Historička umění a kritička Johana Lomová absolvovala obor dějiny umění na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze. Studium zakončila v roce 2010 prací reflektující teoretické základy anglo-amerického landartu v českém prostředí. Právě reflexe českého poválečného umění – především pak období 50. až 80. let 20. století – v širším, nejen uměleckohistorickém, ale zejména dějinném a společenském kontextu se stala těžištěm odborného zájmu Lomové, který dále rozvíjela během doktorského studia na Katedře teorie a dějin umění Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze.
Vliv historických okolností a společenského uspořádání, ale i vnitřních mechanismů umělecké scény na výtvarné dění v někdejším Československu se staly nosným tématem její disertační práce věnované osobnosti umělkyně Olgy Karlíkové. Vedle reflexe její umělecké tvorby se Lomová zaměřila také na autorčino angažmá v Ústavu bytové a oděvní kultury, kde úzce spolupracovala s Jindřichem Chalupeckým.
Zájem o kontext uměleckého dění se u Lomové promítá v širokém spektru badatelských, organizačních a editorských aktivit, které realizuje v rámci svého působení na Katedře dějin umění UMPRUM. Z mnohých jmenujme například její účast na badatelském projektu NAKI, jehož výstupem se staly publikace a výstava Budování státu věnované reprezentaci Československa ve výtvarném umění.
Zájem o obecnější souvislosti dění na umělecké scéně však definuje také její práci na poli umělecké kritiky. První cenné zkušenosti v této oblasti získala již během studií dějin umění, kdy začala pod redakčním vedením Věry Jirousové přispívat do kulturní rubriky Deníku Referendum. Po dvou letech z redakce Deníku přešla do specializovaného měsíčníku Art & Antiques, kde jako stálá redaktorka působila v letech 2012–2016. Vedle vlastních odborných textů a recenzí se podílela také na samotné koncepci časopisu a na tvorbě jeho obsahu.
Poznatky nabité během několikaleté umělecko-kritické a publicistické praxe Johana Lomová předává posluchačům na přednáškách i na prakticky zaměřeném odborném semináři Metodologie umělecké kritiky. Ten vede společně s kolegou Janem Wollnerem na domovské katedře Teorie a dějin umění UMPRUM, kde od roku 2015 působí jako odborná asistentka. V rámci specializovaného semináře umělecké kritiky, ale i prostřednictvím přednášek z oblasti současného umění se tak snaží ve svých studentech vzbudit zájem o problematiku současného uměleckého provozu a nabídnout různé možnosti jeho nazírání. Zájem o aktuální dění na umělecké scéně se však u Johany Lomové odráží také v úsilí o její aktivní spoluutváření, a to především z pozice místopředsedkyně a členky výboru Spolku Skutek.
Vzdělání:
2010–2015
Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze, Katedra teorie a dějin umění, doktorské studium (Ph.D.) , práce na téma: Olga Karlíková v kontextu
2005–2010
Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta, Ústav pro dějiny umění (Mgr. )
Praxe:
2015–současnost
odborná asistentka KTDU VŠUP
2013–2015
asistentka KTDU VŠUP
2012–2016
redaktorka art+antiques
2009–2011
redaktorka Deník referendum
2008
VVP AVU, externí spolupracovník
2007
Ústav dějin umění AV ČR, externí spolupráce
členství v profesních organizacích:
od 2014
členka spolku Skutek
od 2012
členka UHS
Účast na konferencích:
2012
IV. Sjezd historiků umění, Brno (Orientální filozofie v poválečném umění Západu)
2011
Důsledky konceptualismu, VVP AVU (Olga Karlíková jako konceptuální umělkyně)
Spolupráce na:
2014
konference - Josef Hlaváček: Dějiny umění a estetika, VŠUP (spolu s Anežkou Bartlovou a Janem Wollnerem)
konference - Hranice experimentu, VŠUP (spolu s Janem Wollnerem)
2013–2015
projekt NAKI (Program aplikovaného výzkumu a vývoje národní a kulturní identity)
2012
konference - Mezi Východem a Západem, VŠUP (spolu s Hanou Budddeus, Marianou Dufkovou, Pavlou Pauknerovou, Janem Wollnerem)
2011
konference –Poněšice, doktorandská konference, VŠUP 2011 (spolu s Hanou Buddesu, Marianou Dufkovou, Václavem Janoščíkem), editorkou sborníkuvydaného ke konferenci: Ad Akta 1 - Dějiny umění v rozšířeném poli
2014
Trinh T. Min-ha, Praha: Tranzitdisplay
Stati v odborných monografiích a sbornících:
2015
hesla Architektonický plán Masarykových domovů, Plakát Výstavy soudobé kultury, Zima, Strom, XII. Milánské trienále, Model experimentálního sídliště Invalidovna, Skleněná mozaika na větracích komínech Letenského tunelu, Praha od Zelených domků, Situačnéobrázy na výučbu cudzíchjazykov, in: Milena Bartlová, Jindřich Vybíral a kol., Budování státu, Praha 2015, s. 253, 256, 257, 269, 270, 271, 272, 277, 278.
