Vzhledem k roku narození by bylo možné Svätopluka Mikytu považovat za československého umělce, ale umělecky začal aktivně pracovat až po rodělení republik. Původ a teritorium pohybu jsou pro něj důležité jako zdroje látky, kterou zpracovává, s níž se identifikuje a vytváří z ní obrazový narativ. Jeho práce funguje jako spojovník dvou uměleckohistorických linií „duchampovské“ a „picassovské“. Jako ready-made si vypůjčuje reprodukce knih, časopisů a plakátů a vstupuje do nich vlastní kresbou nebo grafikou. Postup označuje jako překreby/overdrawings. Motivem jeho zásahů jsou úvahy, ne soudy. Z ruin, které vytvořila postmoderna otřesem hodnot, skládá novotvary, v nichž reprezentativní dobové reprodukce fotografií posouvá do nových situací. Ačkoli pro překresbu často volí nejilustrativnější obrazy propagandy nebo jasné znaky, působí jeho práce díky ručnímu zásahu velmi osobně.
Důležité jsou i Mikytovy výstavní koncepce a komponování jednotlivých exponátů, které lze vnímat jako jeden celek. Výrazně znatelný instalační záměr byl u jeho posledních výstav Variabilita turba (Krokus gallery, Bratislava, 2014) a Pomoderna a sedm monochromů (Pollansky gallrey, Praha, 2014), v níž byl trojrozměrný přesah nevydělitelnou součástí.
Pro jeho umělecký rozvoj byl zásadní stipendijní pobyt ve Stuttgatru v r. 1995, kterým na započal svůj středoevropský pohyb, k němuž ho vedla i odžitá totalitní zkušenost a uvědomění, že stojaté vody mohou být jedovaté. Při tomto pobytu zakoupil také kožený kufr s idealistickou myšlenkou, že s ním pojede na svou první výstavu do Ameriky. Tuto představu naplnil v r. 2009, kdy jako laureát ceny Oskára Čepana získal pobyt v NY, z něhož vznikla výstava By the Way (Photoport Gallery, Bratislava, 2009). Obsahovala polaroidy, v nichž figuroval kufr jako alter ego zvěčněné v tradičních turistických kánonech.
V nastupujícím období do výstavního porvozu byla pro Mikytu charakteristická černobílá reprodukce se zásahem červené barvy. Obecně se odkazuje se k historii, lokálním tradicím a paměti, kterou aktivizuje skrze asociativní obrazy. Nositelem významu je u něj brambor stejně jako nesčetněkrát umělci přepracované logo McDonald's. Určité shrnutí tohoto materiálu je nyní dostupné v knižní podobě Homo Viator s textem Jana Zálešáka. Částečné paralely k jeho práci lze v českém umění najít v Interpretacích fotografií z díla Dalibora Chatrného nebo v obrazových archivech Zbyňka Baladrána.
Absolvovaná studia, stáže, tvůrčí pobyty:
2012
Strabag Art Studio, rezidencia, Viedeň (A)
2011
Strabag Art Award, Viedeň (A)
2009
The International Studio & Curatorial Program (ISCP) rezidencia, New York (USA)
2008
Cena Oskára Čepana, Tatranský tiger cena
2006
PROGR-Artists in residence, rezidencia, Bern (CH)
2001–2002
DAAD-ročné tvorivé štipendium, Hochschule der Künste, Berlín (D), Klasse Malerei, Prof. Bernd Koberling
1999–2000
VŠVU, doplnkové štúdium, ateliér keramika, Doc.Ivica Vidrová-Langero
1997–1999
VŠVU, magisterské štúdium, ateliér voľná farebná grafika, Doc. Vojtech Kolenčík
1996–1997
Akademie der Bildenden Künste Stuttgart, hosťovské štúdium, Freie Grafik,Malerei, Prof.Wolfgang Gäfgen a Roland Winkler (D)
1995–1996
Akademie der Bildenden Künste Stuttgart, štipendijný pobyt „Künstlerwege“, Freie Grafik und Malerei, Prof. Wolfgang Gäfgen (D)
1992–1997
VŠVU, bakalárske štúdium, ateliér voľná farebná grafika, Doc. Vojtech Kolenčík
Svätopluk Mikyta Pre – kresby / Re – drawings, vydanie prvé, Bratislava 2006, Vydavateľ Svätopluk Mikyta a HIKHOK Culture, str. 51, ISBN: 80-969630-4-X
Svätopluk Mikyta and Johannes Schlichting DIES NATALIS, vydanie prvé, Bratislava 2004, Vydavateľ Svätopluk Mikyta, str. 22, ISBN: 80-969399-6-3
2011
INTER - VIEW 2
2011
Šestý Nový zlínský salón 2011 / 6th New Zlin Salon 2011 (Společná přehlídka současného českého a slovenského umění / Joint exhibition of contemporary Czech and Slovak visuat art)
2009
donumenta 2009 – Slovakia
Formáty transformace 89 - 09 / Formats of transformation 89 - 09 (Sedm pohledů na novou českou a slovenskou identitu / Seven views on the new Czech and Slovak identity)
Prague Biennale 4 / Prague Biennale Photo 1
2005
IV. Nový zlínský salon 2005 / IV. New Zlín salon 2005 (První přehlídka současného českého a slovenského výtvarného umění / The first review of contemporary Czech and Slovak visual art)
2004
7. Mezinárodní sympozium malby pod glazuru (Tradice a možnosti 2004)
2002
Slovník českých a slovenských výtvarných umělců 1950 - 2002 (VIII. Man – Miž)