Petr Vaňous

1975
Kutná Hora
Praha

Petr Vaňous je nezávislý kurátor, kritik, teoretik a historik umění. Dlouhodobě se ve své práci věnuje vztahu tradičních forem umění (zejména malby a kresby) a nových vizuálních trendů stejně jako vlivem nových médií v rámci informační a postinformační společnosti. Od počátku svého působení se soustředí na rehabilitaci malby a obrazu v současném umění, paralelně také sleduje  kritický potenciál tradičních výrazových forem a vztah umění a politiky. V rozhovoru z roku 2023 uvedl: „Dnes je malířství zpět na scéně a nikdo se tomu nediví. Zažil jsem doby, kdy se malba pohřbívala jako regresivní a neperspektivní médium a ten, kdo maloval, se vystavoval posměškům těch, kteří konstruovali „evoluční“ vývoj současného umění přeci jenom trochu zrychleněji a nepatřičně, jak se dnes koneckonců ukazuje. Začátky mého kurátorství jsou spojeny s obhajobou současného obrazu a jeho právem na existenci v každé další nastupující umělecké generaci. […] Moje kurátorská práce, alespoň doufám, přispěla a přispívá k tomu, aby se pro nové nezatracovalo staré. Aby se umění nevnímalo striktně vývojově a také, aby se udržel rozměr přirozené lidské vnímavosti a citlivosti, která je nám zcizována různými mechanismy a ideologiemi obsaženými v modelech tržní, post-mediální a post-informační společnosti.“[1]

Vaňousovým ústředním zájmem je médium malby: před zahájením studia teorie a dějin výtvarného umění v Olomouci maturoval na Výtvarné škole Václava Hollara v Praze a původně usiloval o to stát se malířem. Díky tomu měl od počátku silný vztah k současnému umění, jehož znalost zevnitř i zvenku mu umožňuje nadstandardní vhled. Vaňousův přístup tak v sobě snoubí uměleckou senzitivitu, schopnost kontextuální analýzy a filosofické přesahy.

Během vysokoškolských studií jej výrazně ovlivnil Ivo Hlobil, který mu prostřednictvím důsledných metodických postupů otevřel svět klasických dějin umění. V interpretačních postupech umění 20. století měly na Petra Vaňouse vliv olomoucké přednášky Aleny Nádvorníkové a později, po návratu do Prahy především kurátorská práce Karla Srpa a Jana Rouse. K volbě studia na FF UP v Olomouci Vaňous poznamenal: „Byla to dílem náhoda, pro mě ale šťastná. Neudělal jsem přijímačky na VŠUP do malířského ateliéru a hrozilo, že budu muset nastoupit na tehdy ještě povinnou vojenskou službu. Podal jsem si tři přihlášky na uměnovědné obory a dvě vyšly. Dal jsem přednost Olomouci před Plzní a prodloužil si tak mládí na Moravě na tehdy z hlediska oboru osobnostně asi nejlépe obsazené katedře dějin umění v ČR (Ivo Hlobil, Alena Nádvorníková, Rostislav Švácha, Milan Togner, Marie Mžyková, Pavol Černý, Rudolf Chadraba, Pavel Štěpánek ad.). Studium to bylo náročné, ale dodnes z něho žiji.“[2] V letech 2010–2015 pak absolvoval doktorský studijní program (Ph.D.) v oboru Kurátor a kritik designu a intermédií na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze, a to s dizertací na téma: Teoretický odkaz Jana Kotíka.[3]

První odborné zkušenosti získal ve čtrnáctideníku Ateliér (2000–2001), později přispíval do Art & Antiques (2003–2006) a týdeníku A2 (2006–2009), Tvaru, Revue Artu, Flash Artu, Fotografu či Revolver Revue. V současné době není jeho publikační činnost vázána na konkrétní redakce; věnuje se především kurátorské činnosti a s ní spojeným publikačním aktivitám.

