Galerie Václava Špály se nachází v ulici Národní, v samém centru Prahy, hned vedle funkcionalistického Paláce Chicago, a lze ji bez jakéhokoli přehánění označit za jednu z nejvýznamnějších a zároveň nejstarších nonprofitních galerií v Česku. „Špálovka“, jak se galerii přezdívá, ze své symbolické funkce čerpá dodnes – formována byla progresivními osobnostmi české výtvarné scény, zejména Jindřichem Chalupeckým v 60. letech minulého století a v porevolučních letech pak Jaroslavem Krbůškem. Nadčasová skleněná výloha je při průchodu třídou nepřehlédnutelná a podobně nezanedbatelný je i vliv a dopad galerie na zdejší uměleckou obec.
Předtím než prošla secesní budova na konci 30. let minulého století rozsáhlou rekonstrukcí pro účely prvorepublikového Vilímkova nakladatelství a knihkupectví, které obsadilo suterén, přízemí a první patro, sídlila zde v rozmezí let 1916 a 1938 Rubešova galerie. Galerie Jos. R. Vilímek pak byla pro veřejnost otevřena v roce 1941 po ukončení nákladných stavebních prací a během své existence uspořádala více než 85 výstav (vystavena zde byla díla Františka Tichého, Maxe Švabinského, Jana Zrzavého, Antonína Mánesa, Jana Preislera či Jana Štursy). Po druhé světové válce se zde vystřídalo několik institucí – v letech 1949 až 1953 socialisticky tendenční Galerie Práce, v období 1953–1954 Galerie Kniha a pak až do roku 1959 Galerie Českého fondu výtvarného umění.
Od šedesátých let vystupuje galerie již pod ustáleným, dodnes platným názvem, který dostala po českém výtvarníkovi Václavu Špálovi. Galerijní program v tomto čase spravují významní teoretici umění jako Eva Petrová, Jiří Padrta, Jiří Šetlík, Ludmila Vachtová nebo František Dvořák. Za nejzásadnější období bývá označováno to od roku 1965, kdy se správy coby komisař výstavní síně ujal Jindřich Chalupecký. Progresivní koncepce této doby, jež bývá označována jako zlatá éra „Špálovky“, se skládala nejen z individuálních a skupinových výstav českých umělců, ale rovněž z výstav tematických, výstav užitého umění a výstav zahraničních autorů, což přispívalo k rozvoji svobodného teoreticko-uměleckého diskurzu u nás. Zásadní se pro tuto etapu stala ideová stať zabývající se programovým konceptem Co budeme vystavovat, jež prostor galerie rozdělovala na jednotlivé místnosti či patra určené pro umění různého typu – každý prostorový úsek tak měl vlastní výstavní režii i výstavní komisi. To umožňovalo především stavět jednotlivá díla do nových vztahů a mezi ustálené typy výstav se tak zařadily i výstavy konfrontační. V tomto vrcholném čase, pro který se vžilo označení „Chalupeckého Špálovka“, v galerii proběhla jediná pražská výstava Marcela Duchampa (v roce 2019 se zde připomněla projektem Jiřího Davida Marcel Duchamp jako předpona času) či výstava japonské skupiny Gutai. K většině výstav také vycházely graficky kvalitně zpracované katalogy (na jejich úpravách se podíleli třeba Libor Fára, Stanislav Kolíbal, Jiří Balcar, Václav Boštík anebo Zbyněk Sekal) obsahující reprodukce a teoretické texty. Na svou dobu nevídaná akce proběhla pod názvem Kupte a půjčte si obraz nebo sochu (1967–1968), při níž bylo skutečně možné si umělecké dílo za 1 % z ceny díla zapůjčit domů. Během normalizace pak správu galerie přebírá Svaz československých výtvarných umělců a vystavováno je především oficiální umění.
