Olomoucká galerie Vitrína Deniska je specifický výstavní prostor – široký je pouhých 108 centimetrů, na výšku měří 164 cm a do hloubky jen 34 cm. Jde o bývalou výlohu, která se nachází na Denisově ulici v centru Olomouce (odtud vlastní název Vitrína Deniska). Původně negalerijní prostor, který pozbyl svůj účel, navazuje na obdobný výstavní koncept z dřívější doby, na olomouckou Galerii 36. Tu ve vyřazeném výstavním stánku na výstavišti Flora provozovala umělkyně Lenka Vítková, později ještě ve spolupráci s teoretičkou Blankou Švédovou. Galerie 36 fungovala mezi lety 2006 a 2010, přičemž na ni navazující nezávislý galerijní projekt byl v roce 2011 zahájen právě výstavou Lenky Vítkové. Obdobně jako Galerie 36 i Deniska pracuje s výstavním prostorem, který vznikl původně s jiným záměrem, a má tak konkrétní, specifické limity (v případě Vitríny jsou to v první řadě její rozměry), což může být vnímáno jako negativum a pozitivum zároveň. Vyrovnává se se svým netradičním umístěním, ale i s možným prvkem překvapení – kolemjdoucí nemusí být obeznámen s tím, že bude vystaven umělecké intervenci zasahující zde do veřejného prostoru. Vitrína Deniska v porovnání s galerií na výstavišti nabízí sice menší výstavní prostor, zato její zasazení v historickém jádru města umožňuje spontánnější interakci s obyvateli města i s jeho návštěvníky.
Vitrínu Denisku založila trojice kurátorů Katarína Gatialová, Nina Michlovská a Alexandr Jančík. Nina Michlovská, absolventka olomoucké Katedry dějin umění, a Katarína Gatialová, která vystudovala dějiny umění na univerzitě v Bratislavě a zároveň i obor Vizuální komunikace na Akademii tamtéž, se na pravidelném programu Denisky podílely v prvních letech jejího provozu. Alexandr Jančík, který je od roku 2009 ředitelem PAF Olomouc – Přehlídky filmové animace a současného umění (dříve Přehlídky animovaného filmu), kurátoruje Vitrínu Denisku od listopadu 2011 až dodnes. Ačkoliv běžně zve i hostující teoretiky – nyní jako spolupracující kurátorky nejčastěji působí Nela Klajbanová a Marie Meixnerová –, hlavní koncept programu spadá právě do jeho kompetencí. Vitrína Deniska sice skýtá jen skromný výstavní prostor, díky četnosti prezentací a rozmanitosti oslovených tvůrců ovšem přináší široký průřez tuzemskou kulturní scénou a příležitostně uvádí také zahraniční umělce. Diváci se mohou přes sklo seznámit jak s pracemi studentů vysokých uměleckých škol, tak i s díly tvůrců etablovaných v českém a slovenském uměleckém provozu. Nezřídka se zde objevují i umělci pocházející přímo z Olomouce, oslovení se odvíjí především od kvality tvorby, ale i od osobních přátelství, jak se na webu galerie otevřeně uvádí. V neposlední řadě pak hraje roli i ochota vystavovat v tomto specifickém negalerijním prostoru – mnohá díla tak vznikají přímo na míru a v reakci na možnosti a okolí vitríny. Výběr kurátorů, kteří tento nezávislý prostor již notně přes dekádu v nezměněné sestavě provozují, tedy není nijak dogmatický. Jde o to, co nejlépe sedí danému umělci a místu.
Vitrína Deniska se rovněž spolupodílí na dalších kulturních projektech. Od počátku spolupracuje s PAF Olomouc, prosincovou přehlídkou, která vznikla v roce 2000 a která se za dobu svého působení stala zásadní akcí v oblasti filmu a současného umění s regionálním záběrem, ale i s výrazným mezinárodním přesahem. V rámci výstavního programu Vitríny Denisky proběhly i přehlídky videoartu. Ke zhlédnutí byly reprízy pásem videí z archivu VVP AVU na téma Architektura a urbanismus (2010), projekt „Béčko“ inspirovaný pokleslými žánry (2011) a cyklus „Kdo se směje“ (2012).
K dalším spolupracím patří také projekt svázaný s brněnskou galerií KonText, jež funguje v obdobně netradičním formátu: jako výstavní prostory jí slouží niky kolem schodiště v interiéru historického paláce v centru města, kde současně sídlí i Galerie TIC. Díky Denisce zde byli prezentováni i umělci úzce spjatí s olomouckým prostředím. Podpora olomoucké kulturní scény je celkově důležitou součástí koncepčního zaměření Vitríny Denisky: pravidelně spolupracuje s místním knižním veletrhem autorských a uměleckých publikací LITR (litrolomouc.cz), s nezávislými olomouckými galeriemi a hned od počátku také s výstavním projektem „XY – výstavy s procházkou / procházka vernisážemi“, který vznikl v roce 2015 jako společná iniciativa olomouckých kurátorů.
Významnou součástí samotného výstavního programu Denisky jsou proto i vernisáže, které probíhají přímo na ulici před vitrínou. Účastníci se při nich mísí s běžnými chodci a vznikají tak jedinečná setkání i atmosféra. Živé výstupy galerijního programu doplňují různé další akce, jako jsou například veřejné umělecké prezentace, diskuze, ale třeba i piknik za účasti umělce. Intervence se příležitostně objevují i na dalších místech ve městě, například v podobě performancí. Veškerý program je pravidelně zveřejňován na oficiálních stránkách galerie Vitrína Deniska.