Pražské Anymade Studio tvoří dvojice grafických designerů, absolventů Fakulty výtvarného umění v Brně, jimiž jsou Petr Cabalka a Filip Nerad. Studio vzniklo v roce 2009, designéři však jeho počátky umisťují do roku 2007, kdy coby studenti brněnské FaVU hledali způsob, jak dělat cokoliv – tedy anymade.[1] V jejich portfoliu se objevují realizace vizuální identity projektů jak pro on-line (grafická podoba webových stránek ArtZóna), tak off-line prostředí (pražský koncept store Room by Basmatee).
Tvorba Petra Cabalky a Filipa Nerada je velmi pestrá a různorodá. Grafický design často propojují s volnou tvorbou, a to za pomoci disciplín, jako je ilustrace, animace, instalace nebo fotografie,[2] čímž mu dodávají vlastní, osobitý styl. Zakázky a projekty, s nimiž je Anymade Studio oslovováno, pak zase pocházejí z převážně z kulturního prostředí. Jak autoři v reportáži pro ČT Art sami poznamenávají,[3] současným uměním se zabývá mnoho grafických designérů (například každá výstava má grafický výstup) a nejspíše i z tohoto důvodu jsou tyto obory velmi provázané. Právě umění pro Petra Cabalku a Filipa Nerada představuje jednen z významných inspiračních zdrojů; sledují aktuální světové trendy jak v designu, tak ve vizuálním umění, ale i v současné módě nebo například i v hudbě a tyto vlivy do svého grafického jazyka následně také zapracovávají. Jejich práci však můžeme v ulicích potkat nejen na plakátech odkazujících k uměleckému dění – uměleckou kolekci kola značky Festka ozdobil design právě od Petra Cabalky a Filipa Nerada.
Rukopis Anymade Studia lze rozpoznat ve vizuální identitě festivalů (např. Lunchmeet nebo americký Moogfest 2017) nebo uměleckých institucí a organizací (vizuální identita Polansky Galery) anebo také na mnohých výstavních katalozích. V jejich grafickém studiu vznikl například katalog k výstavě Jiřího Thýna s názvem Hledání monumentu(Dům umění Brno, 2017) či katalog a grafické řešení výstavy Epos 1967–1980, která mapovala fotografickou skupinu patřící pod tzv. Brněnskou školu aranžované fotografie (Dům umění Brno, 2016). S brněnským Domem umění dvojice intenzivněji spolupracovala mezi lety 2016 a 2018, kdy byla jejich tvorba svázaná s grafikou propagačních materiálů k tamějším výstavním projektům.
Tvorba Anymade Studia se vyznačuje výraznou typografií, neotřelou barevností a prací se zajímavými detaily, avšak často ve velmi čistém a současně i vizuálně silném pojetí. Mezi jejich výrazné realizace patří třeba vytvoření vizuální identity pro projekt Big Light česko-argentinského umělce Federica Díaze. Kleinova modř, tvořící základní barevnost projektu, doplněná o čistou typografii se divákův vryla do paměti a stala se pro tento projekt signifikantní. Velkou pozornost také získala nová vizuální identita Galerie hlavního města Prahy, kterou studio vytvořilo na základě vítězství v otevřené soutěži v roce 2017 a za niž bylo nominováno na cenu Czech Grand Design 2018. Identita je založena na silném typografickém akcentu a jednoduchosti provedení s ponecháním prostoru pro samotné výstavní projekty. Ikonické se stalo i samotné písmo – Matter GHMP, které studio vytvořilo společně s typografem Martinem Váchou a které – dotvářeno individuálními výstavními projekty a jejich vizualitou – představuje velmi výrazný a nosný prvek vizuální identity této instituce.
Na podobném principu výrazné typografie a na hře s variabilitou písmen je postavena vizuální identita organizace Czechdesign z roku 2016. Organizaci, jejíž výstupy jsou různorodé (publikují články o designu, pořádají soutěže, ale mají také například obchod s designem), nastolili designéři velmi svěží, inovativní, současně však velmi čistý a jednoduchý funkční styl, který svou vizuální identitou sjednocuje a propojuje organizaci samotnou.
Grafické projekty Anymade Studia vycházejí ze společného dialogu s klientem; každý projekt, i přes určité osobité rysy práce obou designérů, má svůj vlastní, individuální styl a ambice. Hledání nových možností a způsobů vizuální komunikace je pro designéry výzva, kterou na jednotlivých zakázkách rádi realizují: „Funkčnost a kvalita jsou logickým zájmem klienta – originalita a přesah naší zálibou.“
S prací Anymade Studia se lze často setkat jak na mezinárodních výstavách a přehlídkách grafického designu, tak i v nejrůznějších časopisech a publikacích, studio také získalo řadu ocenění a nominací. V roce 2013 například obdrželo druhé místo v kategorii Nejlepší designér roku v rámci cen Czech Grand Design za grafické zpracování publikace představující pět stěžejních děl Františka Kupky nazvané František Frank Frantík François Kupka. První cenu v soutěži Nejkrásnější kniha roku 2019 studio zase vyhrálo s grafickou úpravou knihy To je metro čéče. A za vizuální identitu Galerie hlavního města Prahy, jak již bylo dříve uvedeno, Anymade Studio získalo cenu Czech Grand Design 2018.
[1] Česká televize, https://art.ceskatelevize.cz/360/tihle-lide-mohou-za-to-jak-vyhlizeji-stranky-artzony-otdFw, vyhledáno: 12. 3. 2021
[2] anymadestudio.com, vyhledáno 26. 2. 2021.
[3] Viz poznámka č. 1, vyhledáno 12. 3. 2021.