Působení Miloše Vojtěchovského v oblasti umění není jednoduše definovatelné, leží totiž na jeho okrajích a rozhraních mezi obory. Do jeho aktivit spadají mimo jiné transdisciplinární projekty a sympozia, vydavatelská, kurátorská, pedagogická a publikační činnost. Pokud přistoupíme na myšlenku, že je potřeba aktivity Miloše Vojtěchovského tematicky rámcovat, nabízejí se platformy řešící vztah umění a technologií, ekologii, zvukové umění nebo umění ve veřejném prostoru s důrazem na komunitní kolaborativní projekty.
Vojtěchovský absolvoval v roce 1980 Filozofickou fakultu Univerzity Karlovy v oboru Estetika a dějiny umění, potom se živil jako poštovní doručovatel, noční hlídač, kurátor a lidový hudebník v artrockové skupině Mozart K. Později se přestěhoval do Amsterdamu (1985–1995), kde vystřídal povolání tiskaře, stavebního dělníka i galeristy. V roce 1991 inicioval spolu s archivářem a aktivistou Tjebbe van Tijenem projekt Orbis Pictus Revised ve spolupráci s Centrem pro umění a média (Zentrum für Kunst und Medientechnologie) v Karlsruhe. Multimediální projekt vycházel z knihy Jana Ámose Komenského Orbis Sensualis Pictus a byl modelem spojujícím učební pomůcku, umělecké dílo a výzkumný nástroj, jehož tématem byly otázky komparativní ikonografie a vztahu mezi myšlením a zobrazovacími technologiemi. V roce 1991 společně s Jiřím Kornatovským spoluzaložili Nadaci Hermit a později Centrum pro Metamedia v klášteře v Plasech, kde se během letních symposií, festivalů a později skrze rezidenční pobyty mezi lety 1992 a 2000 objevilo na 400 českých a zahraničních umělců z oblasti sociálně angažovaného umění, hudby, performance, literatury a dalších forem vizuálního umění. Projekt byl koncipován mezioborově a byl jedním z prvních svého druhu u nás. Nadace Hermit podporovala prostřednictvím tříletého grantu od švýcarské nadace Pro Helvetia i další experimentální nekomerční umělecké i teoretické projekty v České republice.
V roce 1995 Vojtěchovský nastupuje jako kurátor Sbírky moderního a současného umění Národní galerie. V Národní galerii uskutečňuje společně s Jaroslavem Andělem výstavní projekt Jitro kouzelníků (1996 a 1997) reflektující konec milénia a aktuální stav umění, vědy a společnosti skrze výtvarnou tvorbu umělců 19. a 20. století. Posledními výstavními projekty, na kterých v Národní galerii pracoval, byla výstava Martina Kippenbergera a výstava nizozemského elektronického umění The Second. V Sorosově centru současného umění (dnešní Centrum a Nadace pro současné umění Praha) působil Vojtěchovský jako koordinátor programu Mediaartlab (2000–2003), v jehož rámci vznikla experimentální komunikační audiovizuální síť radiojeleni.cz (2000–2004), na ni navazující projekt uměleckého rádia Lemurie TAZ (2004–2009) a později portál a komunitní projekt zaměřený na zvukovou krajinu Prahy sonicity.cz (2008–dosud). Jeho působení v Galerii Školská 28 (1999–dosud) také přispělo k celkové profilaci a zaměření tohoto prostoru.
Z posledních aktivit Miloše Vojtěchovského zmiňme například festival vs. Interpretation pro inovativní improvizované umělecké projekty a výzkum zastřešený Nadací Agosto nebo mezinárodní projekt Na pomezí samoty (2015–dosud) zaměřený na otázky antropocénu, konkrétně proměnu krajiny v důsledku industrializace v oblasti Mostecké uhelné pánve a paralelních islandských a norských lokalit.
