Tomáš Knoflíček je ve světě umění poměrně široce rozkročen. Na jedné straně se od dob svých studií na Katedře dějin umění FF UP v Olomouci zabývá českou gotickou malbou – nejprve v prostředí východních Čech a později, v rámci své dizertace, i v prostoru severní Moravy a Slezska. Na straně druhé se systematicky věnuje i současnému umění, a to jednak jako pedagog přednášející od roku 2004 dějiny umění na ostravské Fakultě umění, kde od roku 2016 působí i jako proděkan pro studium. Dále pak i tím, jak aktivně účinkuje při prezentaci současných uměleckých tendencí prostřednictvím článků a textů (např. Artalk, Art&Antiques, bulletin Krásná Ostrava, Ateliér) týkajících se současné tvorby autorů spjatých s fenoménem tzv. „ostravské scény“, a v neposlední řadě i tím, že se do Ostravy zároveň snaží přivádět a prezentovat i jiné zajímavé autory, kteří by mohli inspirativně zapůsobit na tamní uměleckou komunitu.
Stal se proto iniciátorem a jedním z hlavních organizátorů dvou akcí, které si za dobu své existence vydobyly velmi slušné renomé. Tím prvním periodicky koncipovaným podnikem je festival Kukačka, který se od roku 2011 každoročně odehrává v prostředí ostravských ulic, náměstí i předměstí. Smyslem „Kukačky“ je, slovy T. Knoflíčka, pokus o „ostravskou platformu negalerijní prezentace současného umění inspirující se hnízdním parazitismem kukačky obecné“. Podstatnou složkou této prezentace je zpochybnění a odmítnutí úzu galerijní „bílé krychle“ a její nahrazení intervencemi do veřejného prostoru a jeho kolonizace či domestikace uměním. Každoročně tým Kukačky oslovuje české i zahraniční umělce s nabídkou účasti, přičemž spojujícím motivem kromě veřejného prostoru Ostravy je také zvolené ústřední téma (např. 2014: nemísta a prázdné prostory; 2015: každodennost). Během pěti doposud uplynulých ročníků se na akci vystřídalo již několik desítek umělců (např. Daniel Balabán, Vladimír Havlík, Lenka Klodová, Oldřich Morys, Libor Novotný, Jan Krtička, Dušan Zahoranský, Tomáš Džadoň, Jan Stolín aj.).
Druhou z aktivit týkajících se prezentace umění je společný projekt ostravské Fakulty umění a Ostravského muzea nazvaný „Galerie Lauby“, který kurátorsky zaštiťuje právě Tomáš Knoflíček. V prostoru podloubí ostravského muzea (odtud název: lauby = podloubí), které je slovy kurátora „napůl veřejné, napůl privátní, napůl přístupné, napůl zapovězené“ se odehrávají site-specific instalace tematizující jak determinanty místa (mříž, klenutí, vstup do muzea, blízké náměstí), tak i motivy týkající se rozporu mezi privátním a veřejným, či přístupným a nepřístupným. Z umělců, kteří prostor „zabydleli“ svými intervencemi lze připomenout Libora Novotného, Jiřího Surůvku, Oldřicha Moryse či Petra Duba, Filipa a Matěje Smetanových, Pavla Sterce nebo Martina Daška.
Kromě kurátorských projektů se ovšem Tomáš Knoflíček věnuje umění také aktivně – v roce 2007 spoluzakládal hudební uskupení GURUN GURUN. Vedle toho je také autorem zvukových instalací a audiovizuálních performancí.
Tomáš Knoflíček
2001–2004
interní doktorské studium na Katedře dějin umění FF UP v Olomouci. Obhajoba dizertační práce na FF UP v Olomouci: Nástěnná malba na Moravě a ve Slezsku za vlády Lucemburků (2006)
1996–2001
studia na FF UP Katedra dějin umění, diplomová práce: Gotická nástěnná malba na Chrudimsku, Pardubicku a Havlíčkobrodsku 1300–1420
2004– dosud
odborný asistent na Katedře teorie a dějin umění Fakulty umění OU (dříve IPUS)
2003–2004
externí pedagog přednášející dějiny umění na Institutu restaurování a konzervačních technik v Litomyšli
Péče o veřejný prostor jen jako vynucená konvence, in: Vendula Šafářová (ed.), Ostrava – interdisciplinární diskurs, Ostrava 2015, s. 28–29.
K problematice šíření tzv. měkkého stylu. Nástěnné malířství ve východních Čechách v letech 1370–1420, in: Ivo Hlobil – Milan Dospěl (eds.), Gotické a raně renesanční umění ve východních Čechách, s. 166–174.
