Svět, který zhmotňuje znalkyně minerálů Šárka Koudelová, je charakteristický poetickým půvabem a specifickým druhem mystiky. Jeho konkrétní barevné spektrum od tmavě modré přes šedou k růžové a zlaté nejen koloruje, ale i utváří obsah a atmosféru. Jejím stěžejním médiem je sice malba, běžně však používá různých forem – od objektu přes instalaci až k videoartu. Malířství chápe Koudelová konceptuálně, jako určitou platformu, výchozí bod pro zásadní témata. Jak sama uvádí: „Za všudypřítomný podvědomý motiv považuji čas, jeho plynutí, nelineární vnímání a to, jak se s tím člověk vyrovnává. Samotná malířská forma je toho vlastně vizualizací. Všechny motivy se usazují ve vrstvičkách sedimentu a já jsem jen jejich prostředkem, když je pomocí toho nejmenšího štětce a minimálního pohybu po jedné zaznamenávám.“ Ve výsledných dílech se tak snoubí estetický zážitek s podstatou lidské existence.
Pro umělkyni je nikoliv náhodou příznačný motiv vzácného nerostu s povrchem utvářeným liniemi, jež jsou poskládány z pradávných vrstev. Ten se v její tvorbě opakovaně objevuje v různých podobách. Pohoří, drahé kameny a nekonečné ornamenty obrazců minerálních řezů, které doprovází duhy, paprsky a další optické jevy. Formule se proměňuje, avšak podstata materiálu zůstává rozpoznatelná. Od běžného kamene po drahokam, který si lidstvo přivlastnilo jeho zasazením do šperku. Znatelné jsou vlivy východní filosofie i antické mytologie. Vždyť právě skrze kámen v prstenu byl Prométheus navždy spojen se skálou v pohoří Kavkaz, k níž byl dříve přikován.
Zásadnímu postavení vzácného kamene ve šperkařské produkci a jeho věčnému spojení s lidskou existencí, která se snaží skrze klenoty uchovat ve vědomí, se Koudelová věnovala i ve své zatím poslední samostatné výstavě Our Bodies So Soft, Our Lives So Epic v brněnské Fait Gallery Preview (2019). Již název dává do kontrastu pomíjivost lidského těla s touhou po nesmrtelnosti zhmotněnou v drahých objektech, jakými jsou šperky, ale i umělecká díla. Opakující se zdobené ruce a chodidla byla v expozici propojena zlatým řetězem, který provázel instalací jako klubko nitě Minotaurovým labyrintem. Stylizované končetiny připomínaly nejen přívěšky na žebráckém náramku, ale i votivní nápodoby vytvářené věřícími jako poděkování za uzdravení. V tvorbě Koudelové se ale opakovaně objevují i další symbolické části lidského těla jako třeba oko, symbol zraku, vidění i nalézání, který se může vztahovat stejně tak k hledači minerálů, jakož i k umělci a k jeho v mnoha aspektech podobné praxi.
„Referencemi na jiná umělecká díla nebo spíš dobové náměty a styly polemizuji nad lineární časovou osou, jejíž lidská historie je z hlediska geologických jevů legračně krátká. Časté horské scenérie, ale i figury, architektonické prvky a kompozice, mnohdy vychází z renesanční malby [vztahu renesance a současnosti se Koudelová věnovala ve své diplomové práci s názvem Všechno, co teď je a proč je quattrocento těžce contemporary, AVU, 2016 – pozn. MB], potažmo z antiky.
Hlína a písek jsou pro mě důležité živé materiály s téměř biblickým významem. Splývají mi s lidským tělem a poušť je pro mě nějakým podvědomým iracionálním zobrazením mé duše,“ konkretizuje téma autorka.
