V zrekonstruovaných prostorách domu z 20. let, kde původně sídlil Penzijní ústav zaměstnanců nemocenských pojišťoven, působí od roku 2007 na ploše 350 m2 pod „syntetizujícím“ názvem Tranzitdisplay „zázemí současného umění“, jehož koncept společně vyvinuly dvě progresivně orientované iniciativy Tranzit a Display. Mezioborová činnost Tranzitu (pořádání přednášek a diskusí, sympozií, publikační činnost, projekce, udělování grantů apod.) je zaměřena na realizaci projektů současného umění ve střední Evropě, cílem je všestranný dialog mezi odbornou i širokou veřejností. Program občanského sdružení Display, provozující průkopnickou, ale dnes už neexistující stejnojmennou galerii (viz At. č. 4/03), je zaměřen na prezentaci zahraničního umění v českém prostředí a vřazení progresivního domácího umění do světového kontextu.
Platformu neziskové aktivity Tranzitdisplay s mezinárodním programem, podporované silným sponzorem (Česká spořitelna, a. s. – Erste Group), tvoří Vít Havránek, Tomáš Svoboda, Zbyněk Baladrán, Ondřej Chrobák, Tomáš Vaněk, Tomáš Pospiszyl a Jiří Ševčík. Cílem iniciativy je „v době, kdy i v současném umění hrají rozhodující roli vědomosti, znalosti a inovativní myšlení, soustředit se na vystavování jako na nesamozřejmou aktivitu a generovat produkci a komunikaci přístupů a vědomostí o současném umění“. Ve svém prohlášení uvádějí: „zajímá nás umění jako praxe současnosti, která aktivuje sociální prostor i mezilidské vztahy, produkuje vlastní citlivost k věcem i politický rozměr“.
Tranzitdisplay kromě výstav organizuje přednášky (například Charles T. Harrison, Slavoj Žižek, cyklus přednášek a diskusí Architektura a umění ve veřejném prostoru ve spolupráci se sdružením Kruh), projekce, představení, konference a další akce, propojuje své aktivity s jinými oblastmi kultury a vědy, buduje archiv, součástí galerie je čítárna a prodej publikací o současném umění. Výstavní činnost galerie zahájila prezentací mexického umělce Erica Beltrána, následovala výstava kurátorského týmu WHW All Dressed-Up with Nowhere to Go (viz At. č. 2/08), unikátní projekt Mathieua Copelanda Mluvené slovo a expozice finské autorky Eiji-Liisy Ahtily (viz At. č. 11/08). Od 24. 6. se tady prezentuje Ján Mančuška. Současně zde postupně vzniká „stálá mutující skupinová“ výstava Monument Transformace, tvořená z uměleckých děl a textů, reflektujících téma společenské přeměny. Instalace poroste do roku 2009, záměrem je vytvořit univerzální slovník transformace.
Iniciativě se díky programu, otevřené a intenzivní spolupráci se zahraničními institucemi i finančnímu zázemí daří plnit její záměr – stát se centrem „mezinárodní kulturní výměny a sdílení – výstav, uměleckých postojů, idejí i emocí“, jež nemá v českém prostředí konkurenci.
tranzitdisplay
Foto