Galerie výtvarného umění v Chebu (GAVU) patří mezi významné kulturní instituce v České republice. Základ jejích sbírek tvoří kolekce gotického umění z historické oblasti Chebska, převážně se jedná o sochařskou tvorbu. Významnou část sbírek také představují tzv. chebské reliéfní intarzie ze 17. a 18. století. Další oddíl sbírkového fondu náleží modernímu a současnému českému umění. V současné době se galerie věnuje jednak prezentaci uměleckých děl ze svých sbírek, ale také výstavám současného umění a umění 19. a 20. století. K důležitým činnostem dále patří znovuobjevování uměleckých osobností a jejich tvorby z řad německy mluvících obyvatel působících před 2. světovou válkou v Čechách, na Moravě a ve Slezsku.
Vznik Galerie výtvarného umění v Chebu (dříve GVU) souvisí s kulturně politickými změnami po roce 1948, kdy veškerá oficiální výstavní činnost začala být podřizována potřebám a kontrole nově vzniklého komunistického státu. Od 50. let 20. století začala za tímto účelem vznikat síť regionálních muzeí, jejichž činnost podléhala centrálnímu řízení. Městská galerie umění v Chebu byla založena roku 1961, slavnostní otevření galerie proběhlo o rok později – 9. května 1962. Ředitelem se stal akademický malíř Bojmír Hutta, který byl i přes své profesní kvality po desetiletém působení v galerii z politických důvodů odvolán. Kromě Hutty se na vedení galerie podílela kunsthistorička Mira Mladějovská. Roku 1963 změnila galerie svůj statut z městské na okresní a nově nesla název Galerie výtvarného umění v Chebu (GVU). Hlavním sídlem galerie se stala málo využívaná barokní budova bývalé radnice navržená architektem Giovannim Battistou Alliprandim (1672?–1720), která slouží jako hlavní budova GAVU dodnes.
Vzhledem k tomu, že galerie svou činnost zahajovala od úplného začátku, vyvstala otázka, jaké umění zde prezentovat. Sbírkový fond GVU byl v této době v značně omezený a kromě několika gotických plastik a reliéfních intarzií čítal obrazy neznámých evropských mistrů 18. století a různé historické předměty. Nedostatky ve vlastních sbírkách se nakonec ukázaly jako pozitivum, protože nutily představitele galerie navazovat spolupráci nejen s institucemi v Československu, ale i s těmi v zahraničí, především se zeměmi východního bloku.
V prvních letech fungování GVU je tak výstavní činnost instituce založena na zápůjčkách děl. Hned v roce otevření galerie zápůjčky z Národní galerie posloužily na výstavě České malířství 1. poloviny XIX. století. Následovaly přehlídky umění, které regionální charakter galerie leckdy přesahovaly. To se týká hlavně výstav založených na spolupráci s drážďanskou galerií, díky níž byla v roce 1963 uvedena výstava Z drážďanské galerie. Významná byla i kooperace s Polskem. Kromě prezentace současného polského umění tak bylo v Československu vůbec poprvé k vidění dílo Odilona Redona (1965). Z českého umění byli v GVU v 60. letech hlavní součástí výstavního plánu monografické přehlídky již etablovaných tvůrců 20. století, např. Jana Zrzavého, Emila Filly nebo Františka Tichého. Mimo to bylo uvedeno i několik výstav umělců mladé generace. Jedním z nejvýznamnějších počinů tohoto typu byly výstavy představující aktuální výtvarné tendence, např. Současná česká grafika (1963) nebo Dodekaedr (1968). Její význam tkvěl v tom, že konfrontovala české umělce tvořící pod hlavičkou geometrické abstrakce s umělci zahraničními, jejichž dílo bylo ve většině případů na území Československa po roce 1948 prezentováno vůbec poprvé (Josef Albers, Hans Arp, Victor Vasarely aj).
