O projektu
CZEN
Artlist — Centrum pro současné umění Praha

Jana Ševčíková

Narozen(a)
1941
Místo narození
Praha
Úmrtí
2024
Působiště
Praha

O teoretikovi

Jana Ševčíková patří společně se svým manželem Jiřím Ševčíkem k ústředním postavám českých historiků umění, teoretiků a kurátorů 80. a hlavně 90. let 20. století. Ševčíková se zprvu zaměřovala na středověké umění, kterému se věnovala i ve své diplomové práci na FF UK v Praze. Od 70. let Ševčíkovi navázali několik blízkých přátelství především s konceptualisty a s umělci z generace 60. let, díky čemuž se pak dostávali do intenzivnějšího a přímého kontaktu s neoficiální soudobou kulturní scénou. Tehdy také začali překládat texty o architektuře do samizdatových sborníků, čímž se přirozeným způsobem seznámili s pojmem postmoderna, který v následujících letech aplikovali na generaci autorů nastupujících v 80. letech. Ševčíková od 60. let působila jako vědecká pracovnice v Národní galerii a od 90. let byla odbornou asistentkou a následně docentkou na katedře teorie a dějin umění na Akademii výtvarných umění v Praze. Během 90. let také kurátorsky spolupracovala s Galerií MXM a s časopisem Detail.

Během první poloviny 70. let se věnovala převážně gotické plastice, přičemž hlavním umělecko-historickým výstupem pak bylo několik jejích studií v katalogu k výstavě „Chebská gotická plastika“ z roku 1975. Následoval společný text s Jiřím Ševčíkem Řezbářské dílo mistra oltáře z Dohny v Čechách vydaný v roce 1976 u příležitosti výstavy v Litoměřicích, kterou společně připravili i jako kurátoři a kterou se také etapa jejich zájmu o středověké umění uzavírá. V následujících letech zároveň už jen stěží najdeme texty a výstavy, pod nimiž by byla podepsaná pouze Ševčíková – díky intenzivní spolupráci s Jiřím Ševčíkem vzniklo ojedinělé teoretické a kurátorské duo. Jen zkraje 80. let Ševčíková ještě společně s Ivanem Neumannem a Alenou Potůčkovou kurátorovala výstavu některých z budoucích členů Volného seskupení 12/15 Pozdě, ale přece nazvanou „Bláha, Novák, Ouhel, Pavlík, Rittstein, Sozanský: Obrazy (Absolventi AVU z let 1973–1974) v Karlových Varech.

Podobně jako Ševčík, který se ze začátku své vědecké kariéry soustředil na teorii architektury, ale svou manželkou byl zároveň přiveden k zájmu o gotickou plastiku, tak se i Ševčíková pod vlivem manžela začala zčásti orientovat na problémy architektury a urbanismu, a to v souvislosti s výstavbou sídlišť a dramatickými zásahy do krajiny na severu Čech a Moravy. V textu z roku 1986 Zrození města z krajiny aneb simulovaný ráj. Příspěvek k problematice ve vztahu přírody a výtvarné kultury v 19. století se například pomocí historické paralely dvou století snažila nastínit odpověď na otázky ohledně vztahu člověka a přírody v situaci, kdy se člověk od přírody stále víc a víc odtrhává.

Na počátku 80. let manželé Ševčíkovi pro odbornou i laickou veřejnost objevili kladenské malířky Květu a Jitku Válovy, kterým pak připravili několik společných i samostatných výstav. Umělcům generace 60. let, jako byli např. sochaři Karel Malich nebo Vladimír Preclík, se věnovali i v následujících desetiletích. Primární zájem manželů Ševčíkových ale směřoval k umělcům mladší generace, u nichž se v průběhu 80. let začal projevovat přetlak vyvěrající z předchozích let zákazu a omezování ze strany tehdy stále ještě fungujícího kulturního systému určovaného Svazem výtvarných umělců. Mladí umělci si tlak, který postihl hlavně předcházející generace 60. a 70. let, nepřipouštěli a začali zakládat umělecké skupiny a pořádat neoficiální výstavy. To byla pro manžele Ševčíkovy ideální doba – oživené kulturní prostředí přálo experimentům a novým formám jak v umění, tak i v umělecké teorii. A právě do té byli díky svým širokým znalostem zahraničního umění Ševčíkovi jako jedni z prvních u nás schopni přinést nové pohledy a názory, které navíc vzácně souzněly s představami nastupující generace o nové tvorbě, tvorbě nezávislé na předchozí, politicky zatížené době. Ohlas postmoderní teorie se pod vlivem Ševčíků nejmarkantněji projevil v okruhu skupiny Tvrdohlavých nebo u slovenského uskupení Syzýgia.

