Roman Franta se projevil jako nadějný malíř už za svých studií na Akademii výtvarných umění. Krátce po ukončení Akademie se proslavil obrazy, na nichž se to hemží brouky. Už při prvním pohledu nám bude jasné, kdo je jejich autorem. Frantovy obrazy jsou prostě nezaměnitelné. Představují nejmarkantnější, nikoli však jedinou, kapitolu na umělcově malířské cestě. Ta sestává z několika zdánlivě různorodých etap, jež mají nicméně společný základ. Tím jsou především rostlinné a zvířecí motivy, k nimž se postupně přidala i témata společenská.
V době studia na AVU maloval Roman Franta zprvu obrazy, v nichž se ozýval abstraktní expresionismus a japonská kaligrafie. Zároveň také rád fotografoval detaily přírodnin (fotografuje vůbec rád, nejen přírodu). A z tohoto zájmu vzešly ještě za studií po roce 1995 první obrazy zachycující skrumáže rostlin, plodů nebo částí zvířecích těl. Ty se pak začaly před očima hemžit a chvět a vytvářet optický efekt. Poté přišly na řadu slavné „broučí“ obrazy. Brouk se změnil v elementární stavební jednotku, stal se jakýmsi znakem, který bylo možné seriálně řadit do struktur. Z broučích jednotek pak vznikla série portrétů přátel, ale i známých osobností ze světa výtvarného umění, hudby, ale i politiky a také tenisového prostředí (Roman Franta hraje rád a výborně tenis). Jednotlivé motivy, pocházející často z odlišných sociálních světů, se často potkávají v jednom obraze. K tomu přibyly malované citace ze slavných děl výtvarného umění. Ironie a někdy až sarkastický humor, přítomný už v počátečních rostlinných a živočišných strukturách, zde vystupuje plně do popředí.
O nahodile podivných setkáních jsou i obrazové série z let 2008 – 2009. Téměř přes celé obrazové plátno vidíme v monumentálním měřítku kus těla zvířete - levhart, jaguár, bílý tygr, medvěd, žirafa, brouk roháč, hroch, gorila, chameleon, slon. A v růžku plátna pak kdesi v pozadí se krčí obrázek politicky známých míst – Bílý dům, Wall Street, Reichstag, Big Ben, chrám Vasila Blaženého, Aurora, Mauzoleum V. I. Lenina, Říp, Sv. Vít, Strakova akademie. Setkání určitého, konkrétního zvířete, třeba jaguára s Bílým domem, je ovšem zcela náhodné a nemá žádný konkrétní utajený význam. Ten je totiž daleko obecnější. Ač se to na první pohled nezdá, je tu skrytý historicko-politický ironický komentář. Obrazy jsou výsměšným symbolem historie lidské společnosti. Klidně by tam mohlo být namalováno Forum Romanum nebo Versailles. Nepochopitelné, zauzlované a iracionální nástrahy, které si sami na sebe pořád dokola od nepaměti vytváříme, tu prostě jsou. Nezbývá, než je s nadsázkou, humorem a ironickým šťouchnutím okomentovat. A to je právě to, co Roman Franta ve svých obrazech nabízí.
Frantova výstava v roce 2010 vyvolala kontroverzní diskuzi. Většina vystavených maleb představuje jakési scény z absurdního dramatu, v němž hlavní roli hraje Brouk Pytlík (ojediněle také Ferda Mravenec) - většinou ve společnosti „krásných“, „lifestylových“ modelek. Některé obnažené dívčiny zobrazené ve vyzývavé pozici, sedící třeba na motorce, „soutěží“ s některými „lechtivými“ programy dostupnými po desáté hodině na televizi. Frantovy obrazy B. B. (B.B. = Bag Bug – Pytel Brouk) jsou nesmlouvavým atakem. Anekdoticky glosují stav společnosti, třeba to, že nahé krásky mohou dělat reklamu na cokoliv. V těchto obrazech se Franta vrátil k výrazně expresivní, energické malbě, umocněné ostře obsahovým sdělením. Galerie Nová síň ve Voršilské se nakonec postavila k výstavě zamítavě, genitálie krasavic byly přelepeny černou samolepkou a výstava byla předčasně ukončena.