Pedagogická činnost
Svou pedagogickou činnost započal Miloš Votěchovský v zahraničí na Institut voor kunstgeschiedenis v Amsterdamu (1992–1994), kde připravoval sérii přednášek o moderním umění východní Evropy. Od roku 1997 do roku 2004 pracoval jako interní pedagog na katedře Dějin a teorie umění FaVU VUT. Od roku 2004 působí v Centru audiovizuálních studií FAMU. Společně s Romanem Berkou a Pavlem Bednářem založil Institut Intermédií (2007–dosud), jehož aktivity zaštitují vzdělávací instituce ČVUT a AMU. Fúze uměleckých a technických oborů má studentům poskytnout novou metodologii, experimentální pedagogické přístupy a snadnější možnost nalezení vlastní identity v rámci technického i uměleckého vzdělávání. Jeho specializací jsou dějiny a sociální kontext umění a technologie, zvukové umění a komunitní projekty.
Vzdělání
1974–1980
Karlova Univerzita, Filozofická fakulta, obor Estetika a Dějiny umění
Mezinárodní spolupráce v oblasti vzdělání
2000
Rezidence v projektu Earth v New Yorku a přednášky na Hofstra University NY a Rutgers University NY
1996–1998
Spolupráce na archivačním projektu pro International Institute for Social Studies and History, Amsterdam, (výzkumný projekt samizdatové české literatury a umění)
1993–1996
Imaginary Museum Projects
spolupráce
Projekty a realizace
2015–2016
Na pomezí samoty
mezioborový projekt o proměnách krajiny
2014–současnost
vs. Interpretation
platforma pro inovativní improvizované um. projekty a výzkum
2009–současnost
Sonicity.cz
spoluzakladatel projektu věnovanému psychogeografii a zvukovým krajinám Prahy
2007–současnost
Institut intermédií
spoluzakladatel výzkumného pracoviště
2004–2009
LemurieTAZ
iniciátor komunitního intermediálního projektu
2002
symposium Excavation the Future
Goethe Institut, Praha
2001
symposium Ready to
spoluorganizátor mezinárodní konference, výstavy, workshopu, promítání a performancí
2000–2004
Radiojeleni.cz
iniciátor experimentální formy komunikační audiovizuální sítě
1999–2000
Colorum Natura Variae
spolupráce na CD (s Milošem Šejnem)
1991–2000
Centrum pro Metamedia
iniciátor a organizátor mezioborového centra v klášteře Plasy
1992, 1997
Symposia Hermit
editor a vydavatel katalogů a zvukových nosičů ze symposií v klášteře Plasy
1991–1995
Orbis Pictus Revised
spoluautor a iniciátor multimediálního projektu pro Zentrum für Kunst und Medientechnologie Karlsruhe
1988–1992
Oko Production, Amsterdam
zakladatel výstavního projektu
1978–1981
turbofolkové hudební seskupení Mozart K
člen
Kurátorská činnost
2014
Svátek práce Martina Zeta
Galerie města Plzně
kurátor výstavy
2013
16 – 20 000 HZ
Meetfactory
kurátor výstavy
2009–2012
Galerie Školská 28
kurátor
2000–2003
program Mediaartlab Centra pro současné umění v Praze
kurátor programu
2000
mezinárodní síťový projekt cafe9
kurátor programu spolupráce mezi centry v Praze, Helsinkách, Bruselu, Bergenu, Krakově, atd.
1996–1997
Jitro kouzelníků
spolu-kurátor výstavního projektu v Národní galerii v Praze
1985–1991
Národní galerie v Praze - Sbírka moderního a současného umění
kurátor sbírky
Pedagogické působení
2004–současnost
Centrum audiovisuálních studií FAMU v Praze
interní pedagog
1997–2004
katedra teorií a dějin umění FaVU VUT v Brně
interní pedagog
1992–1994
Institut voor kunstgeschiedenis (Centrum pro dějiny umění), Amsterdam
přednášející
2016 Frontiers of Solitude, editor a autor textů v katalogu
2013 Soundexchange – kurátor české účasti v mezinárodním projektu a autor a editor textů
2009 Médium kurátor : role kurátora v současném českém umění / editor David Korecký
2007 sborník prací z konference pořádané u příležitosti 60. výročí založení Akademie múzických umění v Praze (2006): Kde končí umění a začíná věda, a naopak?, příspěvek: “Umění, věda a nevěda”