Česká historička umění PhDr. Alena Potůčková byla velmi činorodou kurátorkou, celoživotně oddanou spíše praxi galerijního provozu než teoretické činnosti. Její kurátorské působení a osobní zájem spočívaly především v podpoře regionálních galerií. Smysl pro rozvoj kulturního života (včetně hudby), jejž intenzivně podněcovala, souzněl s její představou o humanistickém poslání umění, které dle jejích představ mělo být přístupné pro každého. Během života aktivně formovala výstavní a akviziční strategii především dvou institucí – Českého muzea výtvarných umění v Praze a Galerie moderního umění v Roudnici nad Labem, kde v letech 2008–2018 působila jako ředitelka.
Hlavní sférou odborného zájmu Aleny Potůčkové bylo české umění druhé poloviny 20. století, především pak vrstevnická generace nastupující v sedmdesátých letech. Stála u vzniku ohromného množství výstav, napsala nespočet textů do katalogů, odborných článků (Výtvarná kultura, Výtvarné umění, Ateliér, Prostor Zlín, Revue Art, A2, souborné publikace galerií, encyklopedie moderního umění – např. Nová encyklopedie českého výtvarného umění) a podílela se na přípravě několika rozsáhlejších publikací. Její literární přístup ke zkoumané látce obsahoval vedle faktografických informací i jistou dávku poeticko-lyrického vidění světa a citlivost k sociálním tématům.
Na schopnosti navazování mezioborových dialogů ve vztahu k výtvarnému umění se nepochybně podílelo rodinné zázemí Aleny Potůčkové. Byla dcerou sociologa Pavla Machonina, neteří architektů Vladimíra a Věry Machoninových a neteří divadelního a literárního kritika, dramaturga a scenáristy Sergeje Machonina. Narodila se 19. března 1953 v Roudnici nad Labem, kde do svých šestnácti let vyrůstala a kde se počal formovat její zájem o výtvarné umění. Navštěvovala roudnickou lidovou školu umění a především zde, od otevření nové budovy roudnické galerie v roce 1965, pravidelně docházela na výstavy a přednášky organizované tehdejším ředitelem Milošem Saxlem. Gymnaziální studia dokončila v Praze, kam se s rodiči v roce 1969 přestěhovala, a poté vystudovala dějiny umění a etnografii na Masarykově univerzitě (tehdejší UJEP) v Brně.
Profesní kariéru zahájila v roce 1977 v Praze, a to v Národní galerii v oddělení regionálních galerií. To předurčilo její celoživotní směřování a umožnilo jí zabývat se odbornou náplní těchto institucí – specifickým českým fenoménem, který se zrodil na přelomu padesátých a šedesátých let v podobě galerijní sítě sestávající z 25 nově založených institucí tehdejšího Československa. V letech 1983–1984 absolvovala půlroční stáž v Paříži, jež prohloubila její vztah k francouzské kultuře a umění. Od začátku 90. let byla kurátorkou Sbírky moderního umění NG a odtud přešla v roce 1992 z popudu ředitele Jana Sekery k němu do tehdejší Středočeské galerie v Praze, o rok později přejmenované na České muzeum výtvarného umění v Praze (dnešní GASK v Kutné Hoře). Zde se jako kurátorka malby významným způsobem zasloužila o rozvoj sbírkotvorné a výstavní strategie.
Byla iniciátorkou velkých uměleckých přehlídek a výstavních projektů, jež si kladly za cíl v situaci scházející stálé expozice nejen postupně představovat sbírky, nýbrž také vystavovat současné české umění a být vhodnou platformou promyšlené akviziční politiky. Za zmínku stojí např. výstavy Umění zastaveného času – Česká výtvarná scéna 1969–1985, 1996; Exprese, 2005 či přehlídky s mezioborovým přesahem, v nichž zúročila etnologická studia: Folklorismy v českém výtvarném umění XX. století, 2004; Exotismy ve výtvarném umění XX. století v Čechách a na Moravě, 2007. Vedle kurátorské činnosti byla v letech 2000–2005 členkou výboru Uměleckohistorické společnosti. Předtím, než byla v roce 2008 jmenována ředitelkou Galerie moderního umění v Roudnici nad Labem, podílela se také na koncepci vize pro budoucí Centrum umění v bývalé jezuitské koleji v Kutné Hoře, kam nakonec galerie již pod názvem GASK přesídlila.