GVU se od roku 1963 také věnovala nezbytné akviziční činnosti. Představitelé GVU se zpočátku orientovali na nákupy děl tradičního rázu, a to na českou krajinomalbu přelomu 19. a 20. století, postupně však byla sbírka rozšiřována i o umění české moderny a avantgardy. Ve sbírkách GVU se tak nacházejí díla např. Emila Filly, Otakara Kubína, Josefa Čapka, Jana Zrzavého, Jindřicha Štýrského, Františka Foltýna, Karla Černého, ale i zástupců Skupiny 42 nebo skupiny Sedm v říjnu. Ze sochařství to jsou práce Josefa Václava Myslbeka, Otty Gutfreunda, Josefa Wágnera, Ladislava Zívra nebo Vincence Makovského. Sbírkotvorná činnost byla průběžně prezentována na výstavách věnovaných přírůstkům a v roce 1965 vyvrcholila otevřením stálé expozice českého malířství 20. století. V 60. letech se také rozšířily dosavadní prostory fungování galerie, pod jejíž správu byl roku 1963 převeden gotický kostel sv. Bartoloměje. Kostel byl až do roku 2003 využíván pro prezentaci kolekce gotického sochařství, které je v současné době vystaveno v hlavní budově galerie.
Počátkem 70. let probíhala rekonstrukce hlavní budovy GVU (1969–1972). Při příležitosti jejího dokončení byla otevřena výstava České umění 20. století z nové instalace sbírek GVU. Téhož roku bylo vyměněno vedení galerie. Ředitelem se stal František Peťas, kterého o čtyři roky později vystřídala Ludmila Vomelová. Význam galerie ale oproti předchozí dekádě během 70. let upadal. Do popředí zájmu se dostaly ideologické přehlídky typu 30 vítězných let hraničářského Chodska (1975). Zpočátku se ještě dařilo udržovat vzniklé kontakty se zahraničím, a dostat tak do výstavního plánu i zajímavější výstavy, tyto vazby však byly záhy zpřetrhány. V GVU se v období normalizace uskutečnilo jen několik výstav současného umění, např. Osm mladých grafiků (1974–1975) nebo Vladimír Preclík (1978). Jinak se pokračovalo v monografických přehlídkách režimem protěžovaných umělců první poloviny 20. století (např. Mikoláš Aleš, 1973) nebo českých krajinářů. V roce 1975 se otevřel další prostor GVU v barokním kostele sv. Kláry, který sloužil především pro prezentaci krátkodobých výstav.
Během 80. let se v programu galerie objevují ideologicky nezávadné projekty jako např. Umění Černé Afriky (1982) nebo Indonéská tkanina (1984). Ideologický tlak začal polevovat koncem 80. let, kdy zde samostatně vystavoval např. Karel Malich (1988) nebo Josef Istler (1989). Ze skupinových výstav to byly Mladé profily (1989) nebo Popis jednoho zápasu (1989).
V porevolučních 90. letech se začal obnovovat význam GVU, do jejíhož čela v roce 1991 nastoupil Jiří Vykoukal, který v galerii do té doby působil jako kurátor. V tomto období se galerie a historici umění snažili systematicky představovat díla těch umělců, kteří nemohli působit oficiálně, a o jejichž díle tak bylo malé nebo vůbec žádné povědomí. Hned v roce 1990 GVU připravilo výstavu sochařky Hany Wichterlové. Následovaly projekty pokoušející se vytvořit komplexní obraz vývoje umění v období komunismu. Z tohoto hlediska byly nejvýznamnější velké výstavní projekty Umění zastaveného času / Česká výtvarná scéna 1969–1988 (1993), na kterou už v následujícím století navazovala výstava Umění zrychleného času / Česká výtvarná scéna 1958–1968 (2000). GVU od 90. let spolupracovala s festivalem Uprostřed Evropy-Mitte Europa, v jejímž rámci připravila např. výstavu českých Němců Josefa Hegenbartha (2003), Emila Schumachera (2006) nebo Eugena von Kahlera (2006). Galerie dále pokračovala v akviziční činnosti se zaměřením na umělce, které nebylo v předchozích letech z ideologických důvodů možné pořizovat do sbírek. Fond moderního umění GVU se tak rozrostl o díla surrealismu a informelu, ale i umění 17. a 18. století.
