V první polovině 60. let se v českém umění začínají projevovat tendence označované jako konstruktivistické. Charakter těchto tendencí však navzdory názvu neměl mnoho společného ani s klasickým konstruktivismem ruským, ani s tím, jehož centrem byl Bauhaus dvacátých let. Jejich základní teze, především popření a odmítnutí všeho minulého umění, jakož i víra, že konstruktivistické umění je předurčeno k bezprostřední proměně světa, nebyly v českém kontextu sdíleny.
Některé společné rysy s avantgardními směry počátku dvacátého století však nakonec zdejší konstruktivismus přece jen má, zejména zájem o čisté výtvarné prostředky zbavené všeho náhodného a subjektivního, minimalizované na prvotní tvary a kompozice za užití neutrálních, čistých barev. Autorům byly vlastní výdobytky moderního světa, technické vynálezy a „nová příroda“ stvořená člověkem – na rozdíl od přírody organické, s níž vyhlásili radikální rozchod. Jádro skupiny konstruktivistů tvořili Jiří Kolář, Zdeněk Sýkora, Karel Malich a Hugo Demartini. Poprvé se tito umělci projevili na výstavě Umělecké besedy v lednu a únoru 1964.
Z potřeby formulace programu byla roku 1963 v Praze založena skupina Křižovatka.
Jejími členy byli Vladimír Burda, Richard Fremund, Josef Hlaváček, Jiří Kolář, Běla Kolářová, Jan Kubíček, Karel Malich, Pavla Mautnerová, Vladislav Mirvald, Jiří Padrta, Otakar Slavík a Zdeněk Sýkora.
První společná výstava se konala až v březnu 1964 v Galerii Václava Špály, ani zde však konstruktivisté ještě nevystoupili samostatně. V katalogu sestaveném Jiřím Padrtou, byl ale formulován program tzv. „objektivních tendencí“, který se stal posléze základem formování celého hnutí. Výstava měla být tedy „konfrontací osmi odlišných výtvarných projevů. Některé z nich se přihlásily k takovým myšlenkám, jež byly dosud v českém moderním umění bez přímých předchůdců a tradic. To platí především o těch tendencích v dnešním malířství, které chtějí čelit převaze romantického sentimentu.“[viz Hlaváček, Josef. Český konstruktivismus 60. let a jeho vyznění, in: Hlaváček, Josef; Sekera, Jan. Poesie racionality. Konstruktivní tendence v českém výtvarném umění šedesátých let, Praha 1994, s.55] Tyto takzvané „objektivní tendence“ tudíž představovaly antipól přílišné subjektivitě, vlastní zejména lyrické abstrakci a informelu, a opíraly se o důsledné principy konstruktivního pořádku zakotveného hluboko v zákonech matematicko-geometrických řad a struktur.“ Ne všichni umělci, kteří se výstavy účastnili, však tvořili striktně v duchu konstruktivismu.
V roce 1966 se v Lounech konala výstava Konstruktivní tendence, na níž se představili Hugo Demartini, Karel Malich, Jiří Kolář a Zdeněk Sýkora. Druhá skupinová přehlídka Křižovatky proběhla až v roce 1968 v Brně a v Karlových Varech pod názvem Nová citlivost (v Praze pak pod názvem Křižovatka a hosté / Nová citlivost). Výstava reflektující „nový druh citlivosti, otevřený současnému světu, zaujatý jeho viditelnými jevy i skrytými principytypo3/,“ [viz text Jiřího Padrty v katalogu Nové citlivosti, v němž se mimo jiné odvolává na německou skupinu Zero a francouzské Nové realisty] vedle členů skupiny představila také 29 přizvaných autorů. Mezi vystavujícími se opět vyskytli i tací, kteří byli čistě konstruktivnímu programu vzdáleni (vystavovala zde např. i Alena Kučerová), a jiní, kteří s konstruktivními principy pracovali, významově je ovšem směřovali jinam (Václav Boštík, Stanislav Kolíbal). Výstavy se účastnili i členové Klubu konkretistů (Radek Kratina, Jan Kubíček), kteří taktéž tvořili v duchu konstruktivismu.
Ke konci 70. let již ale jednotliví autoři docházejí k jiným východiskům a konstruktivistické tendence druhé poloviny 60. let tak směřují ke svému zenitu.
1968
Nová citlivost: Křižovatka a hosté, Mánes, Praha
Nová citlivost: Křižovatka a hosté, Galerie umění Karlovy Vary, Karlovy Vary
Nová citlivost: Křižovatka a hosté, Dům umění města Brna, Brno
1964
Křižovatka, Galerie Václava Špály, Praha
2010
Ečerová, Michaela. Výstava Nová citlivost, bakalářská práce, Masarykova univerzita v Brně, Filozofická fakulta, ved. PhDr. Alena Pomajzlová, Ph.D., 2010.
2007
Hlaváček, Josef. Nová citlivost. In: Dějiny českého výtvarného umění VI/1 1958/2000. Praha: Academia, 2007. str. 221–231.
2006
Nová citlivost, neokonstruktivistické tendence. In: Tetiva, Vlastimil. České umění XX. století. 1940–1970 (kat. výst.), Hluboká nad Vltavou: Alšova Jihočeská galerie, 2006. str. 153–177.
1994
Hlaváček, Josef; Sekera, Jan. Poesie racionality. Konstruktivní tendence v českém výtvarném umění šedesátých let, Praha: České muzeum výtvarných umění, 1994.
1964
Padrta, Jiří. Křižovatka. Praha, Galerie Václava Špály, 1964.
2008
Machalický, Jiří. Křižovatka a Nová citlivost, Revue Art, 2008, roč. 5, č. 3, s. 22-29.
2003
(red.). Křižovatka a výstava Nová citlivost, Ateliér, 2003, roč. 16, č. 7, s. 13.
1995
-bk-. Nová citlivost v Muzeu umění, Hanácké noviny, 1995, roč. 6, č. 77, s. 5.
Baum, Tomáš. Opět nová citlivost, Lidové noviny, 1995, roč. 8, č. 50, s. 8.
Koláček, Luboš. Obnovená Nová citlivost v Brně, Denní telegraf, 1995, roč. 4, č. 38, s. 13.
1994
Petrová, Eva. Nová citlivost, Ateliér, 1994, roč. 7, č. 16-17, s. 16.
1968
Lamač, Miroslav. Nová citlivost, nová angažovanost, Literární listy, 1968, roč. 1, č. 3, s. 10.
Nová citlivost, Výtvarná práce XVI, 1968, č. 7, str. 5;
Nová citlivost, Výtvarná práce XVI, 1968, č. 16–17, str. 6.
1966
Padrta, Jiří. Konstruktivní tendence, Výtvarné umění XVI, 1966, č. 6–7, str. 327–331.