Až po dvaceti letech se galerijního programu ujímají opět teoretici – vedle Evy Petrové je to kupříkladu Mahulena Nešlehová, Marie Klimešová, Jiří Valoch, Josef Kroutvor či Jan Kříž. V roce 1994 se na základě veřejného konkurzu vedení výstavní síně ujímá Jaroslav Krbůšek (galerista spojený s Galerií Opatov), který v roce 1997 prostor třípatrové „Špálovky“ o rozloze 313 m² přeorganizovává po vzoru praxe z druhé poloviny 60. let. Podzemní prostory tzv. „Malé Špálovky“ jsou vyhrazeny začínajícím autorům a experimentálním projektům, zatímco přízemí a patro patří etablovaným umělcům domácí výtvarné špičky. Program se tak soustřeďuje jak na mladé autory a díla ze 60. a 70. let, tak na soudobou střední generaci. O tomto období se hovoří jako o druhém rozkvětu galerie, během něhož proběhlo okolo 145 výstav, a v roce 1990 zde byla poprvé udělena Cena Jindřicha Chalupeckého pro české výtvarné umělce ve věku do 35 let, jež vznikla po vzoru Turner Prize. Následně zde byla také uspořádána výstava laureátů CJCH, přičemž Cena byla se „Špálovkou“ propojena až do konce tisíciletí, kdy se v roce 1999 poprvé přesouvá do Národní galerie a na Národní třídu se už od té doby nevrátila.
Osmileté působení Krbůška je ukončeno jednak z ekonomických důvodů a jednak kvůli neprodloužení smlouvy. Krbůšek na celou událost reagoval akcí Vykoupení (nebo také Levné knihy), jež měla vyrovnat stávající dluh a zároveň upozornit na komercionalizaci galerií současného umění. Od roku 2002 spravovala prostory sama Nadace Český fond umění. Výsledkem ale bylo kontroverzní řešení, kdy Nadace začala prostory galerie volně pronajímat, což v roce 2007 přivedlo městskou část Praha 1 k vyhlášení konkurzu na provoz galerie. Konkurz následně provázela řada nejasností, jeho výhercem se nicméně stala agentura Semma, pro kterou galerijní koncepci a program vypracoval Pavel Humhal. Po dvouletém fungování a šestnácti uspořádaných výstavách (např. Cesta do školy Evy Koťátkové, přehlídka ostravských výtvarných skupin Aloha Ovar Nuova, Vzpomínky na budoucnost Karla Císaře či bezejmenná výstava Rafanů, za niž získali ocenění Osobnost roku 2008 udělované Galerií Klatovy/Klenová), však Semma od tohoto projektu upouští, přičemž za příčinu byl označen nedostatek financí k provozu. Proměnlivost vedení měla dle části kulturní veřejnosti vést k nedůstojnému zacházení se „Špálovkou“ jako místa se silnou historickou pamětí, na jehož konci se např. novinář Josef Chuchma přimlouval za definitivní ukončení činnosti galerie pod jejím dosavadním jménem: „Pro tohle všechno zkrátka považuji další resuscitační kolo Špálovy galerie za zbytečné.“ (https://www.idnes.cz/zpravy/archiv/zakleta-a-prokleta-spalova-galerie-by-svoji-existenci-uz-mohla-skoncit.A100216_104352_kavarna_chu; cit. 10. 5. 2021)
V roce 2010 bylo vyhlášeno další výběrové řízení, z něhož jako vhodný kandidát vzešel projekt mezinárodní investiční skupiny PPF Petra Kellnera, PPF Art. Ve své výstavní dramaturgii se PPF Art pod vedením Pavla Lagnera soustředilo především na prezentaci současné české malby, sochy a fotografie, což mediálně odpovídá sběratelskému profilu PPF Art. Vedle Galerie Václava Špály PPF Art spravuje také Ateliér Josefa Sudka a zájem skupiny o fotografii se odráží také v zřejmě největší soukromé sbírce české a slovenské fotografie, již vlastní právě PPF Art. Zastoupeni jsou zde František Drtikol, Tono Stano, Darina Alster, Alexandra Vajd & Hynek Alt, Veronika Bromová, Gábina (Gabriela) Fárová, Lenka Glisníková, Dominik Gajarský, Václav Stratil či Adam Holý. PPF dále vlastní hodnotnou sbírku obrazů a soch, částečně sestavenou z historické sbírky České pojišťovny (rozmezí dat vzniku děl se pohybuje od 19. století do současnosti a čítá okolo 333 děl: https://www.ppf-art.cz/cs/sbirka-obrazu). Skupina se tak pyšní autory, jako jsou Alfons Mucha, Emil Filla, Jakub Schikaneder, Mikuláš Medek, Petr Nikl, Vladimír Kokolia, Karel Malich, Karel Nepraš, Adriena Šimotová, Olbram Zoubek či Jan Merta. Iniciativy PPF Art lze v tuzemském kontextu zahrnout do často diskutované problematiky finanční podpory a financování výtvarného umění z peněz privátního sektoru (dalšími příklady jsou J&T Banka či Komerční banka).
