Pojem ostravská scéna se vžívá jako označení mohutného vzepětí uměleckého života v Ostravě na konci osmdesátých let, které intenzívně přetrvává po celá devadesátá léta. Navzdory bouřlivému nástupu a přijetí ostravských umělců ve zbytku republiky, se jim v jejich domácím prostředí příliš velkého přijetí nedostávalo. Po mnoha významných aktivitách tamějších umělců jako Jiří Surůvka, Petr Lysáček nebo Daniel Balabán a jejich následnému postupnému vstupu na akademickou půdu v Ostravě začíná vyrůstat druhá generace ostravských umělců devadesátých let, kteří se podobně jako jejich předchůdci a učitelé začínají pod hlavičkou ostravské scény ihned vřazovat do kontextu současného českého umění. Mezi umělce ostravské scény druhé generace patří například skupiny Kamera skura, Record nebo malíři Denisa Fialová, Katarína Szanyiová a Aleš Hudeček.
Členové skupiny Kamera skura založené v roce 1996 – Martin Adamec (*1972), Jiří Maška (*1972), Martin Červenák (*1973) a René Rohan (*1973) - jsou absolventi Lysáčkova intermediálního ateliéru na tehdy ještě Katedře výtvarné tvorby na Pedagogické fakultě Ostravské univerzity v Ostravě. Charakter jejich tvorby vychází z ostravské typiky; jejich tématy jsou pak ironie, subverze a sociální kritika vycházející z protikladného prostředí průmyslové agonie Ostravy. Vrcholem vnějškové nobilitace ostravské scény se stala, po Jiřím Surůvkovi v roce 2001, jejich účast na Benátském bienále v roce 2003, kde se prezentovali svým projektem Superstar (2003), třímetrovou sochou Ježíše Krista oblečeného v sportovní úbor a cvičícího na gymnastických kruzích v póze ukřižovaného.
Základním rysem tvorby Kamery skury je jejich ironická sebemytologizace a sebeprojekce do dobře zažitých póz telebritních klišé. Známá je také jejich performance Vizualizace společného ducha skupiny, při níž se všichni členové nechali spoutat do elektrokondenzační kazajky, aby se tak pokusili o projekci společné „celkové hlavy“. Společným obecným rysem členů skupiny tak je jejich zaujetí performancí spojenou s kolektivní ironizací sebe samých, ačkoli jako individuality pracují s poněkud odlišnými principy. René Rohan se zabývá reflexí osobní zkušeností z Ostravy, města plného sociálních nerovností, Martin Adamec ironizuje samotné umění. Konceptuálnější přístup se objevuje v objektech a instalacích Martina Červenáka a obrazech Jiřího Mašky.
Použitá literatura: 3. Bienále mladého umění (kat. výst.), Galerie hlavního města Prahy, 1999.
2006
Chaplin Resident Fighter, Futura, Praha (http://www.futuraproject.cz/cz/exhibitions/chaplin/index.htm)
Mezi námi skupinami II, Přehlídka současných výtvarných skupin, Dům pánů z Kunštátu, Brno
Praguebiennale 2, Karlín, Praha
2005
Double Check, Camera Austria (Kunsthaus Graz), Graz, Austria
Superstart in Ostrava, Dům umění Ostrava
2004
Superstart in Bratislava, koncertní síň Klarisky, Bratislava, Slovensko
Superstart in Prague, Galerie VŠUP, Praha
Four Roses, Galeria Arsenal, Białystok, Polsko
Cena Jaromíra Funkeho 2004, Pražský dům fotografie, Praha
Veselé vánice, Galerie Šternberk, Šternberk
Double Check, Galerija sodobne umetnosti, Celje, Slovinsko
Divine Heroes, Kulturzentrum bei den Minoriten, Graz, Rakousko