Od roku 2010 je ředitelem GAVU (zkratka používaná od roku 2010) Marcel Fišer, který přišel s novou galerijní koncepcí. Veškerá výstavní činnost se soustředí do hlavní budovy galerie, do níž byly v roce 2013 přesunuty i sbírky gotického sochařství, od roku 2004 vystavené v barokním kostele sv. Kláry. Dřívější Kabinet kresby a grafiky byl přeměněn na Malou galerii, která je určena monografickým výstavám mladé a střední generace umělců. Galerie se také od roku 2011 zapojila do chodu festivalu Graffiti Boom. Od téhož roku jsou v prostorách galerie prezentovány dva výstavní koncepty komorního rázu: „Opus Magnum“ a „ze sbírek“. Opus magnum zaměřuje svou pozornost vždy na jedno významné dílo, kterým se následně z historického a uměleckého hlediska zevrubně zaobírá. Doposud zde byla představena díla Zdenka Rykra (2011), Aloise Kalvody (2016) nebo Antonína Střížka (2017). Koncept výstav „ze sbírek“ prezentuje díla, která nejsou součástí stálé expozice, ale patří k významným dílům ze sbírkového fondu GAVU.
V roce 2012 proběhla modernizace stálé expozice českého moderního umění. Galerie se soustředí na výstavy menších formátů, na prezentaci svých sbírek, ale i na velké výstavní projekty s mezinárodním přesahem. Od roku 2012 byla obnovena spolupráce na sympoziu Mezery v historii, které se věnuje tvorbě německy hovořících výtvarníků na území Čech. Sympozium se střídavě pořádá v GAVU a v Oblastní galerii v Liberci. Díky tomu také vznikla oceňovaná výstava Mladí lvi v kleci (2013–2014). Sympozium navazuje na činnost festivalu Uprostřed Evropy-Mitte Europa a v loňském roce se tak v souvislosti s předchozími projekty tohoto druhu představila v GAVU tvorba Friedricha Feigla (2016).
GAVU se také snaží oživit zájem o umění související s městem, ve kterém působí. Tak vznikly například výstavy Umění v Chebu: Umění ve veřejném prostoru od 19. století po současnost (2013) nebo Obrazy Chebu: Ikonografie Chebu od nejstarších vyobrazení po 20. století (2015). V roce 2014 získala galerie do své správy sousední budovu, tzv. Schillerův dům, ve kterém bylo následujícího roku otevřeno Retromuseum věnující se designu a životnímu stylu 60. až 80 let 20. století. Součástí chodu Retromusea jsou i výstavy koncipované v souladu s jeho zaměřením.
GAVU je jedním z organizátorů projektu Osobnost roku, který uděluje ocenění umělcům za nejvýznamnější umělecké počiny předchozího roku. Instituce se také zapojuje do internetového projektu Artopos, jenž se pokouší lokalizovat místa, ze kterých byly malovány obrazy krajinářů 19. a 20. století.
2017
Pan Vajíčko. Charakter československé reklamy, Retromuseum, 2. 2. – 28. 5. 2017
Plastimat, Retromuseum, 2. 2. – 30. 4. 2017
Možnosti malby: Patera, Tázler, Frauknecht, Kotyza. Plzeňští autoři ve sbírkách GAVU Cheb, 12. 1. –23. 4. 2017
Antonín Střížek, Ježíš, 1994, 12. 1. – 2. 4. 2017
Václav Malina, Milan Maur, Paralelní roky, 12. 1. – 26. 3. 2017
Šárka Koudelová, Prism, 5. 1. – 26. 3. 2017
2016