Roman Franta má v sobě vždy cosi vyzývavého. V broučích obrazech to nebylo na první pohled tolik patrné. V posledních dílech jeho skoro až perverzně podrývavý pohled na svět nabývá na gradaci.
Vzdělání:
1990-1997 Akademie výtvarných umění v Praze, Prof. B. Dlouhý, Prof. A. Veselý
1993-1994 San Francisco Art Institute, USA, Prof. J. Morgan, J. Hatofsky, K. Anno
Zaměstnání:
od roku 2008 je docentem na Akademii výtvarných umění v Praze
od roku 1997 je odborným asistentem na Akademii výtvarných umění v Praze
Ceny, granty a stipendia:
2004 Cork Vision Centre, Enlargement Project, Irsko
2002 Stipendium LKV, Trondheim, Norsko
2001 4. cena za malbu, Bienále současného umění, Florencie, Itálie
2000 PRO Helvetia, grant, Praha
2000 Ministerstvo kultury ČR, grant
1997 Stipendium Zepter, USA
1997 Sorosovo centrum současného umění, grant, Praha
1997 Finalista ceny J. Chalupeckého, Praha
1996 Stipendium J. a M. Jelínek, Švýcarsko
1995 1. cena za malbu v Evropské soutěži SBC, Londýn
1994 Open Society Fund, grant, Praha
1993 Stipendium J. a M. Jelínek, Švýcarsko
Vzdělávací pobyty, přednášky:
2015 Accademia Di Belle Arti Brera, Milano, Itálie
2010 Facultad de Bellas Artes, Madrid, Španělsko
2008 Academy Beaux Art, Aix Provence, Francie
2007 Facultad de Bellas Artes, Granada, Španělsko
2005 Academy of Fine Arts – KUVA, Helsinky, Finsko
2004 UCLM, Faculty of Fine Arts, Cuenca, Španělsko
2003 Academy of Fine Arts, Porto, Portugalsko
2002 Galerie Rudolfinum, prezentace tvorby
2001 Universita Aberdeen, Faculty of Fine Arts, Skotsko
Sympózia:
2008 Hradec nad Moravicí, Jantarová cesta, malba
2004 Carrara, Itálie
2003 Cheb, Zaměstnanost, fotografie
2002 Klenová, Mapování prostoru, instalace
2001 Kutná Hora, malba na téma motivů F. Jeneweina
2000 Hradec nad Moravicí, Jantarová cesta, malba
Zastoupen ve veřejných sbírkách:
Národní galerie v Praze
Alšova jihočeská galerie, Hluboká n./Vltavou
Muzeum umění, Olomouc
Galerie Chromosome, Berlín
Galerie Caesar, Olomouc
Galerie F. Jeneweina, Kutná Hora
Zámek Hradec nad Moravicí
Nadace současného umění v Praze
Městská galerie Kubus, Hanover, Německo
Galerie Behémót, Praha
Galerie Klatovy / Klenová
Muzeum umění a designu v Benešově
Soukromé sbírky:
Swiss bank Corporation – Londýn, Velká Británie
Nadace J. a M. Jelínek, Švýcarsko
Zepter Foundation NYC, USA
