Petra Hlaváčková je historička umění, kurátorka, dokumentaristka a publicistka, jejíž práce je silně ukotvena v zájmu o architekturu, urbanismus a feministické teorie. Tyto oblasti se však v její práci neustále prolínají a přesahují do dalších oborů, především do sociologie (gender studies), která se stala výrazným elementem nejen v Hlaváčkové odborném výzkumu, nýbrž také v koncepci a struktuře jejích výstav.
Petra Hlaváčková ukončila studia dějin umění na Masarykově univerzitě v Brně diplomovou prací o architektovi první poloviny 20. století Karlu Lehrmannovi. Již tato práce naznačuje následné zaměření Hlaváčkové na dějiny architektury 20. století. Svůj zájem uplatnila při práci na Brněnském architektonickém manuálu, který mapuje brněnské stavby postavené v letech 1918–1945. Projekt vyústil do publikace průvodce po architektonických památkách v Brně (2011) a do internetové databáze, která se v současnosti rozrůstá i o poválečné stavby (2019). Petra Hlaváčková byla spolu s Rostislavem Koryčánkem, Šárkou Svobodovou a Lucií Valdhansovou jednou z iniciátorek projektu a zároveň koordinátorkou a autorkou textů k jednotlivým dílům.
Důležitou teoretickou bází je pro Petru Hlaváčkovou korpus feministických teorií, přičemž ona sama ve svém výzkumu neustále usiluje o propojení tohoto teoretického přístupu s praktickým uplatněním. Zabývá se reflexí feministických perspektiv v rámci umělecké teorie a praxe, kde se často kromě historického a uměleckohistorického výzkumu (zejm. přístupy sociálních dějin umění) zajímá i o sociologické souvislosti. Jako příklad může dobře sloužit její příspěvek na konferenci Feministická avantgarda (nejen) v česko-slovenských souvislostech (2019) v Domě umění v Brně, ve kterém nastínila obraz každodenního života umělkyně v 70. a 80. letech v československém prostředí s ohledem na otázku ženské emancipace. Hlaváčková se také věnuje umělecké kritice, kdy se v řadě textů vztahuje k realizovaným výstavám s genderovým zaměřením a zamýšlí se nad možným produktivním využitím feministických teorií v koncepci jednotlivých výstav. (Viz Ne každá ženská výstava je feministická a Feministická slepota české umělecké scény)
Architektura a feminismus však nepůsobí v Hlaváčkové výzkumu pouze odděleně. Jejich vzájemný průnik formulovala například jako editorka ve speciálním čísle časopisu ERA 21 Osvobozený prostor (01/2016), kde se pokusila představit hlavní problémy v architektuře a urbanismu z perspektivy genderu. Mezi takto specifikovaná témata patří zejména otázky týkající se struktury vzdělávání a organizace institucí, kde Hlaváčková zdůrazňuje potřebu platforem určených pro síťování žen a vzájemnou výměnu poznání, zkušeností a reflexi problémů souvisejících s rodem. Druhý základní okruh otázek zformulovaných v rámci zmíněného periodika sestává z diskuse o nových přístupech k urbanismu a plánování měst. Petra Hlaváčková se v tomto směru zajímá zejména o vztah genderu a utváření veřejného prostoru a o architektonické projekty založené na sociologických výzkumech a zohledňující specifické chování a potřeby jednotlivých skupin obyvatel. U těchto projektů je pak pro ni zásadní především aktivní zapojení většího počtu žen do procesu vytváření urbanistických návrhů, kam tak mohly vnést své cenné, ale často přehlížené zkušenosti s veřejným prostorem a pohybem ve městě. V tomto ohledu je také důležité hovořit o otázce viditelnosti žen či jiných skupin ve veřejném prostoru, a to jednak ve smyslu konkrétním, fyzickém, ale i ve smyslu jejich přítomnosti a zapojení v institucích, které tento prostor formují. Důraz na viditelnost má přitom také zjevný politický a aktivistický rozměr, kdy je architektura nahlížena jako nástroj společenské změny. Jedním z praktických výstupů tohoto uvažování je Hlaváčkové působení jako konzultantky zaměřené na tzv. gender mainstreaming, tedy plošné dosažení rovnosti pohlaví, konkrétně při plánování měst.
