Ladislav Zikmund-Lender je historik a teoretik umění, kurátor a publicista.
Bakalářské studium dějin umění na Katolické teologické fakultě Univerzity Karlovy zakončil prací o královéhradeckém architektovi Václavovi Rejchlovi (2011). Diplomovou práci obhájenou v Semináři pro dějiny umění Filozofické fakulty Masarykovy univerzity věnoval vrcholné tvorbě architekta Jana Kotěry (2014). Následujícího roku na FF MU obhájil také svou rigorózní práci. V současnosti působí jako odborný asistent na Katedře teorií a dějin umění Fakulty výtvarných umění VUT v Brně.
Svou badatelskou pozornost Zikmund-Lender směřuje především k problematikám architektury a designu 20. století a tématům nahlédnutelným optikami genderových a queer studií. Obě linie jeho badatelského zájmu se přitom nezřídka prolínají, a to nejen volbou samotných témat, ale především charakteristicky revizionistickou citlivostí, se kterou jsou nazírána a analyzována.
Nedávným vydáním výpravné monografie věnované problematikám moderní architektury v Hradci Králové (Struktura města v zeleni: Moderní architektura v Hradci Králové, 2017 – založeno na rigorózní práci) završil Zikmund-Lender celou řadu starších studií zasvěcených rozličným tvůrčím osobnostem, které v průběhu 20. století působily ve městě, jež je zároveň historikovým rodištěm. Ve spektru osobností a stavebních počinů, které významnou měrou určily dnešní obraz Hradce Králové, věnuje – v metodologických rámcích marxistické a feministické kritiky modernity – pozornost jak nejvýraznějším realizacím kanonických tvůrců typu Jana Kotěry či Josefa Gočára, tak i marginalizovaným tématům a problematikám, které se „minulý kánon oboru rozhodl z dějin umění vyloučit“ (kromě památek Židovské obce se zabývá například tvorbou méně „progresivních“ stavitelů i opomíjených, německy hovořících tvůrců).
Také osobnosti a díla architekta Jana Kotěry se Zikmund-Lender ve své bibliografii dotýká s tendencí k dekonstrukci a novému promyšlení (rethinking) jeho „zakladatelského mýtu“. Ve své diplomové práci tak naráží na problematiku genderové polarity konstruované a upevňované návrhy modernistických interiérů a předpokládaným způsobem jejich užívání. K problematice takto utvrzované genderové nerovnosti a roli sexuality při utváření a přetváření životního prostoru jednotlivce vůbec se pak vrací i prostřednictvím svého textu pro katalog výstavy Prostory touhy: Je architektura sexy?, kterou v roce 2016 spolukurátoroval (katalog zahrnuje také texty Aarona Betskyho a Beatriz Colominy, k jejichž pracím se Zikmund-Lender opakovaně vztahuje).
Řadu textů věnovaných queer problematikám započal Zikmund-Lender svým příspěvkem na 3. sjezdu historiků umění konaném v roce 2008 (Vlastní pokoj, kam se nesmí. Gay a lesbická studia v českých dějinách umění, publ. 2011) a dvojicí studií, jež byly zahrnuty do průlomové publikace Homosexualita v dějinách české kultury vzniklé pod vedením Martina C. Putny (2011, reedice 2013). Zikmund-Lender zde představil některé z nejvýraznějších neheterosexuálních osobností historie i současnosti české umělecké scény a dotkl se také problematiky specifických „kódů“ české queer vizuální produkce. Opakovaně se ve svých textech navrací například k osobnosti básníka a uměleckého amatéra Jiřího Karáska ze Lvovic a prostřednictvím jeho vztahu k polskému malíři Wlastimilovi Hofmanovi také k tématu queer sběratelství nebo k roli heterosexuálních mužských umělců ve formování queer vizuality a vizuální reprezentace (viz např. Touha uchovávat: Queer sexuality a kulturní praxe sběratelství a konzervace památek, 2016, Shifting Male Bonds in the Visual Arts: Queer Visual Art Created by Heterosexual Male Artists, 2014). Širšímu evropskému publiku představil Zikmund-Lender českou, resp. středoevropskou queer uměleckou produkci výstavou What a Material!: Queer Art from Central Europe, která proběhla roku 2012 v amsterodamské galerii P.A.X. 2012 (viz také Růžová zóna: Rámce queer umění ve střední Evropě, 2014).
Ve svých teoretických a publicistických textech se Ladislav Zikmund-Lender nebrání projevům vlastního politicko-aktivistického smýšlení. V recentní studii věnované queer mysliteli Edwardu Carpenterovi apeluje na současný „aktivistický mainstream“ a připomíná tradičně levicový potenciál angloamerického queer aktivismu, který by mohl přispět k vytvoření nebo posílení alternativy tuzemského LGBT hnutí („Umělec roven přadleně“: Queer socialismus a texty o umění Edwarda Carpentera, s. 338–339; viz také Duhové zlo, a2larm.cz). Své často otevřeně kritické názory a komentáře publikuje pravidelně zejména na webu Artalk.cz – dříve také ve vlastní rubrice s názvem In fundamine.
