Stanislav Kolíbal patří bezpochyby k jedněm z nejvýznamnějších protagonistů českého, ale i mezinárodního umění druhé poloviny dvacátého století, a to s přesahem, pro autorův úctyhodný věk, do století dvacátého prvého. Narozen v Orlové na Těšínsku se s rodiči po okupaci tohoto kraje přestěhoval do Ostravy. Koncem války byl nasazen k pracím do Ostravských dolů. Možná, že právě tyto rané zážitky vnesly do jeho pozdějšího, jinak na první pohled celkem racionálně geometrického díla, existencionální podtext. K výtvarnému umění inklinoval Kolíbal už od raných let. Od svých třinácti let modeloval a kreslil. V roce 1943 (ve svých osmnácti letech) vystavoval na skupinové výstavě v Domě umění v Ostravě. Rozhodnutí stát se umělcem bylo jednoznačné, a tak se Kolíbal rozhodl studovat přímo v centru dění – v Praze.
Kolíbal v té době studoval na VŠUP u Strnadela; nepatřil tedy přímo k umělcům, kteří se učili v sochařském ateliéru Josefa Wagnera, kde se konstituovala pozdější velmi silná generace umělců (jako V.+V. Janouškovi, O. Zoubek, M. Chlupáč, Z. Palcr či E. Kmentová). Generačně a hledáním východisek z bezbřehého předepisovaného dogmatismu socialistického realismu se však s nimi shodoval. Tvorba prakticky všech zmíněných sochařů se obracela ke vzorům meziválečné avantgardy s tím, že tvary soch byly sumarizovány, abstrahovány a stylizovány někdy do geometričtějších forem, jindy do oblých křivek, a to vše s vyloučením detailně popisného realismu.
V padesátých letech byla Kolíbalovým námětem povětšinou ženská figura měkkých oblých tvarů. Těla žen jsou často znázorněné v nezvyklých polohách: nalézáme v nich Kolíbalův tak typický zájem o labilitu a vyvolání poctu nejistoty. Jeho sochy postav a torz se na první pohled lišily od figurálních děl jeho vrstevníků. Umělcova originalita přístupu v rámci tehdejší situace byla paradoxně dána tím, že Kolíbal sochařství nestudoval: „kdybych sochařství studoval, nikdy bych nepoznal onu tak potřebou nezatíženost“, vzpomíná autor.
Rok 1963 je pak rokem zlomu: autor přechází k abstraktní geometrické formě. K ní mohl lehce alternovat nejen proto, že byl oproštěn od klasických sochařských záležitostí, jako třeba budování hmoty apod., ale také proto že, už ve svých figurativních sochách se zajímal o geometrii, projevující se třeba jako hranaté rozložení rukou složených do jakéhosi kosočtverce (Torzo s rukama v bok, 1959). Od roku 1963 bývá pak jméno Stanislava Kolíbala uváděno v souvislosti s konstruktivním uměním, ale Kolíbal čistý jazyk konstrukce nepřijal do důsledků. Zrovna tak je volný jeho vztah k minimalismu, který je mu často přiřazován. Zatímco americký minimalismus je založen na Stellově výroku „to co vidíte, je to, co vidíte“, Kolíbalovy abstraktní práce implikují další významy a sdělení. Na rozdíl od přísné seriálnosti minimalismu, jsou Kolíbalovy sochy výsledkem promyšlené skladby s výsledným kompozičním napětím. Nosným tématem se mu stává téma lability a vratkosti. Sochy a instalace jsou sestavovány z různých částí a typicky kolíbalovskou kompozicí vzniká dojem nestability. „Čtyři polokoule, opřené navzájem jedna o druhou, udržovaly se v klidné vertikální poloze. Vypadaly velmi stabilně, ale to bylo jen zdání. Každou chvíli se mohly rozpadnout“, říká Kolíbal o své soše Labil z roku 1964. Jindy pocit napětí dosahuje kombinací organických a anorganických prvků (např. socha Symetrický objekt z roku 1965). Dominujícím materiálem se stala sádra, která pro svou bělost zbavuje díla expresivního působení a směruje diváka spíše k meditativnímu vnímání. Svou křehkostí pak tento materiál plně podpořil základní myšlenku Kolíbalovy tvorby, která vypovídá o křehkosti a labilitě lidského bytí.
