Po studiu na Fakultě architektury a Vysoké škole výtvarného umění v Bratislavě, zkoumal Radim Labuda konceptuální umělecké přístupy a vyjádření prostřednictvím nových médií na pražské akademii výtvarných umění. Od klíčového studijního pobytu na Art Institute v San Franciscu (2004) se jeho hlavním tvůrčím médiem i předmětem reflexe stává video. Různými způsoby zpracovaný a posunutý obraz i zvuk je základem Labudových instalací, v nichž rozehrává širokou škálu témat: vnímání, prezentace, zpředmětnění, vlastnění a mnoho dalších. V tvorbě Radima Labudy se mísí konceptuální a reflektivní přístup, s nímž nahlíží vlastní tvůrčí a osobní pozici, své prostředky vyjádření a uměleckou disciplínou vůbec, se snahou o otevřenost náhodě, interakci, spoluautorství, prožitek okamžiku.
Tematizuje samotný akt pohledu, pozorování. V inscenované a do jisté míry otevřené situaci pracuje se sociálním kontextem, tématy sexuality, tělesnosti a identity. Podněty čerpá ve filosofické a sociologické oblasti (Walter Benjamin, Vilém Flusser, Michel Foucault), umění chápe i jako součást politického diskursu. Labudův dvoudílný projekt – sociální situace Tihle: Společenská situace. Pět svázaných chlapů a Ten druhý: Společenská situace získal v roce 2008 Cenu Jindřicha Chalupeckého. Následný studijní pobyt završil opět sociálně kontextuální projekt Last Rover (Galerie V. Špály, 2009). Vedle obrazu pracuje intencionálně Labuda i s elementem zvuku, vytvářeného i nalezeného, studuje jeho prostorové kvality a interakce provázející vytváření hudby (Lorem Ipsum I. a II.).
Další soustavně tematizovanou veličinou zdůrazněnou fragmentací, opakováním či zpomalováním je čas, ať už v lineární či cirkulární podobě. Zpomalené, až malířsky komponované scény se pohybují na hranici videa a fotografie. Otevřenost situace podporuje její nejednoznačnost, vytrženost z běžných souvislostí, jiný prožitek času a vnímání. Nastolování otevřených situací, tvůrčích kontextů, autorských dialogů dovedla Labudu přirozeně i do kurátorské a organizační pozice (např. Videobus, 2006, turné s projektem ADD Soundsystem, 2008, Audiovisual – kino Světozor, spolupráce s Národní technickou knihovnou v Praze).
Vzdělání:
2001-2006 Akademie výtvarných umění, Praha
(ateliér konceptuálního umění Miloše Šejna a nových médií Michaela Bielického)
2000-2001 Vysoká škola výtvarných umení, Bratislava
(ateliér voľnej tvorby prof. Daniela Fischera)
1995-2000 Fakulta Architektury, Slovenská technická univerzita, Bratislava
Stipendia:
2012 residenční pobyt Quinta das Pedras, Figueiras, Portugalsko
2012 residenční pobyt 47 Sedgwick Rd., Londýn
2011 residenční pobyt Litløy fyr, Vesterålen, Norsko
2009 residenční pobyt ISCP, New York
2004 Stáž Art institute, San Francisco (Tony Labat)
Ceny:
2008 Cena Jindřicha Chalupeckého
2005 Cena Oskára Čepana
Váša, Ondřej, Špektákl se zavřenýma očima, Ateliér, č. 19, 2006, s. 16.
Švédová Blanka, Radim Labuda: Lorem ipsum I., (kat. výst.) 2008.
Tučková Kateřina, Radim Labuda, Art and Antiques, č. 12, 2008, roč. 7, s. 30-31.
Radim Labuda: Modelová studie/ Case study, (kat. výst.) 2009.
Radim Labuda, Destructive charakter, Galerie Jelení, 2010.
Skřivánek, Jan, Chalupáři podle Pěchoučka, Art and Antiques, č. 12, 2008, roč. 7, s. 8-9.
Chrobák, Ondřej, Manuál pro milovníky součassného umění (Lekce 3. - Cena Jindřicha Chalupeckého), Art and Antiques, č. 12, 2008, roč. 7, s. 71-71