V současné době galerijní dramaturgie akcentuje etablované domácí autory střední generace, jejichž díla prezentuje monograficky. Největší přízni návštěvníků se těšily výstavy Jaroslava Róny, uměleckého uskupení B.K.S., Otty Plachta, Josefa Bolfa, Michaela Rittsteina, Karla Cudlína nebo Ivany Lomové. Přestože hlavním kurátorem nadále zůstavá Pavel Lagner, kurátor galerií a uměleckých sbírek PPF Art, jednotlivých výstav se často ujímá host/ka – výstavy zde kurátorovali Petr Vaňous, Radek Wohlmuth, Michal Novotný, Terezie Zemánková, Eva Bendová anebo Vilma Hubáčková. V ročním programu se objevuje zpravidla šest výstav, z nichž jedna bývá věnována mladšímu umělci či umělkyni, výjimečně je k vidění také prezentace zahraničního autora či skupiny. Tematické projekty se zde téměř nevyskytují; on-line obsah v době pandemie galerie neprodukovala. Skupina PPF Art by se měla o provoz Galerie Václava Špály starat až do roku 2025 a dle slov jejího ředitele Jana Řeháka má galerie dále v plánu hledat nové formy a možnosti vystavování, ať už to znamená obrat k historii či navázání na myšlenky významných kurátorů a kurátorek spojených s galerií „Špálovka“.
(Galerie Václava Špály a Galerie Malá Špálovka)
2021
Miloslav Polcar – Transpozice
Alena Anderlová – Iluze rovnováhy
Miroslav Polách ¬– Open End
2020
Jiří Petrbok – Život hrdiny
Daniel Balabán – Osobní topografie
Šimon Brejcha – Zahradničení
2019
Stefan Milkov – Neklidné časy
Jakub Tomáš – Stromolezec
Marcel Duchamp – Předpona našeho Času
Patricie Fexová – Sklad krajin
Adam Štech – Podle skutečné události
2018
Lubomír Typlt – Neutopíš se dvakrát v téže řece
Denisa Krausová – Hlava je vnitřností čepice
Zbyněk Sedlecký – Pravé poledne
Luděk Rathouský – King Dron
2017
Michael Rittstein – Kurzy začínají na podzim
Jan Pištěk – K okraji viditelného
Josef Bolf – Nepatrný dosah povědomí
2016
Erika Bornová – Posedlost
Petr Nikl – Pijavice
Karel Cudlín – Fotografie
Jakub Špaňhel – Obrazy 1648–2016
2015
Hynek Martinec – Intellectual Properties
Ivana Lomová – Prázdno
Jan Bačkovský – Obrazy Jan Bačkovský
Straka Jiří, Tušová staveniště
2014
Kateřina Vincourová – Zpaměti
Veronika Šrek Bromová – Příběh chaosu
Otto Placht – Metaformy pralesa
Petr Pisařík – Kdo to tady myslí vážně…
Hísek Jan, Řeka
2013
Mainer Martin, Slovanská epopej / Sama doma / Vize pro Tebe
Salim Issa a Štěpánka Stein, Šampióni / Champions
Róna Jaroslav, Obrazy a sochy
2013
Wu Yi – Pražské léto
Stanislav Diviš – V hlavní roli barva
Martin Mainer – Slovanská epopej 2012–2013 / Sama doma / Vize pro tebe
Štěpánka Stein a Salim Issa – Šampióni
Jaroslav Róna – Obrazy a sochy
Skupina Reality – Podle
2012
Mark Ther – Mark Ther a Ludwig, Oskar und Thomas?
František Skála – Září
Roman Trabura – Light Obsession
Rudo Prekop – Dva v jednom
Jan Merta – Mým Pražanům k šedesátinám
Dvacet let úspěchů podkomise pro útlum publicity B.K.S.
