Edith Jeřábková je často označována za jednu z nejvýraznějších současných českých kurátorek. Jak ale naložit s tak všeobecnou premisou, která zanechává víc otázek než odpovědí? Sama Jeřábková odmítá jakékoli vědomé či systematické snahy o budování kariéry, namísto toho ve svém počínání zdůrazňuje roli intuice a kolektivní nehierarchické spolupráce. Dominantními prvky jejího kurátorského rukopisu jsou mezi jinými osobitý způsob přemýšlení o prostorovém rozmístění a komunikaci děl v rámci výstavního celku, interpretace kolektivních fenoménů aktuálně se vynořujících na české výtvarné scéně a citlivý přístup směrem k objektům výtvarného umění i jejich autorům. Primárně sleduje transformativní procesy v českém umění posledních třiceti let, stále intenzivněji je ale také činná na mezinárodní scéně.
Kurátorka a kritička vystudovala Teorii a dějiny umění na Filozofické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci (1990–1996), následně žila v zahraničí. Od roku 2005 působí jako nezávislá recenzentka v mnoha českých odborných časopisech, konkrétně publikovala své články v Ateliéru, Umění, Kulturním čtrnáctideníku A2, Art & Antiques, Flash Art, Fotograf, Pars, Vlna, Umělec či Revue Labyrint.
Od roku 2006 se začíná odvíjet historie její kurátorské aktivity, když je přijata do Galerie Klatovy / Klenová. Tam v roce 2007 realizuje společně s Lenkou Vítkovou výstavu Lovci lebek Josefa Bolfa, Luďka Rathouského, Vladimíra Skrepla a Lubomíra Typlta, v níž se zaměřují na společné elementy děl čtyř dosud nekonfrontovaných českých malířů, jako jsou subjektivismus, výrazná exprese či prvky nového romantismu.
V roce 2008 společně s Jiřím Kovandou v Klatovech / Klenová kurátoruje výstavu Když jsem byl malej, hrál jsem si s holkama, která předznamenala jejich dodnes trvající spolupráci. Výstava také nastartovala přemýšlení o vydání publikace, která by poprvé uceleněji zmapovala dílo mezinárodně uznávaného umělce. Kniha s jednoduchým názvem Jiří Kovanda vychází o dva roky později (2010) a kromě bohatého obrazového materiálu se skládá z textů vybraných osobností české výtvarné scény, které bez ortodoxně vymezených limitů editorky (E. Jeřábková) svébytně reflektují fenomén Kovanda. Z tříletého období působení kurátorky v Galerii Klatovy / Klenová zmiňme ještě participaci na ceně Startpoint (2007 s Marcelem Fišerem, 2008 s Pavlem Vančátem), která dnes představuje největší přehlídku diplomových prací studentů evropských uměleckých škol.
Od roku 2009 do roku 2010 působí Jeřábková v Muzeu umění Olomouc, zároveň nadále připravuje výstavy i mimo olomouckou instituci, například společně s Jiřím Kovandou výstavu pro Pražské bienále 4 nazvanou Bílý papír černá nevěsta (2009). Práce 29 současných českých umělců a umělkyň je reflektována skrze různé podoby konceptuálních tendencí, které toto označení významně přesahují a hybridizují. Instalačně jde výstava téměř proti své myšlenkové náplni, když je prostor uspořádán na základě nesouvislostí mezi díly a absencí významu.
Třetí podstatnou výtvarnou institucí se pro Jeřábkovou stala Fotograf Gallery (2010–2012), kde v období 2011–2012 zastávala pozici hlavní kurátorky. Za tři roky působení zde uskutečnila řadu prezentací českých i zahraničních umělců, jejichž přehled je možné nalézt v sekci Výstavy.
V tomto období Jeřábková kurátorovala také jednu z výstav, které v českém prostředí naznačily počátky trendu objektové ontologie Bob Dylan, Bob Dylan, Boba Dylana (2011) umělců Niny Beier, Jiřího Kovandy a Marie Lund. Výstava na ploše tří pater Centra současného umění DOX zkoumala přístupy konceptuální, minimalistické, kontextuální a právě nový zájem o sochu a objekt, jak uvádí text k výstavě. Přestože většina děl byla pevně vázána na své pozice v galerijním prostoru, neboť se držela konceptu provázanosti vždy tří děl od tří autorů a tyto souvislosti byly komunikovány (dosti neviditelně) skrze tři patra, jedno z děl překročilo rámec prostoru výstavy. Čas od času si kustodi obuli stepařské boty a svým pohybem vytvářeli novou topografii instituce.