Man & Woman, God Becomes A Man, Museum of New Art, Pärnu, Estonsko
Interrupted Game, Galerie für zeitgenössische Kunst, Lipsko, SRN
2003
Superstart, s Kunst-fu, česko-slovenský pavilon na Benátském bienále, Itálie
Naši Pražané nám rozumějí, Behémót, Praha
Dvojitý Nelson, trojitý Mandela, Dům umění, Brno
Trvale vysoké ceny, Art Factory, Praha
Osobnost roku 2003, Výroční cena časopisu PARS za nejvýraznější výtvarný počin roku 2003
III. Zlínský salón mladých, Státní galerie Zlín
Indian Summer Festival, NoD, Praha
2002
Nevíme, čo to je, s Kunst-fu, Galerie Jelení, Praha
Pelmelus Classica, Galerie E. Filly, Ústí nad Labem
Česká a slovenská fotografie 80. a 90. let 20. století, Muzeum umění Olomouc Česká a slovenská fotografie 80. a 90. let 20. století, Dom umenia, Bratislava, Slovensko
IV. bienále mladého umění Zvon 2002, Dům U kamenného zvonu, GHMP, Praha
2001
Junge Kunst aus Prag, Galerie Raskolnikow, Drážďany, SRN
Čí je to dítě?, Galerie MXM, Praha
Total Bruntal, Galerie V kapli, Bruntál
Hvězdy stříbrného plátna, Galerie V.Špály, Praha
Kamera skura Is Not Dead, Sokolská 26, Ostrava
Vánoční lesík, Galerie Šternberk, Šternberk
Osma bez kormidelníka, Galerie Caesar, Olomouc
Výtvarníci z Ostravy, Povážská galéria umenia, Žilina, Slovensko
Icing, ICA, Dunaújváros, Maďarsko / Galerie V. Špály, Praha
Babylon Times, Galerie G4, Cheb
Never Stop the Action, rotor, Graz, Rakousko
Akční Praha, NoD, Praha
Ostrava - Košice, Muzeum V. Löfflera, Košice
Criss/Cross: Praha, Stuttgart, Wroclawv, projekt NCSU, Centrum Broumov, Broumov
Objekt-objekt, ČMVU, Praha
2000
Kamera skura, Galerie De Gruitpoort, Doetinchem, Nizozemí
26. salón mladých, Pavilon 5, Záhřeb, Chorvatsko
Osobní rituály, Dům U rudého vola, Brno
II. Zlínský salón mladých, Státní galerie Zlín
De Tsjechen komen, Galerie Gemeenthuis, Huissen, Nizozemí
Konec světa?, Palác Kinských, Národní galerie, Praha
Hnízda her, Galerie Rudolfinum, Praha
1999
iKs album, Alliance Francaise, Ostrava
Kamera skura - Luxsus, Galerie Jelení, Praha
Útočník, Galerie Půda, Český Těšín
..., Universal NoD, Praha
Blue Fire. III. bienále mladého umění, Dům U kamenného zvonu, GHMP, Praha
Vzdálené podobnosti. Něco lepšího než kosmetika, Veletržní palác, Národní galerie, Praha
Open House, s Bezhlavý jezdec, Luxsus, projekt NCSU, zámek Čimelice
Laboratoř, Galerie Sýpka, Vlkov u Brna
Perplex, Galerie V. Špály, Praha
Zloty Schilling, Dům umění, Znojmo
1998
Marek poprvé před kamerou, Galerie W. Wünsche, Havířov
Sever proti jihu, Galerie mladých U dobrého pastýře, Brno
Ostrava umjeni...?, Mánes, Praha
1997
Kamera skura, Galerie 761, Ostrava
Kolmo k ose, Galeria Miejsce, Czesyn, Polsko
1996
Autosalon, Pavilon C - Černá louka, Ostrava
Laboratórium, býv. psychiatrická klinika, Košice, Slovensko
Kapitální úlovek, Galerie Fiducia, Ostrava
Konfrontace, Svárov
2003, Kamera skura vystaví na Bienále cvičícího Krista, Peter Kováč:
www.novinky.cz/clanek/9494-kamera-skura-vystavi-na-bienale-cviciciho-krista.html
2002, Ježíš v Benátkách (Rozhovor s René Rohanem ze skupiny Kamera Skura), Vladan Šír, Umělec 3/2002, s.14-17: www.divus.cz/umelec/cz/pages/umelec.php
1998, Petišková, Terezie - Sever proti Jihu, Detail 8/III, 1998, s.2