Karlin Studios se za dobu svého téměř dvacetiletého působení staly respektovanou kulturní institucí, která získala poměrně záhy renomé inovativního uměleckého prostoru s kvalitním výstavním programem. Jako soukromý projekt fungující mimo oficiální kulturní politiku hlavního města pomáhaly Karlin Studios umělcům, kteří se v průběhu let podíleli na programu instituce, v jejich rozvoji a růstu. Projekt, jehož název byl odvozen od pražské čtvrti, ve které sídlil, byl založen v roce 2005 – tedy pouhé tři roky poté, co byl celý Karlín zasažen silnými povodněmi a stále probíhala pomalá obnova čtvrti.
Zakladateli projektu byli Alberto Di Stefano – architekt, sběratel a obchodník s realitami původem z Itálie – spolu s umělcem a pedagogem Jiří Davidem. Provoz Karlin Studios byl od začátku rovněž provázán s občanským spolkem Futura o. s., který Di Stefano založil v roce 2003 společně se svým partnerem, umělcem Eugeniem Percossim. Projekt Karlin Studios vznikl primárně s cílem zaměřit se na tvorbu mladých, ev. u nás méně známých českých a zahraničních umělců a podpořit jejich spolupráci, ale i jednotlivé projekty.
Zázemí, které galerie poskytovala, bylo poměrně velkorysé, a to jak do velikosti prostor, tak i v rámci akceptování nových projektů. Od samého počátku zde bylo zásadní přeshraniční propojení: pravidelně tak byly k vidění skupinové výstavy českých umělců společně se zahraničními autory, jež u nás byli méně známí anebo českým publikem dosud zcela neobjevení. V případě umělců nejmladší generace se navíc často jednalo o novou zkušenost s rozsáhlejším výstavním prostorem. Jako příklad lze zmínit tyto výstavní projekty: Ivo Burkovic, Wieland Schönfelder, Paul Wiersbinski: Když teče v ulicích krev, já nakupuji (2013), Denise Ferreira da Silva & Arjuna Neuman, Anetta Mona Chișa, Haseeb Ahmed: Pozemšťané*ky III: Vzorce (2021) či zcela poslední prezentovaný projekt II.: Něžná Šárky Koudelové taktéž z roku 2021.
V opravené tovární budově, která dříve patřila ČKD (Českomoravská Kolben-Daněk), vznikl na tehdejší dobu a české prostředí zcela ojedinělý komplex výstavních prostor, které čítaly na 200 metrů čtverečních, plus ateliéry i místa pro rezidenční umělce. Ty byly poskytovány převážně autorům mimo tuzemskou scénu, jejichž samostatné výstavy nebo jejich zapojení do rozsáhlejšího programu studií byly součástí komplexní dramaturgie místa. Zároveň byly KS důležitým prostorem pro české autory, kteří se později proslavili i v zahraniční. Již v roce 2005 zde vystavovala Eva Koťátková, v roce 2018 zase Klára Hosnedlová, která je nyní zastupovaná prestižní londýnskou galerií White Cube. V době založení studií tak šlo o první projekt tohoto druhu v Praze, tedy o obdobu zahraničních uměleckých institucí využívajících velkorysých prostor opuštěných industriálních staveb v okrajových částech města, tzv. brownfieldů.
Budova bývalé továrny ovšem patřila developerské firmě M2 Real Estate, která občanskému spolku v roce 2015 oznámila ukončení pronájmu. Celkový program v té době zajišťoval především produkční tým Futury v čele s Michalem Novotným, kurátorem a ředitelem Futury mezi lety 2011 a 2018, a Caroline Kryszton, kurátorkou a projektovou manažerkou původem z francouzského Metz. Na grafické podobě a později i celém vizuálu se podílel umělec a grafický designér Jan Brož.
Po skončení fungování v bývalé továrně ČKD tak následovalo hledání nových prostor, ve kterých by Karlin Studios, zastupované občanským spolkem Futura, mohly dále fungovat. Po dlouhém vyjednávání s magistrátem hlavního města Prahy byla spolku nakonec nabídnuta hala v č. 40 v pražské holešovické tržnici. Počítalo se s pětiletým bezplatným pronájmem i proto, že budova byla již dvacet let bez využití. K tomuto přesunu však nakonec nikdy nedošlo. V lednu roku 2016 sice byla zápůjčka schválena Radou hlavního města Prahy, v červnu téhož roku však byla bez udání důvodu zrušena a budovu získal jiný subjekt (Signal festival a společnost OSE Czech Republic, která se zaměřuje na projekty související se vzděláním a rozvojem financované z národních grantů, evropských fondů a komerčních zdrojů). Po dalším půl roce se nakonec podařilo získat prostor v karlínských kasárnách (Kasárna Karlín), pětipodlažní neoklasicistní budově z roku 1844, kterou v rámci projektu podporujícího kulturu v nevyužívaných prostorách poskytl Matěj Velek. Ten již předtím vedl tři roky tým, jenž měl na starost kulturní centrum fungující na Nákladovém nádraží Žižkov.
Ani zde však spolek výstavní prostory nevlastnil. Projekt Karlin Studios tak byl – zatím, zdá se, finálně – ukončen v roce 2022 po opětovném vypovězení nájmu a také Futura v tu chvíli ohlásila roční pauzu. Důvodem byl odchod Kryszton – která se stala ředitelkou Futury po odchodu Novotného na post vedoucího Sbírky moderního a současného umění Národní galerie Praha v roce 2019 – na mateřskou. I přes vyhlášený open call se na její místo nepodařilo najít adekvátního nástupce. Poslední výstavou v Centru pro současné umění Futura byla výstava Anny Zemánkové Tajný ráj duše a květiny představ, kterou kurátoroval Lukáš Hofmann (aka Saliva). Karlin Studios své působení zakončily výstavou Grzegorze Demczuka s názvem Slapstick a kurátorským a uměleckým projektem Šárky Koudelové nazvaným II: Něžná, což byla skupinová výstava koncipovaná jako druhá kapitola celkem třídílného projektu, který se v sérii výstav zabýval tématy rezonujícími v soudobé společnosti. K nim řadí například nové metody spolupráce, jež se promítly do výběru přizvaných autorů. Byli mezi nimi jak začínající, tak již etablovaní autoři z tuzemské i zahraniční scény (kteří již ale v Praze někdy v minulosti vystavovali). Svými díly tak byli zastoupeni Néphéli Barbas, Nika Kupyrova, Merav Kamel & Halil Balabin, Eliška Konečná, Jan Matýsek, Marie Raffn, David Pinkava a Monika Žáková.
Karlin Studios staly významným místem na tuzemské umělecké scéně známým pro inovativní projekty spojené s profesionální produkcí. Jejich programu se účastnila celá řada výrazných osobností, které dosáhly i mezinárodního úspěchu, mezi jinými například již zmíněná Eva Koťátková, Šárka Koudelová nebo Klára Hosnedlová, dále pak třeba Lenka Klodová, Václav Stratil, Jiří Skála, Anna Solal, Bas Jan Ader, Ursula Biemann a mnoho dalších.