O projektu
CZEN
Artlist — Centrum pro současné umění Praha

Kamera skura

Členové/ky zařazení do databáze
Ostatní členové/ky (nezařazení do databáze)
Martin Červenák, Jiří Maška
Web
www.kameraskura.cz
Existence od
1996
Existence do
2015
Působiště
Ostrava, Brno, Praha

O skupině

Pojem ostravská scéna se vžívá jako označení mohutného vzepětí uměleckého života v Ostravě na konci osmdesátých let, které intenzívně přetrvává po celá devadesátá léta. Navzdory bouřlivému nástupu a přijetí ostravských umělců ve zbytku republiky, se jim v jejich domácím prostředí příliš velkého přijetí nedostávalo. Po mnoha významných aktivitách tamějších umělců jako Jiří Surůvka, Petr Lysáček nebo Daniel Balabán a jejich následnému postupnému vstupu na akademickou půdu v Ostravě začíná vyrůstat druhá generace ostravských umělců devadesátých let, kteří se podobně jako jejich předchůdci a učitelé začínají pod hlavičkou ostravské scény ihned vřazovat do kontextu současného českého umění. Mezi umělce ostravské scény druhé generace patří například skupiny Kamera skura, Record nebo malíři Denisa Fialová, Katarína Szanyiová a Aleš Hudeček.

 

Členové skupiny Kamera skura založené v roce 1996 – Martin Adamec (*1972), Jiří Maška (*1972), Martin Červenák (*1973) a René Rohan (*1973) - jsou absolventi Lysáčkova intermediálního ateliéru na tehdy ještě Katedře výtvarné tvorby na Pedagogické fakultě Ostravské univerzity v Ostravě. Charakter jejich tvorby vychází z ostravské typiky; jejich tématy jsou pak ironie, subverze a sociální kritika vycházející z protikladného prostředí průmyslové agonie Ostravy. Vrcholem vnějškové nobilitace ostravské scény se stala, po Jiřím Surůvkovi v roce 2001, jejich účast na Benátském bienále v roce 2003, kde se prezentovali svým projektem Superstar (2003), třímetrovou sochou Ježíše Krista oblečeného v sportovní úbor a cvičícího na gymnastických kruzích v póze ukřižovaného.

 

Základním rysem tvorby Kamery skury je jejich ironická sebemytologizace a sebeprojekce do dobře zažitých póz telebritních klišé. Známá je také jejich performance Vizualizace společného ducha skupiny, při níž se všichni členové nechali spoutat do elektrokondenzační kazajky, aby se tak pokusili o projekci společné „celkové hlavy“. Společným obecným rysem členů skupiny tak je jejich zaujetí performancí spojenou s kolektivní ironizací sebe samých, ačkoli jako individuality pracují s poněkud odlišnými principy. René Rohan se zabývá reflexí osobní zkušeností z Ostravy, města plného sociálních nerovností, Martin Adamec ironizuje samotné umění. Konceptuálnější přístup se objevuje v objektech a instalacích Martina Červenáka a obrazech Jiřího Mašky.

 

Použitá literatura: 3. Bienále mladého umění (kat. výst.), Galerie hlavního města Prahy, 1999. 

Autor/ka anotace
Jakub Král

Publikováno
2015

Výstavy

Ostatní výstavy/akce

2006

Chaplin Resident Fighter, Futura, Praha (http://www.futuraproject.cz/cz/exhibitions/chaplin/index.htm)

Mezi námi skupinami II, Přehlídka současných výtvarných skupin, Dům pánů z Kunštátu, Brno

Praguebiennale 2, Karlín, Praha

 

2005

Double Check, Camera Austria (Kunsthaus Graz), Graz, Austria

Superstart in Ostrava, Dům umění Ostrava

 

2004

Superstart in Bratislava, koncertní síň Klarisky, Bratislava, Slovensko

Superstart in Prague, Galerie VŠUP, Praha

Four Roses, Galeria Arsenal, Białystok, Polsko

Cena Jaromíra Funkeho 2004, Pražský dům fotografie, Praha

Veselé vánice, Galerie Šternberk, Šternberk

Double Check, Galerija sodobne umetnosti, Celje, Slovinsko

Divine Heroes, Kulturzentrum bei den Minoriten, Graz, Rakousko

Man & Woman, God Becomes A Man, Museum of New Art, Pärnu, Estonsko

Interrupted Game, Galerie für zeitgenössische Kunst, Lipsko, SRN

 