V době desetiletého působení v roudnické galerii završila svůj profesní růst, v němž mohla plně uplatnit svůj intelekt, talent i citlivého ducha. Navázala na kulturní a výtvarné tradice města spojené s geniem loci Lobkowiczkého zámku a se zakladatelskými osobnostmi galerie Augustem Švagrovským a Milošem Saxlem. Zasloužila se o přípravu množství výstavních projektů (komponovaných do tematických cyklů) s jednoznačně nadregionálním přesahem. Stála za organizováním stěžejních kulturních a společenskovědních akcí města spjatých mimo jiné též s historií regionu, ať už se jednalo o digitalizaci a zpřístupnění on-line sbírek, rekonstrukci depozitáře, o akce pro záchranu barokního pivovaru či vznik architektonického projektu na přestavbu a rozšíření galerijní budovy.
Díky svrchované erudici a osobním kontaktům zásadním způsobem rozšířila roudnické sbírky o více než 300 děl. Tyto akvizice byly v ekonomicky nepříznivé době získány z velké části prostřednictvím darů, mezi něž náleží i rozsáhlý konvolut děl Jitky a Květy Válových, s nimiž dlouhá léta udržovala blízký vztah. Zásluhou její intuice a nadstandardního pracovního nasazení získala galerie v roce 2010 zvláštní cenu v rámci Národní soutěže muzeí Gloria musaealis za výstavu pozdně středověkého pašijového cyklu Hanse Hesseho z roudnického kostela. V témže roce získala titul Podřipan roku udělovaný Vlastivědným spolkem Říp za příkladnou propagaci regionu Podřipsko.
Vedle celoživotní pestré publikační a výstavní činnosti byla Potůčková také iniciátorem oslav významných jubileí roudnické galerie. U této příležitosti byly vydány dva rozsáhlé katalogy roudnických sbírek: 100 uměleckých děl ze sbírek Galerie moderního umění v Roudnici nad Labem ke stému výročí založení a 50 uměleckých děl ze sbírek Galerie moderního umění v Roudnici nad Labem k padesátiletému výročí od otevření nové galerijní budovy. Až do posledních dní se za nepřízně těžké choroby aktivně podílela na činnosti galerie a bohatém programu jubilejního roku 2018. Vedle ředitelské funkce byla členkou předsednictva Rady galerií ČR, členkou řady nákupních komisí v galeriích po celé republice, členkou Poradního sboru generálního ředitele při sbírce grafiky a kresby Národní galerie pro sbírkotvornou činnost, členkou grantové komise Ministerstva kultury ČR aj.
Alena Potůčková ke své práci přistupovala s největší zodpovědností, nesmírným životním entusiasmem, zápalem a mezioborovým přesahem; vážila si jak kolegiální solidarity, tak i osvětové úlohy umění. Ostatně výtvarné umění a hudbu, kterou milovala a jako nedílnou součást ji i zahrnovala do galerijního programu, považovala za jedny z nejdůležitějších nositelů humanistických idejí.
Alena Potůčková
Vzdělání:
1983–1984
stipendijní pobyt v Paříži, Francie
1977–1980
Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Brně (dnešní Masarykova univerzita v Brně), Filozofická fakulta, doktorské studium (PhD.), disertace v oboru dějiny umění
1972–1977
Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Brně (dnešní Masarykova univerzita v Brně), Filozofická fakulta, dějiny umění (prof. I. Krsek, Z. Kudělka, J. Sedlář) a etnografie (prof. R. Jeřábek) – absolvovala diplomovou prací z oboru etnologie
Ocenění:
2010
„zvláštní cena“ Národní soutěže muzeí Gloria musaealis za výstavu pozdně středověkého pašijového cyklu Hanse Hesseho z roudnického kostela, Praha
2010
„Podřipan roku“ udělovaný Vlastivědným spolkem Říp za příkladnou propagaci regionu Podřipsko
2008–2018
ředitelka, Galerie moderního umění v Roudnici nad Labem
2001–2004
členka komory kurátorů, později členka předsednictva Rady galerií
2000–2005
členka výboru Uměleckohistorické společnosti
1992–2008
kurátorka sbírky malby, Středočeská galerie v Praze (od r. 1993 přejmenovaná na České muzeum výtvarných umění v Praze, od r. 2009 přejmenovaná na Galerie Středočeského kraje v Kutné Hoře)
1992
kurátorka sbírky moderního umění, Národní galerie v Praze
1977–1992
pracovala v oddělení regionálních galerií Národní galerie v Praze
Publikace (kolektiv autorů):
2014
MICHLOVSKÁ, Nina a POTŮČKOVÁ, Alena ed. 50 uměleckých děl ze sbírek Galerie moderního umění v Roudnici nad Labem / 50 Artworks from the Collections of the Gallery of Modern Art in Roudnice nad Labem. Roudnice nad Labem: Galerie moderního umění v Roudnici nad Labem, 2014.
