Lidskou přirozeností, nebo přinejmenším zvyklostí, kterou jsme si za staletí vypěstovali, je tak či onak se vztahovat nejen k oficiální historii, ale také k osobním vzpomínkám zhmotněným skrze suvenýry z cesty životem. Snad každý má pár takových kousků rozestavěných na knihovně, nebo uložených v krabici pod postelí. Kam ale skladovat životní moudra, která cestou nasbíráme? Deníky a památníky možná ještě zažijí svůj comeback, ale doba tabletů jim již toliko neholduje, leda že se zrovna nacházíme příliš daleko od civilizace a zdrojů napájení. Novou studnicí pro babskou moudrost i životní filozofie všech hloubek a rozsahů se stává internet, kde lze na rozdíl od předávání rad u draní peří nebo balení sena své výplody sdílet s anonymními příjemci. Je všeobecně známo, že velká část digitální komunikace pramálo dbá na diakritiku a celkově úroveň svého jazyka a co se týče obsahu, stejně jako na digitální fotoaparát přirozeně pořídíme mnohem více snímků, než na film, do virtuální reality jsme schopni vypustit mnohem více slov, než na skutečný list papíru. Každý druhý je dnes Facebookovým filozofem a kdekdo zakládá webové stránky, kam vlastní nebo převzatá moudra shromažďuje. Vzhledem ke snadné reprodukovatelnosti a pozměnitelnosti těchto sdělení a snad i nekonkrétnosti jejich adresátů vznikají spojení, která mnohdy vyznějí úsměvně i žalostně, ale v druhém plánu až dojemně ztvárňují přetrvávající lidskou touhu překonávat všednost a dokonce i skrze tak efemérní médium, jako je internet, sdílet něco, co by mohlo být věčné, nebo univerzálně platné.
Robert Šalanda ve svém díle pracuje s pomyslnou databází složenou z abstrahovaných vizuálních či jazykových znaků. Zdrojem inspirace je mu celý arzenál digitálních obrazů i každodenních výjevů, od dopravních značek či oblíbených návrhů na tetování až po sémiotické analýzy písma. Příznačnou pro jeho práci je citace – jednou nalezený motiv se zpravidla znovu objevuje v dalších dílech v řadě nečekaných spojení a kontextů. Šalandův přístup charakterizují dvě polohy: jedna z nich je převážně intelektuální, založená na takřka vědecké práci se znakovým materiálem. Intuitivní složka se zde uplatňuje především v rámci zacházení se samotným médiem malby (a jejích občasných přesahů do třetího rozměru) a skrze často překvapivé či zdánlivě iracionální kombinace vizuálně-obsahových elementů, které ale v posledku budí dojem, že „náhodnost“ vznikla za pomoci matematického algoritmu. Druhou polohou je odlehčená stylizace založená na autorově obsesi pokleslou slovní i obrazovou kulturou, světem sportu, životních vtípků. Oba směry se ve výsledných realizacích organicky prolínají, přestože jeden zpravidla mírně převažuje. Šalandova minimalizovaná abstrakce se v duchu směje, její inteligence obdivuje (lidskou) jednoduchost. Otřepané vizuální prvky jsou poskládány do promyšlené, rytmizované kompozice, i pro ten nejbanálnější z nich je nalezeno správné místo.
Robert Šalanda (1976) patří do silné malířské generace nastupující na uměleckou scénu v období přelomu tisíciletí. Od počátku své tvorby vnímá malířské médium jako otevřenou platformu, kterou lze svobodně analyzovat, podrobovat strukturovanému průzkumu i překračovat různými směry. Zásadní teze autorova výrazového experimentu spočívá v důsledném oprošťování obrazu od nánosů a zátěže individuální sdělnosti a zároveň v neustálém poukazování na jinakost a proměnlivost forem a vnímání. Důraz je kladen na svébytnost vizuálních složek vytvářejících integritu nebo dezintegritu obrazové plochy, která tak zpětně reviduje konvenční vnímání a zpochybňuje ustálená schémata lidské percepce.
Šalanda se pohybuje v rovině fundamentálního-základního malířství. Z pocitu vnitřní naléhavé nutnosti prověřuje samotné výrazové tvarosloví, jeho oproštěnou vizuální podobu, to, jak se toto „tvarosloví“ jeví a jak se může jevit lidskému oku i mysli. Zároveň ho zkoumá ve vztahu k ploše i k formátu (vymezení plochy). V relativně krátkém časovém úseku mezi okem, které obraz zaznamená, a jeho následnou myšlenkovou reflexí nalézá autor meziprostor pro své vizuální ekvilibristiky. Z formy se interpretací stává motiv. V Šalandově pojetí není ale motiv nositelem jediného závazného významu. Naopak, motiv je osvobozován z totality jednoznačnosti postupným rozkrýváním a čtením, které umožňují předem promyšlené vizuální asociační řetězce aplikované na obrazové ploše. Nakonec i s touto plochou je manipulováno. Jinde dochází k množení formátu uvnitř vymezené plochy nebo používání protismyslné, alogické iluzivnosti.