K jeho nejdůležitějším profesním zkušenostem patří následující aktivity a pracovní posty:
V letech 1998–2000 pracoval jako kurátor výtvarných sbírek Okresního muzea v Kutné Hoře, v následující dekádě (2001–2011) pak byl odborným pracovníkem NPÚ v Praze (monitoring PPR pro UNESCO). V roce 2003 spoluzakládal Archiv výtvarného umění v Kostelci nad Černými lesy a v roce 2008 Společnost Topičova salonu v Praze (dnes na adrese Jilská 14). V letech 2007–2009 zasedal ve výstavní radě Galerie Caesar v Olomouci. V letech 2011–2018 zastával funkci odborného asistenta v ateliéru Kresby Jiřího Petrboka na pražské AVU[4]. Od roku 2012 působí jako kmenový kurátor Galerie Dům v Broumově. V letech 2015-2023 zaštiťoval kurátorskou koncepci Galerie Vyšehrad v Praze, kde zrealizoval přes padesát autorských výstav se zaměřením na současný obraz v pojetí autorů narozených v 70., 80. a 90. letech. Autor spolupracuje s celou řadou státních a soukromých galerií a institucí v ČR i zahraničí.

V roce 2018 Petr Vaňous zrealizoval dlouhodobě připravovaný knižní projekt Inverzní romantika (vydala Galerie Rudolfinum, Praha)[5], v níž se kriticky zaměřil na odvrácenou tvář současných romantizujících tendencí v českém umění. V roce 2020 pak vyšla kniha SPECTRUM (vydal BiggBoss, Praha), v níž Petr Vaňous coby hlavní editor společně s B. Ropkovou a J. Kudrnou na 615 stranách představují rozsáhlý kurátorský výběr současné české mladé malby, resp. 45 umělců a umělkyň narozených v 70. a 80. letech. Vaňous v jednom z úvodních esejů situaci shrnuje následovně: „Současná pluralita malířského média má odlišný charakter od programového pluralismu osmdesátých let i od redukce plurality ve prospěch lokálního pocitu v letech devadesátých. Dnešní stav malířství se odvíjí od toho, že je nuceno permanentně jednat a v samotném jednání svůj výstup – obraz – „za pochodu“ konstituovat, tj. integrovat do něj podle potřeby všechny, nebo žádné předchozí situace. Samotná mnoho-názorovost scény je tedy uskutečňována jako přirozený společenský jev, který vyplývá z přímé každodenní praxe.“[6] Petr Vaňous se nakonec také zabývá otázkami rozšířeného pole obrazu v rámci současné vizuální kultury; klade si otázky, jak lze dnes obraz číst, interpretovat a v neposlední řadě i prezentovat.


[1] Viz https://telegraph.cz/journal/petr-vanous-malirstvi-je-zpet-na-scene-nikdo-se-tomu-nedivi (cit. 1. 9. 2023).

[2] Tamtéž.

[3] Viz https://katalog.vsup.cz/detail/86608?search=59a55c6a-bbcb-48ff-8129-8142d4310390&si=4 (cit. 1. 9. 2023).

[4] Koncepce ateliéru viz: Tomáš Vaněk – Anna Daučíková – Pavlína Morganová – Eva Ellingerová – Blanka Čermáková (ed.), Akademie výtvarných umění v Praze. Do, před, u, o, na, od, s, přes, pro, skrz, za, v, z, AVU, Praha 2014, s. 44–47.

[5] Petr Vaňous (ed.), Inverzní romantika / Inverse romanticism, Galerie Rudolfinum & Vision Group, Praha 2018, ISBN 978-80-86443-43-0.

[6] Petr Vaňous, Podmnožina vztahů, in Petr Vaňous (ed.), SPECTRUM, BiggBoss, Praha 2020, s. 19.