2013
POTŮČKOVÁ, Alena. In: SOZANSKÝ, Jiří et al. Jiří Sozanský: Zóna. Praha: KANT, 2013.
2011
POTŮČKOVÁ, Alena ed. 100 uměleckých děl ze sbírek Galerie moderního umění v Roudnici nad Labem ke stému výročí založení / 100 Artworks from the Collections of the Gallery of Modern Art in Roudnice nad Labem to mark its centenary. Roudnice nad Labem: Galerie moderního umění v Roudnici nad Labem, 2011.
2009
POTŮČKOVÁ, Alena. In: HORÁK, Ondřej et al. Galerie Středočeského kraje: východiska, prostředky a cíle transformace. Kutná Hora, Praha: Galerie Středočeského kraje (GASK), 2009.
2001
POTŮČKOVÁ, Alena. In: AUSSENBERG, Štěpán. České muzeum výtvarných umění (Praha, Česko). České muzeum výtvarných umění v Praze, Centrum umění Kutná Hora: historie, současnost a budoucnost / The Czech Museum of Fine Arts, Prague, Kutná Hora Arts Centre: past, present and future. Praha: České muzeum výtvarných umění; Hradec Králové: ARN Studio, 2001.
Katalogy výstav:
viz soupis výstav
Výběr z článků:
2015
POTŮČKOVÁ, Alena. Sbírka Galerie moderního umění v Roudnici nad Labem. Revue Art: čtvrtletník o současném umění. 2015, roč. 8, č. 3, s. 52–61.
2014
POTŮČKOVÁ, Alena. Dojmy z nové expozice / Václav Mílek, Jiří Jůza, Daniel Novák, Alena Potůčková, Petra Příkazská, Nina Michlovská, Markéta Kroupová, Jan Kudrna. Prostor Zlín: výtvarné umění – architektura – historie – poesie. 2014, roč. 21, č. 1, s. 2–9.
2011
POTŮČKOVÁ, Alena. Ještě k jubileu Pavly Pečinkové. Zprávy Společnosti bratří Čapků. 2011, 103, s. 3.
POTŮČKOVÁ, Alena. Nebezpečná laguna Veroniky Richterové. Ateliér. 2011, roč. 24, č. 14–15, s. 5.
2010
POTŮČKOVÁ, Alena. Setkání. Ateliér. 2010, roč. 23, č. 9, s. 4.
POTŮČKOVÁ, Alena. Vše je tak pomalé. Ateliér. 2010, roč. 23, č.1, s. 12.
2009
POTŮČKOVÁ, Alena. Ze střední Evropy ven a zase zpátky. Ateliér. 2009, roč. 22, č. 8, s. 12.
2008
POTŮČKOVÁ, Alena, KŘÍŽOVÁ, Alena a HORŇÁKOVÁ, Ladislava. Jedna tvář. A2. 2008, roč. 4, č. 15, s. 7.
POTŮČKOVÁ, Alena. Exotismy ve výtvarném umění XX. století v Čechách a na Moravě. Prostor Zlín: výtvarné umění – architektura – historie – poesie. 2008, roč. 15, č. 1, s. 30–35.
2007
POTŮČKOVÁ, Alena. Před sklizní. Ateliér. 2007, roč. 20, č. 20, s. 1.
POTŮČKOVÁ, Alena. Duše, tělo, plech a papír. Ateliér. 2007, roč. 20, č. 8, s. 16.
2006
POTŮČKOVÁ, Alena. Uprostřed století uprostřed Evropy. Prostor Zlín: výtvarné umění – architektura – historie – poesie. 2006, roč. 13, č. 4, s. 18–21.
2005
POTŮČKOVÁ, Alena. Zóna. Ateliér. 2005, roč. 18, č. 11.
