Michal Koleček

1966
Liberec
Ústí nad Labem

Michal Koleček je od počátku své profesní dráhy spjatý s Ústím nad Labem a místní uměleckou scénou, a to i přes to, že jeho kurátorská i teoretická práce daleko překračuje hranice regionu i republiky. V devadesátých letech působil jako kurátor Sbírek moderního a současného umění Národní galerie a v Sorosově centru současného umění Praha. Často spolupracoval s Galerií Václava Špály a díky svému zaměření na aktuální umění střední Evropy také s institucemi v tomto okruhu, např. <rotor> association for contemporary art Graz, Riesa Efau v Drážďanech, Galeria Arsenal v Bialystoku aj.
Přes všechny tyto aktivity se na utváření ústecké scény doposud podílí, a to od jejího úplného počátku v devadesátých letech spjatého s neokonceptuálním ústeckým okruhem (Černický, Thelenová, Kopřiva, Kolečková), s transformací Galerie Emila Filly do podoby, kterou známe dnes, a se vznikem Fakulty umění a designu UJEP. Ve vyjmenovaných institucích byl a dosud je jedním z vůdčích členů. Na fakultě působil v rolích vedoucího katedry dějin a teorie umění, proděkana pro studium i rozvoj a děkana. Především zde však založil Kurátorská studia, která koncipoval v souladu se svým vlastním chápáním role kurátora.
Kurátor se podle Michala Kolečka pohybuje v meziprostoru mezi současností, institucí, umělcem a veřejností. Vyplňuje bílá místa a vytváří mezi nimi spojení. Asistuje při produkci uměleckých děl, vynáší je z ateliérů do galerií, interpretuje je a integruje do světa umění a jeho dějin. V tomto duchu kurátorské práce se Koleček zaměřuje na tři pro něho typické okruhy: vztah periferie a centra, současné středoevropské umění v procesu socio-kulturní transformace a vztah současného umění a širšího společenského kontextu.
Příkladem prvního okruhu mohou být projekty Paralelní historie a Ze středu ven. Paralelní historie byla poprvé představena v rámci výstavy Formáty transformace 89–09 v Domě umění města Brna a později jako samostatná rozšířená výstava v Severočeské galerii výtvarného umění v Litoměřicích a v GASK Kutná hora. Jejím tématem byla ústecká scéna jako příklad periferní kulturní aktivity tolik typické pro vývoj českého výtvarného umění pro roce 1989 – tedy decentralizace. Výstava byla koncipována jako muzeum umění. Byla složena z kolekce artefaktů zastupujících jednotlivé roky existence ústecké scény, z videoarchivu, studovny a doprovodných publikací. Její koncepce reagovala na situaci, kdy se ústecká scéna po celou svou existenci potýkala s nedostatkem reflexe, kritik i zájmu ze strany sbírek muzeí umění, a snažila se tento důležitý chybějící prvek minimalizovat alespoň shromážděním a archivací všech materiálů, které byly dostupné. Výstavu můžeme chápat i v širším měřítku jako zástupce regionálních scén v České republice, které se potýkají se stejnými problémy. Projekt Ze středu ven pak reflektoval všechny regionální scény v ČR. Byl prezentován v Západočeské galerii v Plzni a v Kunsthalle / Hale umenia Košice. Výstavě předcházel výzkum regionálních scén, který se především zabýval otázkou, jestli mají jednotlivé umělecké scény nějaká specifika, silné společné téma, nebo jiný společný moment tvorby. Zkoumal silné umělecké osobnosti v kontextu prostředí, ve kterém tvoří.
V druhém tematickém okruhu, tedy v oblasti současného středoevropského umění v procesu socio-kulturní transformace, se vztah periferie a centra analogicky transformuje do širšího kontextu. Region střední Evropy v sobě od roku 1989 propojuje země „západní“ se zeměmi s totalitní zkušeností. Zájem o tematizovanou realitu v kontextu společensko-politické situace lze v Kolečkově tvorbě přiblížit na výstavách Rhythmic Exercises (připravené v rámci projektu Galicia. Topographies of Myth. Contemporary Art of the Nations of the Former Austrian-Hungarian Empire) či v Galerii Emila Filly prezentované výstavě To snad ani nemůže být pravda.
Zájem o místa a prostředí a jejich sociální transformaci s sebou samozřejmě v kontextu Kolečkova chápání kurátorské práce přináší site-specific intervence s participací veřejnosti. Ty se objevily především v projektu Art of Urban Intervention, který prezentoval město jako dynamický prvek se všemi jeho klady, zápory i šedými, „neviditelnými“ zónami. Umělci do takového místa vstupovali a prostřednictvím svých intervencí a ve spolupráci s místní komunitou jej někdy dočasně, jindy trvale proměňovali. Podobný princip se objevil i u projektu Univerzita Předlice realizovaným Fakultou umění a designu. Studenti se měli v duchu své tvorby a zaměření svých ateliérů inspirovat jednou z ústeckých neutěšených čtvrtí. Některé z těchto intervencí a projektů jsou v Předlicích stále přítomné a využívané. 
Michal Koleček ve svých projektech často pracuje s poměrně velkým týmem kurátorů, teoretiků a odborníků. Jeho projekty jsou multidisciplinární a vždy dalece přesahují hranice výtvarného umění.