2023
Vzdělání, granty a stipendia

Vzdělání:

2010–2015
Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze – Katedra Teorie a dějin umění, doktorské studium (PhD.), práce na téma Teoretický odkaz Jana Kotíka

1993–1999
Univerzita Palackého v Olomouci, Filozofická fakulta, Teorie a dějiny umění (Mgr.)

Ocenění:

2012
Kniha Ivan Pinkava: REMAINS, Cena Nejkrásnější kniha roku 2012, 1. místo (Cena svazu polygrafických podnikatelů)

2017
Kniha Svatopluk Klimeš, Cena Nejkrásnější kniha roku 2017, 1.místo (Cena Ministerstva Kultury ČR v kategorii Knihy o výtvarném umění)

2018
Kniha Napřed uhořet, Cena Nejkrásnější kniha roku 2018,  2. místo v kategorii Knihy o výtvarném umění

2020
Nominace Magnesia Litera v kategorii ediční počin za knihu SPECTRUM

Praxe

2018–2020
zástupce ředitele a kurátor v Atriu na Žižkově

2015–2022
kurátor Galerie Vyšehrad, Praha

od r. 2012
kurátor Galerie Dům v Broumově

2011–2018
odborný asistent AVU (Ateliér Kresby J. Petrboka)

2010–2015
interní doktorand VŠUP

od r. 2008
zakládající člen Společnosti Topičova salonu

2006–2009
redaktor A2 (týdeník, později čtrnáctideník)

2003–2006
redaktor Art & Antiques

2000–2001
redaktor čtrnáctideníku Ateliér

2001–2011
odborný pracovník NPÚ v Praze       

1998–2000
Oblastní muzeum v Kutné Hoře (správce výtvarné sbírky a kurátor)

           

Přednášky a konference:

2010
Sympozium Maľba v kontextoch, kontexty maľby, 21. – 22. 10. 2010, Slovenská národná galéria, Bratislava

2006
Blesková konferencia II: Formalizmuz, ilustrativnosť a paušalizmuz v súčasnom výtvarnom umení, Akadémia umení Bánska Bystrica, Katedra teórie a dejin genia, 12. 12. 2006

Sympozium k poetice a interpretaci díla Jitky Svobodové, Galerie moderního umění v Roudnici n. Labem, 5. 1. 2006

Členství v radách, komisích a organizacích:

2016–2018
Člen Ediční rady NAVU (AVU, Praha)

2015
Předseda poroty Ceny kritiky za mladou malbu

2014
Předseda poroty Ceny kritiky za mladou malbu

2013
Člen poroty Ceny Osobnost roku

2011
Člen poroty Ceny kritiky za mladou malbu, Praha

2010
Člen odborné poroty Ceny kritiky, Praha
Člen odborné poroty Ceny 333 NG a ČEZ, Praha

2009
Člen odborné poroty Ceny 333 NG a ČEZ, Praha

2008
Člen odborné poroty Ceny 333 NG a ČEZ, Praha

2007–2009
Výstavní komise Galerie Caesar, Olomouc

Zakládající člen Archivu výtvarného umění, o. s.

Monografie, katalogy, publikace

Monografie:

2023
Petr Vaňous (ed.), Zbyněk Sedlecký / INSCENACE, Telegraph Gallery, Olomouc.

2022
Petr Vaňous, INKARNACE (Rony Plesl & Richard Štipl), DSC Gallery, Praha.
Petr Vaňous – Uwe Goldenstein – Barbora Birová: Jakub Janovský BETONOVÁ ZAHRADA, Alšova jihočeská galerie, Hluboká n. Vltavou / České Budějovice.
Petr Vaňous (ed.), Jiří Šigut. Malba / Painting / Malerei / 2010 – 2022, Kant, Praha.