2004
POTŮČKOVÁ, Alena. Příběh o světle. Ateliér. 2004, roč. 17, č. 2, s. 1, 6.
2002
POTŮČKOVÁ, Alena. Možnosti proměny II. Ateliér. 2002, roč. 15, č. 22, s. 16.
POTŮČKOVÁ, Alena. Ostrov: pohled do výstavy v Domě umění. Prostor Zlín. 2002, roč. 9, č. 4-6 (2002), s. 3–5.
2001
POTŮČKOVÁ, Alena. Klasik dětské ilustrace: k výstavě Ondřeje Sekory v Moravské galerii v Brně. Bulletin Moravské galerie v Brně. 2001, sv. 57, s. 190–191.
2000
POTŮČKOVÁ, Alena. Karlovarská galerie bilancuje. Ateliér. 2000, roč. 13, č. 12, s. 1, 4.
POTŮČKOVÁ, Alena. O bytí a vědomí a o mravnosti. Ateliér. 2000, roč. 13, č. 7, s. 16.
1999
POTŮČKOVÁ, Alena. O senzibilitě a opravdovosti malířského gest. Ateliér. 1999, roč. 12, č. 24, s. 8.
POTŮČKOVÁ, Alena. Ostravská galerie mění tvář. Ateliér. 1999, roč. 12, č. 22, s. 4.
POTŮČKOVÁ, Alena. S Tvrdohlavými tam a zase zpátky!. Ateliér. 1999, roč. 12, č. 12, s. 16.
POTŮČKOVÁ, Alena. Inspirativní dědictví – k výstavě Skupiny 42. Ateliér. 1999, roč. 12, č. 1, s. 16.
POTŮČKOVÁ, Alena. Miloš Ševčík. Moderní byt. 1999, roč. 3, č. 7, s. 134.
1998
POTŮČKOVÁ, Alena. Galerie Benedikta Rejta. Ateliér. 1998, roč. 11, č. 21 (19981022), s. 1, 16.
POTŮČKOVÁ, Alena. Květa Válová. Prostor Zlín. 1998, roč. 6, č. 5, s. 16–17.
1997
POTŮČKOVÁ, Alena. Krajina jako otevřený problém. Ateliér. 1997, roč. 10, č. 26, s. 1.
POTŮČKOVÁ, Alena. Přelom století ve světle teorie komplexity podruhé, tentokrát o antropologii a o přírodě?. Ateliér. 1997, roč. 10, č. 21, s. 12.
POTŮČKOVÁ, Alena. Sever ve Špálovce – Co na to Východ, Západ a Jih?. Ateliér. 1997, roč. 10, č. 21, s. 5.
POTŮČKOVÁ, Alena. Vladimír Novák. Ateliér. 1997, roč. 10, č. 8, s. 5.
POTŮČKOVÁ, Alena. Jitro kouzelníků?: Přelom tisíciletí ve světle teorie komplexity. Ateliér. 1997, roč. 10, č. 5, s. 1.
POTŮČKOVÁ, Alena. Sionovo velké téma. Ateliér. 1997, roč. 9, č. 17–18, s. 12.
1996
POTŮČKOVÁ, Alena. Expresivní intimita. Ateliér. 1996, roč. 9, č. 4, s. 5.
1995
POTŮČKOVÁ, Alena. 2x informel po 35 letech. Literární noviny. 1995, roč. 6, č. 44, s. 13.
POTŮČKOVÁ, Alena. Zrcadlo vlastní historie. Ateliér. 1995, roč. 8, č. 1, s. 1.
1993
POTŮČKOVÁ, Alena. Metaforická malba Jitky a Květy Válových. Literární noviny. 1993, roč. 2, č. 178, s. 6.
POTŮČKOVÁ, Alena. Obraz a báseň Rudolfa Němce. Literární noviny. 1993, roč. 4, č. 21, s. 11.
1992
POTŮČKOVÁ, Alena. Ultrafialové světy Jindřicha Štyrského a Toyen. Literární noviny. 1992, roč. 3, č. 50, s. 7.
POTŮČKOVÁ, Alena. Reklama na nekonečno. Ateliér. 1992, roč. 5, č. 25–26 (19921210), s. 1, 4.
POTŮČKOVÁ, Alena. Anketa k problematice Národní galerie a otázce podoby moderní galerie. Ateliér. 1992, roč. 5, č. 5, s. 6–7.