I v 70. letech zůstala jedním z hlavních prvků jeho tvorby labilita, vyjadřující pocit nepredikovatelnosti lidské existence. Důležitým momentem jsou úvahy o čase, o jeho změnách a trvání a o věcech, které chátrají a rozpadají se. Formálně přibývá v 70. a 80. letech rafinovanosti v kompozici prvků, objevují se také další materiály jako překližka, kusy plechu, tabule skla a také provázky a nitě, kterými Kolíbal nahradil kreslenou linii. V těchto dílech si Kolíbal pohrává s optickou iluzí a smyslovými klamy -zdánlivě „kreslená“ linie má materiálovou podobu.
V 70. letech nemohl Kolíbal vystavovat. To jej paradoxně vedlo k objevení pro něj nové výtvarné formy: k instalaci. Soustředil se totiž na práci ve svém ateliéru, kde začal skládat jednotlivé prvky díla do volných kompozic se vztahem k danému prostoru: stěna nebo podlaha se staly součástí autorova konceptu (např. Hnědá tabule, 1973; Dvojí možnost, 1974 ad.).
Určitý zvrat ve vývoji tvorby nastává pak v roce 1985, kdy na scénu vstupují reliéfní objekty s názvem Geometrická cvičení. Dřívější křehká metaforičnost byla opuštěna. Na místo toho se autor soustředil na skladbu geometrických tvarů tak, aby vznikla konstelace, která je harmonická a která představuje divákovi řád. Dalším zlomovým bodem byl pro Kolíbala rok 1988. Tehdy umělec dostal pozvání od DAAD k jednoročnímu pobytu v Západním Berlíně. Pro Kolíbala se otevřel nový svět, tolik odlišný od světa života v totalitě. Nekonečná svoboda na jedné straně, ale také spotřební západní svět plný nepřeberných informací, který Kolíbal chápal jako svět chaosu. To silně ovlivnilo i jeho tvorbu. Začíná vznikat série Staveb – rozměrných prostorových konstrukcí ze dřeva (později i ze železa). Kolíbal v těchto pracích vyjádřil touhu po struktuře, která stojí proti stavu chaosu. Chtěl vyjádřit pozitivní hodnoty – něco, v čem by nebylo místo pro destrukci a labilitu, která po léta zrcadlila stav bytí v omezeném duchovním prostoru komunistické země.
Koncem tisíciletí pak vznikají plastiky Olympie I. a Olympie II., za nimiž stojí autorova vzpomínka na návštěvu starověké Olympie se sesutými hromadami architektonických prvků. Princip lability a princip zastaveného pádu zde má pokračování: dochází už ke zborcení. Sochy Olympií jsou černé a prvky jsou uspořádány tak, že mají vzbuzovat dojem náhody, avšak jejich skladba je uváženou koncepcí.
Po roce 2000 se Kolíbal vrátil k některým principům a formám, kterým se věnoval již dříve: vznikají cykly s názvy Černé reliéfy, Bílé reliéfy a Šedé reliéfy. Černé reliéfy se objevují v roce 1999. V nich se autor zabývá vrstvením geometrických ploch. Následuje série Bílých reliéfů z roku 2011, v nichž vrstevnatost není tolik patrná a spíše dominuje geometrická kresebnost. Tato řada reliéfů rozvíjí Berlínské a poberlínské kresby, které měly nejprve brzy po roce 1988 pokračování v prostorových objektech s názvem Stavby (v nichž Berlínské kresby byly jakýmsi jejich půdorysným předchůdcem). Druhá, pozdější cesta od starších kreseb vedla právě k Bílým reliéfům, které staví k sobě polaritu plošné kresby a prostorové trojdimenzionality. Šedé reliéfy z roku 2012 jsou pak spojením několika autorových zkušeností: kresebnost Bílých reliéfů je propojena s iluzivní hrou se skutečností, známou z Kolíbalovy tvorby 70. a 80. let.