2021
Petr Vaňous (ed.), SPECTRUM, BiggBoss, Praha.
Petr Vaňous – Daniel Hanzlík (eds.), SEŠITY. Koláž postřehů a pozorností Vladimíra Kopeckého, FUD UJEP, Ústí n. Labem.
Petr Vaňous, MEZIPAMĚŤ / CACHE, Galerie Rudolfinum, Praha.
Petr Vaňous – Jiří Kovanda, Anna Neborová   Stíny Protisvětla / The Shadows of Backlighting (monografie), Trafo Gallery, Praha.

2020
Petr Vaňous, Miroslav Polách OPEN END, Torst, Praha.
Petr Nedoma – Petr Vaňous, Michaël Borremans The Duck, Galerie Rudolfinum, Praha,
Petr Vaňous – Tomáš Poláček, Jakub Hubálek Černobílé léto, Trafo Gallery, Praha.

2019
Petr Vaňous – Iva Mladičová, Dana Sahánková Ve své slupce nikdy nenajdeš stání, Trafo Gallery, Praha.
Petr Vaňous, Jiří Načeradský & Lubomír Typlt PŘÍČNÝ ŘEZ, GMU, Hradec Králové 2019.
Petr Vaňous (ed.), Michaela Vélová Maupicová (1982–2018), GHMP, Praha.
Petr Vaňous, Jonáš Czesaný Ex-Post-In, GKK, Klatovy.
Iva Mladičová – Petr Vaňous – Vojtěch Míča, Vojtěch Míča Gesto, otisk, paměť, Akademie výtvarných umění, Praha.

2018
Petr Vaňous, NAPŘED UHOŘET, BiggBoss a GVUO, Praha – Ostrava.
Petr Vaňous, Mechanismy imaginace, Galerie U Betlémské kaple, Praha.
Petr Vaňous (ed.), Inverzní romantika / Inverse romanticism, Galerie Rudolfinum & Vision Group, Praha.
Petr Vaňous – Jakub Hučín, Adam Štech LYFE, BiggBoss, Praha.
Petr Vaňous – Veronika Marešová, Daniel Hanzlík a Pavel Mrkus VIDĚT ČAS / SEEING TIME, GASK, Kutná Hora.

2017
Petr Nedoma – Petr Vaňous – Invar-Torre-Hollaus, Eberhard Havekost – LOGIK, Galerie Rudolfinum, Praha.
Vlasta Čiháková Noshiro, Petr Vaňous, Martin Dostál, Sborník Ceny kritiky za mladou malbu 2008 – 2017, Galerie Kritiků, Praha.

2015
Petr Vaňous, Rezonance – Načeradský-Bolf-Typlt, BiggBoss, Praha.
Richard Adam, Yvona Ferencová, Edith Jeřábková, Petr Vaňous, Česká malba generace 90. let 20. století, Adam Gallery & Arbor vitae, Praha.
Karel Srp, Petr Vaňous, TYPLT – Tikající muž, BigBoss, Praha.

2014
Magda Grzybowska, Karolina Szymanowska, Petr Vaňous, Andrzej Kostołowski, To, co zbylo / To co zostało, Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wroclawiu, HALLO WROCŁAW 2016!, Vratislav.

2013
Petr Vaňous, Motýlí efekt?, Galerie Rudolfinum, Praha.
Miroslav Marcelli, Otto M. Urban, Petr Vaňous, Martin Gerboc – UNE SAISON EN ENFER, Arbor vitae, Řevnice.

2012
Petr Vaňous, Ivan Pinkava – Remains, Arbor vitae, Řevnice.
Michal Koleček, Zbyněk Sedláček, Petr Vaňous, Daniel Hanzlík – Zdroje signálů, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, Ústí n. Labem.

2011
Petr Vaňous, Fundamenty & Sedimenty. Vzpoura hraček 2011, Galerie hl. m. Prahy, Praha.
Daniel Pitín, Lioba Reddeker, Petr Vaňous, Jan Zálešák, Ein Tanz. Edition 18, Tschechien, basis wien, Salzburg.
Iva Mladičová (ed.), Angela Schneider, Jiří Valoch, Petr Vaňous, Tomáš Vlček, Jan Kotík 1916–2002, Národní galerie, Praha.