2016
Vzdělání, granty a stipendia

2016
prof. – Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, Fakulta umění a designu 
2002
doc. –  Masarykova Univerzita v Brně, Pedagogická fakulta
2002
Ph.D. – Masarykova Univerzita v Brně, Pedagogická fakulta
1992
Mgr. –  Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, Pedagogická fakulta

Praxe

1994–dosud
Fakulta umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, Katedra dějin a teorie umění, odborný asistent
od roku 2010 docent
2015–dosud proděkan pro rozvoj
2007–2015 děkan
2004–2007 proděkan pro vědu a zahraniční vztahy
1994–2007 vedoucí katedry dějin a teorie umění

2002–2003
Národní galerie Praha, Sbírka moderního a současného umění, kurátor sbírky
1997–2002
Fakulta architektury TU Liberec, Katedra teorie a dějin výtvarného umění a architektury, odborný asistent
1997–1999
Sorosovo centrum současného umění Praha, kurátor
1994–2002
Galerie Emila Filly v Ústí nad Labem, ředitel; kurátor
1991–1992
Okresní muzeum Litoměřice, historik

Monografie, katalogy, publikace

KOLEČEK, M.; KOLEČKOVÁ, Z. (eds.): Design Ústí. FUD UJEP, Ústí nad Labem. 2015
KOLEČEK, M.: Čelem k umění. In: KOLEČEK, M. a kol.: Čelem k umění. Kolektivní monografie textů z mezioborových konferencí. UJEP, Ústí nad Labem, 2015
KOLEČEK, M. (ed.): Ze středu ven. Umění regionů 1985-2010. FUD UJEP, Ústí nad Labem, 2014
KOLEČEK, M.; KOLEČKOVÁ, Z.: Universität Predlice. In: Die Kunst des urbanen Handelns. Löcker Verlag, Wien, 2014
KOLEČEK, M.; KOLEČKOVÁ, Z.: Dýchat Sudety. In: ANDĚL, J. (ed.): Mody demokracie. DOX Prague, Praha, 2014
KOLEČEK, M.; KOLEČKOVÁ, Z.: Univerzita Předlice. In: KOLÁŘ, M.: Krása významu. FUD UJEP, Ústí nad Labem, 2013
KOLEČEK, M. (ed.): Univerzita Předlice. FUD UJEP, Ústí nad Labem, 2012
KOLEČEK, M.: Kritika krásy – kritéria hodnocení výtvarného umění a designu. In: ZELINSKÝ, M.: RUV 2. Akademie múzických umění, Praha, 2012
KOLEČEK, M.: Devadesátka pokračuje: Poznámka k situaci umělecké scény v Ústí nad Labem na počátku třetího tisíciletí. In: MORGANOVÁ, P. (ed.): Začátek století. Arbor vitae, Praha, 2012
KOLEČEK, M.: Malé domovy pro každého umělce. In: KOLEČEK, M.; ZÁLEŠÁK, J. (eds.): Školy umění. FUD UJEP, Ústí nad Labem. 2012
KOLEČEK, M.; KOLEČKOVÁ, Z.: Ústecké brownfieldy: blízké a vzdálené světy. In: VOJVODÍKOVÁ, B. (ed.): Brownfieldy – specifika, okolí a ideje. Professional publishung, Praha, 2012
KOLEČEK, M.: Datascape. In: HANZLÍK, D.; KOLEČEK, M.; VAŇOUS, P.: Zdroje signálů. FUD UJEP, Ústí nad Labem. 2012
KOLEČEK, M.: Rytmika Ćwiczeń. Galeria Sztuki Wspolczenej BWA SOKOL, Nowy Sacz, 2011
KOLEČEK, M.: Pavel Mrkus – Next Planet. In: MRKUS, P.: Next Planet. FUD UJEP, Ústí nad Labem, 2011
KOLEČEK, M. (ed.): Paralelní historie. FUD UJEP, Ústí nad Labem, 2011
KOLEČEK, M. (ed.): The Art of Urban Intervention. FUD UJEP, Ústí nad Labem, 2011
KOLEČEK, M.: Narušená rovnováha. In: ŠEVČÍK, J.; MORGANOVÁ, P.; NEKVITOVÁ, T.; SVATOŠOVÁ, D.: České umění 1980-2010. Texty a dokumenty. VVP AVU, Praha, 2011
KOLEČEK, M.: Sztuka w ruchu – czeska droga ku transformacji kulturowej. In: GODLEWSKA, M. (ed.): Czy sztuka jest potrzebna i dlaczego? Galeria Arsenal, Bialystok, 2010