2003

Superstart, s Kunst-fu, česko-slovenský pavilon na Benátském bienále, Itálie

Naši Pražané nám rozumějí, Behémót, Praha

Dvojitý Nelson, trojitý Mandela, Dům umění, Brno

Trvale vysoké ceny, Art Factory, Praha

Osobnost roku 2003, Výroční cena časopisu PARS za nejvýraznější výtvarný počin roku 2003

III. Zlínský salón mladých, Státní galerie Zlín

Indian Summer Festival, NoD, Praha

 

2002

Nevíme, čo to je, s Kunst-fu, Galerie Jelení, Praha

Pelmelus Classica, Galerie E. Filly, Ústí nad Labem

Česká a slovenská fotografie 80. a 90. let 20. století, Muzeum umění Olomouc Česká a slovenská fotografie 80. a 90. let 20. století, Dom umenia, Bratislava, Slovensko

IV. bienále mladého umění Zvon 2002, Dům U kamenného zvonu, GHMP, Praha

 

2001

Junge Kunst aus Prag, Galerie Raskolnikow, Drážďany, SRN

Čí je to dítě?, Galerie MXM, Praha

Total Bruntal, Galerie V kapli, Bruntál

Hvězdy stříbrného plátna, Galerie V.Špály, Praha

Kamera skura Is Not Dead, Sokolská 26, Ostrava

Vánoční lesík, Galerie Šternberk, Šternberk

Osma bez kormidelníka, Galerie Caesar, Olomouc

Výtvarníci z Ostravy, Povážská galéria umenia, Žilina, Slovensko

Icing, ICA, Dunaújváros, Maďarsko / Galerie V. Špály, Praha

Babylon Times, Galerie G4, Cheb

Never Stop the Action, rotor, Graz, Rakousko

Akční Praha, NoD, Praha

Ostrava - Košice, Muzeum V. Löfflera, Košice

Criss/Cross: Praha, Stuttgart, Wroclawv, projekt NCSU, Centrum Broumov, Broumov

Objekt-objekt, ČMVU, Praha

 

2000

Kamera skura, Galerie De Gruitpoort, Doetinchem, Nizozemí

26. salón mladých, Pavilon 5, Záhřeb, Chorvatsko

Osobní rituály, Dům U rudého vola, Brno

II. Zlínský salón mladých, Státní galerie Zlín

De Tsjechen komen, Galerie Gemeenthuis, Huissen, Nizozemí

Konec světa?, Palác Kinských, Národní galerie, Praha

Hnízda her, Galerie Rudolfinum, Praha

 

1999

iKs album, Alliance Francaise, Ostrava

Kamera skura - Luxsus, Galerie Jelení, Praha

Útočník, Galerie Půda, Český Těšín

..., Universal NoD, Praha

Blue Fire. III. bienále mladého umění, Dům U kamenného zvonu, GHMP, Praha

Vzdálené podobnosti. Něco lepšího než kosmetika, Veletržní palác, Národní galerie, Praha

Open House, s Bezhlavý jezdec, Luxsus, projekt NCSU, zámek Čimelice

Laboratoř, Galerie Sýpka, Vlkov u Brna

Perplex, Galerie V. Špály, Praha

Zloty Schilling, Dům umění, Znojmo

 

1998

Marek poprvé před kamerou, Galerie W. Wünsche, Havířov

Sever proti jihu, Galerie mladých U dobrého pastýře, Brno

Ostrava umjeni...?, Mánes, Praha

 

1997

Kamera skura, Galerie 761, Ostrava

Kolmo k ose, Galeria Miejsce, Czesyn, Polsko

 

1996

Autosalon, Pavilon C - Černá louka, Ostrava

Laboratórium, býv. psychiatrická klinika, Košice, Slovensko

Kapitální úlovek, Galerie Fiducia, Ostrava

Konfrontace, Svárov

Monografie, katalogy, publikace

Monografie, katalogy, publikace

2003, Kamera skura vystaví na Bienále cvičícího Krista, Peter Kováč:

www.novinky.cz/clanek/9494-kamera-skura-vystavi-na-bienale-cviciciho-krista.html

 

2002, Ježíš v Benátkách (Rozhovor s René Rohanem ze skupiny Kamera Skura), Vladan Šír, Umělec 3/2002, s.14-17: www.divus.cz/umelec/cz/pages/umelec.php

 

1998, Petišková, Terezie - Sever proti Jihu, Detail 8/III, 1998, s.2

Foto

Centrum pro současné umění Praha, o.p.s. www.fcca.cz ©2006–2024
Nahlásit chybu