Mezi publikacemi Zikmunda-Lendera, jenž v minulosti působil jako pracovník památkové péče a odborný redaktor časopisu Zprávy památkové péče, nechybí ani četné stati věnované problematice ochrany památek nebo prezentace uměleckých děl ve veřejném prostoru („Pohrdá, utlačuje, znehodnocuje“: Realizace sochařských děl ve veřejném prostoru z pohledu památkové péče, 2016). Aktivně se angažoval v kauze bouraného hotelu Praha (participoval také na jeho aktuální monografii, viz Hotel Praha, 2019) nebo hrozící demolice Libeňského mostu. Přitom připomíná, že zachování kulturního dědictví je „jedním ze základních lidských práv, jehož obhajoba je naší odpovědností stejně jako boj za ostatní lidská práva“ (Za památkovou péči radikálnější, a2larm.cz). Zikmund-Lender je též odborným garantem probíhajícího osvětového projektu Královéhradecký architektonický manuál, jehož cílem je prostřednictvím online databáze poskytnout informace o významných realizacích moderní architektury ve městě širší veřejnosti.
Ladislav Zikmund-Lender provozuje vlastní nakladatelství Pravý úhel, specializující se na literaturu o výtvarném umění. Působí také jako místopředseda Společnosti pro queer paměť (SPQP), která svou činností přispívá ke konstituování a zachování dějin a paměti české LGBT komunity.
Vzdělání
2015
Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, Dějiny umění (PhDr.), práce na téma Struktua města v zeleni: Kapitoly z dějin architektury 20. století v Hradci Králové.
2011–2014
Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, Dějiny umění (Mgr.), práce na téma Dílo zrající v tichu: Vrcholná tvorba Jana Kotěry (1908–1914).
2005–2011
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakulta, Dějiny křesťanského umění (Bc.), práce na téma: Architekt Václav Rejchl.
Stipendia
2016–2017
Fulbright-Masarykovo stipendium, Universitry of California, Berkeley
Zaměstnání
2018–dosud
Vysoké učení technické v Brně, Fakulta výtvarných umění, Katedra teorií a dějin umění
Odborný asistent
2014–2018
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Filozofická fakulta, Ústav věd o umění a kultuře
Externí vyučující
2012–2014
NPÚ – ústřední pracoviště v Praze
Odborný redaktor časopisu Zprávy památkové péče
2009–2011
Kotěrovo centrum – Trmalova vila v Praze
Ředitel
2008–2009
CCEA – Centrum pro středoevropskou architekturu
Creative manager
2019
Sluneční město: Architektonické dědictví z let 1948–1989, Ústí nad Labem: Galerie Hraničář (s Martinou Johnovou), 6. 3.–26. 7. 2019.
2018
Tvary, barvy, pohodlí: Nábytek Jitona, Cheb: Retromuseum, 18. 10. 2018–14. 4. 2019.
2016
JKOK: Nekonečno Jana Kaplického, Praha: Galerie Tančící dům, 8. 11. 2016–12. 3. 2017.
Prostory touhy: Je architektura sexy?, Praha: Galerie Jaroslava Frágnera (s Danem Mertou a Filipem Šenkem), 5. 8.–25. 9. 2016.
2012
What a Material!: Queer Art from Central Europe, Amesterdam: P.A.X. 2012. 27. 7. –28. 8. 2012
2013
Slavné vily Čech, Moravy a Slezska, Praha: Národní technická knihovna. 20. 10. – 28. 11. 2010
2010
Luxferový luxus: Nekolektivní bydlení 70. let v Československu, Praha: Trmalova vila. 28. 5. – 9. 9. 2010
2009
Bydlení 1900–1920, stálá expozice v Trmalově vile, Praha: Trmalova vila. 1. 12. 2009 – 30. 8. 2011
2008
Fifty-fifty: Gender, porno a umění, Praha: Hala C. 26.9. – 14. 10. 2008
2007
Žena a secese, Praha: FF UK.
Monografie, editované kolektivní monografie a sborníky
· Ladislav Zikmund-Lender, Tvary, barvy, pohodlí: Nábytek Jitona, kat. výst., Cheb: GAVU Cheb – České Budějovice: AJG, 2019, 175 s.
· Ladislav Zikmund-Lender, Struktura města v zeleni: Moderní architektura v Hradci Králové, Hradec Králové: Pravý úhel – Filozofická fakulta UHK, 2017, 279 s.
· Ladislav Zikmund-Lender, Jan Kotěra v Hradci/Jan Kotěra in Hradec, Hradec Králové: Pravý úhel, 2016, 145 s.
· Ladislav Zikmund-Lender, Milan Rejchl: Architektura a výtvarné dílo, Hradec Králové – Praha: Ladislav Zikmund – Pravý úhel, 2016, 52 s.