Kolíbalovu tvorbu téměř od počátku provází zájem o geometrické řešení hmoty a prostoru. Jeho sochy a objekty jsou charakteristické užitím minimálních prostředků, avšak jejich výpověď je značná. Výstižně nazval jeho dílo kritik Tomáš Pospiszyl, když hovoří o Kolíbalovi jako o tvůrci „emocionální geometrie“. Autorova tvorba není totiž výrazově chladná: je založena na vnímání komplementarity protichůdných hodnot, jako je stabilita a labilita, řád a chaos, trvání a pomíjení, vznik a zánik. Kolíbalovo dílo je tak zrcadlem jeho osobních emocí, vyvolaných vůkolním světem a společností. Kolíbalovo dílo se dotýká základních transcendentních hodnot lidského života. A i když tento charakter umění, ve smyslu Chalupeckého důrazu na transcendentální sdělení uměleckého díla, se zdá být dnes mnohými přehlížen, Kolíbal si dokázal získat obdiv i v řadách mnoha renomovaných mladých umělců. Myslím, že toto je velkou satisfakcí nejen pro umělce samotného, ale i pro celé české umění druhé poloviny dvacátého století.
Studia:
2005 státní vyznamenání České republiky Za zásluhy o stát v oblasti kultury a umění
1990-93 Profesor AVU v Praze ceny
1973-80 zákaz vývozu a prodeje děl, zákaz výstav¨
1953 Získává ateliér v Praze 7, Nad Královskou oborou 23 a žení se se sochařkou Vlastou Prachatickou. Seznamuje se s okruhem umělců Umělecké besedy.
1951–1954 Během studia spolupracuje s divadly v Ostravě, Opavě a s Národním divadlem v Praze. Po ukončení studia externím učitelem jevištní techniky
1951–1954 Akademie múzických umění v Praze, obor scénografie u prof. Františka Tröstra
1945–1951 Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze, ateliér prof. Antonína Strnadela
od 1945 začíná se věnovat práci pro noviny a knihy. Kreslil např. pro noviny Svět práce, pracoval na obálkách a knižních ilustracích. Ilustrační prácí se Kolíbal pak zabýval celý život.
1944 byl nasazen na nucené práce do ostravských dolů
1938 Po okupaci Těšínska polskou armádou se stěhuje s rodiči do Ostravy, kde pokračuje ve studiu gymnázia, kreslí a modeluje
Studijní pobyty:
1968 Pobytové stipendium Karolyiho nadace, Vence, Francie;
1969 Stipendium Fordovy nadace;
1988-89 Pobytové stipendium DAAD Berlin;
1992 Pobytové stipendium Ateliéru Calder, Saché, Le Carroi, Francie.
Realizace v architektuře a veřejných prostorách (výběr):
1977 Dekorativní zeď ČS. kulturního střediska v Berlíně
1973 Památník 50.výročí ČS. rozhlasu v Praze
1971 Zahrada ČS-zastupitelství, Stokholm
1969 Plastická zeď ČS-zastupitelství, Londýn
1967 Střešní zahrada ČS.pavilonu, EXPO Montreal
1964 Opěrná zeď pankráckého předmostí Nuselského mostu v Praze
2012
Stanislav Kolíbal, Sochy a projekty/Sculptures and Projects, Arbor Vitae, Praha
2009
Kresby ke knihám : 1947-1994, Ostrava / 1943 -1949, Arbor Vitae, Praha
2003
Stanislav Kolíbal, Kresby, sochy, komentáře, Egon Schiele Art Centrum, Český Krumlov,
2005
Stanislav Kolíbal, Šest cyklů / Six Cycles, Kresby, akvarely, reliéfy / Drawings Watercolour Reliefs, Arbor Vitae
2000
Stanislav Kolíbal : Labil, stabil : Plastiken und Zeichnungen, Hamburg : Deichtorhallen
1999
Stanislav Kolíbal : Opere dal 1956 al 1999, Roma : Edizioni della Cometa
1997