Syntonos a plenérová krajinomalba přelomu 19. a 20. století, 6. 11. – 31. 12. 2016
Anna Vystydová, Tohle byla moje nejmilejší panenka, Retromuseum, 3. 11. 2016 – 29. 1. 2017
Alois Kalvoda, Moje česká chaloupka na Křivoklátě, před 1912, 6. 10. – 31. 12. 2016
Lenka Vítková, Smlouva s černou, 8. 9. – 27. 11. 2016
Neprakta. Prvních 20. let firmy na výrobu kresleného humoru, Retromuseum, 1. 9. 2016– 22. 1. 2017
Friedrich Feigl, Oko vidí svět, 30. 6. – 25. 9. 2016
Josef Váchal, Kniha vzpomínek. Dialog díla a fotografie, 14. 4. – 19. 6. 2016
Petra Herotová, Vlna, smyčka, čára, mřížka, 7. 4. – 19. 6. 2016
Designér Josef Cupák, Retromuseum, 18. 2. – 12. 6. 2016
Václav Rabas a mýtus hnědé. Země, chléb a hmota na periferii avantgardy, 14. 1. – 28. 3. 2016
2015
Obrazy Chebu: Ikonografie Chebu od nejstarších vyobrazení po 20. století, 9. 10. 2015 – 3. 1. 2016
STARTED 2015: residents of StartPoint Prize, Lisa-Marie Vlietstra, Barbora Kleinhamplová, Martin Hrubý, 27. 8. – 4. 10. 2015
Karel Souček (1915– 1982), 11. 7. – 27. 9. 2015
Jiří Franta, David Böhm, Půlka kapra, žena ve žlutém, výčep a květiny, 7. 5. – 21. 6. 2015
Zastihla je noc, Čeští umělci ve Francii 1939 – 1945, 2. 4. – 21. 6. 2015
Ondřej Basjuk, Díra ve vzduchu, 19. 3. – 3. 5. 2015
2014
Sociální skupina Ho-Ho-Ko-Ko ze sbírek GAVU Cheb, 9. 10. 2014– 4. 1. 2015
Vincenc Vingler, Heinz Theuerjahr, Zvířata, 4. 12. 2014 – 16. 1. 2015
Petr Dub, Další ze způsobů jak nevytvářet obrazy, 9. 10. – 4. 1. 2015
Mladí lvi v kleci. Umělecké skupiny německy hovořících výtvarníků z Čech, Moravy a Slezska v meziválečném období, 26. 6. – 28. 9. 2014
Jiří Černický, Den, kdy sníh padal na hořící pole, 1. 5. – 15. 6. 2014
Brutalismus Emila Filly, 3. 4. – 22. 6. 2014
Alice Nikitinová, Od věci, 16. 1. – 2. 3. 2014
2013
Jan Vytiska, Mám lepší hříchy než jsou ty vaše, 17. 10. – 1. 12. 2013
Umění v Chebu: Umění ve veřejném prostoru od 19. století po současnost, 18. 7. – 13. 11. 2013
Anežka Hošková, The New Dark Age of Love, 16. 5. – 16. 6. 2013
Hana Puchová, Na dotek, 14. 3. – 12. 5. 2013
Václav Hejna (1914 – 1985). Barva a bytí, 10. 1. – 31. 3. 2013
Lenka Klodová, Figurativní tvorba, 10. 1. – 10. 3. 2013
2012
Jiří Balcar, Retrospektiva, 13. 10. 2012 – 8. 1. 2013
Michel Fingesten (1884–1943), 28. 6. – 30. 9. 2012
Miloš Jiránek: Zápas o moderní malbu, 5. 4. – 17. 6. 2012
StartPoint 2011, 19. 1. – 25. 3. 2012
2011
SIAL, 7. 7. – 2. 10. 2011
Jakub Matuška aka Masker, Moje maličkost, 26. 6. – 28. 8. 2011
Karel Málek – Zlín, Retrospektiva, 14. 4. – 26. 6. 2011
Jiří Novák, V pohybu, 3. 2. – 3. 4. 2011
Jiří Kovanda, Katalog, 12. 1. – 3. 4. 2011
2010
Antonín Slavíček, 21. 10. 2010 – 16. 1. 2011
Moderní český linoryt. On-lino, 22. 4. – 20. 6. 2010
Josef Čapek: Země a lidé, 28. 1. – 11. 4. 2010
2009
Josef Čapek: Vidět knihu, 5. 11. 2009– 17. 1. 2010
Zamlčená moderna/ Iluze a sny: Středoevropské umění ze sbírek Patrika Šimona 1880–1930, 30. 7. – 5. 10. 2009
2008
Exotismy ve výtvarném umění XX. Století v Čechách a na Moravě, 18. 9. – 30. 11. 2008
