Nezisková umělecká platforma Světova 1 vznikla za účelem vytvořit prostor pro umělce a umělkyně, studentstvo a publikum, které zastává minoritní skupiny, odlišné identity nebo skupiny z jiných etnických či kulturních pozadí, jimž není věnována dostatečná pozornost nebo možnosti pro vyjádření. Zároveň se Světova 1 – ač s méně explicitním vyzněním – soustředí také na podporu umělců a umělkyň, kteří po odchodu z uměleckých škol nebo po jejich absolvování ztratili dosavadní institucionální oporu. Prostřednictvím monografických či skupinových výstav a veřejných projektů se program Světova 1 soustředí na současná, queer a sociální témata na domácí i zahraniční umělecké scéně a reaguje na aktuální dění ve světě.
Světova 1 sestává z hlavního výstavního prostoru, komunitní místnosti a kanceláře kolektivu v přízemním nebytovém prostoru činžovního domu v ulici Světova. Galerii v roce 2018 založil umělec a tehdy ještě student AVU Zai Xu, který tu zastává také roli producenta a kurátora prostoru. Na chodu galerie se dále podílí i kolektiv spolupracovníků a dobrovolníků.
V prvních letech fungování se Světova 1 prezentovala jako klasická white cube galerie a studentský prostor, který byl koncepčně flexibilnější a neutrálnější. S rokem 2020 a s opatřeními doprovázející pandemii Covid-19 se zpomalil i provoz galerie. Omezení zasáhlo také program v roce 2021 a výstavy, které se tehdy přesto uskutečnily, se v dané situaci snažily podpořit především mladou kulturu. Za poslední dva roky fungování (2023 a 2024) však galerie svou výstavní dramaturgii ustálila: pravidelně připravuje instalace v rámci edukativně-výzkumného projektu, dále plánované spolupráce s jinou institucí, organizací či kurátory a následně jednu až dvě vlastní výstavy s tématy, která kolektiv galerie aktuálně zajímají.
Pro galerii byl zásadní rok 2022: začátkem února se zde otevřela výstava Hello My Name Is, která v galerii poprvé uvedla mladou queer tvorbu. Výstava v podstatě vyprávěla nepoučenému divákovi příběh, který často osciloval na hraně skutečnosti a snu a pojednával o procesu stávání se součástí queer komunity. Dva týdny po vernisáži vypukla válka na Ukrajině a kolektiv Světova 1 se spolu s vystavujícím umělectvem rozhodli výstavu i celou galerii přepnout do „krizového módu“. Během několika měsíců – konkrétně do května 2022 – tak kromě běžného výstavního programu působila Světova 1 i jako krizové centrum a lidem prchajícím z Ukrajiny dočasně nabízela své prostory, obecnou asistenci, kurzy pro děti a další služby. Na základě této zkušenosti si kolektiv galerie od té doby volí do svého programu témata, kterým podle něj není věnována dostatečná pozornost.
V téže době Světova 1 také iniciovala vzdělávací výzkumnou sérii „As We Grow“. AWG se zaměřuje na mezigenerační dialog a na související výměnu zkušeností s předním umělcem či umělkyní. AWG podporuje přístup „učení se prostřednictvím vytváření“ a série má nakonec podle plánu vyvrcholit skupinovou výstavou. Ještě v roce 2022 se v rámci AWG otevřely tři skupinové výstavy propojující mladé umělce a umělkyně s etablovanými jmény. Jednalo se o výstavy Amber Waves, Jacuzzi of Despair a Ennui. První dvě zmíněné se zaměřily na předání příběhu nebo práci s jazykem a jejich působení na diváka, okolní svět a to, jak divák reflektuje svůj vlastní způsob pohledu na každodenní svět. Následně se program AWG zaměřil také na podporu začínajících umělců a umělkyň.
V roce 2023 se tematika programu nejprve profilovala poněkud neurčitě. Na začátku roku proběhla sólová výstava Denisy Štefanigové s názvem Ekstase, která se zabývala jak autorčinými osobními otázkami, tak i volným odkazem ke stejnojmennému snímku Gustava Machatého z třicátých let 20. století. Pro Světova 1 to byla již třetí spolupráce s touto umělkyní, což postupně nastínilo a rozvinulo směr, v jakém by podobné spolupráce – a příležitosti k etablování začínajících umělců a umělkyň – mohly pokračovat.
Následovaly další spolupráce. Tou první byl čtrnáctidenní program zorganizovaný v rámci zmíněného edukativně-výzkumného projektu „As We Grow“ s britskou performerkou Rosie Ridgway. Výsledná skupinová expozice reflektovala téma exkluzivity, ale také otázku bezpečných prostorů, sdílení smyslů a duševní stability, přičemž výstavní instalace zohledňovala samotný prostor galerie a aktivně pracovala s jeho členěním daným čtyřmi „výlohovými“ okny. Další akcí galerie byla již v pořadí druhá spolupráce s pražskými festivaly současného umění SUMO Prague a Prague Art Week.
Výstavní rok 2024 Světova 1 zahájila výstavou Feminine Painting, It’s a Masculine Thing, která se dotýkala problému umělecké kritiky a jejího jazyka, včetně otázek genderové nevyrovnanosti a feministické utopie, a zahrnovala příklady z devadesátých let, které mísila s těmi současnými.
Galerie v tomto roce dále představila anglicko-čínské nebinární umělectvo, jehož instalace z cizích a neživých materiálů tematizovala pocit odcizení také v souvislosti s queer, ne-bílou či migrantskou identitou a zkušeností. Sólová výstava polského umělce Karola Radziszewského pak proběhla ve spolupráci se společností pro queer paměť, přičemž pracovala přímo s jejím archivním materiálem z 80. let.
Aktuální výstava Country roads take me home je zase součástí dalšího, nově rozvíjeného výzkumného programu kolektivu Světova 1 nazvaného „Say My Name“, jenž vzniká ve spolupráci s brněnsko-pražským seskupením Plusko+. Ten usiluje o zmapování veřejnosti dostupných informací o české queer scéně s cílem shromáždit a zkompletovat materiál pro samostatnou publikaci.
Současný dramaturgický profil Světova 1 je tvořen výstavami s výraznými tématy a veřejnými a edukativně-výzkumnými projekty, které aktivity kolektivu rozšiřují také za hranice galerijního prostoru. Výstavní program pravidelně uvádí důležitá, ale v domácím prostředí stále málo otevíraná témata, jako je feminismus, queer tematika nebo sociální a jiné citlivé otázky. Kolektiv galerie se současně čím dál více věnuje vzdělávacím projektům se zájmem o mezigenerační dialogy s cílem vzájemné inspirace a výměny zkušeností skrze proces „výuky“. V těchto i dalších aktivitách míří Světova 1 na podporování mladé umělecké tvorby a na jasné předávání prezentovaných témat divákovi.