2010
Petr Vaňous (ed.), Ještě místo – pustá zem, Západočeská galerie v Plzni, Plzeň.
Josef Bolf, Martin Gerboc, Petr Vaňous, Saatchiho předsíň. Texty o současnosti v malbě, Knižní edice Galerie 5. Patro & Beata Mladá & Slavo Mladý, Praha – Bratislava.
Martin Gerboc/ „yes Virginia!! (–ani světlo ani stín–)“ (katalog, společně s K. Babíčkem), Galerie kritiků, Praha 2010
Skenování monumentů/ Opakovaný záznam neopakovatelného (katalog výstavy Z. Sedleckého), Prinz Prager Gallery, Praha 2010
Vladimír Véla: Kyproplej (katalog výstavy), Oblastní galerie Liberec, Liberec 2010
Ještě místo – Pustá zem (katalog výstavy), Západočeská galerie, Plzeň 2010
V roli dvojitého agenta, in: Jiří Petrbok – Vojtěch Míča, Dvojitý agent (katalog výstavy), Galerie Caesar, Olomouc 2010
Jitka Svobodová, Kouře a věci (katalog), Topičův salon, Praha 2010
Dvě hodiny patnáct/ Zweistundenfünfzehn – Mladé umění z Drážďan a Prahy (katalog), Topičův salon, Praha 2010
Štefan Tóth/ What you can´t see is what is important (katalog), Dea Oth Art Gallery, Praha 2010
Pavel Tichoň/ What is important (katalog), Dea Oth Art Gallery, Praha 2010
Petr Malina/ Dark Show (katalog), Galerie České pojišťovny, Praha 2010

2009
Petr Vaňous, Ivan Pinkava, Torst, Praha.
Jaromír Novotný/ Rozhraní – Transition Point, Jiri Svestka Gallery – Makum, Praha 2009
Martin Gerboc & The Cabaret Brecht (společně s Miroslavem Marcellim), Ofprint, Bratislava 2009

2008
Petr Vaňous, Inverzní romantika, Slavo Mladý & Ofprint, Bratislava.
Nils Ohlsen, Petr Vaňous, Maki na Kamura, Galerie Jiří Švestka & Makum s.r.o., Praha.

2007
Petr Vaňous, RESETTING. JINÉ CESTY K VĚCNOSTI, GHMP, Praha
Tina b.: The Prague Contemporary Art Festival (katalog festivalu), Praha 2007
Intercity: Berlín – Praha 05/ Grafika- kresba (katalog výstavy), Praha
Dobré ráno/ Good Morning, 183.výstava Galerie Caesar (katalog výstavy), Olomouc

2006
Zbyněk Sedlecký/ Screenplay (katalog výstavy), Gandy Gallery, Bratislava (SK)
Jana Farmanová (katalog výstavy), Nitranská galéria, Nitra (SK)
Melancholie (J. Farmanová, M. Piaček), 172. výstava Galerie Caesar (katalog výstavy), Olomouc

2005
Happy Days (katalog výstavy), Praha, Ministerstvo kultury ČR – Nostický palác, 6. 9. – 30. 9. 2005

2004
Intercity: Berlín – Praha. 01 Malba. Koncepce a text katalogu (společně s U. Poock), Výstavní síň Mánes, Praha; Haus am Waldsee, Berlín

2003
Olga Malá, Karel Srp, Petr Vaňous, Perfect Tense / Malba dnes, Správa Pražského hradu, Praha

Stati v odborných časopisech, monografiích a sbornících: (výběr)

2023
Petr Vaňous, Observing the Observers, in: Uwe Goldenstein (ed.), Radu Belcin. Flowing Memories, Selected Artists Edition, Berlin 2023, s. 26-35

2020
Petr Vaňous: Everyday existence as a form of art. A sence for the different on the backdrop of the same in Silvia Krivosikova’s work, in: Ivana Moncoľová (ed.): Silvia Krivošíková, Bratislava 2020, s. 6-15.