V období 2010–2012 je Jeřábková činná také ve Vědecko-výzkumném pracovišti Akademie výtvarných umění v Praze (VVP AVU). Bádání završila jednou z nejpodstatnějších rekapitulačních výstav posledních let: Ostrovy odporu. Mezi první a druhou moderností 1985–2012 (Národní galerie, 2012). Výstava reflektující posledních 25 let českého výtvarného umění byla kurátorována společně s Jiřím a Janou Ševčíkovými jako jeden z výsledků pětiletého výzkumu VVP AVU. Instalace stejně jako výběr autorů do výstavy se odvíjel od přesvědčení, že politický, sociální a kulturní přelom v českém výtvarném umění poloviny 80. let poznamenal další čtvrtstoletí.
Umělců a umělkyň, se kterými Jeřábková dlouhodoběji spolupracuje, je celá řada, např. umělecká skupina Rafani a výstavy Rafani (Galerie U Bílého jednorožce, Klatovy, 2009), Dech (Dům umění města Brna, 2012), O równości (Galeria Awantgarda, BWA Vratislav, 2013), Kometa (Centrum pro současné umění Futura, 2014), O kladu a záporu (České centrum Sofie, 2015); Markéta Othová s výstavami Tichá dohoda (Galerie Šternberk, 2008), Bílý papír černá nevěsta (Karlin Studios, 2009), Ears Like Loops (Zona Sztuki Aktualnej, Lodž, 2010), Země se otáčí a vše z ní sklouzává (Hunt Kastner Artworks, 2013), Explain Me Not (SVIT Praha a Autocenter, Berlín, 2014), Nejlepší Krejčí ve městě (Hunt Kastner Artworks, 2015) nebo Václav Girsa – Line Up The Creatures (Galerie Jelení, 2009), Říkám Vám, je to pravda…(Kabinet T, Zlín, 2012), Vašek a Vašek (Entrance Gallery, 2013), Kometa (Centrum pro současné umění Futura, 2014), Sestry, držme se! (České centrum Sofie, 2015).
Od roku 2011 vede Edith Jeřábková také Ateliér sochařství na Vysoké škole uměleckoprůmyslové společně s Dominikem Langem. Jedna z prvních českých fúzí umělce a teoretičky na této pozici přinesla mimo jiné sérii tzv. Epizod I.–IV. (2015) – výstav a dalších uměleckých projektů, na kterých pedagožka se studenty spolupracuje v otevřeném rovnocenném dialogu. Epizoda IV. byla součástí projektu Satelit Praha a Brno koordinovaného v rámci OFF-Bienále Budapešť. Pedagogická práce je podstatnou a nedílnou součástí aktivity Jeřábkové na uměleckém poli.
Zhruba od roku 2013 můžeme sledovat častý přesun lokací výstav kurátorky za české hranice, např. výstava Zbyňka Baladrána Socio-fiction (2015) v The Institute of Contemporary Art v bulharské Sofii nebo skupinová výstava Explain Me Not (2014) kurátorovaná společně s Marianou Serranovou v rezidenčním prostoru galerie SVIT v galerii Autocenter v Berlíně.
Pozoruhodnou výstavou nedávné doby je i skupinová výstava Kometa (2014) v Centru pro současné umění Futura, která se zamýšlela nad možnostmi jiného vědomí skrze reflexi kontrakultur 60. (hippies), 70. (punk) a 90. let (rave). Hnutí byla konfrontována se současností (odtud metafora neustále se vracející komety) a aktuálním sociologickým a filozofickým diskurzem, například myšlenkami Bruno Latoura, postinternetovými teoriemi či spekulativním realismem.
Jeřábková je také členkou kurátorského sdružení Are (společně se Zuzanou Blochovou, Janem Zálešákem a Christinou Gigliotti), které tvoří platformu pro nezávislou kolaboraci s aktéry ze zahraničí i ČR.
Edith Jeřábková
Vzdělání:
1990–1996
Univerzita Palackého v Olomouci, Filozofická fakulta, Teorie a dějiny umění (Mgr.)