2011
Vladimír Kokolia – Převod síly
Pavel Baňka – O fotografii
Obrazy z dějin fotografie české
Tono Stano – Bílý stín
Tomáš Císařovský – Kam až
Petr Pastrňák – Hořící les
2010
František Skála – Ty jsi předmět, já jsem podnět
Jiří Černický – Gagarinova věc
Horká linka
Biopolis
2009
Radim Labuda: Modelová studie; András Cséfalvay: In Seach of Nord
The Other Kind of Blue
Teleskopické studio
Historická práce
USandTHEM
Selection 11.1
Vzpomínky na budoucnost
2008
Aloha Ovar Nuova
Rafani – (bez názvu)
Eva Koťátková – Cesta do školy
Sexismus?
Absence v záznamu
30% OFF, Image je na nic
2007
Michal Šiml, Petr Motyčka – Guerilla vystrkuje růžky
2006
Tomáš Bican – Město: Fotografie
Tomáš Bím – Malíř sváteční všednosti
Domácí úkoly a obrazy z cest GLF
Pavel Kříž – Obrazy; Jiří Středa – Sochy
Otakar Synáček – Rétrospective
Eva Švankmajerová – Deník 1963–2005
2005
Osm malířů velkýh formátů
David Hlynský – Nakupuji
Pavel Berkovič, David Cysař – Cesta labyrintem
2004
EU expanding use – time & transformation
Broken Ground / Pokořená země: Kanadská fotografie v Praze
Rubikon – Obrazy, sklo, grafika
Kamila Ženatá – Uvnitř
2003
Svatopluk Sulek – Krása brev
Jiří Matoušek – Nový projekt
Oldřich Tichý – Já a ty
281 m²
2002
Jaroslav Krbůšek – Vykoupení
Antonín Kroča – Obrazy
Jiří G. Dokoupil – Praha
Rudolf Fila – Interpretace
Jiří Surůvka – Německý koutek
Michal Kalhous – Fotografie
František Matoušek – Krajiny a portréty
Pawel Althamer, Christoph Büchel, Roman Ondák – In Prague
ICING
Jiří David – Bez soucitu
Ján Mančuška – Praha 13
(MŠ) Jaroslav Krbůšek – Vykoupení
(MŠ) Rafani – Český les, Böhmerwald
(MŠ) František Kowolowski – Objekty, instalace
(MŠ) Petr Pavlík – MiMiMiMi
(MŠ) Peter Janáčik – Doppelherz
(MŠ) Jan Šerých – Placebo
(MŠ) Pavel Ryška – Co s námi dělají, když spíme
(MŠ) Jolana Havelková – Dočasná setkání. Fotografie
(MŠ) Daniel Hanzlík – Zářiče
(MŠ) Jesper James Alvaer – Instalace
(MŠ) Josef Ryzec – Tykadla, šlahouny, zobáky
2001
Antonín Střížek – Kresby a obrazy
Milena Olivová – Divočina
Adéla Matasová, Andrew Topolski – Rozhraní
První a poslední (také v MŠ)
Bohdan Hostiňák – Krajina
Geert Goiris – Surrounded
Lubomír Typlt – Obešel já polí pět
Jindřich Štreit – Lidé třineckých železáren
Modelové fikce
Vladimír Skrepl
Pavel Hayek – Černobíle
Vladimír Havrilla – New Faces
(MŠ) Boris Ondreička & Kosa z nosa
(MŠ) Petr Pastrňák – Obrazy
(MŠ) Lenka Klodová – Podzimní noc je dlouhá jen svým jménem
(MŠ) Václav Požárek – Hůl do vody položená
(MŠ) Stanislava Konvalinková – Malá věčnost
(MŠ) Kamera skura – Hvězdy stříbrného plátna
(MŠ) KW (Igor Korpaczewski) – Bůh má oči všude
(MŠ) Míla Preslová – Žena v domácnosti
(MŠ) Václav Krůček – Sublimní
(MŠ) Alena Kotzmannová – Cesta do háku
2000
Ladislav Mirvald – Komplementární
Františka Gilman, Tim Gilman
Maria Marshall, Mark Gonzales
Mezinárodní festival akčního umění Pražský parní válec 2000
Čtyři klasici české fotografie
Barbora Šlapetová, Lukáš Rittstein – Modrý prosinec