2019
Petr Vaňous, Současný obraz jako svědectví o aréně. Poznámka k situaci malby v době zrychlených negací. (Věnováno památce Eberharda Havekosta), in: Dušan Brozman – Emma Hanzlíková – Klára Voskovcová (ed.), Retina: Možnosti malby (1989 – 2019), 8smička, Humpolec 2019, s. 27-37.

2018
Petr Vaňous, Hynek Martinec in the role of the „founder of discursivity“. The precondition and open results of the Broumov project entitled Kilian Ignaz D. in its Baroque framework, in: Otto M. Urban (ed.), Hynek Martinec: Voyage to Iceland / Cesta na Island, Národní galerie Praha, Praha 2018, s. 37 – 49.

2013
Petr Vaňous, Iva Mladičová, Jan Kotík. Ano i Ne aneb Důležitost metody, in: Ondřej Jakubec, Radka Miltová (eds.), Umění a politika. Sborník 4. sjezdu historiků umění, Barrister & Principal – UHS – Masarykova univerzita, Brno 2013, s. 67-79.

2012
Petr Vaňous, Malba dnes – Potřeba, revolta nebo strategie? Míra oslabování autorství v důsledku manipulace s tendencí, in: Jana Geržová (ed.), Mal’ba v postmediálnom veku / Painting in the Postmedial Age. Zborník z medzinárodného sympózia / Proceedings from an international Symposium, VŠVU & Slovart, Bratislava 2012, s. 117-157.

Petr Vaňous, Resetting. Možnost kulturní sebeobrany?, in: Jana Geržová (ed.), Mal’ba v kontextech. Kontexty Mal’by. Zborník z česko-slovenského sympózia věnovaného problémom súčasnej mal’by, VŠVU & Slovart, Bratislava 2012, s. 53-73.

2010
Skica ke skicám. Mikrovlákna dobrodružství v kapesním vydání, in: Velký svět v malých linkách: Válovky (D. Šubrtová – J. Fiala ed.), Hanfár F, Klatovy 2010, s. 74 – 75
Metafyzický civilismus (?) Jitky Svobodové.Příspěvek k interpretaci kresebného díla J. S., in: K. Srp (ed.), Obrácený pohled/ Jitka Svobodová. Sborník Sympozia k poetice a interpretaci díla Jitky Svobodové, Galerie moderního umění v Roudnici n. Labem. 5. 1. 2006, Arbor vitae a Fakulta umění a designu Univerzita J. E. Purkyně v Ústí n. Labem, Řevnice 2010, s. 26 – 28
Markéta Korečková (heslo), in: Female Hysteria (katalog výstavy), Galerie Beseda, Ostrava 2010

2009
Daň z přidané hodnoty. Obrazy současnosti, in: (Srp, Karel – Baborovská, Sandra ed.) Po sametu. Současné české umění po roce 1989 s přesahy, GHMP a Arbor vitae, Praha 2009, s. 29–33
Příčné řezy všudypřítomnou banalitou. Antropologická konstanta Pavla Šmída, in: Pavel Šmíd/ Příčné řezy (katalog výstavy), Galerie Beseda, Ostrava 2009
Trois fois à propos de l´amor (Markéta Korečková), Jeune création 2009 (katalog přehlídky), Paříž, s. 30.
Obrazový postprodukt jako rafinovaný vizuální kvíz, in: Robert Šalanda/ Zkus to znovu, třeba jsi se spletl (katalog výstavy), Galerie Caesar, 210. výstava, Olomouc 2009
Vložit datum/ odeslat/ a čekat… (katalog výstavy Zbyněk Sedlecký: Vložit datum), Galerie Caesar, 208. výstava, Olomouc 2009