· Jiří Zikmund, Ladislav Zikmund-Lender (eds.), Architektura Hradce Králové na fotografiích Josefa Sudka, Praha: Zikmund Hradec Králové, 2014, 116 s. Úvod: Fotografie a architektura; architektura a fotografie, 6–7 (s Jiřím Zikmundem), Obraz města: Cesty moderní architektury v Hradci Králové, s. 18–31, Katalog vyobrazených lokalit, s. 79–108 (s Jaroslavou Pospíšilovou).
· Ladislav Zikmund-Lender (ed.), Experimentální sídliště Invalidovna, Praha: Zikmund Hradec Králové – Národní památkový ústav, 2014, 143 s. Úvod aneb hledání experimentu, s. 9–13, Občanská vybavenost a zeleň, s. 42–62.
· Ladislav Zikmund-Lender (ed.), Design/nábytek/interiéry: Osobnosti a sbírky nábytkového designu 19. a 20. století, Praha: Zikmund Hradec Králové, 2014, 219 s. Úvod/Přísaha na staré židle: Prostředí UPM a fasety myšlení o designu nábytku, s. 48–55, Jan Kotěra a poválečný dekorativismus: Návrh bytu prezidenta Tomáše Garrigua Masaryka na Pražském hradě, s. 80–85, Karel Prager: Interiér a nábytek v architektuře, s. 160–165, Hradec Králové: Nábytkový design 20. století ve sbírkách Muzea východních Čech, s. 198–203.
· Ladislav Zikmund-Lender, Památky a paměť Židovské obce v Hradci Králové, Hradec Králové: Ladislav Zikmund, 2013, 39 s.
· Ladislav Zikmund-Lender, Okolí Müllerovy vily, Praha: Muzeum hlavního města Prahy, 2013, 59 s.
· Ladislav Zikmund-Lender – Jan Zikmund (eds.), Budova muzea v Hradci Králové/The Museum House in Hradec Králové, Hradec Králové: NPÚ, 2013, 167 s. Úvod, s. 10–11 (s Jiřím Zikmundem), Jan Kotěra a Hradec Králové, s. 15–22, Projektování, výstavba a vybavování, s. 23–38, Exteriéry, s. 47–72, Interiéry, s. 73–132, Druhý život budovy, s. 133–144, Medailony, s. 145–158 (s Lukášem Nozarem).
· Ladislav Zikmund-Lender, Tři generace architektů: Václav st., Václav ml., Jan a Milan Rejchlovi, Hradec Králové: Ladislav Zikmund, 2012, 138 s.
· Ladislav Zikmund-Lender (ed.), What a Material!: Queer Art from Central Europe, Prague: Ladislav Zikmund, 2012, 56 s. Pink Zone: Frames of Queer Art in Central Europe, s. 1–12.
· Ladislav Zikmund-Lender (ed.), V!Z: Texty o (queer) kultuře, reprezentaci, vizualitě, Praha: Charlie – Interaktiv.cz, 2011, 48 s. Okamžik pravdy: reprezentace stereotypu ve vizuální kultuře, s. 25–35, Muž v uniformě, gay atrakce a kulturní dějiny, s. 44–48.
· Ladislav Zikmund-Lender, Trmalova vila: Průvodce, Praha: Foibos Bohemia, 2010, 42 s.
· Ladislav Zikmund-Lender (ed.), Důmuzeum: Historic House Museum v České republice, Praha: Foibos Bohemia – Interaktiv.cz, 2011, 45 s. Hausmuzeum u nás?, s. 17–22.
· Ladislav Zikmund-Lender (ed.), Gender a umění 19. a 20. století: Metody, koncepce, interpretace, Praha: Interaktiv.cz, 2009, 40 s. A k čemu to vlastně je?, s. 2, Oživovat umrtvené nebo umrtvovat oživené? Vystavovat women, gender a queer art, s. 22–29, Sex and the City: Gender, sexualita, architektura a veřejný prostor, s. 36–40.
· Ladislav Zikmund-Lender, Ochránkyně pražských ulic, Praha: Mladá fronta, 2008, 195 s.
· Ladislav Zikmund-Lender, Fifty-fifty: Gender, porno a umění, kat. výst., Praha: Exhibit o. s., 2008.
· Ladislav Zikmund (ed.), Gender a umění 19. století: Studentský sborník, Praha: Interaktiv.cz, 2007, 46 s. Percepce gay identity v akademickém umění 19. století, s. 8–17, Mezi reprezentací a intimitou: Poznámky k ideji a vybavení ženského salonu 19. století, s. 24–29.
· Ladislav Zikmund (ed.), Žena a secese, kat. výst., Praha: Interaktiv.cz, 2007, 20 s. Žena a umění: Metodologický příspěvek, s. 2–5, Músa národa českého: Žena v umění tzv. generace Národního divadla, s. 8–10, Za bránou tisící: Žena v díle Alfonse Muchy, s. 11–13, Nad námi vždy bdí: Žena v díle Jana Kotěry, s. 14–18.