Podstatnou součástí odborné práce Petry Hlaváčkové je také kurátorství, přičemž její kurátorské projekty vznikaly převážně v rámci aktivit 4AM Fóra pro architekturu a média v Brně, který spolu se Šárkou Svobodovou a Barborou Šedivou založila. V průběhu let 2011–2012 byla tato organizace správcem Galerie architektury v Brně, kde Petra Hlaváčková realizovala několik větších výstav s rozsáhlým doprovodným programem. Po úvodní výstavě Revoltujíci lidé (2011) následovala série výstav, diskusí, přednášek a workshopů se zastřešujícím názvem Kompaktní město (2011). Tento projekt byl zaměřen na úvahy o současných architektonických realizacích v již existujících městských strukturách, v nichž se klade důraz na citlivost k předešlým vrstvám urbanistických a architektonických řešení. Výstava vynikala specifickým charakterem založeným na interaktivitě, kolaboraci a konfrontaci (proces vzniku autorských zásahů a instalací v prostoru galerie byl od počátku veřejně přístupný), přičemž tato dynamická koncepce tak měla vyvolávat dojem neukončeného experimentu reflektujícího samotný charakter rozvoje dnešních měst. Výrazným projektem byla také následující výstava Zabij svého Fuchse / Kill your Idol (Brno 2011, 13. bienále architektury v Benátkách 2012, Lipsko 2013) nabízející netradiční pohled na současnou architektonickou scénu v Brně nahlíženou skrze postavu architekta Bohuslava Fuchse a jeho dědictví. Narativ výstavy se opíral o Freudovu psychoanalýzu a o výpovědi vybraných brněnských autorů – a jejich reflexi vlastních vzorů a otcovských figur – prezentované prostřednictvím videí a autorské instalace. Psychoanalýza se přitom stala součástí i pozdějšího výstavního projektu Petry Hlaváčkové situovaného do uměleckého centra v psychiatrické klinice Prádelna Bohnice a založeného na hlubším výzkumu a analýze tohoto konkrétního místa (Psychoanalýza jednoho prostoru aneb sonda do podvědomí bývalé bohnické prádelny, 2013).
Z popsaných kurátorských koncepcí je zjevné, že Petře Hlaváčkové nejde jen o klasickou prezentaci vybraných uměleckých děl, nýbrž že výsledné výstavy chápe jako součást širšího výzkumu. Jednotlivé projekty a výstupy jsou tak pojaté spíše jako úvahy či otevřené analýzy zvoleného problému s důrazem na interakci s divákem a stimulaci diskuse.
Petra Hlaváčková je také autorkou několika dokumentárních filmů (Když máš práci, máš všechno) a je členkou filmařského kolektivu Guerilla.film. Pro kulturní čtrnáctideník A2, kde působila jako redaktorka výtvarné rubriky, připravila čísla věnovaná ženským kolektivům a islámskému feminismu. Je iniciátorkou výzkumné dílny Move the City zaměřené na pohyb a prožívání veřejného prostoru.
2016 – současnost
Angewandte Universität ve Vídni – ateliér Art and Film (vedený prof. Thomasem Heisem)
2001–2007
Filozofická fakulta Masarykovy univerzity – obor Dějiny umění a Francouzský jazyk a literatura
(Magisterské studium, diplomová práce: Architektonická tvorba Karla Lehrmanna)
2004
Studijní pobyt na Univerzitě Jean Moulin v Lyonu v rámci programu Erasmus
1992–2000
Taneční konzervatoř Brno
Rezidence a stipendia
květen–červenec 2018
Stipendium Mileny Jesenské pro novináře na Ústavu humanitních věd (IWM) ve Vídni
Projekt: Přehodnocení feminismu: Genderová politika v Rakousku a Československu v 60. a 70. letech
prosinec 2014
Rezidenční kurátorský pobyt v MuseumQuartier ve Vídni
Projekt: Nevyužitý potenciál feministické umělecké teorie
březen–červen 2012
Čtyřměsíční studijní pobyt na Angewandte Universität ve Vídni v rámci stipendia Aktion
2018 – současnost
Konzultantka a badatelka na volné noze, téma genderu ve vztahu k veřejnímu prostoru
2017
Editorka výtvarné sekce, magazín A2 kulturní čtrnáctideník
2015–2016
Redaktorka, časopis ERA21
2015
Specialistka na moderní architekturu, Metodické centrum moderní architektury v Brně
2011–2016
Vyučující, Seminář dějin umění Filozofické fakulty Masarykovy univerzity v Brně
2016 Seminář: Feministická teorie dějin umění II
2014 Seminář: Feministická teorie dějin umění
2014 Cvičení: Kurátorství jako výzkum
2013–2015 Cvičení: Reflexe brněnské poválečné architektury
2011–2015 Cvičení:Reflexe brněnské meziválečné architektury
2012‒2015
Organizátorka mezinárodního festivalu taneční improvizace se zaměřením na pohyb ve městě Move the City
2011–2015
Spolupráce na sociologickém výzkumu Katedry sociologie Masarykovy univerzity s názvem Leperiben – paměť romských robotníků
- dokumentární film Když máš práci, máš všechno (s Tomášem Hlaváčkem).
