O projektu
CZEN
Artlist — Centrum pro současné umění Praha

Jan Zálešák

Narozen(a)
1979
Místo narození
Kyjov
Působiště
Brno

O teoretikovi

Jan Zálešák je na české umělecké scéně znám především jako kurátor a teoretik přednášející na Fakultě výtvarných umění VUT v Brně (FaVU). Jeho oborovým zázemím však není studium dějin nebo teorie umění, ale pedagogické vzdělání, které získal nejdříve v Hradci Králové a poté pokračoval v doktorském studiu na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity, kde absolvoval v roce 2007 s dizertační prací nazvanou Rámce interpretace (s podtitulem K interpretaci obrazů v odborných diskurzech a ve výtvarné výchově). V práci se zaměřuje na srovnání přístupů k interpretaci obrazů v odborném diskurzu a ve výtvarné výchově, přičemž sleduje posun těžiště od dějin umění k vizuálním studiím coby hlavnímu referenčnímu rámci progresivní výtvarné pedagogiky.

Zájem o vzdělávání a zprostředkování umění byl u něj vždy velmi úzce navázán na současné umělecké dění, které po příchodu do Brna v roce 2003 reflektoval v četných výtvarně-kritických textech. Vztah k současnému umění se do velké míry promítá také do Zálešákovy odborné, teoretické praxe. V roce 2007 pak uspořádal společně s Radkem Horáčkem kolokvium věnující se galerijní pedagogice a výtvarné výchově, které doprovodil sborník odpřednášených textů (Aktuální otázky zprostředkování umění). O rok později oba autoři navázali sympoziem, které si kladlo za cíl zmapovat opět metody výtvarného vzdělávání (sborník Veřejnost a kouzlo vizuality), tentokrát s poukazem na umělecká díla, jejichž součástí je přímá komunikace s divákem nebo jeho aktivní participace.

Od roku 2009 do roku 2013 působil Zálešák jako externí pedagog na Masarykově univerzitě v Brně, kde na Ústavu hudební vědy na Filozofické fakultě mimo jiné přednášel úvod do vizuálních studií. Od roku 2011 pracuje jako odborný asistent na FaVU, kde v současné době vede Katedru teorie a dějin umění.

S pedagogikou, tentokrát ale vysokoškolskou, souvisel také projekt Školy umění, který v roce 2012 iniciovala Fakulta umění a designu UJEP v Ústí nad Labem a na kterém spolupracovalo pět českých uměleckých škol (samostatných akademií a uměleckých fakult). Vedle závěrečné výstavy Hi5 v Domě umění města Brna (DUMB) bylo součástí projektu pět dílčích kurátorských programů. Jeden z nich, nazvaný s-flux, připravil Zálešák společně se Šárkou Svobodovou. Do galerijního prostoru DUMB v Domě pánů z Kunštátu pozvali postupně všech 15 ateliérů z FaVU a vyzvali je, aby vždy v rámci jednoho dne připravili vlastní program odrážející směřování a zájem studentů. Výsledkem byla dynamická prezentace patnácti jednodenních výstav exponující vztahy uvnitř školní instituce, ale také situace vynášející metody uměleckého vzdělávání mimo „bezpečné“ prostředí školy.

V letech 2008–2010 působil Zálešák jako kurátor brněnské Galerie mladých, kde se věnoval především samostatným výstavám (začínajících) umělců. Připravil zde ovšem i skupinovou výstavu s názvem Re-romantic (2009), v níž se zaměřil na zkoumání odkazu a současných podob romantismu v českém umění. Jako kurátor „na volné noze“ spolupracoval později také s brněnskou Fait Gallery, s brněnským Domem umění, se zlínskou Galerií Kabinet T nebo s pražskou Galerií Václava Špály a s FUTUROU. 

Ze Zálešákových nejvýraznějších kurátorských počinů zde připomeneme především výstavy Vzpomínky na budoucnost II (Dům umění města Brna, 2013/2014) a Apocalypse me (Galerie Emila Filly v Ústí nad Labem, 2016). První jmenovaná skupinová přehlídka se věnovala uměleckým dílům, jež vznikají jako výsledek výzkumu v oblasti paměti, historie či archivu. Šlo o snahu zmapovat v českém kontextu tendenci, kterou již v roce 2004 nazval Hal Foster „archivním impulsem“. V této výstavě se však Zálešák nesnažil sledovat jen to, jak umělci zkoumají odkaz modernity, ale skrze tuto „(n)ostalgickou“ perspektivu se pokusil kriticky reflektovat naši nepříliš uspokojivou současnost. Na to pak „navázala“ výstava Apocalypse me, ve které Zálešák představil opět mezinárodní skupinu umělců. Vystavené práce sice pracovaly s jazykem formálně odlišným od předchozí zmíněné výstavy, zůstal zde ale deklarovaný zájem o současnou situaci, konkrétně pak o důsledky globální hegemonie pozdního kapitalismu. Téma apokalypsy v názvu výstavy pak odkazuje k dlouhodobé krizi, v níž se společnost pod tíhou takového systému ocitá, a působí tak někdy dojmem, že se musí každou chvíli zhroutit.