Mezi domovem a Vídní/ Zwischen der Heimat und Wien – Franz Rumpler (1848 – 1922), 26. 6. – 7. 9. 2008
2007
Willy Nowak: Výběr z malířského díla, 7. 6. – 5. 8. 2007
2006
Eugen von Kahler a Skupina Der Blaue Reiter, 13. 7. – 17. 9. 2006
Emil Schumacher (1912 –1999): Stále znovu maluji svůj obraz…/ Immer wieder male ich mein Bilde..., 27. 4. – 25. 6. 2006
2005
Bylo, nebylo…, Pohádkové motivy v českém moderním a současném umění, 30. 6. – 4. 9. 2005
Folklorismy v českém výtvarném umění XX. Století, 7. 10. – 28. 11. 2005
2004
Česká krajinomalba ze sbírek Galerie výtvarného umění v Chebu, 6. 6. – 11. 7. 2004
Pocta Františku Kupkovi, 14. 4. – 6. 6. 2004
2003
Václav Špála: Malířské dílo, 18. 12.2003 – 15. 2. 2004
Josef Hegenbarth 1884–1962, 17. 7. – 21. 9. 2003
2002
Maxim Kopf 1892–1958, 18. 7. – 15. 9. 2002
James Ensor: Vizionář moderny, 26. 4. – 15. 9. 2002
Zdenek Seydl, 14. 2. – 14. 4. 2002
2001
August Brömse a skupina Poutníci/ und die Gruppe Pilqer, 26. 7. – 16. 9. 2001
Jiří John: Kresby, 5. 4. – 20. 5. 2001
2000
Umění zrychleného času. Česká výtvarná scéna 1958–1968, 16. 3. – 7. 5. 2000
1999
Jaroslav Vožniak: Pocta divnosti-dílo z let 1957– 1999, 25. 11. 1999 – 17. 1. 2000
Josef Navrátil (1798–1865), 25. 3. – 16. 5. 1999
1998
Aleš Veselý: Obsese, Utopie, Realita, 22. 10. 1998 – 10. 1. 1999
Emil Orlik 1870–1930: Vybraná díla z českých sbírek, 16. 7. – 4. 10. 1998
1997
Umění zastaveného času/ Art when time stood still, Česká výtvarná scéna 1969–1985, duben – květen 1997
1996
Kresby starých mistrů se sbírek Arcibiskupství Olomouckého, 19. 5. – 14. 7. 1996
1995
Čestmír Janošek: Praha-Kolín, 23. 11. 1995 – 8. 1. 1996
Deviace kubismu v Čechách, 27. 2. – 27. 8. 1995
1994
Bedřich Budil: Obrazy
1993
Socha hlína, 28. 1. – 14. 3. 1993
1992
Jánuš Kubíček: Obrazy, kresby, grafika, plastika, 12. 11. 1992 – 3. 1. 1992
1991
Jan Koblasa, 1. 4. – 2. 6. 1991
Aleš Lamr: Obrazy – objekty, 19. 1. – 24. 3. 1991
1990
Hana Wichterlová: Sochařské dílo, 1990
1989
Jindra Viková: keramika, kresby, 18. 5. – 30. 6. 1989
Mladé profily, 1989
Popis jednoho zápasu, 1989
1988
Stanislav Hanzík: Z ateliéru, září – říjen 1988
České sociální umění, únor – duben 1988
Karel Malich: Retrospektivní výstava díla, 1988
1987
Zdeněk Tůma: Výběr z díla, říjen – prosinec 1987
1986
Jiří Bradáček: Sochy, kresby, leden – březen 1986
1985
Ivan Ouhel: Obrazy, objekty, kresby, září – říjen 1985
Jan Štursa, 1985
1984
Josef Jíra: Grafika, malba, 1984
Indonéské tkaniny, 1984
1983
Jitka Válová, Květa Válová: Obrazy a kresby 1957–1982, únor – březen 1983
1982
Karel Černý: Obrazy-kresby, 15. 3. – 9. 5. 1982
Umění černé Afriky, červenec – říjen 1982
1981
Břetislav Benda, 26. 3. – 21. 6. 1981
Josef Václav Myslbek, 1981
1980
Otto Gutfreund: Výběr z díla, listopad 1980 – leden 1981
1979
Karel Kotrba: Sochy, červenec – září 1979
Josef Wagner: Raná tvorba, duben – červenec 1979
1978
Vladimír Preclík: Sochařské dílo, obrazy a kresby, březen – květen 1978
1977