Stanislav Kolíbal, Retrospektiva, Národní galerie v Praze
1995
Stanislav Kolíbal 1988 – 1995, Dům umění města Brna
1989
Stanislav Kolíbal : Daadgalerie, Berlin 30, Berliner Künstlerprogramm des DAAD
Další literatura:
2010
Klimešová Marie , Roky ve dnech (České umění 1945 - 1957), Galerie hlavního města Prahy, Praha
Stanislav Kolíbal: Bílé kresby / White Drawings 1968-1976, White Gallery, Osík
Stanislav Kolíbal: Kresby v ploše a v prostoru / Drawings in Plane and Space, Galerie města Plzně
2009
Stanislav Kolíbal: Kresby ke knihám 1947-1994, Arbor Vitae, Praha
Beneš Ondřej , Ševčík Oldřich , Architektura 60. let („Zlatá šedesátá léta“ v české architektuře 20. století), Grada Publishing, a.s., Praha - Holešovice
2007
Hlaváček Josef , Cvičení z estetiky, Gallery, spol. s r.o. (Jaroslav Kořán), Praha
Stanislav Kolíbal, Galerie Woxart
2005
České ateliéry / Czech studios (71 umělců současnosti / 71 contemporary artists ), Art CZ, Praha
2004
Stanislav Kolíbal: Prostor rozhodování, Moravská glerie, Brno
2003
Umění je abstrakce: česká vizuální kultura 60. let, Kant ; Arbor vitae, Praha
2003
Petr Volf, Na začátku je čára : rozhovory s výtvarníky, Paseka, Praha, Litomyšl
2002
Osobnosti českého grafického designu (Stanislav Kolíbal), Muzeum umění Benešov
2001
Hůla Jiří , Rozhovory, Nakladatelství Dauphin, Praha
2000
Stanislav Kolíbal: Labil - Stabil
1999
Hlaváček Josef , Umění je to, co dělá život zajímavější než umění (jak praví r.f.), Artefact, Praha
Stanislav Kolíbal - Kresba – prostor, Galerii Šternberk
Stanislav Kolíbal, Centrum kultury a vzdělávání , Výstavní síň Sokolská 26, Ostrava
1997
Machalický Jiří , Česká grafika XX. století ve Sdružení českých umělců grafiků HOLLAR, Sdružení českých umělců grafiků Hollar, Praha
J.Valoch - S.Kolíbal / Retrospektiva, NG v Praze
1996
Jiří Šetlík, Cesty po ateliérech: 1976-1986, Torst, Praha
1995
Olič Jiří , Pomocný slovník českých a slovenských výtvarných umělců, F. R. & G. spol. s r.o., Bratislava (Bratislava)
Stanislav Kolíbal /1988-1995, Dům umění města Brna
Stanislav Kolíbal (Česká kresba 3), Galerie umění Karlovy Vary
Stanislav Kolíbal: Texty. Tři originální kresby Stanislav Kolíbal. Aulos, Praha. Vydáno 40 číslovaných výtisků ve formátu 350 x 253 mm
1994
Chalupecký Jindřich , Nové umění v Čechách, Nakladatelství a vydavatelství H&H, s.r.o., Jinočany (Praha-západ)
Ohniska znovuzrození: České umění 1956-1963, Galerie hlavního města Prahy, Ústav dějin umění AV ČR, Praha
Galerie MXM 1992-1993, Galerie MXM, Praha
1993
Stanislav Kolíbal: Konstrukcje – Constructions, Muzeum Sztuki , Lodž
Pět osobností : Václav Boštík, Čestmír Kafka, Stanislav Kolíbal, Karel Malich, Adriena Šimotová a jejich díla ze sbírek Galerie Benedikta Rejta, Galerie Benedikta Rejta, Louny
Jiří Šefčík, Situation Prag : Dialog zweiter Generationen, Kampnagel-Internationale Kulturfabrik, Hamburk
1992
Stanislav Kolibal, Atelier Calder, Orléans
1991
Détente, Museum Moderner Kunst Stiftung Ludwig, Vídeň
Hlaváček Josef , Výpovědi umění, Severočeské nakladatelství, Ústí nad Labem (Ústí nad Labem)
J.Ševčíková-J.Ševčík / Kunst, Evropa AdKV, Verlag Herman Smidt, Mainz
1990
Umělecké sdružení Nová skupina, Národní galerie v Praze
1989