Často bývá zdůrazňováno propojení Koudelové tvorby s jejím osobním životem. Nejde přitom jen o častou spolupráci s partnerem Ondřejem Basjukem (od svatby v roce 2015 bývá umělkyně uváděna také pod celým jménem jako Šárka Basjuk Koudelová). Partnerská spolupráce je jen jedním z fragmentů, ze kterých se její komplexní tvůrčí praxe skládá. Nejvýraznějším z nich je mineralogická záliba, jež má přitom prapůvod už v raném dětství. Koudelová pochází z Českých Budějovic a hledání opálů na polích v okolí jihočeského města se věnovala již v útlém věku, přičemž tato zkušenost pro ni byla zcela formativní a ovlivnila její další výtvarné zaměření. Že na Střední škole umění a designu v Brně zvolila ateliér Vědecké kresby a ilustrace Pavla Dvorského, se při pohledu zpět zdá být zcela logické. Inklinace ke kvazivědeckému zobrazování se později také stala jedním z klíčových prvků její tvorby. Autorčiny obrazy ale spíše než výstupy z laboratoře připomínají sen alchymisty toužícího po nalezení kamene mudrců. S vědeckými pojmy Koudelová své výstavy spojuje i formálně. Expozice v Galerii výtvarného umění v Chebu (2017) se kupříkladu jmenovala Prism, což odkazuje k podmínkám určujícím úhel pohledu, ale i k hranolu rozkládajícímu světlo.
Po ukončení brněnské střední umělecké školy Koudelová dále pokračovala v uměleckém vzdělávání; mezi lety 2007 a 2009 studovala Knižní grafiku v ateliéru Milana Erazima na Vyšší odborné škole grafické v Praze, zásadní však pro ni bylo až studium na Akademii výtvarných umění. A to jak z profesního, tak osobního hlediska. V ateliéru Grafika 2 Vladimíra Kokolii studovala společně se svým budoucím manželem a prošla také ateliérem Kresba Jiřího Petrboka, kde při závěrečné výstavě zaujala nejen jako umělec, ale i kurátor, když pro skupinovou prezentaci s názvem Pokoj pro Petrboka (2014) vytvořila koncept i instalaci. Na Akademii se také dva roky věnovala malířství. V letech 2014–2016 studovala v ateliéru Malba 2 Vladimíra Skrepla, přičemž roce 2015 pobývala na Vídeňské akademii v Ateliéru abstraktní malby u Univ.-Prof. Mag. Erwin Bohatsch. Později svá díla v rakouském hlavním městě prezentovala ještě několikrát (expozice Your Delicious Dreaming, Salon Goldschlag, veletrh viennacontemporary – international art fair v zastoupení galerií ZAHORIAN & VAN ESPEN).
Kurátorská praxe je jednou z dalších zásadních poloh tvorby Šárky Koudelové. Plně ji rozvíjela při vytváření výstavního programu platformy k.art.on gallery v rámci pražských Karlin studios, kterou mezi lety 2012 až 2015 provozovala spolu s Ondřejem Basjukem. V jejím přístupu je znatelná citlivost k práci jiných autorů a zájem o různé přístupy v prezentaci umění i v jeho shromažďování. Sběratelství bylo přímo tématem výstavy nazvané Sběratelův drobnopis – Specifický vztah k realitě (OGV Jihlava, 2014), kde zkoumala vztahování se ke světu skrze koncepčně vybírané objekty.