Ocenění:
2013
"Umělec má cenu" za rok 2013 v kategorii kurátorství skupinových výstav (s Jiřím Kovandou), Praha
2010
Vývojový grant Tranzit
Výzkumná a edukační činnost:
2011 – doposud
vedoucí Ateliéru sochařství na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze (společně s Dominikem Langem)
2010–2012
Vědecko-výzkumné pracoviště Akademie výtvarných umění v Praze
Kurátorská činnost:
2012 – současnost
členka kurátorského sdružení Are
2010–2012
kurátorka ve Fotograf Gallery, Praha (od roku 2011 jako hlavní kurátorka)
2009–2010
kurátorka v Muzeu umění Olomouc
2006–2009
kurátorka výstav a sbírky a zástupkyně ředitele v Galerii Klatovy / Klenová
od 2005
působí jako nezávislá recenzentka (Ateliér, Umění, Kulturní týdenník A2, Art & Antiques, Flash Art, Fotograf, Pars, Vlna, Umělec, Revue Labyrint)
Členství v komisích:
Cena Kritiků, Galerie kritiků, Praha
Galerie České pojišťovny, Praha
Galerie Mladých, Brno
Meet Factory, Praha
Start Point Prize, Klatovy / Klenová, GASK Kutná Hora
Výběrová komise pro 54. Bienále výtvarného umění v Benátkách
Grantová komise Magistrátu hlavního města Prahy
Grantová komise Ministerstva kultury ČR
Komise pro Nový zlínský salon VI
Komise Exit Price, FUD UJEP Ústí nad Labem
Komise Ceny Jindřicha Chalupeckého
Komise 11th Geppert Competition, Vratislav
Přednášky:
Odborné kolokvium “Nastavovaná současnost. Cena Jindřicha Chalupeckého a současné umění.“
(3. 12. 2015, Moravská galerie v Brně – Uměleckoprůmyslové muzeum)
Are – events part of the Czech contemporary art program
Edith Jeřábková a Zuzana Blochová v rámci Introduction to Contemporary Art, Curator’s Talks
(2. 12. 2015, 7.00-8.30 pm, New conference hall, Sofia University)
Když se opakování stane formou
organizátoři: VVP AVU Prague, CENS Brno a Festival 4+4 dny v pohybu
(16. 10. 2013, Palác u Stýblů, Praha)
Umění po roce 1945
(11. 12. 2012, Akademie výtvarných umění, Praha)
34xVŠUP, Ateliér sochařství, Mgr. Edith Jeřábková × MgA. Dominik Lang
(29. 11. 2012, Hradec Králové)
Beseda O fotografii s Edith Jeřábkovou a Jiřím Kovandou
(16. 04. 2012, Dům fotografie, City Gallery Prague)
Editační činnost:
Vladimír Skrepl: Lež a lži, Galerie výtvarného umění v Chebu, Cheb 2014, 160 stran.
Lapidárium (s Dominikem Langem), Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze, Praha 2014, 175 stran.
Mezi první a druhou moderností 1985 – 2012 (s Jiřím Ševčíkem), Vědecko-výzkumné pracoviště AVU v Praze, Praha 2011, 756 stran.
Jiří Kovanda, Fakulta umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, Galerie Klatovy / Klenová 2010, 288 stran.
Texty do katalogů:
Chci napsat o Václavu Stratilovi in: Václav Stratil: Nedělám nic a jiné práce, Moravská galerie v Brně, Brno 2015.
Minute Novels (Imre Bukta, Ľubomír Ďurček, Jiří Kovanda), with Mira Keratova, exhibition bulletin, Central Slovakian Gallery in Banská Bystrica, 2013.
Daniel Balabán: zpráva 2013 = report 2013, Moravská galerie, Brno 2013.
Czech Contemporary Art Guide, Arts and Theatre Institute, Prague 2012.
David Böhm + Jiří Franta = Nulla dies sine linea, Biggboss 2012.
DUMB (Richard Healy, Jiří Maha, Richard Nikl), exhibition catalogue, The House of Arts Brno, Brno 2012.
Infinity, 10 : 9 = 1,, Otto Zitko – Pavel Hayek, exhibition catalogue, The House of Arts Brno, Brno 2012.