Kromě kurátorské práce se Zálešák věnuje také kritickému a teoretickému psaní, publikoval či publikuje v časopisech Ateliér, Artalk, Art & Antiques nebo Fotograf. V roce 2010 mu v Sešitě pro umění, teorii a příbuzné zóny vyšla studie zabývající se kritickým kurátorstvím a problematikou uměleckého výzkumu. V té částečně navázal na konferenci v Kasselu, jež proběhla v březnu 2010 a jejímž tématem byla otázka, nakolik současné kurátorské strategie navazují na tradici institucionální kritiky a rozvíjejí ji. Ve svém textu pak Zálešák sledoval některé počiny „kurátorského aktivismu“ a jako jejich podhoubí pojmenoval především prekarizované podmínky kulturních pracovníků.

V roce 2011 pod hlavičkou VVP AVU, kde také v roce 2008 krátce pracoval, vydal zásadní publikaci Umění spolupráce věnující se oblasti participativního umění a spolupráci umělců ve dvojicích či uměleckých skupinách. V knize, která v úvodní části rekapituluje vývoj participativního umění a jeho teoretické reflexe, se Zálešák zaměřuje především na české umění posledních pětadvaceti let, v němž mapuje nejen kolektivní uměleckou práci a projekty založené na spolupráci s publikem či návštěvníkem galerie, ale věnuje se zde také přesahům „umění spolupráce“ směrem k sociální a politické angažovanosti.

Autor/ka anotace
Anna Remešová

Publikováno
2016

Profesní životopis

Vzdělání, granty a stipendia

2003–2007
Masarykova univerzita v Brně, Pedagogická fakulta, obor Specializace v pedagogice / Výtvarná výchova (Ph.D.)

1998–2003
Univerzita Hradec Králové, Pedagogická fakulta, obor Učitelství pro střední školy / Český jazyk – Výtvarná výchova (Mgr.)

Praxe

od r. 2011
odborný asistent, Fakulta výtvarných umění Vysokého učení technického v Brně

2009–2013
externí vyučující na Ústavu hudební vědy (obor Teorie interaktivních médií), Masarykova univerzita v Brně

2008–2010
kurátor v Galerii mladých v Brně

2008–2009
Pedagogická fakulta Univerzity Palackého, Olomouc, externí vyučující

2008
Vědecko-výzkumné pracoviště Akademie výtvarných umění, Praha, externí spolupracovník

 

akademické a neakademické pracovní stáže

 

2015
Museumsquartier, Vídeň, kurátorská rezidence v programu MQ Air 2015

 

2015
Vysoká škola výtvarných umení, Bratislava, projekt Open Studio Ateliéru intermedia (prof. Ilona Nemeth)

2015
Akademia Sztuk Pieknych, Warszawa, Pracovní stáž Erasmus

Výstavy

Výstavy a akce do databáze nezařazené

2020
Silver Vertigo / Strieborný závrat, Banská Štiavnica: Galerie Jozefa Kollára

2019    
Julia Gryboś & Barbora Zentková. Diagnosis of the Curved Spine, Budapešť: Horizont Gallery
Gábor Kristóf. Dust on a Shelf, Zlín: Galerie Kabinet T

2018
Radek Brousil a Petr Puklus. Stupid, Brno: Fait Gallery
7. sympozium Litomyšl, Litomyšl: Galerie Miroslava Kubíka (s Jenem Kratochvilem)

2017
Afterbirth of a Dream, Praha: MeetFactory (s Christinou Gigliotti)
Josef Bolf. Nepatrný dosah povědomí, Praha: Galerie Václava Špály
David Možný. Blind Spots, Zlín: Galerie Kabinet T
Letting Go/Sordódás, Budapešť: Trafó Gallery

2016
W-WORLD, Bratislava: Galéria HotDock
Apocalypse Me, Ústí nad Labem: Galerie Emila Filly

2015
Daniel Vlček – Dál a výš, Zlín: Galerie Kabinet T
Diplomanti FaVU 2015, Brno: Dům umění města Brna (se Šárkou Svobodovou)
Katarína Hládeková a Ondřej Homola – Too Much, Too soon, Zlín: Galerie Kabinet T

2014
Lenka Vítková – Odpovědi těla na otázky květin, Brno: Fait Gallery MEM
Pavla Sceranková – Staré světlo v oddělení galaxií, Brno: Fait Gallery MEM
SSSSSS, Brno: Fait Gallery

2013
Vzpomínky na budoucnost II, Brno: House of Arts

2012
Tomáš Bárta – Softcore, Brno: Fait Gallery MEM
S-FLUX, Brno: House of Arts / G99 Gallery
Princip odkládané dokonalosti. Brno: Wannieck Gallery (Richard Adam Gallery)
Diplomanti FaVU 2012, Brno: Dům umění města Brna

2010
Moving Image, Praha: Futura Gallery
Horká linka, Václav Špála Gallery, Praha
Re-romantic, Galerie Šternberk
Diplomanti FaVU 2010, Brno: Dům umění města Brna (s Milanem Houserem)

2009
Tuhnoucí forma s měkkými okraji, Blansko Municipal Gallery
Re-romantic, Brno: Youth Gallery

 

Bibliografie

Bibliografie

Monografie

ZÁLEŠÁK, J. Apocalypse me. Brno: VUT v Brně, 2016.

