Silvie Vondřejcová (1976) vystudovala na VŠUP v Praze v ateliéru Mariána Karla Sklo v architektuře. Přesto se již během studií zabývala spíše performancí a zkoumáním sama sebe, svých limitů a svého bezprostředního okolí. Poslední rozměrný prostorový objekt Příběh bytu vytvořila v roce 2001. Objevuje se v něm téma, které se později pro Silvii stalo zásadním a které ji také přimělo k opuštění trojrozměrnosti. Příběh bytu prostřednictvím různého rozložení nábytku představuje proměnu bytu, kde žije rozpadající se rodina. V dalším projektu Limitation (2002), inspirovaném performancemi Tehchinga Hsieha a realizovaným na stáži na Rhode Island School of Design, si vytváří překážky, ve kterých tráví celý den. Dnes nebudu chodit rychle, nebudu mluvit, neposadím se! Z Limitation vyšla také ve své diplomové práci s názvem Omezení (2003), kdy si po dobu půl roku každý měsíc zakazovala mluvení, spaní doma, psaní, sezení …
Postupně přestává Silvie zkoumat sebe a začíná procesu zpochybňování podrobovat nás – své diváky. V projektu Dotazník (2004) se nás ptá, jak bychom se chtěli narodit, kdybychom si nemohli vybrat veškeré to štěstí, co jsme dostali do vínku už jen tím, že jsme teď a tady. O tři roky později se nás z Artwall ptá, jaké by mělo být naše dítě (Otázky, 2007).
Zásadní zlom v tvorbě Silvie Vondřejcové však přišel až po skončení studií. Ze strachu nebo snad z obavy ze zapojení do pracovního procesu, kdy už nebude mít čas na tvorbu, si vytvořila pravidlo, že každý den nakreslí část určitého celku. Začala vznikat nekonečná každodenní performance dokumentovaná malou čtvercovou kresbou z jednoho dne Kalendáře (2004-dosud). Kresba je vždy zezadu opatřená datem a dobou vzniku. Onen, v současné době tak často zaznívající Apellésův citát „ani den bez čárky“, se u Silvie zhmotňuje ve dvanácti letech a dvanácti tematických cyklech, do kterých je zatím zařazeno více než 4300 kreseb.
Roční cyklus, zkoumání všedních okamžiků, zachycování proměny v čase a jejich ritualizace je zásadní téma Silviiny práce. Zaznamenává ty nejobyčejnější proměny, kdy slunce vytváří stín rostliny (Stíny, 2013), nebo stoupá po obloze – od jara do zimy (Kalendář, 2005), od rána do večera (Nebe nad komínem, 2010). Nebo fotografuje místa z Cesty do práce (2004).
Systematičnost, osobní život a prožitky, kdy se v mechanismu konceptů její tvorby prolíná a zobecňuje nepovšimnutá každodennost a naléhavost opustit naše zdánlivé trable a věnovat se tomu, co se kolem nás skutečně děje. Zamýšlet se nad tím, jestli ještě slunce zapadá za kovárnou, jestli se nezměnil svět, zatímco každý den chodím do práce, jestli ještě vím co a jak se kolem mě děje a proměňuje.
1997–2003
Vysoká škola Uměleckoprůmyslová v Praze, obor Sklo v architektuře, prof. Marian Karel
2/02–6/02
Rhode Island School of Design, Providence, USA, výměnná stáž v atelieru Skla, Bruce Chiao
9/00–6/01
Akademie Výtvarných Umění v Praze, stáž v ateliéru Monumentální tvorby, prof. Aleš Veselý
9/99–12/99
Sydney College of the Arts, Sydney, Austrálie, výměnná stáž v atelieru Skla, Richard Whitely
9/96–6/97
Výtvarná škola Václava Hollara v Praze, Průmyslový design
9/92–6/96
Výtvarná škola Václava Hollara v Praze, Propagační výtvarnictví
residence:
6/05–7/05
quartier 21, MuseumsQuartier, Vídeň, Rakousko
Soutěže a granty:
2008
Henkel Art Award - výběr mezi 5 českých finalistů, postup do mezinárodního kola
2002
Výroční grant Nadace pro současné umění Praha na realizaci projektu Omezení
1999
cestovní grant nadace Nadání Josefa, Marie a Zdeňky Hlávkových
první místo v soutěži University Karlovy na návrh pamětní desky (spolu s M. Motyčkou) + realizace
1.9. 06-8.3. 07 Hmotnost 2, moje vlastní těhotenství bylo nahodilým pokračováním projektu Hmotnost (převážně Praha)
1.9. 05-10.3. 06 Hmotnost, přibývání na váze spolu s těhotnou sestrou až do jejího porodu (Praha)
30.8. 04-29.8. 05 Oblečení, oblékala jsem se jen do jedné, každý měsíc jiné barvy (Praha a Vídeň)
1.1. 03-30. 6. 03 Omezení, šest za sebou jdoucích měsíčních sebeomezení (převážně Praha)
11.-17.5. 02 Limitations, sedm celodenních většinou fyzických sebeomezení (Provicence USA)
2010
AKCE ZET (katalog k výstavě)
2009
VELMI KŘEHKÉ VZTAHY (katalog k výstavě)
2006
100 artists-in-residence – rozšířená prezentace účastnice residenčního programu
AUTOBIOGRAPHIES – katalog k výstavě v Secessionu Vídeň
2004
5 žen, 5 otázek – CD audio-katalog s bookletem k výstavě
2003
OMEZENÍ – katalog s dokumentací půlroční akce
2013
ANIMÁČEK 9/2013 - Sova a žába - papírové skládačky
2008
UMĚLEC 1/2008 – text Zuzany Štefkové „Kdo se bojí mateřství?“ (str. 48-50)
2005
ERA 21 5/05 – projekt Příběh bytu (str. 46)
UMĚLEC 1/2005 – projekt Okradena (str. 8-9)
2004
RESPEKT 38 – rozhovor (str. 16)
RESPEKT 33 – prezentace projektu Okradena (str. 5)
DER STANDARD 17. juni – německý překlad projektu Dotazník (str. 13)
ARTOZA (TV pořad) – rozhovor nejen o projektu Omezení (ptal se David Černý)
RESPEKT 4 – projekt Dotazník (str. 19)
RESPEKT 1 – prezentace projektu Omezení (str. 11-13)
2002
UMĚLEC 3/2002 – rubrika Nové tváře (str. 82)
viz: Texty: www.vondrejcova.wz.cz