V průběhu 80. let manželé Ševčíkovi napsali desítky zásadních textů publikovaných převážně v časopise Umění a řemesla nebo v Architektuře. Díky textům jako Loučení s modernismem z roku 1985 nebo Malba 80. let v Čechách z roku 1989 prorůstal pojem postmoderna postupně a přirozeně i do našeho prostředí. V průběhu 90. let se Ševčíkovi vyprofilovali do pozic žádaných a progresivních kurátorů, kteří společně připravili desítky skupinových i monografických výstav jak v Čechách, tak v zahraničí – převážně pak v Německu a ve Francii –, čímž přispěli ke znalosti našeho umění v západní Evropě. I v této době se teoreticky i kurátorsky nadále věnovali umělcům nastupujícím v 80. letech, jako byl Jiří David, Antonín Střížek nebo Vladimír Skrepl. V jejich povaze ovšem bylo neustále sledovat i právě vznikající umění, proto jejich zájem směřoval také k umělcům nastupujícím v 90. letech, mimo jiné ke skupinám Pode Bal nebo Pondělí. Umělce, kteří je zaujali, zařazovali do svých výstav, v nichž se snažili postihnout aktuální směřování a problémy umění – tak jako v případě dnes již téměř legendárních výstav To, co zbývá (1993), Zkušební provoz (1995) nebo Snížený rozpočet (1997).

V průběhu nultých let se Ševčíkovi mimo jiné věnovali zhodnocování umění 2. poloviny 20. století počínaje textem Příběhy programů a manifestů předneseném na sympoziu „České umění 1939–1999. Programy a impulzy.“ v roce 1999. V následujícím roce pak Ševčíková společně s Milenou Kalinovskou kurátorovala výstavu Bez předsudků: Experiment v umění šedesátých let, která následně velmi populární problematiku umění 60. let otevřela. Jedním z posledních projektů manželů Ševčíkových (společně s Edith Jeřábkovou) byla velkorysá výstavy Ostrovy odporu: Mezi první a druhou moderností 1985–2012 ve Veletržním paláci.

Jana Ševčíková v roce 2011 obdržela Cenu Ministerstva kultury za přínos k rozvoji české kultury a v roce 2018 manželé Ševčíkovi společně získali Státní cenu Ministerstva kultury za celoživotní dílo.

 

Autor/ka anotace
Zuzana Krišková

Publikováno
2020

Profesní životopis

Vzdělání, granty a stipendia

Vzdělání:

1961–1965
Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta, magisterské studium (Mgr.), práce na téma K problematice pozdně gotického umění v severozápadních Čechách
 

Ocenění:

2011
Cena Ministerstva kultury za přínos k rozvoji české kultury

Praxe

1995–2000
spolupráce s časopisem Detail

1991–2002
spolupráce s Galerií MXM v Praze

1990–2010
odborná asistentka, později docentka dějin umění Akademie výtvarných umění Praha

1966–1990
pracovnice Národní galerie v Praze

Výstavy

Výstavy a akce do databáze nezařazené

2016
Josef Duchan, Můj svět, Entrance Gallery, Praha

2012
Ostrovy odporu: Mezi první a druhou moderností 198–2012, Veletržní palác, Praha

2010
Syzýgia: Poslední výstava?, Galéria Slovanskej výtvarnej únie, Bratislava

2009
Evžen Šimera: Důležitá náhoda, Galerie kritiků, Praha

2007
Forma následuje…risk/Form Follows…Risk, Futura, Praha

2001
Ján Mančuška: Nerad chodím na záchod někde jinde než tady/I Don’t Like to Go to the Bathroom Anywheare Else but Here, Dům umění, České Budějovice
Denisa Lehocká, Galerie MXM, Praha