Mattoni Karlovarské minerální vody a. s., Karlovy Vary
Bank Austria-Creditanstalt, Praha
Česká spořitelna a.s., České Budějovice
Raiffeisen stav. Spořitelna, Praha
Winterthur pojišťovna, Praha
SRN, Kanada, Norsko, USA, Velká Británie, Švýcarsko, Francie, Japonsko
Samostatné katalogy:
1994 Narušování, Galerie Fronta, Národní dům ÚKDŽ, Praha, V. Čiháková-Noshiro
1994 Pozdravy z cest, Galerie Behémót, Praha, V. Čiháková-Noshiro
1995 TATAKU, Dům umění České Budějovice, Galerie Západočeské univerzity Plzeň, Galerie Behémót Praha, V. Čiháková-Noshiro
1997 Čí jsou dějiny umění?, Galerie Genia Loci, Praha, M. Pachmanová
2000 Obrazy 1996-1999, Dům umění České Budějovice, Galerie U Bílého jednorožce Klatovy, Galerie Caesar Olomouc, D. Merta, T. Pospiszyl, J. Valoch
2003 Zvířata/Animals, Galerie Behémót, T. Pospiszyl, Praha
2004 SUPERMARKET, (Pozvánka s textem) Galerie Měsíc ve dne, P. Vaňous, České Budějovice
2004 Brouk v ruce, Alšova jihočeská galerie, Wortnerův dům, V. Tětiva, České Budějovice
2005 Vaškova proměna, Galerie Brno, P. Vaňous, Brno
2005 Podivný svět brouků mezi vitamíny a televizemi, Vision Centre, L. Jandová, J. Machalický, Cork, Irsko
Skupinové katalogy:
1990 Artparty, Komenium, Praha
1991 Artparty, Nijmegen, Tijdelijk museum, Holandsko
1992 Istropolitana Project, Galerie M+, Bratislava
1995 Na hranici znaku, Galerie F.Jeneweina, Kutná Hora
1995 European Art Competition , Finalisté, Smith’s Gallery, Londýn
1996 Nový zákon v umění, Galerie Ambit, Praha
1996 Orient to Occident, Tábor
1996 Bienále kresby, Plzeň
1996 Bienále mladého umění , ZVON 96, Galerie U kamenného zvonu, Praha
1998 Středoevropské bienále kresby, Plzeň 98
1998 Sklizeň II., Výstavní síň Mánes, Praha
1998 II. mezinárodní trienále grafiky, Labyrint, Praha
1998 Slovník českých a slovenských výtvarných umělců, 2. díl, str. 291, VCCH, Ostrava
1999 Neplánované spojení, Výstavní síň Mánes, Praha
1999 II. Nový zlínský salón, Zlín
2000 Pravděpodobná malba, Výstavní síň Mánes, Praha
2000 Konec světa?, Národní galerie Palác Kinských, Praha
2000 Portrét roku 2000, Galerie U Bílého jednorožce, Klatovy, Galerie Emila Filly, Ústí nad Labem
2001 300 let českého dekorativního umění, Takasaki, Japonsko
2001 Bienále současného umění, Florencie, Itálie
2002 Nové přírůstky sbírek z let 1996 - 2001, Galerie F. Jeneweina, Kutná Hora
