Jan Rous je český historik umění a kurátor, profiluje se zejména jako specialista v oblastech ilustrace, grafického designu a dětské knihy. Své bádaní dlouhodobě uplatňuje jak při přípravě monografických studií a statí, tak při koncipování rozsáhlejších výstavních projektů.
Rous studoval dějiny umění na Filosofické fakultě Univerzity Karlovy (1962–1967). V rámci formativního období pro něj důležitou roli sehrála autorita Miroslava Míčka a Jiřího Padrty, který nastupující generaci ovlivňoval zejména v oblasti výtvarné kritiky. Po absolutoriu působil ve filosofické edici nakladatelství Svazu československých výtvarných umělců Obelisk, kde redakčně dohlížel na publikování textů autorů jako Jean-Paul Sartre (Estetika a imaginárno), Gaston Bachelard (Plamen svíce, 1970) či Maurice Merleau-Ponty (Oko a duch a jiné eseje, 1971). Po vynuceném odchodu nastoupil v roce 1972 do Uměleckoprůmyslového muzea, kde byl zaměstnán nejprve jako manuální pracovník a později jako konzervátor grafické sbírky a kurátor. Postupem času se začal profilovat jako odborník na knižní kulturu 19. a 20. století – jedním z předních okruhů jeho profesního zájmu se stala oblast grafické produkce české avantgardy (jako jeden z prvních se kriticky věnoval tvorbě Karla Teigeho, Libora Fáry, Ladislava Sutnara či Františka Muziky). Kromě oficiální činnosti se v období normalizace aktivně zaobíral tvorbou soudobých umělců a podílel se také na šíření samizdatových materiálů a publikací.
V Uměleckoprůmyslovém muzeu spolupracoval na řadě výstavních a badatelských projektů. Prvním zásadnějším počinem byla výstava Český funkcionalismus 1920–1940 (1978), která souhrnně představila nejenom architektonickou, ale i užitou produkci dosud málo zpracovaného úseku českého meziválečného umění. Společně s Františkem Šmejkalem a Rostislavem Šváchou pak kurátorsky připravil výstavu Devětsil – česká výtvarná avantgarda dvacátých let (1986), jež v prostorách pražské Staroměstské radnice poskytla pilotní, retrospektivní pohled na teoretická východiska a tvůrčí ambice skupiny. V průběhu následujících let rovněž autorsky zpracoval několik monografických výstav, mezi jinými např. Ivan Ouhel: Čas obrazu (Dům umění v Ostravě, 1998), Karel Nepraš: Sedící, stojící, kráčející (Letohrádek královny Anny, 2002) nebo Jiří Šalamoun: No tohle?! (Muzeum umění Olomouc, 2015).
Od roku 2008 se významně podílel na chodu pražského Topičova salonu, pro nějž vytvořil vůbec první výstavní plán (ve spolupráci s Pavlem Vašíčkem). Jeho základní programová koncepce se opírala o již etablované osobnosti domácí výtvarné scény (jako Hugo Demartini, Antonín Střížek, Čestmír Kafka, Ivan Ouhel), které zde byly pokaždé představeny v určitém tematickém kontextu. Kurátorsky se podepsal rovněž na výstavě Jiří Kolář: Prostor mezi slovem a obrazem, jež novou etapu obnoveného galerijního prostoru zahájila. Expozice ve své finální skladbě představila výběr koláží a chiasmáží, který doplňovaly příklady Kolářovy knižní tvorby tematizující autorův přechod od poezie do vizuální sféry. Ve snaze navázat na nedobrovolně přerušenou tradici původní soukromé výstavní síně se zde Rous koncentroval především na shromáždění děl z privátních sbírek.
Spolupráci se Společností Topičova salonu se Jan Rous věnoval i nadále; hned v následujícím roce připravil monografické výstavy Otakara Slavíka či Dagmar Hochové, v průběhu dalších let pak realizoval projekty jako např. Olga Karlíková: Prostor pro světlo a řeč přírody (2010), Rudolf Volráb: Situace figury (2010) nebo Daisy Mrázková: Voda a čára (2011). Od roku 2011 Rous rovněž působí jako odborný pracovník Muzea umění a designu v Benešově, s nímž navázal spolupráci již v průběhu devadesátých let (asistence při koncipování dlouhodobého výstavního cyklu Osobnosti českého grafického designu).
Jan Rous se věnoval také pedagogické činnosti. V letech (1990–2010) působil jako vedoucí a lektor Katedry teorie a dějin umění Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze, kde se zasloužil o formování nového rámce teoretické výuky. Kromě přípravy přednášek a několika menších výstav určených pro prostory školní galerie (Jan Hísek: Grafika, 1996; Václav Bláha: Knižní grafika, 2009) se v tomto období intenzivně věnoval také publikování a výtvarné kritice (především v periodikách jako Lidové noviny, Literární noviny, Ateliér, A2 aj.).