České sochařství kolem roku 1900 ze sbírek Národní galerie v Praze, 21. 7. – 9. 10. 1977
František Jiroudek: Obrazy a kresby, 16. 6. – 20. 8. 1977
Design-tradice a současnost, 14. 4. – 11. 6. 1977
1976
Josef Mařatka: Drobná plastika, 15. 10. – 28. 11. 1976
Karel Lidický: Sochy, 1976
Vincenc Vingler: Plastiky a kresby. Výbor z díla 1945 –1975, 1976
Malíři z mučené země: Nuñes, Balmes, Barrios, 1976
České sochařství 19. a 20. století, 22. 7. – 30. 9. 1976
Osma, Tvrdošíjní, Umělecká beseda, leden – březen 1976
1975
Rudolf Svoboda: Sochy, červenec – srpen 1975
30 vítězných let hraničářského Chebska, 1975
1974
Osm mladých grafiků, listopad 1974 – leden 1975
Vincenc Makovský: Sochy a kresby, říjen 1974 – leden 1975
200 let malířství v Drážďanech, 1974
1973
Antonín Hudeček: Výběr z díla, listopad – prosinec 1973
Max Švabinský, 24. 5. – 24. 6. 1973
Mikoláš Aleš, duben – květen 1973
Ruské a sovětské umění, 1973
1972
České umění 19. století ze sbírek Národní galerie v Praze, srpen – prosinec 1972
České umění 20. století z nové instalace sbírek GVU v Chebu, srpen – prosinec 1972
František Tichý, 1972
1971
Václav Rabas, Z cyklu Chleba, 1971
1970
Symbolismus v českém výtvarném umění, leden – únor 1970
Stanislaw Ignacy Witkiewicz: Obrazy a kresby, 1970
1969
Flámské a holandské zátiší 17. a 18. století, 15. 4. – 25. 5. 1969
Člověk a lidská práva, 1969
Čínské malířství ze sbírek Náprstkova muzea, 1969
Picasso – Villers, 1969
Stanislav Podhrázský, 1969
1968
1. trienále jihočeských, severočeských a západočeských umělců, říjen 1968 – leden 1969
Koláže Adolfa Hoffmeistera, červen – červenec 1968
Dodekaedr, 16. 5. – 20. 6. 1968
1967
Tvůrčí kolektiv Index, 7. 12. 1967 – 31. 12 1967
Jan Zrzavý, 20. 4. – 30. 6. 1967
Vietnam bojující, 1967
1966
Umění a písmo, prosinec 1966 – leden 1967
Josef Lada: Obrazy, kresby, ilustrace, 16. 10. – 30. 11. 1966
Josef Navrátil: Obrazy, kresby, 8. 5. – 15.6 1966
Karel Purkyně a čeští realisté, 1966
1965
Václav Špála: Obrazy, kresby, ilustrace, 8. 9. – 30. 9. 1965
Odilon Redon: Grafika, 1965
Světová grafika, květen – červen 1965
Francouzská kresba, 1965
František Tichý: Grafika, kresby, obrazy, 1965
1964
Zakladatelé slovenského moderního umění, 1964
Goethe a Čechy, 1964
Polské současné umění, 22. 7. – 30. 9. 1964
Německé malířství 19. a 20. století ze sbírek Drážďanské galerie, 9. 5. – 15. 7. 1964
Přírůstky výtvarných děl českého malířství 20. století, březen 1964
1963
Současná česká grafika, říjen 1963
Výstava současné polské amatérské fotografie, 16. 6. – 23. 6. 1963
Z drážďanské galerie, 9. 5. – 1. 6. 1963
České malířství z 2. poloviny XIX. století, leden – březen 1963
1962
České malířství z 1. poloviny XIX. století, listopad – prosinec 1962
Polská protifašistická karikatura, 10. 7. – 20. 7. 1962
Polský politický plakát, 1962
Současná holandská grafika v originálech, 1962
Václav Jírů: Praha a Pražané, 1962
ředitel: Mgr. Marcel Fišer, Ph.D.
kurátor sbírek: Bc. Jiří Gordon
otevírací doba: úterý – neděle 10: 00 – 17:00