Zásadní je pro ni ale především prolínání umělecké a kurátorské praxe, které se dále promítá do celé struktury výstavního procesu. Nejasná hranice mezi rolemi byla dobře znatelná například na výstavě Hiystoery (Galerie 209, FaVU Brno, 2018), kde text kurátorky a teoretičky Anežky Bartlové použila do videa, jež bylo součástí instalace. Při výstavě Horký písekmezi sandálem anohou (Zahorian Van Espen, Praha, 2019) zase jako tisková zpráva sloužil vlastní text umělkyně a naopak ten od kurátorky Evy Skopalové byl vytištěn a umístěn jako součást výstavy. V tomto ohledu se ale zatím jako nejzásadnější jeví projekt Too Close To Far (Studio Prám, Praha, 2020), v němž participovali umělci původem z různých částí světa nyní žijící v Praze. Koudelová koncept přibližuje takto: „K projektu jsem přizvala sedm umělců, ale nechala jsem jim pro představení hlavních myšlenek volnou ruku. Na jejich díla jsem reagovala vlastními objekty, které propojovaly celou expozici. K výstavě vyšel katalog, kde dostal každý z vystavujících svůj prostor. Příspěvky jednotlivých autorů v katalogu vizuálně propojují pseudo kaligrafické ‚popiskyʻ u každého z nich, které jsou použité i na mých cihlových objektech. Svoji roli tak chápu jako nějakým způsobem tmelící. Byla to pro mě ideální výstava a zobrazení toho, jak chápu umění – ne jako konkurenční boj, ale jako proud souvisejících dějů.“ Výstava byla zamýšlena jako první kapitola třídílné série, v níž Koudelová hodlá tímto skupinovým způsobem zpracovávat výrazná témata.
Za velký úspěch z pohledu mezinárodního obchodu lze považovat také zařazení obrazu s názvem Feeling Alive Again do aukce zaměřené na zajímavé mladé talenty ze střední a východní Evropy, kterou v roce 2020 pořádal Sotheby’s. Plátno s pro umělkyni charakteristickou scenérií se prodalo s několika příhozy. Obdiv k přírodním materiálům a jejich estetickým kvalitám spolu s tlumenou škálou barev se setkává se vkusem mileniálů, respektive tím, jak je v západní kultuře definován. Zájem o povrch a klamavost vzhledu ve vztahu ke skutečným vlastnostem látky sev minulé dekádě projevoval u absolventů uměleckých škol napříč světovými metropolemi. Koudelová tak bezesporu patří na současnou mezinárodní scénu spřízněna s umělci zabývajícími se novou materiálností. Její tvorba však pracuje i s existencionálními přesahy, se symboly a zásadními společenskými tématy. To se ukázalo v již zmíněných kurátorských projektech: Too Close Too Far zdůrazňoval, že je jedno, odkud pocházíme a kde zrovna jsme, důležité je to, co zrovna děláme, výstava Hiystoery zase na příkladu izraelsko-palestinského konfliktu akcentovala to, že kdo je označen jako vítěz, závisí na perspektivě vypravěče a jeho výkladu historie. Také expozici Horký písek mezi sandálem a nohou Koudelová sama řadí mezi „podprahově aktivistické výstavy“.
Zájem o sociopolitická a ekologická témata, který je příznačný pro celou její, ale i nadcházející generaci, potvrzuje jasné místo, které této autorce v rámci současné světové umělecké produkce náleží. Bez nadsázky lze říci, že tvorba Koudelové (ať již umělecká nebo kurátorská) je do detailů promyšleným plánem, vizuálním průvodcem, který svět, jenž nás obklopuje, umožňuje nově procítit. Skrze vysoce estetické hledisko své umělecké produkce odhaluje pomíjivost lidského bytí a zároveň ukazuje cestu k věčnosti, kterou ve své komplexnosti uchovává kámen stejně jako umění.