Mgr. (1967), PhDr. (1999)
1962—1967
Filozofická fakulta UK, Praha - magisterské studium dějin umění; diplomová práce: Symbolismus a jeho odraz v povaze české plastiky zlomu 19. a 20. století, 1968
Od 2011
Muzeum umění a designu, Benešov - samostatný odborný pracovník
Od 2008
Topičův salon, Praha - kurátor
1990–2010
Vysoká škola uměleckoprůmyslová, Praha - pedagog (obor dějiny umění, dějiny knižní kultury a dějiny a teorie grafického designu) a vedoucí Kabinetu teorie a dějin umění
1972–1990
Uměleckoprůmyslové muzeum, Praha - pomocné práce (člen instalační skupiny), konzervátor grafické sbírky a kurátor
1969—1972
Nakladatelství SČSVU Obelisk, Praha - redaktor, editor
Členství
Člen Vědecké rady FHS UK, Praha
Člen Vědecké rady UPM, Praha
Člen UHS
Člen Mezinárodní asociace výtvarných kritiků AICA
2019
Libor Krejcar: Strážci paměti, Galerie U prstenu, Praha
Alžběta Skálová: Chůze v šeru, Galerie Villa Pellé, Praha
2018
Daisy Mrázková: Co by se stalo, kdyby…, Galerie Villa Pellé, Praha
2016
Divoké narozeniny Maxipsa Fíka aneb Jiří Šalamoun dětem, Galerie Villa Pellé, Praha
2015
Jiří Šalamoun: No tohle?!, Muzeum umění Olomouc
2012
Dana Vachtová, Galerie Pokorná, Praha
2011
Daisy Mrázková: Voda a čára, Topičův salon, Praha
2010
Rudolf Volráb: Situace figury, Topičův salon, Praha
Olga Karlíková: Svišťouni, žáby a skřivani, Komunikační prostor Školská 28, Praha
Olga Karlíková: Prostor pro světlo a řeč přírody, Topičův salon, Praha
Jiří Šalamoun: Pidluke-Padluke, Galerie Františka Drtikola, Příbram
2009
Antonín Střížek: Obrazy a kresby, Topičův salon, Praha
Dagmar Hochová: Fotografie - Paměť všedního, Topičův salon, Praha
Václav Bláha: Knižní grafika, Galerie VŠUP, Praha
Otakar Slavík: Návraty, Topičův salon, Praha
2008
Čestmír Kafka: Krajiny možného konání, Topičův salon, Praha
Ivan Ouhel: Proměny krajiny / Konstrukce prostoru, Topičův salon, Praha
Karel Valter: Místo, krajina, obraz, Topičův salon, Praha
Jiří Kolář: Prostor mezi slovem a obrazem, Topičův salon, Praha
2006
1+2+8, Sklo, obrazy, objekty, instalace, Galerie Deset, Praha
2002
Karel Nepraš: Sedící, stojící, kráčející, Letohrádek královny Anny, Praha
1999
Příběhy Jiřího Koláře, Národní galerie - Veletržní palác, Praha
Jan Konůpek: Poutník k nekonečnu, Galerie hlavního města Prahy - Dům U Kamenného zvonu, Praha
1998
Moje mořské dobrodružství začíná…, Výstavní síň Mánes, Praha
Ivan Ouhel: Čas obrazu. Tvorba z devadesátých let, Dům umění, Ostrava
Ivan Ouhel: Kresby, Galerie Gemma, Praha
Ivan Ouhel: Čas obrazu, České muzeum výtvarných umění, Praha
1996
Jan Hísek: Grafika, Výstavní síň Emila Filly, Ústí nad Labem
Jan Hísek: Grafika, Výstavní síň VŠUP, Praha
1992
Book Design in Prague 1960—1990, Herb Lubalin Study Center of Design and Typography, New York
1987
Josef Kaplický: Knižní grafika a kresby, Uměleckoprůmyslové museum - Státní zámek Kozel, Plzeň
1986
Devětsil - česká výtvarná avantgarda dvacátých let, Uměleckoprůmyslové museum - Staroměstská radnice, Praha
1985
Josef Šíma: Knižní grafika a kresby, Uměleckoprůmyslové museum - Státní zámek Kozel, Plzeň
1978
Český funkcionalismus 1920—1940, Uměleckoprůmyslové museum, Praha
1969
Sochařské kresby z počátku 20. století, Galerie bratří Čapků, Praha
Bibliografie
LS [Lubomír Slavíček], Rous, Jan, PhDr., in: Polana Bregantová, Anděla Horová, Marie Platovská, Lubomír Slavíček, Slovník historiků umění, výtvarných kritiků, teoretiků a publicistů v českých zemích a jejich spolupracovníků z příbuzných oborů (asi 1800—2008) (2. svazek N-Ž), Praha: Academia 2016, s. 1236—1237.
Cyril Říha (ed.), Nefoťte mě před knihovnou: Kniha pro Jana Rouse, Praha: Vysoká škola uměleckoprůmyslová 2009.
Monografie
Otakar Slavík: Radost z malby (kat. výst.), Hradec Králové: Galerie moderního umění 2018.