2008
Multiplikation des Moments/ Endloser Horizont/ Ewige Reise, in: Maki Na Kamura/ „le désespoir du peintre“, Jiri Svestka Gallery, Prague
Konec grotesky v Čechách? (katalog výstavy INtroCITY/ Nukleární rodina), Společnost Topičova salonu, Praha
Resetting/ Jiné cesty k věcnosti/ Alternative Ways To Objektivity (katalog výstavy), GHMP – Městská knihovna, 21. 12. 2007 – 23. 3. 2008, nestr., Praha

2006
Lidský rozměr utopie, in: Lubomír Typlt, text prezenč. katalogu (společně s M. Rakušanovou), Galerie Zdeněk Sklenář, Praha 2006, nestr.

2003
Autoreference jako projev autenticity (+ medailony autorů), in: ARTNOW.CZ (katalog výstavy), Praha 2003, nestránkováno
Přes banalitu ke hvězdám?, in: Perfect Tense (katalog výstavy), Praha, Jízdárna Pražského hradu 19. 12. 2003 – 14. 3. 2004

2002
Typltova mechanika emocí, in: Lubomír Typlt (text katalogu společně s M. Kolečkem), vydal T. Daniel, Praha 2002
 

Články: (výběr)

2016
Petr Vaňous. Kvíz sobě-podobnosti?. Obraz mezi estetickými kategoriemi, užitností a ontologickými vlastnostmi, Flash art. Czech & Slovak Edition, No. 39, Volume IX, March – May 2016, s. 34-36.

2011
Petr Vaňous, Prolomení izolace a ztráta středu, Profil. Contemporary art magazine, č. 3, Bratislava 2011, s. 10-27.
Petr Pastrňák: Hořící les (recenze výstavy), Art & Antiques, únor 2011
Velkorysý formát drážďanské malby: Holzweg/ Dupont/ Toepfer, Revolver revue, 82/ 2011, s. 37-50

2010
Daniel Pitín: Syndrom Babylonské věže, Revolver Revue 78/ 2010, s. 61 – 73
Adam Štech: Vnitřní model naruby, Revolver Revue 79/ 2010, s. 71 – 84
Dokoupil 100 (recenze), Flash art 15/ 2010
Rozhovor s Ivanem Pinkavou a Josefem Bolfem, Revolver Revue 80/ 2010, s. 45 – 59
Gumáky a tepláky (recenze výstavy A. Nikitinové), Ateliér 9/ 2010, s. 6
Josef Mladějovský: Teze a antiteze, Revolver Revue 81/ 2010, s. 67 – 78
Malbou proti klišé (recenze výstavy D. Živanović), A2, roč. 6, č. 4/ 2010, s. 12
Nakonec umělec (text k výstavě Miroslava Polácha), Galerie Dole, Ostrava

2009
Prolomit banalitu a otevřít paměť (recenze výstavy Georga Baselitze v Galerii Rudolfinum), A2 22/2009
Spodní proudy jiného romantismu (recenze výstavy Spodní proud, Jiří Straka, Martin Eder, Jonathan Meese, Josef Bolf, A2 12/2009
Formáty transformace (anketa k českému umění 1989 – 2009), Art & Antiqes, č. 11, listopad 2009
Možnosti exprese v mladé české malbě. Pražská scéna: Maleček/ Pešat/ Véla, Revolver revue 75/ 2009
Malba a její přesahy/ Cena kritiky 2009, Ateliér 5/ 2009
Živá dočasnost. Stavy tíže a beztíže (k dílu Marty Hoškové-Hošťálkové), Revolver revue 74/ 2009
Neklidný tanec Pešatovy exprese, Revue art 1/09
Zobrazivé koncepce, které nikam nevedou (recenze výstavy), Art & Antiques, únor 2009
Hledání spojující platformy/ Ideální jednota kdesi v meziprostoru, in: Juraj Kollár (prezentační katalog), Bratislava 2009