2002 KDO JE KDO, Encyklopedie, Osobnosti české současnosti, Praha
2002 Typický obraz, Mánes Praha, Galerie Chagall Ostrava, Západočeské muzeum Plzeň,
2003 Prostor pro tapiserii, Uměleckoprůmyslové muzeum, Magdalena Juříková, Brno
2003 V takový krásný společnosti, Jára Novotný, Tábor
2003 Nejmladší, Národní galerie, Veletržní palác, M. Knížák, T. Vlček, Praha
2003 Perfect Tense, Malba dnes, O. Malá, K. Srp, Praha
2004 Tento měsíc menstruuji, Gender Studies, J. Vomáčka, Art Factory, Praha
2004 V mezičase / In Time Between, Galerie kritiků, V. Čiháková-Noshiro, Praha
2004 Animálie, Galerie české plastiky, Praha
2004 Škola monumentální tvorby, AJG, Wortnerův dům, Mgr. Vlastimil Tětiva, Č. Budějovice
2004 Begegnungen – das vertraute…, Kubus, Vera Lindbeck, Hannover
2005 Florálie, Galerie České plastiky, pozvánka + text, Nadia Rowderová, Václav Hájek, Praha
2005 IV. Nový zlínský salón, Krajská galerie, PhDr. Ludvík Ševeček, Zlín
2005 Druhý pohled, Mezinárodní bienále současného umění, NG - Veletržní palác, Praha
2008 Trubač, Franta má brouka v hlavě, Petr Pivoda, leden 08
2008 Travel in Czech, Malíř, fotograf, pedagog, bubeník a tenista Roman Franta, Petr Pivoda, 2/28, II.-IV.08, str. 86-88
2008 Time In, Roman Franta: Entomolog, Josef Vomáčka, duben 2008, str. 61
2008 Právo, Brouci. Čím víc,tím líp, Terezie Zemánková, 4.1.08, str.14
2008 Naše Ostrava.cz, Havel, klaus, Hitler a papež se potkali, René Stejskal, str.23
2008 Lidové noviny, Obrazy plné brouků, Jiří Machallický, 8.1.08, str.18
2008 Ateliér, Franta si jen tak brouká, David Majer, č.1, str.5
2007 Právo, Nová trpělivost
2007 Ostravská radnice, Kam v centru, ˇCím víc,tí, líp, 11/2007
2007 Deník Ostravsko, Roman Franta maluje rád brouky všeho druhu,Břetislav Uhlář 27.11.07
2007 Art Antique, Nová trpělivost, Petr Vaňous, únor 07, str. 76
2007 Art Antique, Čím víc, tím líp…, Terezie Zemánková
2006 MF Dnes-Kolínsko, Malíře inspiroval název kapely, únor 06
2006 Listy Prahy 14, Pendolínem na výstavu, J. Šmíd, č. 4/06
2006 Kolínský press, Svět brouků R. Franty, V. Sládek, 7.2., č. 6, str. 6, roč. 11
2006 Ateliér, Mariandl, Letem světem, str. 9, č. 24/06
2005 Xantypa, Český malíř v Irsku, V. Vašák, str. 76
2005 Táborsko, Rodák ze Sezimova…, Libuše Kolářová, č. 34, str. 4
2005 Šíp, Lustig miluje galerii Havelka, vw, 1. 12.