BROŽ, J. – ZÁLEŠÁK, J., SSSSSS, Brno: Fait Gallery, 2014.

ZÁLEŠÁK, J. Minulá budoucnost / Past Future. Brno – Praha: VUT v Brně – tranzit.cz, 2013.

SCERANKOVÁ, P. a ZÁLEŠÁK, J. Pavla Sceranková. Brno: Dexon Art s. r. o. a OFF/FORMAT, 2012.

ZÁLEŠÁK, J. Umění spolupráce. Praha – Brno: VVP AVU – MU, 2011.

 

Vědecká periodika

ZÁLEŠÁK, Jan. Kritické umění a kurátorství v nejisté době. Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny. Praha: Vědecko-výzkumné pracoviště Akademie výtvarných umění v Praze, 2010, roč. 4, č. 8, s. 22–38.

ZÁLEŠÁK, Jan. Bod zlomu: hledání sociálního obratu v českém umění. Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny. Praha: Vědecko-výzkumné pracoviště Akademie výtvarných umění v Praze, 2011, roč. 5, č. 11, s. 40–62.

 

Kapitoly v tuzemských monografiích / kritických katalozích / sbornících

ZÁLEŠÁK, Jan. On the Rocky Road of a Temporary Autonomous Zone Before the Gates of the Art World / O trnité cestě z dočasné autonomní zóny před vrata umělecké obce. In: Borozan, Vjera, ed. Close-Up: Post-Transition Writings. Praha: Artyčok TV – Akademie výtvarných umění v Praze, 2014, s. 138–149.

ZÁLEŠÁK, Jan. Dům nábytku v Brně. In: R. Koryčánek, J. Kořínková, J. Kristek, J. Sedlák, Š. Svobodová, J. Zálešák a M. Žáčková. Na prahu zítřka. Brněnská architektura a vizuální kultura období socialismu. Brno: Vysoké učení technické v Brně, Fakulta výtvarných umění, 2014, s. 238–276.

Edith Jeřábková, Václav Magid, Marek Meduna, Tomáš Pospiszyl, Terezie Nekvindová, Aleš Stuchlý a Jan Zálešák. David Böhm a Jiří Franta. Nulla dies sine linea. Praha: Biggboss, 2012.

ZÁLEŠÁK, Jan. Od globálních otázek k lokálním odpovědím: archivní obrat v českém umění. In: Morganová, Pavlína, ed. Začátek století. Řevnice a Plzeň: Arbor Vitae a Západočeská galerie v Plzni, 2012. s. 68–79.

ZÁLEŠÁK, Jan. (České) školy umění, vzor 2012. In: Michal Koleček a Jan Zálešák, eds. Školy Umění. Ústí nad Labem: Fakulta umění a designu UJEP, 2012, s. 64–67.

ZÁLEŠÁK, Jan. Nezaměstnaní (nebo) manažeři? In: Edith Jeřábková a Jiří Ševčík, eds. Mezi první a druhou moderností 1985–2012. Praha: Akademie výtvarných umění v Praze, 2011, s. 67–80.

ZÁLEŠÁK, Jan. Normálně to (ne)jde. Dvě sondy do českého galerijního provozu. In: HORÁK, Ondřej, ed. Místa počinu. Praha: Komunikační prostor Školská 28, 2010, s. 95–105.

ZÁLEŠÁK, J. a VANČÁT, J. Koncept vizuální gramotnosti a možnosti jeho aplikace v českém vzdělávání. In: H. Babyrádová, K. Dytrtová, J. Géringová, M. Raudenský a J. Vančát, eds. Mezi viděním a věděním. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, 2009, s. 102–106.

ZÁLEŠÁK, Jan. Výstavy, kterým nerozumím. Texty, kterými se snažím porozumět. In: Hlava (kat. výst.). Praha: Karlín Studios, 2009, nestránkováno.

ZÁLEŠÁK, Jan. Cesty k divákům. Nesoustavná typologie projektů prezentace (nejen) sochařského umění ve veřejném prostoru. In: Kupková, Marika, ed. Sochy v ulicích / Sculptures in the Streets (kat. výst.). Brno: Dům umění, 2008, s. 8–15 [svazek č. 3].

ZÁLEŠÁK, Jan. Interpretace současného umění a výtvarná kritika. In: Radek Horáček a Jan Zálešák, eds. Aktuální otázky zprostředkování umění. Brno: Masarykova univerzita, 2007, s. 86–89.

 

On-line

Artalk Revue 1, 2018
artalk.cz/category/artalk-revue/1zima-2018tezba/

In profundum, 2013 (série textů na Artalk blog)

 

Video

Centrum pro současné umění Praha, o.p.s. www.fcca.cz ©2006–2024
Nahlásit chybu