KOLEČEK, M.: Kurátor – kontext – výstava. In: SCHMELZOVÁ, R. (ed.): Divadlo v netradičním prostoru, performance a site specific. Akademie múzických umění, Praha, 2010
KOLEČEK, M.: Nejistá spojení Pavla Kopřivy. In: Pavel Kopřiva: Hand-book. FUD UJEP. Ústí nad Labem, 2010
KOLEČEK, M.: Muzea umění – od totalitního dirigismu k institucionální anarchii (od 90. let po současnost). In: HORÁK O. (ed.): Místa počinu. Historie výstavních prostorů u nás od 19. století po současnost. Komunikační prostor Školská 28, Praha, 2010
KOLEČEK, M.: Kritika krásy – kritéria hodnocení výtvarného umění a designu. In: GROCHOVÁ, E.; HLAVÁČEK, L.; KOLÁŘ, M.; KOLEČEK, M.; TALAŠOVÁ, J.; STOKLASA, J.; VOJTĚCHOVSKÝ, M.: Kritika krásy – kritéria hodnocení výtvarného umění a designu. FUD UJEP. Ústí nad Labem, 2010
KOLEČEK, M.; SPRUŽINOVÁ, S.; SVATOŠOVÁ, B.: Paralelní historie. In: KOWOLOVSKI, F. (ed.): Formáty transformace 89-09. Dům umění města Brna, Brno, 2009
KOLEČEK, M.: Hrůza z toho, že se nežije – spí. In. KOLEČKOVÁ, Z.: It’s awful not to live but only sleep. FUD UJEP, Ústí nad Labem, 2009
KOLEČEK, M.; KOLEČKOVÁ, Z.;  LEHTONEN, S.: Rebus sic stantibus. Aboa Vetus & Ars Nova, Turku; FUD UJEP, Ústí nad Labem, 2008
KOLEČEK, M. (ed.): Obraz, komunikace, styl, funkce, koncept. FUD UJEP, Ústí nad Labem, 2008
KOLEČEK, M.: Bed and Board. In. KORECKÝ, D. (ed.): Médium kurátor. Role kurátora v současném českém umění. AGITE/FRA, Praha, 2007
BENSCIK, B.; BESKID, V.; KOLEČEK, M.; MAKOVEC, M.; LEDERER, A.; ŠIMIČIĆ, D., STEINER, B.: Framing of Art. FUD UJEP, Ústí nad Labem, 2006
KOLEČEK, M.: Balkan Town in Wenceslas Square. In: MAKOVEC, M.; LEDERER, A. (eds.): Balkan Konsulate. <rotor>, association for contemporary art Graz; Revolver- Archiv für Aktuelle Kunst, Fankfurt am Main, 2006
KOLEČEK, M.: Projects in Ústí nad Labem. In: STEINER, B. (ed): againstwithin. Verlag Forum Stadtpark, Graz; Galerie für Zeitgenössische Kunst, Leipzig, 2006
KOLEČEK, M.: Okraj obrazu. FUUD UJEP, Ústí nad Labem, 2005
KOLEČEK, M.: East of Eden. In: BUDAK, A (ed.): Anxiety of Influence – bachelors, bides and family romance. Stadtgalerie, Bern, 2004
KOLEČEK, M.; KORALOVA, I.: Interrupted Games. In: STEINER, B. (ed): Cultural Territories. Walter König Verlag, Köln; Galerie für Zeitgenössische Kunst, Leipzig, 2004
KOLEČEK, M.: Pavel Mrkus. A Prayer Off. In: BROSE EIERMANN, E. (ed.): Take Care of Your Eyes. Büro für Kunst, Dresden, 2004
KOLEČEK, M.: Mission Possible. In: POLITI, G. (ed.): PRAGUEBIENNALE 1 – Peripheriesbecome the center. Flash Art Milano. 2003
KOLEČEK, M.: Superstart. In: BONANI, F.; FRISE,M. L. (eds.): Dreams and Conflicts. The Dictatorship of the Viener. Katalog 50. Benátského bienále současného umění. La Biennale di Venezia, Marsilio, 2003
KOLEČEK, M.: Superstart. In: Kamera skura. Výzkum v oblasti umění. Kamera skura, 2003
KOLEČEK, M.: Salonní zpráva o českém umění. In: ŠEVEČEK, L. (ed.): Nový zlínský salon 1999, Státní galerie ve Zlíně, Zlín, 1999
KOLEČEK, M.: Sociální kontext ve výtvarném umění. In: HLAVÁČEK, L. (ed.): Umělecké dílo ve veřejném prostoru. Sorosovo centrum současného umění, Praha, 1997