O projektu
CZEN
Artlist — Centrum pro současné umění Praha

Štefan Tóth

Jméno
Štefan
Příjmení
Tóth
Narozen/a
1974
Místo narození
Žatec
Působiště
Praha
Web
http://www.stefantoth.cz/
Klíčová slova
Knihovna CSU
↳ Vyhledat v katalogu

O umělci

Ve své tvorbě vychází Štefan Tóth převážně z děl jiných umělců, na které dále reaguje. Již během studií na pražské Akademii si uvědomil, že apropriace bude na dlouho jeho hlavním tématem. Vždy jej přitom primárně zajímalo médium obrazu, které podrobuje zkoumání a skrze až vědecký postup se snaží dojít k samotným kořenům tvorby příslušného díla či autora. Zajímá jej kvalita díla jakožto objektu, hodnota a psychologie barev, historie žánrů a opakovaně se také vrací k tomu, co vše je obraz ještě stále schopen formálně i obsahově unést. Cituje vybrané představitele současné starší generace i autory z minulých století. Ať již jde o Gerharda Richtera, Salvatora Rosu nebo Rembrandta, jsou to vztažení pokaždé zcela přiznaná a vzniklé série pak nesou jméno umělce, z jehož tvorby Tóth vychází.

Zkoumání cizího díla, přemýšlení nad ním a jeho následná transformace do jiné podoby se tak stala signifikantním způsobem Tóthovy práce. Tím, že tvoří v ucelených souborech, vznikají v jeho tvorbě pomyslné kapitoly věnované vždy konkrétní osobě anebo tématu. Se stejným zaujetím se totiž věnuje i parafrázím námětů: zahrady, kytice nebo pruhy – povědomé motivy jakoby převzaté od jiných autorů podává zcela svébytně.

Nápodoba je sice samotným dějinám umění vlastní, u Tótha se však nejedná o jakýkoliv způsob kopírování. Původní artefakt promýšlí s ohledem na nové okolnosti, kterým je výtvor od samotného svého vzniku vystavován, ale také s ohledem na vlastní malířskou zkušenost. Následným přenesením původního výjevu do jiného kontextu vzniká autentické, nové dílo. Autor sám ovšem tento způsob přístupu k tvorbě vnímá jako dočasný; je pro něj důležitý pouze do té doby, než – jak sám zdůrazňuje – dospěje k práci na svých „čistě“ autorských projektech.

Tóth zůstává věrný klasickým malířským postupům, jako je olej na plátně, případně akrylové nebo vodové barvy na papíře. Malířských technik používá i v případě, že jsou mu předlohou fotografie, jako je tomu u série z roku 2008–2011 s názvem After Jasanský Polák. Z původních černobílých snímků se stávají rozměrné malby, které mají vyvolat dojem, že jde o originální černobílé fotografie. Tóth se výjimečně vztahuje i k umělcům používajícím ještě novodobějších přístupů. Příkladem může být série z roku 2009 pojmenovaná After Ján Mančuška. Tvorbu významné osobnosti konceptuálního umění pojednává jako obrazovou instalaci s čitelným příklonem k médiu malby.

Zájem a vztah k uvažování nad cizími díly a jejich transformací naznačuje již samotný výběr Tóthových studijních oborů. Po absolvování střední uměleckoprůmyslové školy vystudoval obor Scénografie alternativního a loutkového divadla na Divadelní fakultě Akademie múzických umění v Praze. I přes studium na DAMU a několikaletý intenzivní zájem o alternativní a loutkové divadlo Tóth své hlavní tvůrčí aktivity průběžně směřoval k výtvarnému umění. Poslední rok na DAMU tak pro něj byl zároveň prvním na AVU. Tehdy si při souběžném ročním studiu jen potvrdil, že vlastní výtvarná tvorba, především pak v médiu malby, je pro něj na prvním místě.

Po dvou letech v ateliéru prof. Strettiho přestoupil k Milanu Knížákovi. Přechod do ateliéru Intermediální tvorby pro něj znamenal posun blíže k jeho vlastnímu tvůrčímu výrazu, k jeho osamostatnění a ukotvení. V průběhu studia rovněž absolvoval stáž na pařížské École nationale supérieure des beaux-arts pod vedením Christiana Boltanského. Světoznámý francouzský umělec, který je nejčastěji řazen mezi představitele konceptuálního umění, kombinuje různé techniky, vlivy a podněty. Eklektický přístup k tvorbě jako jeden z nosných komponentů se objevuje právě i u Tótha.