Cena J. Chalupeckého za rok 1999: Lukáš Rittstein, Modrý XII. + Barbora Šlapetová
Na volné téma
Jan Kubíček – Forma – projekt – řád
Veronika Bromová – Místa na zemi
Martin Kuriš – Pepíček
Pode Bal – Malík urvi
(MŠ) Michal Gabriel – Se světlem
(MŠ) Achim Mohné – Pro naši vlastní bezpečnost
(MŠ) Jiří Bartůněk – Anoneneví
(MŠ) František Dvořák – Obrazy a kresby
(MŠ) Jiří Černický – Bin Ladinova lampa, Cena Jindřicha Chalupeckého
(MŠ) Marko Blažo – Leveland
(MŠ) Bohdan Holomíček: Václav Havel, Antikódy – texty – fotografie
(MŠ) Grzegorz Klaman – Anatrophy
(MŠ) David Janeček – Měkké zboží k dispozici od 02. 02. 2000
(MŠ) Zdena Kolečková – Just a Story
1999
Stanislav Kolíbal – Akvarely, objekty, instalace 1998–1999
Ivana Lomová – Muži a ženy
Michael Rittstein – Čerstvě natřeno
Ludmila Padrtová – Obrazy a kresby 1955–1960
Cena J. Chalupeckého 1998: Jiří Černický; Milena Olivová – Konec sezóny
Andreas Müller-Pohle – Interfaces 1977–1999
Pavel Kopřiva – Zóna 51
Petr Nikl – Papoušek, střelený do vesmíru
Perplex
Hugo Demartini – Práce z let 1965–1975
Lukáš Jasanský, Martin Polák – Výstavy fotografií
Umění pro nemocnice
(MŠ) Vladimíra Čerepková – Básně, Vladimír Škoda – Lepty
(MŠ) Jan Kadlec – Německo, Deutschland
(MŠ) Petr Kvíčala – Obrazy, instalace
(MŠ) Marie Birchler-Suchánková – Oplodnění
(MŠ) Slaven Tolj – Instalace
(MŠ) Nathalie Prévot – Zvláštní nabídka
(MŠ) Karol Pichler – Jedna možnost
(MŠ) Viktor Kopasz – V džungli
(MŠ) Dorota Sadovská – Oko nikdy neklame pravdu, ale netvrdí
(MŠ) Erika Bornová – Setkání na sněhu
1998
Jan Knap – Tři obrazy a řada kreseb
Viktor Pivovarov – Nebeský chelm
Milan Knížák – Prázdniny s vetřelcem
Jan Merta – Milovníci umění
Paul Pouvreau – Fotografie
Cena J. Chalupeckého 1997: Jiří Příhoda
Václav Požárek – Sůl nad zlato
Jitka Svobodová – Květy oči předměty
Harmonie 98
Markéta Othová, Pierre Daguin – Team´s Spirit
Sympozium železné plastiky Třinec 1997
(MŠ) František Kyncl – Monostruktury
(MŠ) Lena Knilli – Jenom citron
(MŠ) Federico Díaz – Bolb
(MŠ) Ilona Németh – Exhibition Room
(MŠ) Ivan Vosecký – Vize a iluze
(MŠ) František Matoušek – Červen
(MŠ) Jean Maria Kraut – Setkání
(MŠ) Jiří Surůvka – Tumor a jeho parta
(MŠ) Roman Ondák – Nespravedlnosti
(MŠ) Vít Soukup – Mé kanoe
1997
Cena J. Chalupeckého 1996: Tomáš Císařovský – U konce s dechem
Viktor Kolář – Fotografie 1967–1997
Milan Grygar – Antifony
Jiří Sever – Životní dílo
Otto Placht – Idioma
Ralph Gibson – Fotografi
Šejk
Trojí Možnost
Josef Snobl; Markus Döhne – Todsicher
(MŠ) Kateřina Vincourová – Plody mé mysli
(MŠ) Ivana Lomová – Život je dobrý
(MŠ) Bohdan Hostiňák – O přírodě
(MŠ) Michal Nesázal, Simona Vladíková – Představte si co se mi zdálo – ono se mi to nezdálo
(MŠ) Jiří Kovanda – Nina při práci
(MŠ) Vladimír Skrepl – Mňňňau
(MŠ) Petr Pavlík – Pilot
1996
Anežka Kovalová
Jiří Toman – Fotografie; Rudolf Sikora – Pozorovatel-pozemšťan
Jitka Válová; Květa Válová
Jiří Matoušek
Herbert Achternbusch – Obrazy, kresby
