikne v místě, kde se kanceláře zaměstnanců nacházejí nyní. Ten dostane i nový název, jenž se momentálně upřesňuje. Bude ale rovněž souviset s historickou funkcí místnosti.
2017
Algoritmus
Till the End of Time
Czech ASMR / Prohlášení MZV ČR (1999-2011)
Extensions
Bůh tě miluje
Somewhere
„Special Feature“
Headset
Czech ASMR / Bonbóny a mezinárodní vztahy
Teorie duchů
Kdo se bojí červené?
Czech ASMR / Putování Blízkým východem a Afrikou
Solidní neúspěch
2016
Jak to vlastně bylo. Devadesátky u Dobrého pastýře
Za hranicí Farmakonu
Earthworks
Na vlnách fantas – oceánu
Jankova paleta
BARBORA A MIROSLAVA
Špilberský enšpígl
Sentence is the road we are walking off
Tatrahundert
Tekuté písky
Dva stromy zpívající píseň paměti
DŮM
DĚJINNÉ SEBEVĚDOMÍ
PŘESÁHNOUT VŠE OSOBNÍ
BESÍDKA
BLÍZKÉ SETKÁNÍ
Zlato v hrdle
NAME OF MY DOG IS ERICH FROMM
Trenažér
2015
Ďakujem / Děkuji / Thanks…
Provazochodec ve městě
Terasa
Collapsing Sculpture
OČI PŘETÉKAJÍ, VÍČKA ALE NEPŘIVÍRÁŠ
Zátiší s mechanickým scénářem
Zakázka č. 39 → Impression, soleil levant & bells morbido → Akustická příroda a pár kapek krve
Obrněné oko/Armoured Eye
Zakázka č. 39 → Impression, soleil levant & bells morbido
Zvuk spouště
Lost
Výběr ze sbírky
Zakázka č. 39
Úsměv stojí méně než elektřina a dává více světla
Tulení kůže
Ztrácení
ČÍTÁRNA AGD1
VISVA.CO
Páči sa mi, čo mi hovoríš
Část textu chybí
Mezi sklady
Zánik prostoru jako následek barevné syntézy
Básnická sbírka
Moře klidu
Cyklopedie
Žerty, žerty
Obrazy tohoto blogu
Grácie
2014
Sleepless
Idyla
POZICE X
Pastel, nůžky, papír
Síť
Site specific : Umění na zakázku
Háček a očko – Situace 02
Přežitky
EUGENIKA
„Je tu cítit podivná atmosféra, jakoby se od tebe něco očekávalo“
RUCE
POKUS / OMYL
Vybrané práce
Take me with you.
Motýlí třesk
Těžké lehkosti/Heavy Lightness
Jestliže… pak… nebo…
Svět práce (“Live in Your Head”)
Mluv, abych tě viděl
Obrázek
Všechny moje lásky, střípky z chladných hvězd
Holographic Hieroglyph
Liminality
Lety do společnosti, dopisy z oběžných drah
Digital Exchange
Interest
Škůdci
Na moři se neztratím a slzy v radost obrátím
Čtení
Alotrium (Expanded Performance)
Nezapomeň si umýt ruce
Páření
2013
Stavební práce
Co všechno bychom mohli udělat, pokud bychom nevěděli jak
Součástí kresby
No Comment? Vol. 3
Zůstaneš tu sama v posteli posypaný kytičkama
Proměnná společnost v popelu Fénixe
No Comment? Vol. 2
Co tam vidíme
Hotel Zenit – Zpětná vlna
Kouzlo smyslů
Prázdno
Solidaire/ solitaire
Doma se svítí
Exemplární druh
Mundsonate
Spojovatelka
Folk Recyklace
“Boha Jeho!“
Myší steh
Domací slovník
Stop Motion
Bezpředmětný film
Barevná televize
Čapatý Ján
Sinfonia domestica
Nezbytnost
Cvičná uměnověda
Anamnézy
2012
Oni
Not Ready!
Abraham Bosse: Pozorovatelé perspektivy
FREJM BAJ FREJM
6600
Ordinary language
Behind the Tree
Mechanický dokument
Volný pracovní čas
In-formátor
Outsid(h)er
Tichá voda brehy myje
Vojtěch Fröhlich: Křehké kino
Umělec je vyvolený
Umělec je vyvolený
2. plán
Křehké kino
Jsme tady
2011
Barvy léta
Dva případy
Ad Paintings
Finalisté ceny od Václava Stratila
a b c
Měsíc nedělí
Vřídlo
Předělávky
Red and Blue
Píle
Knihovna
Co oči nevidí
Drawing as Thinking 2
Mladý umělec
Nezvaný host
Věci s přívlastky a s uvozovkami
± Omáž
Úplně sám
Koberce, záclony
Zaklínadlo
The E.N.D.
Object/Subject Absolute
Had
Pohledové studie
Irresistible bič
Pilotní šetření
2010
Truchlivý bůh
Co se má stát, už se stalo
Dispozitiv
Poslední práce
Kempink
Natural 2010
Sci-fi
Reflux
Something About ART
Struska
Simple story
Mezi kruhy
Omezený přesah
Věci
The Volcano Show
Kokoland II.
CMYK 2
Pokoje
Mno land*
Trofeje
Dobytí ráje
Till the Blue Skies Drive the Dark Clouds Far
Přesahy drippingu
Modelové situace
2009
Špinavé spomienky
Superdžungle – Level 1
Naše věc
Re-romantic
Dobrý pastýř
Musíme víceméně
Ribba (30×40 cm)
Nízké napětí
Bad Filming
Hvězdy na mém stole
Říčka 2
Dělení čtverce
Prasojedy II
Bez názvu
Memma i hellan paalen
Gotika bootleg; contra spem in spe
Návraty komety: Český komiks 1989 – 2009
Černá Hora
Přibližuji, zvětšuji
Hlavo Lam
Eastern promises
Bodejť
Real-Time
After Flash
Dva domy
2008
Formát
Dětství, chlapectví, bezdomovectví
Reframed
Obrazy míst
Puf Puf
Mezi černou a bílou
Interview – Zurich
Sociální sonda v režii Veroniky Rónaiové
Deníky (camera obscura)
Situace
Rodinná mapa
Ze rtů cizí ženy
Kde nic není, tam to dej
Divocí sobi na Babí hoře
Toledo projekt
Moving target
Neonový vlk
Litky
Jak na to
Code it
Pendlovky
2007
Rustic
Kurátoři:
Marika Kupková
Zuzana Janečková
Otvírací doba:
út–pá 10.00—18.00 hod
so 10.00—14.00 hod