2000
Aspects/Positions. 50 Years of Art in Central Europe 1949–1999, John Hansard Gallery, Southampton
Pražský parní válec 2000, Galerie Václava Špály, Praha
Pode Bal: Malík urvi, Galerie Václava Špály, Praha

1999
Vzdálené podobnosti: Něco lepšího než kosmetika, Veletržní palác, Praha
Perplex, Galerie Václava Špály, Praha

1998
Ostrava – umjeni…?, Mánes, Praha
Karel Malich: Objekty, pastely, kresby, Klatovy

1997
Snížený rozpočet, Mánes, Praha
Stanislav Cigoš, Cesta světla, Dům umění v Opavě, Opava

1996
Jednoduchá sdělení, AP galerie, Praha
Okamžik zaostření, Galerie MXM, Praha

1993
To, co zbývá, Štencův dům, Praha
Zweiter Ausgang/Second Exit, Ludwig Forum für internationale Kunst, Cáchy
Stanislav Diviš: Obrazy 1985–1992, Galerie Václava Špály, Praha

1992
Prešparty: Nový sen, Staroměstská radnice, Praha
Prague-Bratislava, D‘ une géneration, Paříž
Sirup: Junge Kunst aus der Tschechoslowakei, Mnichov

1991
Kunst, Europa, Tschechoslowakei, Brauschweig
Beitrag zum Glück, Junge Kunst der 80er Jahre aus der Tschechoslowakei, Mnichov

1990
Zorka Ságlová, Práce z let 1965-1990, Galerie umění Karlovy Vary, Karlovy Vary
Popis jednoho zápasu, Dům umění v Opavě, Opava

1989
Sedm umělců ze Švýcarska, Staroměstská radnice, Praha
Květa Válová, Jitka Válová: Obrazy, Dům pánů z Kunštátu, Brno
Tschechische Malerei heute, Esslingen am Neckar

1987
Martin John, Jiří Kovanda, Vladimír Skrepl, Galerie Opatov, Praha

1986
Květa Válová: Pastely, Malá galerie České spořitelny, Kladno
Zdena Fibichová: Plastiky, kresby, Muzeum Podkrkonoší, Trutnov

1984
Květa Válová: Kresby, Galerie 55, Kladno

1981
Bláha, Novák, Ouhel, Pavlík, Rittstein, Sozanský: Obrazy (Absolventi AVU z let 1873-1974), Galerie umění Karlovy Vary, Karlovy Vary

Bibliografie

Bibliografie

Monografie:

2014
Mezera (Mladé umění v Česku 1990–2014), Společnost Jindřicha Chalupeckého, Praha

2012
Antonín Střížek (Obrazy/Paintings), Praha

2010
Jiří Kovanda, Galerie Klatová

2001
Jiří David, Praha

1999
Výtvarná skupina Tvrdohlaví (1987–1999), Praha

1997
Umění a život v Čechách, aneb, Umění žít v Čechách, Praha

1995
Jiří David: Skryté podoby/Hidden image, Praha


Stati v odborných časopisech, monografiích a sbornících:

2015
Cesty mohou být rozličné (Výstavy současného umění v ústavech Akademie věd České republiky), Praha

2013
Česká a slovenská architektura 1971–2011 (Texty, rozhovory, dokumenty), VVP AVU, Praha