Kromě vlastního výtvarného projevu se autor věnuje i jiným, umělecky spřízněným profesím. Uvědomuje si význam pozorovatele, resp. recipienta uměleckého díla, a proto se již v době studií rozhodl aktivně zabývat uměním i z pozice tvůrce výstav, teoretika a kritika. Téměř pět let spolupracoval s pražskou privátní galerií Dea Orh, kde v určité míře zastával všechny tyto pozice. Od roku 2017 působí Štefan Tóth na pozici správce sbírky v Kunsthalle Praha.
Dílo Štefana Tótha je zastoupeno v Národní galerii v Praze, v Yvon Lambert Collection a také například ve sbírce manželů Zemanových.

Autor/ka anotace
Michaela Banzetová

Publikováno
2020

Profesní životopis

Vzdělání

2008–2012
Akademie výtvarných umění v Praze, Intermediální škola Milana Knížáka (Ph.D.)

2007
École nationale supérieure des beaux-arts, Paříž (Christian Boltanski)

2001–2007
Akademie výtvarných umění v Praze, restaurátorský ateliér Karla Strettiho a Intermediální škola Milana Knížáka

1998–2002
Divadelní fakulta Akademie múzických umění, scénografie ALD (Petr Matásek, Pavel Kalfus)

1995–1996
Vyšší odborná škola uměleckoprůmyslová v Praze

1991–1995
Střední uměleckoprůmyslová škola v Praze

1989–1991
Střední průmyslová škola elektrotechnická v Praze

 

Ocenění, rezidence a stipendia

2015
Miami meets Milano Prize, Biennale Milano, Milano

2009
finalista Leinemann-Stiftung für Bildung und Kunst, Berlín

2008
finalista NG 333 & CEZ Group Prize, Národní galerie v Praze
Tvůrčí stipendium, Ministerstvo kultury České republiky, Praha

2007
finalista, NG 333 & CEZ Group Prize, Národní galerie v Praze
École nationale supérieure des beaux-arts, Paris, Christian Boltanski (stipendium)

2006
Louis Vuitton Moët Hennessy Prize, Paříž

2005
Barceló Prize, Barceló Foundation, Mallorca

 

Členství ve skupinách nezařazených do databáze
2005–2007 KONTEXTUAL
od 2008 NEUE KONTEXTUAL

Výstavy

Samostatné výstavy
2019
Štefan Tóth, 1st Floor Gallery, Praha

2018
Holistic Principle, Garage Gallery Karlin, Praha

2016
Monochromy, Stefan Toth Studio, Praha
Adozione, Bim Gallery, Dobřichovice, Czech Republic

2014
After Rembrandt, Národní galerie v Praze (Šternberský palác), Praha

2014
Et in Arcadia ego/Retroactive Renaissance-After Pietro Bembo, Dea Orh Gallery, Praha

2013
Kunst ist nicht das Konzeptuelle, Kunst ist das Kontextuell, La Brique Gallery, Frankfurt

2012
Garden Series, Dea Orh Gallery, Praha
Prints 2005-2012, Oblastní galerie Vysočiny v Jihlavě

2011
After Jasansky/Polak, Galerie České pojišťovny, Praha

2010
What is important is what you can’t see, Dea Orh Gallery, Praha (s P. Tichoňem)

2008
Der Spielplatz, Michal’s Collection Gallery, Praha
Appropriation II., Galerie Jelení, Praha

2007
Kontextual: Participation Method No. 2, Modern Gallery AVU, Praha
Le Photo, Fondation Victor Lyon, Paris
Le Monochrome, École nationale supérieure des beaux-arts, Paris

2006
Kontextual: Optimum Portrait, Embassy of the Czech Republic, Canberra, Australia
Kontextual: Intuition No. 1, ANU School of Art Gallery, Canberra, Australia
Kontextual: Intuition No. 1, C2C Gallery, Praha
Kontextual: Seated Figure, Sculpture’s Garden, National Gallery of Australia
Kontextual: Double Salchow, XXL Gallery, Louny, Česká republika

2005
Kontextual: Portrait of Sicilian Squire with Puppets, AVU Gallery, Praha
Type A-Type B, Villa Pelle, Praha

1996
Czech Landscape, SUPS Gallery, Praha (s D. Kouteckým)
Skupinové výstavy nezařazené do databáze
2017
6th visit of the Collection Eva and Petr Zeman, Galerie Sladovna, Žatec

2016
Spoleto Arte, Palazzo Leti Sansi, Spoleto
Viva Charles IV., St. Luke’s Church, Svárov

2015
Miami meets Milano, Hotel Victor, Miami Beach, Florida, USA
Spoleto Arte incontra Venezia, Palazzo Giustinian, Venice
Biennale Milano: International Art Meeting, Milano Art Gallery, Milan