2005 State of ART, Prague Wars, Czech-Mate, Michaela Freeman, Autumn, str.10,11
2005 Reflex, Jak se má, P. Volf, č. 33, str. 48
2005 Reflex č. 33, Jak se má.., Petr Volf, str.
2005 MF Dnes, Všichni moji brouci, Lucie Jandová, 13. 8., str. E4
2005 MF Dnes, Státníky Franta stvořil z brouků, 5. 4.
2005 Metropolis, Vaškova proměna v galerii Brno, Petr Vaňous, I. Víchová, č. 99, 31.3., str. 10
2005 Literární noviny, Roman Franta v proměnách, 11. 4., str. 15
2005 Literární noviny, Když chceš chytit kouř…, K. Tučková, 10. 10., str. 41
2005 Literární noviny, Hmyz zabydlel výlohy, K. Tučková a Z. Koubková, 10. 10., str. 41
2005 Lidové noviny, Podivní brouci R. Franty…, 20. 9.
2005 Lidové noviny, Dva prezidenti v pěti oknech, 16.7., str. 16
2005 Lidové noviny, Bienále umělce rozdělují i …, J. Machalický, 14.7., str. 19
2005 Irish Examiner, Beetles show, Alan Good, 31. 8., str. 7
2005 Ateliér, Smíšené poCITY, M. Fišerová, č. 13, str. 4
2005 Ateliér, Podivný svět, J. Machalický, č. 22, str, 9
2005 Ateliér, Florálie – Mezi idilou a halucinací, Naia Rovderová, č. 12, str.12
2005 Ateliér, Entomologův sen a …, Kateřina Tučková, č. 10, str. 5
2005 Ateliér, Brouk v ruce, Vlastimil Tetiva, č. 1, str. 5
2005 Ateliér, Art Prague, č. 14-15, str. 9
2005 Art & Antique, Petr Vaňous, str.
2004 Večerník Praha, Hledejte brouky…, Vl. Luťanská, 8.7., str. 3
2004 Večerník Praha, Hledejte brouky, v Praze jsou skoro všude. Eis, str.3, XIV/157, 8.7.04
2004 Týden, Hej hou, krávy jdou, T. Pospiszyl, 13. 4., č. 16, str. 74
2004 Time IN, Co se děje na Hradě? J. Chytilová, M. Pilařová, str. 82-85, č.4, 1/2004
2004 Táborsko, R. Franta na výstavách, o nichž se mluví, str.7, 7/2004
2004 Respekt, J Vitvar
2004 Reflex, Ruční pohon, P. Volf, str. 36- 42, 11/04
2004 Reflex, Menu, P. Volf, str. 50, 1/2004
2004 Právo, Obraz je tak tradiční, až je vrušující, J. Kováč, str. 15, 3.1.2004
2004 Právo, Fascinuje mě množství a …, Eva Zajíčková, 30.4., str. S14
2004 Nedělní svět, SUPER MARKET, J. Vitvar, 18.4., str.41
2004 MF Dnes, Tento měsíc menstruuji, kultura, 4.2.2004
2004 Listy P14, v Jízdárně…, J. Šmíd, str. 16, 2/2004
2004 Lidové noviny, malířské špičky i bezradnost, J. Machalický, str.18, 28. 1. 04
2004 Ateliér, Šedévrově vlažná Jízdárna, J. David, str. 2, 4/2004
2004 Ateliér, SUPER MARKET, Petr Vaňous, č. 10, str. 12
2004 Ateliér, Realismus bez reality…., J. a J.Ševčíkovi, str.2, 4/2004
2004 Ateliér, Ploštice v mezičase, R. Trabura, R. Franta, č. 12, str. 3
2004 Ateliér, Na Beckettovské téma, P. Vaňous, č. 11, str. 2
2004 Art Antique, Projekt bez záměru, L. Lindaurová, str. 89-90, únor 2004
2004 Art Antique, Brouk v hlavě, Petr Vaňous, duben, str. 94
2003 Týden, Stůjte před jinými obrazy, 13. 1. 03, 3/2003, str. 6
2003 MF Dnes, Nová média se do Chebu…, Luboš Vedral, Tomáš Kábrt, říjen 2003
2003 MF Dnes, J. Vitvar
2003 Lidové noviny, V Tate Modern vystavuje i Jan Švankmajer, 16.1.03, str. 28
2003 Ateliér, Perfect Tense-Malba dnes, Olga Malá, č.25-26, 18.12.2003