Screen Tests Revisited (Conrad Ventur), exhibition publication, Fotograf Gallery, Prague 2011.
Bob Dylan, Bob Dylan, Boba Dylana (Nina Beier, Jiří Kovanda, Marie Lund), editor katalogu, Centrum současného umění DOX, Praha 2010.
Screen Tests Revisited (Conrad Ventur), publikace k výstavě, Fotograf Gallery, Praha 2011.
Plán B (s Lenkou Vítkovou), Místa počinu, Komunikační prostor Školská 28, Praha 2010.
Jiří Kovanda, editor katalogu, Fakulta umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, Galerie Klatovy / Klenová 2010, počet stran 288.
Records (Michal Škoda), publikace k výstavě, Fotograf Gallery, Praha 2010.
Patrik Kovačovský, výběr z tvorby 1994-2010, Bratislava, 2010, s. 27 – 31.
David Böhm a Jiří Franta, Pozor na pozoruhodnost. Kresba přes překážky, Cena Jindřicha Chalupeckého Finále 2010, Společnost Jindřicha Chalupeckého 2010, s. 18 – 19.
Jiří Kovanda, Composition with Butterfly, Dominik Art Projects Foundation, Krakov 2010, s. 8 – 80.
Jiří Kovanda, White Blanket Secese, katalog k výstavě, Secession, Vídeň 2010, s. 5 – 23.
Adaptace (Silvie Kolevová), publikace k výstavě, Fotograf Gallery, Praha 2010.
Katalog dílna 08, Mikulov Art Symposium XV, město Mikulov 2009
Bílý papír černá nevěsta (s Jiřím Kovandou), Prague Biennale 4, Flash Art, Milano 2009
Aktivistická skupina Jiří David (angažovanst, symbol a Ziggy Stardust), katalog Jiří David – Předběžná retrospektiva, Moravská galerie v Brně 2009, s. 123 – 129
Evžen Šimera – Poctivá příprava a podvratná estetika, Cena Jindřicha Chalupeckého 2008, Společnost Jindřicha Chalupeckého, Praha 2008
Včera jsem vydesinfikoval celý nebe, Laďa Gažiová, Obrazy 2004-2008, Praha 2008
Místo narození, X+X 2008, katalog k výstavě, Galerie Klatovy/Klenová 2008
Zakázané uvolnění (Jan Šerých / Michal Škoda), text pro katalog Zakázané uvolnění, k výstavě ve Wannieck Gallery, Brno, Praha 2008
Text pro Album Jakub Špaňhel, Benzinky, Galerie Klatovy / Klenová, 2007
Texty a příprava GA2LERIE, příloha kulturního týdeníku A2, Praha, 2007
Obraz je druhá strana překližky, text pro katalog Lovci lebek, Galerie Klatovy / Klenová, 2007
Časopisecké články:
Barbora Kleinhamplová, Art+Antiques, č. 11, Praha 2015, s. 36 – 38.
Rafani a Pole, Buiro magazine #7, BWA Wroclaw, 2013.
Alice Nikitinová, Galerie Labyrint 66, Revue Labyrint, Praha 2013, s. 104–108.
Minútové romány. Imre Bukta, Ľubomír Ďurček, Jiří Kovanda (s Mirou Keratovou), publikace k výstavě, Stredoslovenská galéria, Banská Bystrica, 2013.
Aleš Čermák, Poster, Fotograf, #22, roč.12, Praha 2013, s. 1.
Daniel Balabán, Možná že věříme (o 80. a 90. letech především), katalog k výstavě Zpráva 2013, Moravská galerie, Brno 2013.
Beatrix Szörényi, Katarina Šević – Objects of Reference, ArtGuideEast, no. 11/12, 2012, p. 5.
Skupina Rafani, Rozhovor, Galerie Labyrint 60, Labyrint revue no. 27-28/2010, pp. 97 – 110.
Jak si cenit ceny, kulturní týdeník A2, 25/2010.
Oskar Dawicki, Flash Art 272/2010, 12. 01. 2011.
Eva Kotatkova, Flash Art 270/2010, 12. 01. 2011.
Milan Salák, Ateliér, 8/2009.
Spodní proud v Rudolfinu, Art&Antique 7/8/2009, s.101 – 103.
Jít na Skrepla, Art&Antique 5/2009.