2010 – současnost
Spoluzakladatelka nezávislé platformy 4AM: Fórum pro architekturu a média v Brně
2008–2011
Spoluautorka a hlavní koordinátorka projektu Brněnský architektonický manuál – průvodce brněnskou architekturu
2008 – současnost
Spoluzakladatelka a redaktorka odborného serveru o současném umění Artalk.cz
Přednášky, konference, diskuse
2019
Chtěly jsme dělat něco společně: s Adélou Matasovou o ženských setkáváních
příspěvek na konferenci „Feministická avantgarda (nejen) v česko-slovenských souvislostech“
Dům umění, Brno, 11.–12. 2. 2019
2018
Ptejme se znovu: Kde je Ana Mendieta?
příspěvek na konferenci „Modely umeleckého vzdelávania: Odkiaľ a kam?“
Fakulta umění Technické univerzity, Košice, 5.–6. 10. 2018
(publikováno ve sborníku konference pod názvem Za rošádu center. Poznámky k feministickému uměleckému a umělecko-historickému vzdělávání)
2016
Osvobozený prostor / gender – architektura – plánování města
diskuse ERA 21 při příležitosti uvedení nového čísla ERA21 Osvobozený prostor (01/2016)
Kulturní prostor PRAHA – Fórum pro architekturu a média, Brno, 24. 3. 2016
Osvobozený prostor: Architektura a feminismus
přednáška v rámci 28. cyklu veřejných přednášek na téma ,,Feminismus a/v umění“
UMPRUM Praha, 22. 11. 2016
2014
Dokumentace versus inscenace (spolu s Vendulou Hnídkovou, Rostislavom Koryčánkem, Danem Mertou, Michalem Škodou)
diskuse v rámci jarního cyklu „Středy na AVU“
Akademie výtvarných umění v Praze, 14. 5. 2014
Veřejný prostor jako tvář demokracie (spolu s Annou Pospěch Durnovou, Rostislavem Koryčánkem)
diskuse v rámci Týdne města Brna 2014 ve spolupráci s diskusními večery Zelený čaj
Café Tunsgram, 15. 5. 2014
Vitrína a sokl: architektura v muzeu umění (účastnice kulatého stolu spolu s Milenou Bartlovou, Yvonou Ferencovou, Ladou Hubatovou-Vackovou, Ondřejem Chrobákem, Jiřím Javůrkem, Hynkem Látalem, Michaelou Ottovou, Šárkou Svobodovou, Miroslavem Vavřinou)
kolokvium na téma architektura v muzeu umění
Moravská galerie, Brno, 20. 10. 2014
2013
Proč spolu brněnské galerie nemluví? (spolu s Janem Pressem, Terezii Petiškovou, Pavlem Ciprianem, Marikou Kupkovou)
veřejná diskuse ve spolupráci s Artalk.cz
Moravská galerie, Brno, 18. 9. 2013
Filmy
2016
Když máš práci, máš všechno (78 min.)
Spoluautor: Tomáš Hlaváček
Námět: Kateřina Sidiropulu Janků
Anotace: Dokumentární film o tom, jak slovenští Romové přišli do českých zemí za prací a co se dělo potom.
Chceme bydlet! (22 min.)
Spoluautoři: Tomáš Hlaváček, Václav Drozd
Anotace: Dokumentární reportáž sleduje příběhy lidí z Brna, které chtějí soukromé firmy vystěhovat z bytů.