2003 Ateliér, Nejmladší, Zuzana Štefková, 6.11.2003, č. 22, titulní strana
2002 Večerník Praha, Výstava české současné malby, čtk, 9.7.2002, str.19
2002 Týdeník Palcát, Táborský rodák…, -nik-, 4.9.2002
2002 Táborsko, V galerii MAS…, J. Černochová, 29.8.2002, č.201
2002 Táborsko, V galerii MAS výstav autora „broučích mejdanů“, -ras-, 34/2002, str. 6
2002 Táborsko, S, XL je…, Jana Černochová, 29.8.2002, str. 17
2002 Táborsko, Roman Franta na druhou, , 18. 9. 02, 38/2002, str. 7
2002 Táborské listy, V takový krásný společnosti, 9. 11. 02, str. 17
2002 Salon, Právo, Co čte…, 27.7.2002
2002 Právo, Sýpka v Klenové ožila uměním, Eva Zajíčková, 26.7.2002, str. 12
2002 Palcát, Covers…, 18.9.2002, str. 5
2002 Listy Prahy 14, Roman Franta fotografující, J. Šmíd, 4/2002, str. 9
2002 Listy Prahy 14, Krásné výstavy…, J. Šmíd, 6/2002, str. 5
2002 Lidové noviny, Art Prague nabízí…, Martin Stepanov, 29.6., foto
2002 Kovosvitské noviny, Barevné kompozice…,
2002 Ateliér, Třetí nový zlínský salon…, Bronislava Gabrielová, , č. 18/2002, titul.str.
2002 Ateliér, Osamělý rej, Petr Vaňous, č.16-17/2002
2002 Ateliér, Florentské bienále a naše ocenění, Vlasta Čiháková-Noshiro, č.7/2002, str.5
2002 Ateliér, Art Prague, str. 16, 16-17/2002, foto
2001 Večerník Praha, Výtvarník Franta miluje brouky, Radan Wagner, 13. října, str. 18
2001 Reflex, …to flow to…, Petr Volf, č. 42, Výstavy
2001 MF Dnes, Franta a Bok tvoří společné dítě, J. Macháček, 10. 4. 2001/ str. čtyři – Sever. Morava
2001 Listy Prahy 14, Malba na pokraji fikce, Renáta Čacká, 2/2001, str. 8-9
2001 Ateliér, Sisyfovské hledání portrétu, Jiří Ptáček ml., 4/2001, str. 16
2001 Ateliér, Frantopetrbokoviny, Petr Vaňous, 16-17/2001, str. 12
2000 Morgenpost, Die wunderbare Welt des Mikrokosmos, 15. 8. 2000
2000 MF Dnes, Umělci zavalili Dům umění zeleninou, brouky a plazy, J. Ptáček ml., 16. 3. , str. tři
2000 MF Dnes, Náměty pro své obrazy hledají malíři v přírodě, L. Mlsová, 17. 2. 2000, str.tři
2000 Kunst, Das Grosse Krabbeln, mos, 24. 8. 2000/str. 8
2000 Jihočeské listy, I brouci v řízené náhodě se představí v DU, M. Škoda, 16. 2. 2000, str.15
2000 Berliner Zeitung, Kunst mit Fliege …, Uta Baier, 195/22. 8. 2000, str. 11
2000 Ateliér, Vše v pohybu neboli 10 uměleckých pozic z Prahy, Olga Wewerka, 11/1.6., str. 9
1999 Weser Kurier, Insekten und Käfer, 1. 5. 1999
1999 Prostor Zlín, II. Nový zlínský salon před vernisáží, L.Ševeček, duben 1999/6
1999 Profit, Trh s uměním potřebuje nový zákon, J.Paul, 5/99, str. 24
1999 Höchst, H.Krautstein, Franta richtet seinen künstlerischen Blick durch das Verger…
1999 Frankfurter Rundschau, Der Kartoffelkäfer ist dem Reiskorn vorzu.., A. Scholz, 10/1999, str.12
1999 Ateliér, Neplánované spojení, T. Petišková, 10/13. 5. 1999, titulní str.
1998 Týden, Příběhy o portrétu, J. Paul, 10/98
1998 Slovo, Mladí výtvarníci vystavují v Mánesu díla na téma přírody, 7/98
1998 MF Dnes, Říkají mi tady Vincente,…., M.Čermáková, 9/98
1998 MF Dnes, Osm mladých výtvarníků vystavuje v Mánesu…., M.Čermáková, 8/98