Cora Piantoni, Ateliér 4/2009, s. 7.
Jiří Kovanda – Pink Carpet, builletin Centro Gallego de Arte Contemporanea, Santiago de Compostela (ES) 2008.
Eva Koťátková, Rozhovor, Galerie Labyrint 56, Revue Labyrint 23-24/2008, s. 96 – 108.
Stejné, ale jiné, Art&Antique 9/2008.
„…Zvolna začínám chápat, jak se asi cítí oliva v martini…“, Art&Antique 4/2008.
Pavel Vančát, Tichá dohoda, Ateliér 20/2008, s. 5.
Sympozium (A)symetrické historie – zamlčené rámce a vytěsněné problémy, Ateliér 9/2008, S. 2.
Screen, Ateliér 7/2008, s. 5.
Resetting. Jiné cesty k věcnosti, Ateliér 3/2008, s. 12.
Příspěvek k pražskému trienále, Ateliér 14-15/2008, s. 1.
Dvakrát, Ateliér 16-17/2008, s. 1.
Galerie mluví / Galleries talk, Umělec 01/2008.
Strategie rekonstrukce v dnešním umění, kulturní týdeník A2, 01/2008.
New New Knížák, kulturní týdeník A2, 07/2008.
Oleje na plátně, Umělec, 03/2007.
„…je mi to kouř“, Ateliér, 04/2007.
Rafani, Ateliér, 11/2007.
Forma následuje… Risk, Ateliér, 12/2007.
Liga mistrů, Flash Art (česká a slovenská verze), 10/2007.
Malířský salón bez odpovědí, Nová trpělivost v pražském Mánesu, Art & antiques, duben 2007.
Cena Jindřicha Chalupeckého, Art & antiques, prosinec 2007.
Až na vyjímky nové. Nová expozice ve Wannieck Gallery, Art & antiques, prosinec 2007.
Lidská záležitost. Jiří David ve Wannieck Gallery, Art & antiques, listopad 2007.
Kludně kráť, Umělec 4/2007.
Metajazyk pro normální lidi, Art & antiques, červen 2007.
Alice Nikitinová, A2 kulturní týdeník, 4/2007.
Skupina Ládví, A2 kulturní týdeník, 6/2007.
Neklidem k Bohu, A2 kulturní týdeník, 10/2007.
Postrapový kronikář, A2 kulturní týdeník, 15/2007.
Video v kurátorské režii, A2 kulturní týdeník, 17/2007.
…brutal but soft, A2 kulturní týdeník, 18/2007.
Ondřej Kopal, A2 kulturní týdeník, 27/2007.
Ostravská specifika, A2 kulturní týdeník, 41/2007.
STILL another exhibition of painting, A2 kulturní týdeník, 45/2007.
Start Point 2007, katalog, Galerie Klatovy/Klenová, 2007.
Lovci lebek, katalog, Galerie Klatovy/Klenová, 2007.
Tomáš Hrůza není krajinář, ročník 5, číslo 8, fotograf 2006, s. 92 – 93.
Patrik Kovačovský, Prelet a Kosmos, Vol. I, No. 1, Flash Art CZ/SK 2006, s. 62.
Premisy a očekávání, Galerie Rudolfinum, Vol. I, No. 2, Flash Art CZ/SK 2006, s. 55.
Workshopy, Pars pro toto 9/2006, s. 14 – 15.
Art&Pond 2006, Pars pro toto 9/2006, s. 10 – 13.
Startpoint 2006, Pars pro toto 9/2006, s. 4 – 7.
Je mi to kouř, Ateliér 4/2007, s. 5.
Der die das – psí vocas, týdeník A2, 09/2006.
minirecenze, týdeník A2, 10/2006.
Jarní vánoční ozdoby, týdeník A2, 22/2006.
VIP festival, týdeník A2, 26/2006.
Ther těsně po Broughamu, týdeník A2, 26/2006.
V parku „36”, týdeník A2, 31/2006.
Nová generace na Artfestu, týdeník A2, 35/2006.
Na okraj jednoho experimentu, týdeník A2, 37/2006.
Punkwa Blues, pomalu a líně, týdeník A2, 46/2006.
Ne-moc mladých v Rudolfinu, týdeník A2, 46/2006.
Plán B (s Lenkou Vítkovou), Umělec, 3/2006.