2011
České umění 1980–2010 (Texty a dokumenty), VVP AVU, Praha

2010
CO14 (Sborník 2003–2005), VVP AVU, Praha

2010
Jana Ševčíková – Jiří Ševčík: Texty, VVP AVU, Praha

2008
Výtvarné umění 1950–1971, 1990–1996, Praha

2007
Utopien und Konflikte (Dokumente und Manifeste zur tschechische Kunst 1938–1989), Karlsruhe

2006
Médium kurátor (Role kurátora v současném českém umění), VŠUP Praha

2006
Slovenské výtvarné umenie 1949–1989 z pohledu dobovej literatúry, VŠVU, Bratislava

2002
Mikuláš Medek: Uzavřený problém nebo aktuální fenomén českého umění? VVP AVU, Praha

2001
České umění 1938–1989 (Programy, kritické texty, dokumenty), Praha

2000
České umění 1939–1989 (Programy a impulzy), VVP AVU, Praha

1995
Podoba a smysl malby v současném umění, AVU, Praha

1994
Pod jednou střechou (Fenomén postmoderny v úvahách o českém výtvarném umění (sborník textů), Brno

1991
Informel (Sborník sympozia), AVU, Praha

1990
Opatov 1990 Opatov 1991, Praha

1988
Opatov 1988, Praha

1987
Dvě možnosti tvorby K. Malicha, in: Někde něco 7, (společně s Jiřím Ševčíkem)

1986
Zasláno, in: Někde něco 4, (společně s Jiřím Ševčíkem)

 

Články, média, internet:

2006
Co obnáší postsocialistická éra, (společně s Jiřím Ševčíkem), in: Mladá fronta Dnes, 21. 3., s. 3

2005
g.r.a.m/obraz a čas, (společně s Jiřím Ševčíkem),   in: Fotograf, 4, 6, s. 10–13

2003
Jitka Válová, (společně s Jiřím Ševčíkem),  in: Art and Antiques, 7–8, s. 50–57

2001
Nový konzervativismus, (společně s Jiřím Ševčíkem),  in: Umělec, s. 28–31

2000
 Promyslet znovu koncept (a mladí vpřed), (společně s Jiřím Ševčíkem), in: Ateliér, 13, 3, s. 3

1998
Nan Goldin – Tracey Moffat, (společně s Jiřím Ševčíkem),  in: Detail, 3, 4, s. 6–7

1997
Tichá sdělení, (společně s Jiřím Ševčíkem), in: Ateliér, 10, 23, s. 9

1996
Abstrakce jako nová vizualita, (společně s Jiřím Ševčíkem), in: Detail, 1, 7, s. 10–11
URBANE LEGENDEN – PRAG, (společně s Jiřím Ševčíkem), in: Detail, 1, 5, s. 21

1995
Bienále Benátky 1995, (společně s Jiřím Ševčíkem), in: Detail, 1, 1, s. 2–4
Posttotalitní blues s happyendem, (společně s Jiřím Ševčíkem), in: Respekt, 37,  s. 22

1992
Paradoxy nejen Stanislava Diviše, (společně s Jiřím Ševčíkem), in: Výtvarné umění, 3, s. 34–39
Dvě výstavy českého umění ke kongresu AICA, (společně s Jiřím Ševčíkem), in: Ateliér, 5, 14, s. 1

1990
Vakuum, (společně s Jiřím Ševčíkem), in: Výtvarné umění, 1, 6, s. 40–41

1989
Malba 80. let v Čechách, (společně s Jiřím Ševčíkem),  in: Umění a řemesla, 3, s. 21–29
Tvrdohlaví kriticky, (společně s Jiřím Ševčíkem),  in: Ateliér, 2, 19, s. 3
Pokusy o novou orientaci v architektuře, (společně s Jiřím Ševčíkem),  in: Architektura ČSR, 4, S. 44-48

1988
Umění 80. let, (společně s Jiřím Ševčíkem),  in: Umění a řemesla, 4, s. 67-76
Forum v holešovické tržnici, (společně s Jiřím Ševčíkem),  in: Ateliér, 1, 5, s. 5
From Prague (Tradition becomes a moral obligation), (společně s Jiřím Ševčíkem), in: Flash Art, 139
Město, sochy, film, ((společně s Jiřím Ševčíkem),  in: Ateliér, 1, 5, s. 5

1987
Postmodernismus a my, (společně s Jiřím Ševčíkem),  in: Umění a řemesla, 4, s. 20-22

1984
Historismus a eklektismus ve výtvarné kultuře 19. století a dnešek, (společně s Jiřím Ševčíkem),  in: Opus musicum, 14, s. 207-222
Důvod k improvizaci, (společně s Jiřím Ševčíkem),  in: Čs. Architekt, 30, s. 4-5

1983
Postmodernismus bez pověr, ale s iluzí, (společně s Jiřím Ševčíkem),  in: Umění a řemesla, 2, s. 44-52

 

 

Video

Centrum pro současné umění Praha, o.p.s. www.fcca.cz ©2006–2024
Nahlásit chybu