Zeptej se spánku: Grafika, kresba, malba ilustrací, Řevnice 2016 (s Janem Hískem a Rosanou Murcott).
Jiří Šalamoun, aneb, Představitelné pohledy na svět, Praha 2015 (ed.).
Jiří Balcar, Řevnice, Praha - Cheb 2013 (s Marii Klimešovou).
Daisy Mrázková: Voda a čára (kat. výst.), Praha: Topičův salon 2011.
Olga Karlíková: Prostor pro světlo a řeč přírody (kat. výst.), Praha: Topičův salon 2010.
Rudolf Volráb: Situace figury (kat. výst.), Praha: Topičův salon 2010.
Otakar Slavík, Praha 2009 (ed.).
Ivan Ouhel: Proměny krajiny, konstrukce prostoru (kat. výst.), Praha: Topičův salon, Praha 2008.
Sousedé (kat. výst.), Praha: Palác Dunaj 2007.
1+2+8: Kopeckého škola (kat. výst.), Praha: Galerie Deset 2006.
Josef Flejšar (kat. výst.), Benešov: Muzeum umění a designu 2003.
Eva Vlasáková: Tak trochu napřeskáčku (kat. výst.), Praha: Divadlo v Nerudovce 2002.
10/100: kniha, objekt, design (kat. výst.), Praha: Vysoká škola uměleckoprůmyslová 2001.
František Muzika: 1900—1974—2000 (kat. výst.), Praha: Vysoká škola uměleckoprůmyslová 2000.
Jindřich Chalupecký: Cestou necestou, Jinočany 1999 (se Zinou Trochovou).
Jaroslav Fišer (kat. výst.), Praha: Galerie Fronta 1999.
Jan Hendrych (kat. výst.), Hranice: Městské muzeum a galerie 1999.
Moje mořské dobrodružství začíná… (kat. výst.), Praha: Výstavní síň Mánes 1998.
Ivan Ouhel:Devadesátá léta. Čas obrazu (kat. výst.), Ostrava: České muzeum výtvarného umění - Galerie výtvarného umění 1998 (et al.).
Jan Hísek (kat. výst.), Praha: Galerie Pecka 1996.
Ivan Ouhel: Rané dílo (kat. výst.), Praha: Galerie ’60/’70 1995.
Jan Hísek: Grafika, obrazy, kresby (kat. výst.), Praha: Mladá fronta 1992.
Krejcar, Meister, Nepraš, Steklík (kat. výst.), Kolín: Regionální muzeum 1989.
Orbis pictus neboli svět v obrazech: Knihy a hry českých dětí v období mezi klasicismem a secesí (kat. výst.), Praha: Uměleckoprůmyslové museum 1989.
Josef Kaplický: Knižní grafika a kresby (kat. výst.), Praha: Uměleckoprůmyslové museum - Státní zámek Kozel 1987.
Devětsil - česká výtvarná avantgarda dvacátých let (kat. výst.), Praha: Uměleckoprůmyslové museum - Galerie hlavního města Prahy 1986 (s Františkem Šmejkalem a Rostislavem Šváchou).
Josef Šíma: Knižní grafika a kresby ze sbírek Uměleckoprůmyslového musea (kat. výst.), Praha: Uměleckoprůmyslové museum - Státní zámek Kozel 1985.
Milan Grygar: Z ateliéru (kat. výst.), Praha: Výstavní síň Umění — Knihy 1985.
Jiří Šalamoun: Tak i tak (kat. výst.), Praha: Malá galerie Československého spisovatele 1985.
Jaromír Knotek: Kresby a obrazy (kat. výst.), Praha: Atrium 1984.
Česká kniha z přelomu 19. a 20. století ze sbírek Uměleckoprůmyslového musea v Praze (kat. výst.), Praha: Uměleckoprůmyslové museum 1983.
Ilustrace Máchova Máje ze sbírek Uměleckoprůmyslového musea (kat. výst.), Praha: Uměleckoprůmyslové museum 1982.
František Kupka: Knižní tvorba (kat. výst.), Praha: Středočeská galerie 1982.
Jan Reich: Fotografie 1964—1980 (kat. výst.), Praha: Galerie hlavního města Prahy 1981.
Sborník statí na počest 60. výročí narození PhDr. Dagmar Hejdové, CSc., Praha 1980 (ed.).
Eva Kmentová: Plastiky a kresby (kat. výst.), Praha: Divadlo v Nerudovce 1980.
Krása a význam české knihy: Český knihtisk od prvotisků k secesní knize (kat. výst.), Praha: Uměleckoprůmyslové museum 1979.
Český funkcionalismus 1920—1940. Užitá grafika (kat. výst.), Praha: Uměleckoprůmyslové museum 1978.
Jan Reich: Fotografie 1967—1976 (kat. výst.), Liberec: Malá výstavní síň 1977.
Symbolismus v českém výtvarném umění (kat. výst.), Cheb: Galerie výtvarného umění 1970.
Sochařské kresby z počátku 20. století (kat. výst.), Praha: Galerie bratří Čapků 1969.