Milan Kunc – Obrazy, kresby, keramika
Cena J. Chalupeckého 1995: Petr Nikl – Zimní vodník
Eva Fuková – Tváře času
Česká abstraHce
Trojí možnost
Jiří Matoušek – Hvězdné oblohy
Antonín Střížek
(MŠ) Miloslav Koval – 1994, Sto kreseb
1995
Nenuceně – Desenvolt – Dégagement, Němečtí malíři v Praze
Jan Smejkal
Josef Sudek – Ke knize Josef Sudek
Miroslav Koval – Deník jednoho roku
Helgi Thorgirls Fridjonsson – Obrazy-kresby, Islandské ságy
Nová jména
Cena J. Chalupeckého 1994: Michal Gabriel
Irena Jůzová – Podivné hry
Lena Knilli
Na hraně
František Dvořák
Jiří David – Laskavost
1994
Nadja Rawová – Velikonoce a jiné obrazy
Jana Skalická – Sochy
Skupina TUNEL
Vladimír Merta – Veřejná geometrie
Jiří Sobotka – Sochy, objekty
Súčasná slovenská keramika
Michal Ranný
Nová jména
Karel Nepraš / (MŠ) Jan Steklík
Cena J. Chalupeckého 1993: Martin Mainer
Vladimíra Sedláková – Grafika
Michal Metzenauer – Obrazy, objekty
Josef Mžyk
Martin Balcar – Obrazy, kresby
Miroslav Mahler – Sochy
Richard Konvička – The Paintings and Drawings 1992–1993
(MŠ) Jan Vojta – Obrazy
(MŠ) Thierry Boussard
(MŠ) Zdeněk Merta – Fotografie
1993
Jaroslava Severová – Proměnlivé jistoty
David Cajthaml
Zbyšek Sion
Václav Chochola – Světy, tvůrčí podněty přátelství – fotografie
David Černý – Umělí
Exil v N.Y.
Pavel Reisenauer, Michal Singer – Obrazy, sochy
Bedřich Dlouhý – Obrazy, objekty
Jindřich Štreit – Bez hranic – fotografie
Cena J. Chalupeckého 1992: Michal Nesázal
Čestmír Suška
Olgoj Chorchoj – Současný avantgardní design
Michal Ranný
Bohumil Zemánek, paní Zemánková
Daniel Balabán
Stanislav Diviš – Obrazy 1985–1992
(MŠ) Friedrich Förster – Jiné světlo
(MŠ) Miroslav Šimáček – Tenké nátěry
(MŠ) Petr Nikl
1992
Jiří Načeradský – Současná tvorba
Ladislav Novák – Retrospektiva
Její bratr, jeho manžel
Antonín Střížek
Nová jména, AVU a VŠUP
Otis Laubert
Mezi Ezopem a Mauglím
Cena J. Chalupeckého za rok 1991: František Skála + Michal Gabriel; Petr Kvíčala
Tomáš Lahoda – Obrazy
Karel Vaca – Pocta zemřelému malíři
Vertikální nostalgie
Tomáš Císařovský – Obrazy, kresby
1991
Eva Švankmajerová – Císařský řez
Victor Sanovec – Práce
Jiří Kornatovský – Kresby
Václav Stratil – Řeholní pacient
Jaroslav Róna 1988–1991
Nová jména
Kateřina Černá – Obrazy/grafiky
Vladimír Kokolia – Energie, Wortlaut
Jan Ambrůz – O lehkosti a tíži
Cena J. Chalupeckého za rok 1990: Vladimír Kokolia; Jan Ambrůz; František Skála
Český informel
1990
Sdružení českých umělců grafiků Hollar 1970–1990
Kov a šperk, Oborová výstava
Antonín Michalík – Obrazy z let 1943–1990
Typo & výstava užité grafiky a typografie
Causa grafika 1971–1990
Jiří Kalousek – Obrazy, kresby, ilustrace
Jaroslava Pečivová – Obrazy
(MŠ) František Štorek – Sochy
1972
Nové umění z hlavního města NDR
1970
Adriena Šimotová
František Hudeček – Výbor z díla 1930–1970
Artchemo
Vladimír Kopecký – Obrazy
Naděžda Plíšková – Grafika, sochy 1968–1970
Václav Cigler – Plastiky
Karel Nepraš – Račte točit!