Robert Šalanda otevírá pro současnou malbu živý prostor svobodných nekonvenčních vazeb v ironickém balení. Deriváty účelové vizuality ze světa časopisů, reklamy, designu nebo průmyslu, znovu a po svém výrazově recykluje, aby je překódoval do asociačních jinotajů a vizuálních point. „Nic není nikdy uzavřené ani hotové. Poměr dokončenosti a jistoty je pouhá iluze“ (R. Š.). A to je obraz konec konců také.
2012 pedagog ateliéru malby Scholastika (www.scholastika.cz)
2011 spoluzakladatel galerie SPZ (www.galeriespz.com)
2011 rezidenční pobyt v ISCP New York - USA
2008/2009 profesní pobyt – Berlín
2008 residenční pobyt Egon Schiele Centre – Český Krumlov
2000 Facultad de Bellas Artes Cuenca, Španělsko
1995-2002 AVU Praha (J. Sopko)
2014
katalog k výstavě VII Nový zlínský salon
katalog k výstavě Trafačka: Temple of Freedom
Proto. Grafický design a současné umění, Petr Bosák a Robert Jansa
2013
katalog k výstavě Slovo dalo slovo, text K. Kottová, J. Sokolovská, T. Voskovec
2012
katalog k výstavě Mladé hvězdy
Malba v kontextu, J. Geržová
Vybrané post-konceptuální přístupy v současné české malbě, P. Dub
2011
katalog k výstavě Fundamenty a sedimenty
katalog k výstavě HangART 7
2009
katalog k výstavě “Věříme v krizi”
katalog k výstavě“ Zkus to znova, možná jsi se spletl”, P. Vaňous
katalog k výstavě Černo/Bílé zlaté město 09, text P. Vaňous
katalog k výstavě “Po sametu”
2008
katalog galerie Vernon
katalog k výstavě Resetting
katalog k výstavě Transfer
2007
katalog Ga2alerie, text P. Vaňous
katalog k festivalu současného umění Tina-B, Praha
2006
katalog k výstavě Robert Šalanda/KW, text D.Brozman
katalog k otevření sbírky Richarda Adama, Wannieck gallery, Brno
2005
katalog k výstavě Prague/Berlin Intercity, text P.Vaňous
katalog k výstavě Visualization in Science and Art, Drážďany
2003
katalog k výstavě 6.5, NoD, text P.Vaňous
1999
katalog k výstavě Cargo, Drážďany
2013
Lidové noviny, výstava Slovo dalo slovo, text J. Machalický
Respekt, výstava Slovo dalo slovo, text J.H.Vitvar
2009
Dolce vita, text D. Kovářová
Mf Dnes, výstava Prague Biennale 4, text J. Machalický
2008
Time-in, výstava Resetting, text J.Vomáčka
Atelier, výstava Resetting, text E. Jeřábková
MF Dnes, text L. Protivánská
2007
Art and Antigues, výstava Robert Šalanda/KW, text P.Vaňous
Literarní noviny, „výstava Autor R“ , text K.Tučková
A2, text P.Vaňous
2006
Revue art, text P. Vaňous
Atelier, výstava Akné, text P.Vaňous
Flash Art, výstava Akné, text E. Jeřábková
2005
Atelier, výstava MINI
Atelier, výstava LUX, text M. Pesch
2004
Atelier, výstava v OUKY DOUKY kafe, text P.Vaňous
Art and Antiques – Artproject
2003
Atelier, výstava 6.5, text P. Vaňous
MF DNES, výstava 6.5., text J.H.Vitvar
MF DNES, výstva Medový vřes
in.ihned.cz/2-37397160-n00000_d-b4
www.artfacts.net/en/artist/robert-salanda-99361/profile.html.
http://www.artalk.cz/2013/10/23/znaky-a-naznaky/
http://kulturissimo.cz/index.php?slovo-dalo-slovo-meetfactory-recenze&detail=1563/
http://www.galeriepavilon.cz/robert-salanda/1676/
http://www.galerie207.blogspot.cz/2012/03/robert-salanda-cerny-pasazer.html
http://www.iscp-nyc.org/artists/alumni-profiles/2011/robert-salanda.html/
http://www.hangar-7.com/en/art/hangart-7-edition-18-czech-republic
http://www.rozhlas.cz/mozaika/vytvarne/_zprava/robert-salanda-a-q-hirouz--829545
http://www.rozhlas.cz/radiowave/kultura/_zprava/hirouz-kdo-je-hrdina--828905
http://denikreferendum.cz/clanek/8079-kazda-doba-potrebuje-sve-hrdiny
http://www.rozhlas.cz/radiowave/session/_zprava/687752