2008
Distribuce chyb zasetých a zasévaných do uměleckého díla, Revolver revue 72/2008, s. 17 – 22
Možnosti cesty po a do prostoru, Revue art 3/2008, s. 48 – 53
Deratizační monstra (prezentační katalog Jakuba Janovského)
Petr Vaňous, Resetting. Proces kulturní transformace na příkladu mladé zobrazující malby, Revue art, 2008/1
Petr Vaňous, Distribuce chyb zasetých a zasévaných do uměleckého díla, Revolver revue 72/ 2008

2007
Petr Vaňous, Vyprahlé území nikoho, týdeník A2, č. 30/ 2007
Nutné návraty Josefa Bolfa, Revolver revue, 69/ 2007
GA2lerie, příloha A2 kulturního týdeníku za rok 2007
S vyloučením patosu, A2 kulturní týdeník 9/2007
Zpět k obrazu – O (možných) podobách současné české malby a její prezentace, A2 kulturní týdeník 10/2007

2006
Prievan v podzemí (recenze výstavy: Praha, GHMP), Art&Antiques, leden 2006
Iluze a interpretace, Revue art I/2006

2005
Jitka Svobodová (rozhovor), Art&Antiques, únor 2005
Brouk v hlavě, brouk v ruce aneb Od designu k parafrázi, text katalogu Roman Franta: Vaškova proměna, Brno, Galerie Brno 2. 4. – 1. 5. 2005
Vladimír Kopecký (rozhovor), Art&Antiques, červen 2005
Petr Nikl (rozhovor), Art&Antiques, říjen 2005
Území (recenze výstavy. Praha, Galerie Jiří Švestka), Ateliér 25-26/2005

2004
Čím je dnes malba? (recenze výstavy: Opelvillen Rüsselheim), Art & Antiques, duben 2004
Tomáš Císařovský mezi kolektivním a individuálním osudem (recenze publikace), Ateliér 8/2004
Brilantní melancholik Jakub Špaňhel, Revue art II/2004

2003
Nejlepší je být božskej aneb Na okraj pohádky, Umělec 3/2003
6. května (katalog výstavy), Roxy – Galerie NoD, Praha 2003
Generační výsek v generační galerii (recenze výstavy: Praha, Galerie Tvrdohlaví), Ateliér 6/2003
Koláže Jiřího Petrboka, Tvar 4/2003

2002
Sladký život (recenze výstavy: Praha, Galerie Behémót), Ateliér 1/2002
Síla imaginace – síla názoru (recenze publikace), Tvar 5/2002
Fikce Berlín (recenze výstavy. Praha, Galerie Kritiků), Ateliér 22/2002
Pražské mozaiky Zdeňka Sýkory, Výroční zpráva 2001 SPÚ HMP, Praha 2002
Bez soucitu (recenze výstavy: Praha, Galerie Václava Špály), Ateliér 7/2002

2001
Umění pro malé i velké (recenze výstavy: Kutná Hora, Galerie Felixe Jeneweina), Ateliér 4/2001
Veronika Holcová – Bez brýlí (recenze výstavy: Praha, Linhartova nadace, Komunikační prostor Školská 28), Ateliér 7/2001
Femme fatal (recenze výstavy. Kutná Hora, Galerie Felixe Jeneweina), Ateliér, 9/2001
Nová tvář nesmiřitelnosti? (recenze výstavy: Praha, Linhartova nadace, Komunikační prostor, Školská 28), Ateliér 14-15/2001

2000
Počátek „jeneweinologie“ ? (recenze výstavy: Galerie Felixe Jeneweina města Kutné Hory, 9.8. – 31.8.2000), Ateliér 19 / 2000
Klasika 2000 (recenze výstavy: Olomouc, Muzeum umění), Ateliér 23/2000
Obrazový remake tradičního hororu (recenze výstavy: Praha, Výstavní síň Mánes), Ateliér 24/2000

Video
Foto