Do roku 1976 se zabývala 19. stoletím, zejména romantickým krajinářstvím a vedutami, od konce sedmdesátých let se věnuje průzkumu neznámých nebo dosud opomíjených oblastí a fenoménů českého umění 20.– 40. let 20. století, které byly modernistickými koncepty přehlíženy, nebo jim nebyla věnována pozornost adekvátní jejich významu v místním i mezinárodním, zejména středoevropském kontextu. Od počátku v nich mimo jiné sleduje mezioborové přesahy. Jako první v Čechách se ve svých projektech zabývala výtvarnou tvorbou českých Němců a Židů, kterou kontextuálně sleduje i nadále. U nás i ve světě je jediná, která se zaměřuje na transfer volného umění do užitého. Své bádání uplatňuje především jako autorka koncepcí výstav a jejich kurátorka, adekvátně tomu v publikační činnosti. Zejména v 80. letech se věnovala také současnému umění, např. výstavy a jejich katalog: Okno v českém výtvarném umění, Stanislav Kolíbal, Pavel Nešleha, Olga Čechová, Jitka Svobodová, Vladimír Novák, i v dalších letech Ivan Kafka.
Studium:
1992 stipendium Goethe Institutu v Praze – navázání odborných kontaktů s německými muzei umění
1991 stáž na Miami University, Oxford, Ohio, USA
1961–1966 Dějiny umění na Filosofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze; 1966 dizertační práce Max Haushofer, učitel krajinářství na Akademii výtvarných umění v Praze (Příspěvek k problematice českého krajinářství kolem poloviny 19. století)
Ocenění:
2012 Cena F. X. Šaldy za rok 2011 – za koncepci projektu Konec avantgardy? „s přihlédnutím k dosavadní kritické, uměnovědné a kurátorské práci, která otevřeně a objevně pojmenovává problémy českého výtvarného umění a české kulturní orientace vůbec.“
2011 cena za výstavní projekt Konec avantgardy? v rámci ceny Umělec má cenu
2010 cena České uměleckohistorické společnosti za dosavadní dílo
1996 cena České akademie věd za spolupráci na Nové encyklopedii českého výtvarného umění
Zaměstnání:
2013–2015 GAČR
od 2000 externí spolupráce s galeriemi, nakladatelstvími a odbornými časopisy (od 2004 stálý spolupracovník časopisu Art & Antiques);
1997–2000 Národní galerie v Praze, odborná náměstkyně ředitele Sbírky moderního a současného umění a hlavní kurátorka
1969–1975 Muzeum hlavního města Prahy, kurátorka; 1975–1996 Galerie hlavního města Prahy, kurátorka
1966–1974 Památník národního písemnictví (Muzeum A. Jiráska a M. Alše), kurátorka
Členství v grémiích profesních organizací apod.:
Od 2000 člen nákupní komise Oblastní galerie v Liberci, předseda; od 2004 člen nákupní komise Ústavu národní památkové péče; 2005–2008 člen grémia Nadačního fondu F. X. Šaldy; od 2008 člen nákupní komise Moravské galerie v Brně; 2009–2012 akademik designu – cena Czech Grand Design; od 2010 člen výboru Collegium Bohemicum; 2011–2013 člen poroty ceny Osobnost roku; od 2014 členka odborných rad Galerie hl. města Prahy a Sbírky moderního a současného umění Národní Galerie v Praze
A(bs)trakce, Čechy mezi centry modernity, Nejen o vztazích volného a užitého umění, UMPRUM a Arbor vitae 2015;
Život Galerie hlavního města Prahy 50, publikace ke stejnojmenné výstavě v Galerii hlavního města Prahy;
(Koncepce, spolupráce, ed.) Konec avantgardy? Od mnichovské dohody ke komunistickému převratu (1938– 1945). Publikace ke stejnojmenné výstavě v Galerii hlavního města Prahy 2011;
Zdeněk Dvořák (1897–1943) – sochař abstrakcionista, monografie, Arbor vitae 2013;
Art deco, In: České instituce moderního designu ve 20. století, Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze; kapitola napsána 2010, kniha vyjde 2016;
(Koncepce, spolupráxce a ed.), František Foltýn, Praha – Paříž –Brno, Moravská galerie v Brně 2007;
Dortová abstrakce. Stříkaný geometrický dekor na keramice 1927-1932, Ateliér, duben 2006, s. 106–115;
Živý pes Pavel Kropáček. Sborník k sympoziu o Alenu Divišovi. Akademie výtvarných umění, Praha 2005;
Český příběh. Malíř Eugen von Kahler a jeho rodina,Art & Antiques, únor 2005, s. 106–115;
Podivný osud dvou obrazů Aristarcha Lentulova,Art & Antiques, leden 2004, s. 107–115;
Moderní realismus podle Antonína Procházky; Šťastný svět výkladní skříně - k interpretaci Procházkovy malby dvacátých let. In: M. Macharáčková, L. Slavíček, A. Krkošková (ed.), Antonín Procházka 1882-1945. Publikace ke stejnojmenné výstavě, Muzeum města Brna, Moravská galerie v Brně 2002, s. 101–116, 117–127.