1998 Lidové noviny, Pozoruhodná výstava obrazů v Osové Bitýšce, ČTK 8/98
1998 Hospodářské noviny, Sytá barevnost, 27.11.1998, Kultura str.9
1998 Beaux Arts Magazine, Art contemporain Tchéque, P. Pečinková, květen/ 98
1998 Ateliér, Dnešní české umění, P. Pečinková, 8/1998, str. 8
1997 Times-Standard, North California, Czech art shown by Arts Council, July, 18/1997, C1
1997 Poprad, Mladé české umenie – Zvon 96, 15. 7. 1997
1997 Podtatranské noviny, Mladé české umenie v Elektrárni TG, 24. 7. 1997
1997 Lidové noviny, Frantu zajímají fragmenty, L. Kmetová, 24. 9. 1997, str. 10
1997 Lidové noviny, Bienále na tělo, V. Jirousová, 20. 12. 1996, str. 12
1997 Korzo, Mladé české umenie, 15.8.1997
1997 Hospodářské noviny, Zvon 96 představuje tucet nových jmen, 17. 1. 1997, str. 13
1997 Denní telegraf, Nejnovější „Nová jména“ ve fotografii, A. Kuneš, 29. 1. 1997, str.10
1997 Denní telegraf, Čí jsou dějiny umění, J. Hůla, 28. 9. 1997
1997 Ateliér, S Olgou Malou o ceně J. Chalupeckého, B. Jiráčková, 1/1998, str. 4
1997 Ateliér, R. Franta: Čí jsou dějiny umění? J. Gubelová, 23/1997, str.12
1997 Ateliér, Možný úhel pohledu, J. Tichý, 22/1997, str. 3
1997 Ateliér, Bienále mladého umění Zvon 97, A. Horová, B. Jiřáčková, 4/1997, str. 16
1996 MF Dnes, Bienále mladých – Zvon 96, M. Pokorný, 18. 12. 1996, str. 18
1996 Ateliér, Tataku, J. Tichý, 1/1996
1996 Ateliér, Sklizeň, R. Horáček, 22/1996, str. 4
1995 Večerník Praha, Ochlupený kaňon a růže z pólu, 8. 2. 1995, str. 4
1995 The Prague Post, Tataku, December 13-19/1995, str. 12a
1995 Plzeňský deník, Tataku v Univerzitní galerii, B. Losenický, 26. 9. 1995
1995 Plzeňský deník, Český student získal 1. cenu, 29. 6. 1995
1995 Plzeňský den, Syntéza v Univerzitní galerii, 29. 9. 1995, str. 13
1995 Moravskoslezský den, První cena pro českého studenta, 29. 6. 1995
1995 MF Dnes, Student AVU vyhrál evropskou soutěž, ČTK, 29. 6.1995
1995 Lidové noviny, Malířské cestování, L. Lindaurová, 16. 2. 1995
1995 Kultura/Výtvarné umění Plzeň, Tataku v Univerzitní galerii, T. Kůs, říjen/1995
1995 Jihočeské listy, Vernisáž začala velkým třeskem, S. Neradová, 18. 7. 1995
1995 Expres, Trumpová chce Frantův obraz, 29. 6. 1995
1995 Českobudějovické listy, Obrazy pro Trumpovou?, 29. 6. 1995
1995 Českobudějovické listy, Je to vůbec umění, J. Neumann, 25. 7. 1995
1995 Českobudějovické listy, Japonské bubínky a obrazy, 12. 7. 1995
1995 Ateliér, Malba I., V. Čiháková-Noshiro, 6/1995, str. 4
1995 Ateliér, Evropská umělecká soutěž, I. Goldscheider, 18/1995, str. 12
1994 The Prague Post, Vyvažování, April 20-26/1994, str. 11a
1994 Telegraf, Obrazy s horizontem, J. Hůla, 4. 5. 1994
1994 Lidové noviny, Orientace v prostoru, C. Končinská, 18. 1. 1994, str. 12
1994 Ateliér, Vyvažování, V. Čiháková-Noshiro, 13/1994, str. 4
1994 Ateliér, Narušování, O. Hanel, 5/1994, str. 5
1993 San Francisco Art Institute News, International student, May/June 1993, str. 4
- Roman Franta (1962), anketa Malující umělci, A2 kulturní týdeník 30/ 2007, s. 11