Výstavy
2017
Plný dům (spolu s Barborou Benčíkovou), Brno: Pasáž Alfa, 9.11. - 16.12. 2017
2013
Psychoanalýza jednoho prostoru: sonda do podvědomí bývalé bohnické prádelny (s Barborou Šedivou). Praha: Psychiatrická klinika Bohnice, 16. 8. – 30. 9. 2013
Kill Your Idol: Psychoanalýza současné brněnské architektury. Lipsko: Kunstverein, 20. 9. – 3. 11. 2013
2012
Kill Your Idol: Psychoanalýza současné brněnské architektury. Benátky: 13. Bienále architektúry, součást Československého pavilónu, 29. 8. – 25. 11. 2012
2011
Lidé revoltující: Evropa 1943-1967 (s Janem Taborem). Brno: Galerie architektury, Vlněna, 29. 1. 2011 – 27. 2. 2011
Kompaktní město (spolu s Jakubem Kopcem, Szymonem Rozwalkou). Brno: Galerie architektury, 19. 3. – 24. 4. 2011
Kill Your Idol: Psychoanalýza současné brněnské architektury. Brno: Galerie architektury, 17.11. - 15.2. 2012
Monografie
· Petra Hlaváčková, Andera Kalinová, Martin Zaiček. Off Season. Bratislava: Archimera, 2017. 181 stran. ISBN 978-80-972341-3-3.
· Petra Hlaváčková. Brněnský architektonický manuál: průvodce architekturou 1918-1945. Brno: Dům umění města Brna, 2012. 368 stran. ISBN 978-80-7009-161-6.
Katalogy výstav
· Petra Hlaváčková, Barbora Benčíková. Plný dům. Alfa pasáž 1937-2017 (katalog výstavy). Brno: Alfa pasáž, spol. s.r.o., 2017. 22 nečíslovaných stran. ISBN 978-80-270-2055-3.
Stati v odborných časopisech, monografiích a sbornících
Editorka speciálních vydání
2018
2017
2016
Články v časopisech
2019
2018
· ,,Svoboda být ženou-monstrem“, A2, 2018, č. 20
Svoboda být ženou-monstrem / The Freedom of Being a Woman-Monster
· ,,Změní ženy iránskou budoucnost?“, A2, 2018, č. 5
Změní ženy íránskou budoucnost? / Will Women Change the Future of Iran?
· ,,Problém je patriarchát“, A2, 2018, č. 4
Problém je patriarchát / Patriarchy is the Problem
· ,,Ne komplementaritu, ale partnerství“, A2, 2018, č. 4
Ne komplementaritu, ale partnerství / The Partnership, not Complementarity
2017
· ,,Vlastní tělo jako médium. Společenská diagnóza Margot Pilz.“, A2, 2017, č. 15
· ,,Nechci vytvářet kategorie“, A2, 2017, č. 11
· ,,Dívej se a pochybuj“, Artalk, 2. 2. 2017
2016
· ,,Požár na moři: Miluj bližního svého“, A2larm, 7. 11. 2016
Požár na moři: Miluj bližního svého
· ,,Prostory maskulinní touhy“, Artalk, 22. 9. 2016
· ,,Gender mainstreaming v procesu městského plánování“, Smart Cities, 2016, č. 4
Gender mainstreaming v procesu městského plánování
2015
· ,,Brno má problém“, ERA21, 2015, č. 5
· ,,Plný dům. Víceúčelové domy meziválečného Československa – čtyři brněnské případy“, ERA21, 2015, č. 4
· ,,Budovatelky a údernice: mocné ženy pod dohledem funkcionářů“, Profil, 2015, č. Budovatelky a údernice: mocné ženy pod dohledem funkcionářů
2014
· ,,Kde je Anna Mendieta?“, Artalk, 29. 12. 2014
Kde je Anna Mendieta? / Where is Anna Mendieta?
· ,,Důstojnost lidstva v kapitalismu?“, A2, 2014, č. 23
Důstojnost lidstva v kapitalismu?
· ,,Problém s dívkou olizující banán“, Referendum.cz, 3. 9. 2014
Problém s dívkou olizující banán
· ,,Kauza Rostislav Koryčánek aneb Průšvih jako Brno“, A2larm, 12. 7. 2014
· ,,Ne každá ženská výstava je feministická“, Art+Antique, 2014, č. 7+8, s. 92
Ne každá ženská výstava je feministcká
· ,,Feministická slepota české umělecké scény“, Artalk, 10. 3. 2014
Feministická slepota české umělecké scény
2013
2012
2011
Návod na použití meziválečného Brna
2010
Zelená úsporám a nevkusu aneb brněnský funkcionalistický Disneyland
2008
Radim Labuda získal Chalupeckého cenu
V Chalupeckého finále boduje Brody a Číňané
Současné umění ve výkladní skříni
Návrh nového zákona o památkové péči
Artyčok.tv
2016
2011