Otakar Slavík – Obrazy
Eva Kmentová – Stopy
Stanislav Kolíbal, Zdeněk Sýkora – Práce z let 1959–1970
1969
Jana Želibská
Jan Kubíček
Karel Pauzer
Libor Fára – 45-69, Stop-time
Mikuláš Medek – Projektanti věží
Někde něco
Zorka Ságlová
Jiří Sever
Stanislav Podhrázský
Daisy Mrázková – Obrazy a kresby z let 1965–1968
Enrico Baj
Marcel Duchamp
Ladislav Novák – Alchymáže
Mira Haberernová
Vladimír Boudník
Jiří Balcar
Zbyněk Sekal – Skládané obrazy a sochy
1968
Intersymposium ČSSR – Keramika Bechyně 68
Vojtěch Preissig
Jiří Kolář
Klub konkrétistů
Západoněmecká a západoberlínská avantgarda Lidicím
Stříbrný šperk 1968
Šmidrové
Počátky generace
Barbara Gasch
Nové věci
Adriena Šimotová
Rudolf Němec
Dagmar Hendrychová
Jiří Načeradský – Obrazy
Jozef Jankovič – Sochy
1967
Otakar Slavík
Eva Brýdlová
5 sochařů
Gutai
Fotografie
Fotografie 7+7
František K. Foltýn
Fantasijní aspekty současného českého umění
13 ze Slovenska
Kupte a půjčte si obraz nebo sochu
15 grafiků
Nová jména
1966
Evropské umění: Mistři 20. století
Sklo
Jiří Balcar
Aktuální tendence českého umění
Radoslav Kutra – Obrazy a kresby 1965–1966
Jaroslav Klápště – Obrazy – grafika
Jiří Seifert
Bohuslav Reynek – Grafické dílo
La Figuration narrative
Tvůrčí skupina Etapa
Otto Herbet Hajek
Květa Válová
Jitka Válová
Wandering Library
Skupina 4
Obraz a písmo
1965
Věra Janoušková – Intuice a řád
František Gross, Ladislav Novák
Rakouští sochaři
Objekt
Grafika 65
Zdeněk Sklenář – Vybrané obrazy z let 1935–1965
František Pacík
Eva Kmentová
Václav Kiml
Jiří Balcar
Václav Tikal
Zbyněk Sekal
1964
Bohdan Lacina
Vlastimil Beneš
Pravoslav Kotík
Jiří Mrázek
Trasa
Křižovatka
Alois Sopr – Plastiky z let 1936–1964
Výstava soutěžních návrhů na výzdobu nového velvyslanectví v Brazílii
1962
František Gross
Karel Souček
Jan Kodet
1961
Tvůrčí skupina Etapa
Ladislav Zívr
Miloslav Holý – Dny v krajině
1960
Skupina M57
Václav Haise – Práce z désíti let
Jan Sládek – Scénické návrhy, obrazy
Jaroslav Paur – Výbor z díla
1959
František Ronovský
Alois Wachsman
Alois Fišárek
Pravoslav Sovák
1958
Pravoslav Kotík
Ladislav Dydek
Karel Černý
Jan Bauch
1957
Otakar Rubík
1956
František Tichý
Jan Zrzavý
Jan Bauch
1949–1953
Diệp Minh Châu: Obrazy z bojujícího Vietnamu
Josef Leisler: Květiny a zátiší
Otakar Kubín
Vilém Nowak: Obrazy
Emil Filla: Krajiny z Českého Středohoří
Umění do bytu pracujících
1949
Na prahu pětiletky s našimi malíři
kurátor Pavel Lagner