Přelet nad hořícím městem, in: Michal Koleček – Ladislav Daněk (eds.), Ze středu ven. Umění regionů 1985–2010. Vědecký katalog
Kukačka VI. – Mezi banalitou a zázrakem, katalog festivalu umění ve veřejném prostoru
Selhalo umění? Magid v Platu, Artalk, http://artalk.cz/2015/08/25/selhalo-umeni-magid-v-platu/
Někdo mě předběhl. A co? Artalk, http://artalk.cz/2015/05/29/nekdo-me-predbehl-a-co/
Vředy se podobají květinám. Irina Korina v Platu, Artalk, http://artalk.cz/2015/02/23/vredy-se-podobaji-kvetinam-irina-korina-v-platu/
Kukačka IV. (katalog k výstavě). Ostrava 2014. ISBN 978-80-7464-535-8
Kukačka V. – Nemísta a prázdné prostory (katalog k výstavě). Ostrava 2014. ISBN 978-80-7464-682-9
Intimní interakce v Ostravě, Art&Antique 3, 2014, s. 69
Fiducia, Art&Antique 5, 2014, s. 46–47
Událost roku nebo Trojský kůň? Začátek století v Ostravě, Artalk, 2014
Zaujatá zpráva o Kukačce. Bulletin Krásná Ostrava. 2013, roč. 1, s. 18–21.
Ostravská scéna? K lokální identitě současného výtvarného provozu v Ostravě. Opava: Ústav historických věd. Slezská univerzita v Opavě, 2013., s. 10
Školy umění. Ústí nad Labem: Fakulta umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v ústí nad Labem, 2013. s. 22–27. (spoluautor F. Kowolowski)
Dejte umělcům moc!. Artalk. 2012, roč. 2012.
Pavla Malinová. VI. Zlínská salon mladých 2012. Zlín: Krajská galerie výtvarného umění ve Zlíně, 2012. s. 36–37.
Poznámka k objednavateli malířské výzdoby kaple sv. Dominika při kostele sv. Václava v Opavě. Jan Lucemburský. Kultura, umění a zbožnost na Moravě a ve Slezsku v době vlády prvního Lucemburka. 1. vyd. Ostrava: Filozofická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2012. s. 181–191.
Středověká legenda sv. Erasma z kostela Nanebevzetí Panny Marie v Uničově. Artem ad vitam. Kniha k poctě Ivo Hlobila. Praha: Artefactum, ÚDU AV ČR, 2012. s. 158–171.
Flaneur-Revisited. We/oui. Ostrava: Galerie výtvarného umění v Ostravě, 2012. s. 3–11
Kamila Rýparová. VI. Zlínský salon mladých 2012. Zlín: Krajská galerie výtvarného umění ve Zlíně, 2012. s. 55–56.
Jan Vytiska. VI. Zlínský salon mladých 2012. Zlín: Krajská galerie výtvarného umění ve Zlíně, 2012. s. 45–46.
Katalog nástěnných maleb, in: David Majer (ed.), Král, který létal. Moravsko-slezské pomezí v kontextu středoevropského prostoru doby Jana Lucemburského, Ostrava 2011, s. 507–536.
Monumentální malířství doby Jana Lucemburského na Moravě a ve Slezsku, in: David Majer (ed.), Král, který létal. Moravsko-slezské pomezí v kontextu středoevropského prostoru doby Jana Lucemburského, Ostrava 2011, s. 502–506.
Zázračná mše sv. Marina v kostele sv. Anny v Přibyslavicích u Třebíče, in: Historica. Revue pro historii a příbuzné vědy II, 2011, s. 11–22.
Kukačka, Ateliér XXIV, sv. 25-26, 2011, s. 5 (spolu s. Hanou Vorlovou)
Vratká sdělení, Ateliér XXIV, sv. 25-26, 2011, s. 5.
Lepkavé stopy v prachu, Artalk, 16. 6. 2011
Kukačka sobě, Artalk, 4. 11. 2011
Středověká výzdoba kostela Nejsvětější trojice v Pouchobradech, in: Chrudimské listy vlastivědné XIX. 2010, s. 13–18.
Nástěnná malba za vlády Lucemburků na Moravě, Memoria Artis, Olomouc 2009
Ztroskotání s divákem. Ateliér XXII, 2009, s. 8.
Nástěnná malba za vlády Lucemburků na Moravě, Memoria Artis, Olomouc 2009
The Vincent Award 2008, Ateliér XX, č. 21, 23. 10., s. 9, 15
Lokalismus, Ateliér XX, 2008, č. 20, 9. 10., s. 8
Domestifikace, Ateliér XX, 2008, č. 13, 26. 6., s. 5, 15.
Výstava diplomantů Fakulty umění Ostravské univerzity, Ateliér XX, 2008, č. 14–15, 10. 7., s. 4.