(Koncepce, spolupráce – 40 monografických textů a ed.), Vademecum. Moderní umění v Čechách a na Moravě 1890–1938. Praha 2002;
Dekorace dekorativního umění. In: L. Bydžovská, R. Prahl (ed.), V mužském mozku, Praha 2002, s. 89-95;
Alois Bílek, Mélodie Chopin, 1913. In: E. Starcky, J. Anděl (ed.), Prague 1900-1938. Capitale secréte des avant-gardes. Publikace ke stejnojmenné výstavě, Musée des Beaux-Arts, Dijon 1997, s. 72;
Alois Bílek – abstrakce 1913–1914. Katalog stejnojmenné výstavy, Sbírka moderního a současného umění Národní galerie v Praze, Praha 1998;
Abstrakce třicátých let. In: V. Lahoda a kol. (ed.), Dějiny českého výtvarného umění 1890–1938, IV/2. Ústav dějin umění Akademie věd České republiky, Praha 1998, s. 301–322;
V prostoru 20. století. Katalog stejnojmenné výstavy, Galerie hlavního města Prahy 1996;
Deviace kubismu v Čechách. Katalog stejnojmenné výstavy, Státní galerie výtvarného umění v Chebu 1995;
Josef Šíma - Zwischen Banalität und Geheimnis des Universum, Milan Grygar, Josef Šíma In: R. Stanislawski, Ch. Brockhaus (ed), Europa, Europa, Das Jahrhundert der Avantgarde in Mittel-und Osteuropa. Publikace ke stejnojmenné výstavě, Kunst und Ausstellungshalle der Bundesrepublik Deutschlan, Bonn 1994, s. 249–253 (1. díl), 46, 121 (4. díl);
(Koncepce, spolupráxce a ed.), Mezery v historii 1890-1938 (Polemický duch Střední Evropy - Němci, Židé, Češi). Katalog stejnojmenné výstavy, Galerie hl. m. Prahy, reprízy Eisenstadt, Regensburg 1994–1995;
Ein anderer Grund für die Abstraktion. In: J. Schilling (ed.), Wille zur Form, Ungegenständliche Kunst 1910-1938 in Österreich, Polen, Tschechoslowakei ung Ungarn, Messepalast. Publikace ke stejnojmenné výstavě, Vídeň 1993, s. 122–155.
Skupina Kvart. In.: R. Švácha, Obrtel. Katalog stejnojmenné výstavy, Galerie hlavního města Prahy 1992, s. 31–33;
Arne Hošek – muzikalistická tvorba třicátých let. Katalog stejnojmenné výstavy, Galerie hlavního města Prahy 1991;
Karel Šourek 1909–1950. Katalog stejnojmenné výstavy, Galerie hlavního města Prahy 1990;
Mezi klasickým řádem a selankou. Katalog stejnojmenné výstavy, druhá část, Galerie hlavního města Prahy 1989;
Linie / barva / tvar v české malbě, kresbě a plastice třicátých let. Katalog stejnojmenné výstavy, Galerie hlavního města Prahy 1988;
Český neoklasicismus dvacátých let. Katalog stejnojmenné výstavy, první část. Galerie hlavního města Prahy 1985;
Pražské střelecké terče, katalog stejnojmenné výstavy, Muzeum hlavního města Prahy 1975;
Antonín Pucherna, katalog stejnojmenné výstavy, Muzeum hlavního města Prahy 1972;