2013
Orientální filozofie v poválečném umění Západu, in: Ondřej Jakubec, Radka Miltová (eds.), Umění a politika, Brno 2013, s. 203-212.
Články:
http://denikreferendum.cz/autor/173-johana-lomova
2017
Československá perspektiva, art+antiques XVI, č. 7+8, 2017.
2016
Jako ve filmu, art+antiques XV, č. 7+8, 2016. (spolu s Janem Skřivánkem)
Studijní léta, art+antiques XV, č. 6, 2016.
Proměnlivá abstrakce, art+antiques XV, č. 3, 2016.
El HadjiSy, art+antiques XV, č. 3, 2016.
Ze všeho nejraději mám samotu, art+antiques XV, č. 3, 2016.(spolu s Josefem Ledvinou)
Nejistý svět, art+antiques XV, č. 2, 2016. (spolu s Janem Skřivánkem)
2015
Šmidrové a Křižovníci, art+antiques XIV, č. 12, 2015.
Nedůvěra v umění, art+antiques XIV, č. 11, 2015.
Roger Hiorns, art+antiques XIV, č. 7+8, 2015.
Optimistická budoucnost, art+antiques XIV, č. 5, 2015.
Dělám pravdivé příběhy, art+antiques XIV, č. 5, 2015. (spolu s Blankou Švédová)
Optimistická budoucnost, art+antiques XIV, č. 4, 2015.
Zbořená příčka, art+antiques XIV, č. 3, 2015.
Jak udělat výstavu avantgardy, art+antiques XIV, č. 2, 2015.
This Place, Fotograf Magazine, č. 25, 2015.
2014
Umění a řemeslo, art+antiques XIII, č. 9, 2014.
Vytvářeli jsme styl doby, art+antiques XIII, č. 9, 2014. (spolus Janem Wollnerem a Milanem Hlavešem)
Tráva a tráva, art+antiques XIII, č. 7+8, 2014.
Lev na Klárově, art+antiques XIII, č. 7+8, 2014.
Kapři, kosatce a mořské vlny, art+antiques XIII, č. 6, 2014.
Ateliér reálné virtuality, art+antiques XIII, č. 5, 2014. (spolu s Josefem Ledvinou)
Galerie Jelení, Praha, art+antiques XIII, č. 3, 2014.
Nechat věci plynout, art+antiques XIII, č. 3, 2014. (spolu s Josefem Ledvinou)
Apokalypsa městského života, art+antiques XIII, č. 2, 2014.
2013
Fotografie jako obraz, art+antiques XII, č. 12, 2013.
Význam nelze vlastnit, art+antiques XII, č. 11, 2013. (spolu s Janem Skřivánkem)
Postkoloniální myšlení I–IV, art+antiques XII, č. 10, 2013.
Bouřlivá všehochuť, art+antiques XII, č. 9, 2013. (spolus Janem Skřivánkem)
(NE)národní pavilony, art+antiques XII, č. 7+8, 2013.
Pěstovati vzájemnost, art+antiques XII, č. 6, 2013.
Krotký Kippenberger, art+antiques XII, č. 5, 2013.
Byli jsme naivní, art+antiques XII, č. 3, 2013. (spolu s Ondřejem Chrobákem)
2012
Viktoriánská avantgarda, art+antiques XI, č. 12, 2012.
Frieze podesáté, art+antiques XI, č. 11, 2012.
Bez omluvy, art+antiques XI, č. 10, 2012.
Zapomeňte na strach!, art+antiques XI, č. 6, 2012.
Polemika uměním, art+antiques XI, č. 3, 2012.
KristoferPaetau, picturepeople #01: Fotografův stín? Fotograf Magazine, č. 21, 2012.
2011
Časopisy umělců a umělecké, Fotograf Magazine, č. 20, 2011.
2010
Cyprien Gaillard, Revue Labyrint 27-28, 2010.