Studium:
2014–2016
Akademie výtvarných umění v Praze, ateliér Malba 2 doc. Vladimíra Skrepla
2015
Akademie výtvarných umění ve Vídni, Ateliér abstraktní malby, Univ.-Prof. Mag. Erwin Bohatsch
2012–2014
Akademie výtvarných umění v Praze, ateliér Kresba Jiřího Petrboka
2010–2012
Akademie výtvarných umění v Praze, ateliér Grafika 2 Vladimíra Kokolii
2007–2009
Vyšší odborná škola grafická v Praze, ateliér Knižní grafika Milana Erazima
2003–2009
Střední škola umění a designu v Brně, ateliér Vědecká kresba a ilustrace Pavla Dvorského
Stáže a tvůrčí pobyty:
2016
Egon Schiele Art Centrum, Český Krumlov
2015
Smalt Art Symposium, Ostrava
Kurátorská práce:
2020
Too Close To Far, autorský projekt se sedmi hostujícími umělci, Prám, Praha
Nela Britaňáková, Re-Enter The Plant, Prám, Praha
2019
František Novák, Člověk na papíře, Prám, Praha
Klaudie Hlavatá, Ty si to taky pamatuješ, Altán Klamovka, Praha
2018
- dosud, program zahraničních rezidentů, Prám, Praha
2017
Pavel Matyska - Fire Quest, Nau Gallery, Praha
2014
C, GAVU, Praha
Sběratelův drobnopis - Specifický vztah k realitě, OGV Jihlava
Pokoj pro Petrboka, skupinová výstava ateliéru Kresby /koncepce a instalace výstavy/
2012–2015
k.art.on gallery, Karlin studios, Praha /provoz galerie společně s Ondřejem Basjukem
Ocenění:
2015
8. Cena kritiky za mladou malbu, 3. místo
2013
finále Ceny Věry Jirousové v kategorii pro mladé kritiky umění do 26-ti let
2020
Kolektiv autorů, ed. Šárka Koudelová: To Close To Far, Praha, 2020
ed. Šárka Koudelová: Too Close To Far, Studio Prám, 2020
2019
Julia Lara Gerke, Julia Carolin Kothe: Chains, CCA & Kunsthochschule Mainz, 2019
ed. Nika Kupyrova, Salon Goldschlag: Your Delicious Dreaming, Vídeň, 2019
Laura Amann: Our Bodies So Soft, Our Lives So Epic, Fait Gallery, Brno, 2019
2018
Eva Skopalová: Ananké, Holešovická Šachta, Praha, 2018
2016
Otto M. Urban, ed. Blanka Čermáková: Vanity Fair – Diplomanti Akademie výtvarných umění v Praze 2016
Radek Wohlmuth: Prism, GAVU Cheb, 2016
Lenka Sýkorová: Nezávislé kurátorství ve volném čase, FUD UJEP, 2016
Petra Mazáčová: Inventura, Galerie Klatovy Klenová, 2016
2020
Kašparová, Bára Alex: Šárka Koudelová a Ondřej Basjuk , In: Artikl 7/2020, str. 1
Pecháčková, Mariana: Nový Salon – Současná česká a slovenská malba bez mužů, In: A2 č. 15/2020, str. 15
Antroporary at Ján Koniarek Gallery, artreview.org, 2020, online:
https://artviewer.org/antroporary-at-jan-koniarek-gallery/
Kateřina Hovorková: Češi dobývají art byznys. Vedle Picassa či Moneta nabídne teď Sotheby's díla z Prahy, zpravy.aktualne.cz, 2020, online: https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/misto-picassa-a-moneta-nabidne-ted-slavna-sin-sothebys-dila/r~8aa148e6e08c11eab115ac1f6b220ee8/v~sl:808dc66d23be604c852901b46b5b4b33/
Pavel Novotný: Stát výtvarníci nezajímají, říkají manželé, jejichž díla míří do Sotheby’s, reportpremium.cz, 2020, online:
https://reporterpremium.cz/a/pCDd3/stat-vytvarnici-nezajimaji-rikaji--manzele-jejichz-dila-miri-do-sothebys?fbclid=IwAR2ZLo8MMM668MK6XsHfIVAgdMv_p5K9kqxScapM6yuikUQsf5uCccBLgCc