Zhoř Igor , Klíče k sochám (Čtení o sochách a sochařích), Albatros, nakladatelství pro děti a mládež, Praha
Stanislav Kolíbal: Kresby '88, Ústřední kulturní dům železničářů, Praha
1988
Stanislav Kolíbal: Knihy, kresby, prostor, Dům umění města Brna
1987
Stanislav Kolíbal, Opatov 1987, KS Opatov
1985
Stanislav Kolíbal : Kresby a ilustrace, Galerie umění, Karlovy Vary
1983
Stanislav Kolíbal, Padiglione d'Arte Contemporanea, Milán
8 Künstler aus Prag in München, Kulturreferat der Landeshauptstadt München a Institut für moderne Kunst, Norimberk
1981
Eleven contemporary artists from Prague, Michigan University
1980
Konečný Dušan , Umění a doba, Odeon, nakladatelství krásné literatury a umění, n.p., Praha
Stanislav Kolíbal: Mezi prostorem a plochou (Siítuace 6), Jazzová sekce Svazu hudebníků, Praha
1979
Bénamou Geneviève , L´art aujourd´hui en Tchecoslovaquie, Geneviève Bénamou, Paříž (Paris)
1976
Stanislav Kolíbal, Marlborough Galleria d´arte, Řím 1976
1974
Hilton Kramer / The Age of the Avant Garde, Secket and Warburg, London
1973
Devět kreseb z let 1968-1972, Jiří, MPVU, Brno
Stanislav Kolíbal, Salone Annunciata Milano
1968
Nová citlivost : Křižovatka a hosté, Dům umění Brno
1967
Stanislav Kolíbal, Svaz československých výtvarných umělců, Praha
1960
Stanislav Kolíbal, Umělecká beseda, Praha
1957
Vlasta Prachatická Adriena Šimotová Jiří John František Burant Stanislav Kolíbal, Umělecká beseda, Praha
Catalogues, publications:
S.K. Šest cyklů, Arbor Vitae, Praha 2004
S.K. Kresby, sochy, komentáře, E. Schiele Art Centrum, Český Krumlov 2003
S.K. Texten, Deichtorhallen, Hamburg 2000
S.K. Labil-Stabil, texty Felix, Zdeněk; Smolik, Noemi, Deichtorhallen, Hamburg 2000
S.K. Opere dal 1956 al 1999, texty Appella, G.; Dorfles, Gillo; Perilli, Achille; Gualdoni, f., Edizioni della Cometa, Roma 1999
Stanislav Kolíbal. Retrospektiva, texty Rousová, Hana; Dorfles, Gillo; Valoch, Jiří; Erben, Václav; Chalupecký, Jindřich; Lamač, Miroslav; Zemina, Josef; Messe, Thomas M.; Gruen, John; Hlaváček, Josef; Felix, Zdeněk; Perilli, Achille; Ševčík, Jiří, Nárdoní galerie, Praha 1997
Česká kresba 3, text Valoch, Jiří, Galerie umění, Karlovy Vary 1995
S.K. 1988-1995, text Valoch, Jiří, DUMB, Brno 1995
S.K. Texty, Aulos, Praha 1995
S.K., text Elkar, Catherine, Le Quartier, Quimper 1993
Du spirituel au conceptuel, text Villeneuve, Jeanne, Musée St-Croix, Poitiers 1993
S.K. - Konstrukcje, texty Jedlinski, J.; Zagula, A., Muzeum sztuki, Lodź 1993
S.K., texty Valoch, Jiří; Nuridsany, Michel, Atelier Calder 1992
S.K. - Kresby, text Janoušek, Ivo, ÚKDŽ, Praha 1989
S.K., text Felix, Zdeněk, Galerie DAAD, Berlín 1989
S.K. - Knihy, kresby, prostor, text Valoch, Jiří, DUMB, Brno 1988
Kresby, text Rousová, Hana, Galerie umění, Karlovy Vary 1985
S.K., vlatní text, Padiglione d´arte contemporanea, Milano 1983
S.K., O.K.Harris Gallery, New York 1980
Srp, Karel, S.K. - mezi prostorem a plochou, Situace 6, Jazzová sekce, Praha 1980
S.K., text Perilli, Achille, Marlborough Galleria d´arte, Řím 1976
Devět kreseb z let 1968-1972, text Valoch, Jiří, MPVU, Brno
1973
S.K., texty Zemina, Josef; Messer, Thomas M., Washington 1973
S.K., vlastní text, Nová s´ˇn, Praha 1967