2013
Personal Structures, Palazzo Bembo, 55. Biennale di Venezia, Italy

2011
Square: Studio of prof. Milan Knizak, Lalit Kala Akademi, New Delhi, India
Juraj Kollar, Tomas Nemec, Adam Stech, Stefan Toth, Dea Orh Gallery, Praha
Original & Perspective, Bohemian Modern Art Gallery, Praha
Studio of prof. Milan Knizak, UFFO Gallery, Trutnov, Česká galerie
2010 I believe in Miracles. 10th Anniversary of the Lambert Collection,
Collection Lambert, Avignon

2009
FIVE, Dea Orh Gallery, Praha
Those? Theme! Sam83 Gallery, Česká Bříza, Česká republika
19 years after, Embassy of the Czech Republic, Berlin

2008
Výstava finalistů ceny NG 333 & CEZ Group Award, Národní galerie, Veletržní Palác, Praha
Centre of Contemporary Art Ládví, Experimental venue Roxy/NoD, Praha
Re-Reading The Future, International Triennale of Contemporary Art 2008, Národní galerie, Veletržní Palác, Praha
Fresh relationships, Art Factory Gallery, Praha

2007
Výstava finalistů ceny NG 333 & CEZ Group Award, Národní galerie, Veletržní Palác, Praha
AVU 18, Národní galerie Veletržní Palác, Praha
Studio of prof. Milan Knizak, Cairo Opera House, Cairo, Egypt
Diplomanti AVU, Akademie výtvarných uměí, Praha
In our Africa, Chateau Moravska Trebova, Moravska Trebova, Czech Republic
Chapel, AVU Gallery, Prague
Towards the Shiny Tomorrows, City Gallery Svitavy, Svitavy, Czech Republic
Chaplin Resident Fighter, Galerie Futura, Praha

2006
International Painting Salon, Carbunari 2006, Baia Mare, Romania
Art is nothing, Cultural Center DOM, Moscow, Russia
Sculpture Grande 2006, Art Factory Gallery, Praha
Exhibition of the Winners of the LVMH Award, Association Le Pont Neuf, Paris
No Scrube, Canberra Contemporary Art Space Manuka, Australia
Artkontakt, Galerie Nova síň, Praha
Kontextual: Optimum Portrait, Multiplace festival, C2C Gallery, Praha
Artkontakt, Galerie ARSkontakt, Brno, Česká republika

2005
Studio prof. Milana Knížáka, Gaudeamus Gallery, Ostrava, Česká republika
Exhibition of the Finalists of the Barceló Award, Hotel Barceló, Praha
La petite mort, Městská galerie Slavonice, Slavonice, Česká republika
Czech Picture Today, International Biennale of Contemporary Art 2005, Národní galerie, Veletržní Palác, Praha
Studio prof. Milana Knížáka, Art Factory Gallery, Praha
Studio prof. Milana Knížáka, XXL Gallery, Louny, Česká republika
Design Studies of prof. Otto Wichterle‘s Monument, Institutu makromolekulární chemie, Praha

2004
Prague International Art Fair, Municipal House, Praha
Cialis, Ledebur’s Terase, Praha

1999
Cube, Prague Quadrennial 1999, 9th International Exhibition of Stage Design
and Theatre Architecture, Section of Schools, Praha

1995
Portréty, Zámecká galerie, Zámek Jemniště

1994
Lord’s supper, Zámecká galerie, Zámek Jemniště
Tolerance, International Symposium of Youth Art, Altkirch
Zastoupení ve sbírkách
Národní galerie v Praze
National Gallery of Australia in Canberra, Austrálie
Collection Yvon Lambert, Avignon, Francie
Barceló Foundation, Mallorca, Španělsko
Eva and Petr Zeman Collection, Praha
Kunsthalle Praha, Praha
Soukromé sbírky v České republice, Francii, SRN, Rumunsku, Rusku, Austrálii a USA
Další realizace

Performance a projekty:

2015
Vaclav Havel: Anticodes, The Vaclav Havel Library Foundation, Praha

2007
Kinimod Gnal/Kontextual group, Galerie Svitavy, Svitavy, Česká republika

2006
Chaplin Resident Fighter/Kontextual group, Galerie Futura, Praha

2005
The Concept and Perception/Kontextual group,
International Biennale of Contemporary Art 2005, Národní galerie v Praze

2002
Don Quixote, Studio Damuza Theatre, Praha

1999
Poezie v metru, 4+4 dny v pohybu, Hala ČKD Karlín, Praha
Příběh Krychle, Pražské Quadriennale 1999, 9. mezinárodní výstava scénografie a divadelní architektury, Praha

1994
Tolerance, International Symposium of Youth Art, Altkirch



Kurátorské realizace:

2015
Jacques Papi: Corsican Abstractions, Adolf Loos Apartment and Gallery-Manes, Praha

2013
Braco Dimitrijevic: New Culturescapes, Dea Orh Gallery, Praha
Erik Sille: fire walk with me, Dea Orh Gallery, Praha
Jan Vasilko: To my Dear Citizens of Prague, Dea Orh Gallery, Praha
Vladimír Vela, Dea Orh Gallery, Praha

2009
FIVE, Dea Orh Gallery, Praha

Monografie, katalogy, publikace

Monografie, katalogy, publikace

 

Monografie a katalogy samostatných výstav

2019After Pietro Bembo. Text: Štefan Tóth. Pavel Tichoň – Individuum, Praha

 

2011
Štefan Tóth: After Jasansky/Polak. Text: Petr Vanous. Rozhovor s Petrem Vaňousem. Dea Orh Gallery and PPF Art, Praha
Stefan Tóth. Text: Milan Knížák. Dea Orh Gallery, Praha

2010
Štefan Tóth: What is important is what you can’t see. Text: Petr Vaňous. Houdek Publishing, Praha

 

Katalogy společných výstav, publikace

2017
6th visit of the Collection Eva and Petr Zeman. Texts by Zdenka Hamousova, Jan Samec, Eva and Petr Zeman. Renesanční Galerie Sladovna, Žatec

2016
Nearly-Textbook: 25 Years of the First Czechoslovak Intermedial School.

Text by Milan Knizak, Milan Peric, Students of Studio, Archive of Studio.

Smira-Print Publishing a Akademie výtvarných umění, Praha

2015
Rembrandt and his Scholar. Texts by Jitka Handlova and Jana Klimova. Národní galerie Praha
Biennale Milano-International Art Meeting. Texts by Francesco Alberoni, Mauro Corona, Cristiano De André, Gian Luca Galletti, Roberto Maroni, Salvo Nugnes, Giuliano Pisapia, Katia Ricciarelli and Vittorio Sgarbi. Promoter Arte, Milan

2014
Zemkovy plenéry. Text: Milan Knížák, Nadace Moravské Slovacko, Veselí nad Moravou

2013
Personal Structures. Editor Global Art Affairs Foundation. Global Art Affairs Foundation & Global Art Center Foundation, Leiden/Venice (exh. cat.)

2012
Nah Dahinter. Texts by Hans Schiffling and Hana Sauerova. Pro Arte Vivendi, Praha

2011
Original & Perspective. Text by Rea Michalova. Bohemian Modern Art Gallery, Praha

2010
Jelení Gallery 1999-2009, Texts by David Adamec et al. Centrum pro současné umění Praha

2009
909: Art from the Turn of the Millennium in The National Gallery in Prague Collections 1990-2009. Edited by Milan Knížák and Tomas Vlček. Národní galerie Praha

FIVE. Text by Stefan Toth. Dea Orh Gallery, Praha (exh. cat.)

KUNSTPREIS 2009. Texts by Ralf Leinemann, Natascha Driever and Josef Bares. Leinemann-Stiftung für Bildung und Kunst, Hamburg/Berlin

 

2008
NG 333 & CEZ Group Award. Texts by Roman Franta, Martin Kana, Milan Knizak, Alena Kupcikova, Alexandra Kusa, Neue Kontextual Group, Ivona Raimanova, Jan Synek, Lucie Siklova, Barbora Ticha, Petr Vanous, Tomas Vlcek and Vlasta Zakova. Národní galerie Praha (exh. cat.)

Re-Reading the Future: International Triennial of Contemporary Art 2008. Edited by Ivan Hartmann, Svetlana Michajlova and Katarina Rybkova. Kant Publishing a Národní galerie Praha (exh. cat.)

2007
NG 333 & CEZ Group Award. Texts by George Hladik, Milan Knizak, Kontextual group, Lenka Sedlackova, Pawell Tichon, Tomas Vlcek and Ztohoven group. Národní galerie Praha (exh. cat.)

AVU 18. Texts by Jiri Prihoda and Vladimir Skrepl. Akademie výtvarných umění, Praha (exh. cat.)

Diplomanti AVU 2007. Text Milena Slavicka. Akademie výtvarných umění, Praha (exh. cat.)

2005
International Biennale of Contemporary Art 2005. Edited by Ivan Hartmann, Svetlana Michajlova a Katarina Rybkova. Národní galerie, Praha (exh. cat.)

 

Články, média, internet

2011
Kateřina Tučková: Tothovy malířské parafráze, in: Art & Antique, October
Mimi Fronczak Rogers: Tóth’s labor-intensive appropriation of Jasanský/Polák photos, in: The Prague Post, September

Foto

Centrum pro současné umění Praha, o.p.s. www.fcca.cz ©2006–2024
Nahlásit chybu