2019
Šárka Koudelová, Eva Skopalová: hot sand between the sandal and the foot’ by Šárka Koudelová and Eva Skopalová at Zahorian & Van Espen Prague, blokmagazine.com, 2019, online:
https://blokmagazine.com/hot-sand-between-the-sandal-and-the-foot-by-sarka-koudelova-and-eva-skopalova-at-zahorian-van-espen-prague/
Šárka Koudelová at Fait Gallery, artreview.org, 2019, online: https://artviewer.org/sarka-koudelova-at-fait-gallery/
Šárka Koudelová at Fait Gallery, tzvetnik.online, 2019, online: https://tzvetnik.online/article/sarka-koudelova-at-fait-gallery
Šárka Koudelová: Dichotomy, senneundsolche.com, 2019, oline: https://www.sonneundsolche.com/past/sarka-koudelova/
Your delicious dreaming, Eine Ausstellung von Titania Seidl, Jakob Kolb und Šárka Koudelová
Kuratiert von Nika Kupyrova, goldschlag70.com, 2019, online: http://www.goldschlag70.com/your-delicious-dreaming/
Šárka Koudelová, Too clode to far, kubaparis.com, 2019, online:
https://kubaparis.com/itoo-close-to-far/
2017
Tereza Záchová: Jihlavská obsese linií a čarou, Artalk.cz, 2017, online: https://artalk.cz/2017/10/13/jihlavska-obsese-linii-a-carou/
2015
Petr Kovář: Hovuduvudo, kulturni-noviny.cz, 2015, online: https://www.kulturni-noviny.cz/nezavisle-vydavatelske-a-medialni-druzstvo/archiv/prilohy/2015/off-003-2015/hovuduvudo
2014
Lenka Sýkorová: Opulentní a efektní pastva pro divákovy smysly,rozhovor se Šárkou Koudelovou, Artalk.cz, 2014, online:https://artalk.cz/2014/05/29/opulentni-a-efektni-pastva-pro-divakovy-smysly/
Petr Kovář: Pod obojí v MeetFactory, kulturni-noviny.cz, 2014, online: https://www.kulturni-noviny.cz/nezavisle-vydavatelske-a-medialni-druzstvo/archiv/prilohy/2014/off-002-2014/pod-oboji-v-meetfactory
Wohlmuth, Radek: Šárka Koudelová, In: Art & antiques 10/2014, str. 75.)
2020
Too Close To Far, autorský projekt se sedmi hostujícími umělci, katalog vydalo Studio Prám, 2020
Šárka Koudelová: Nela Britaňáková, Artalk.cz, 2020, online:
https://artalk.cz/2020/02/10/tz-nela-britanakova/
2019Memento Me – Ondřej Basjuk, text do katalogu, vydala Galerie U Betlémské kaple, 2019
Šárka Koudelová: Merav Kamel, Halil Balabin, Artalk.cz, 2019, online:
https://artalk.cz/2019/07/19/tz-merav-kamel-halil-balabin/
Šárka Koudelová: Marie Raffn, Artalk.cz, 2019, online:
https://artalk.cz/2019/06/13/tz-marie-raffn/
Šárka Koudelová: František Novák, Artalk.cz, 2019, online:
https://artalk.cz/2019/10/31/tz-frantisek-novak/
2018
Šárka Koudelová: Néphéli Barbas / Churten Effect / kurátorka: Šárka Koudelová / Galerie Prám / Praha / 24. 10. – 31. 10. 2018, Artalk.cz, 2018, online:
https://artalk.cz/2018/10/18/tz-nepheli-barbas/
2015
Šárka Koudelová: Silvia Krivošíková / Empirikova konfigurace / k.art.on gallery / Praha / 29. 1. – 15. 3. 2015, Artalk.cz, 2015, online:
https://artalk.cz/2015/02/06/tz-silvia-krivosikova-2/
2014
Šárka Koudelová: Eugenio Percossi, Artalk.cz, 2014, online:
https://artalk.cz/2014/01/18/tz-eugenio-percossi-3/
Šárka Koudelová: Jaromír Novotný, Artalk.cz, 2014, online:
https://artalk.cz/2014/04/07/tz-jaromir-novotny-4/