Vjera Borozan patří mezi historičky a historiky umění, kteří zvnitřněle uvažují v geopolitickém kontextu. Specializuje se na transnacionální dějiny umění s důrazem na kulturní vztahy českých a jihoslovanských zemí. Ty pak někdy vystavuje zátěžovým zkouškám postkoloniálních teorií a experimentuje s možnostmi jejich metodologií v rámci dějin umění. Její zájem vychází z osobní zkušenosti vlastní rodiny. Tématu se věnovala ve své diplomové i dizertační práci, které obhájila na Ústavu pro dějiny umění na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze. Své uměleckohistorické znalosti od počátku svého veřejného působení využívá také jako nezávislá kurátorka, pedagožka a editorka. Mezi lety 2005–2011 se podílela na fungování iniciativy pro současné umění tranzit.cz a mezi lety 2017–2018 byla ředitelkou Národního muzea v Cetinje.
kurátorství
V počátcích své kurátorské praxe (2005–2009) se věnovala prezentaci současného českého postkonceptuálního umění v zahraničí (Záhřeb, Budapešť, Černá Hora). V českém prostředí rozvíjela především zájem o možnosti prezentace pohyblivého obrazu (tranzit/Světozor). Později tuto zkušenost uplatnila na pozici ředitelky on-line platformy Artyčok.tv, kde působila mezi lety 2011–2019. Jejím cílem bylo zpřehlednit a uspořádat internetovou databázi s ambicí mezinárodního dopadu. Pro následující praxi zde získala zkušenost vyvažováním kvality výstupů navázaných na nestabilní rozpočet.
Mezi uskutečněné kurátorské projekty patří uvedení práce maďarské dvojice pracující pod pseudonymem Igor & Ivan Buharov, jejichž snímek Bez kormidla (Kormányeltörésben) vystavila v roce 2011 v galerii svit. V kurátorském textu Borozan píše: „Tento moderní epos je konkrétní sebe-analýzou básníka žijícího v maďarské menšině v bývalé Jugoslávii 70. let 20. století. V širším kontextu pojednává o určitých aspektech emigrantského života, o vykořenění, odcizení a proměnách identity způsobených ztrátou jazyka. Vizuální ztvárnění básně nás svižným tempem uvádí do světa odlišných politických a ekonomických situací, soukromých i kolektivních, důvěrně známých i zcela absurdních momentů a setkání.“ (https://www.svitpraha.org/cs/program/minuly/igor-ivan-buharov-rudderless/ci_32/203.html)
V roce 2022 připravila Borozan pro Galerii moderního umění v Hradci Králové výstavu Naťuknout špičku vejce: Kolumbus jindy a dnes. V pojetí výstavy využila svou dosavadní zkušenost a na příkladu dějepisného pojetí mýtu Kryštofa Kolomba s lehkostí reintrpretuje moderní kánon o objevení Ameriky a vybudování role „objevitele“. V expozici se prolínají doprovodné historické texty (opera Františka Škroupa Columbus, texty Konstantina Biebla, Jiřího Voskovce, Jiřího Koláře ad.), historické obrazy ze sbírek (Studie Kryštofa Kolumba od Václava Brožíka) a díla současných umělců tímto motivem inspirovaná (Martina Drozd Smutná, Václav Magid, kolektiv Apart ad.).
V roce 2023 společně se Zbyňkem Baladránem a sdružením Display uspořádala výstavu umělkyň z bývalé Jugoslávie Sanjy Iveković, Jeleny Jureša, Šejly Kamerić, Milici Tomić, kde se soustředila na pohyblivý obraz a zkušenost války. I zde je zřejmý její dlouhodobý zájem o pohyblivý obraz, geopolitiku a možnosti přenosu osobní zkušenosti.
pedagogika
Jako historička umění a praktikující kurátorka dosud působila na třech uměleckých školách. Svou první pedagogickou zkušenost získala na Fakultě výtvarných umění Vysokého učení technického v Brně, kde vedla předměty: Aktuální tendence (současné umění světové a české), Kořeny současného umění (poválečné evropské umění) a Současný pohyblivý obraz. Na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze přednáší současné umění pro zahraniční studenty a rok také společně s Alexandrou Vajd vedla zdejší Ateliér fotografie. Od roku 2019 vyučuje současné umění a umění 19. století na Akademii výtvarných umění v Praze, kde také vede seminář současné teorie pro studenty Ph.D. programu a seminář, který se zabývá možnostmi dekolonizace a základními problémy postkolonialismu. V povinně volitelném kurzu 19. století se snaží nahlížet dějiny umění v globálnější perspektivě a v propojení s dobovými společenskými fenomény.
texty
V dizertační práci s názvem Tři kapitoly společného dějepisu umění. Vzájemné vztahy Čechů a Jihoslovanů na poli výtvarného umění mezi lety 1861–1922, kterou vedl Vojtěch Lahoda, odkrývala aspekty vzájemných vztahů, vlivů a vazeb, jež Čechy a Jihoslovany spojovaly na poli výtvarného umění. Jako referenční rámec pro interpretaci těchto děl zvolila specifický orientalismus klíčící na půdě romantismu a podbarvený myšlenkami o slovanské vzájemnosti. Klíčovou postavou je v tomto kontextu především malíř Jaroslav Čermák a František Bohumír Zvěřina. Dále se zde věnovala chorvatskému umělci Vlahu Bukovacovi, který se na začátku své tvorby významně inspiroval právě dílem Jaroslava Čermáka a od roku 1903 do roku 1922 působil také jako profesor pražské Akademie výtvarného umění. V závěrečné kapitole pak revidovala cesty umělců ze skupiny Osma a jejího okruhu do Dalmácie. Dizertační práce tak funguje jako tři oddělené případové studie a zároveň je možné ji vnímat i jako kompaktní text.
V roce 2020 Borozan pro Artalk Revue 4 připravila příspěvek Dědictví kolonialismu a nebezpečné důsledky hromadění kapitálu, v němž kontextualizuje téma a historicky mapuje rozšíření termínu „kolonialismus“, kdy poukazuje na jeho nadužívání: „Stala se z něj akutní potřeba, jeden z nástrojů změn, ale i příliš snadno aplikovatelná metafora.“ (https://artalk.cz/2020/01/20/dedictvi-kolonialismu-a-nebezpecne-dusledky-hromadeni-kapitalu/) Dále zde rozebírá nástup dekolonizace v českém prostředí, přičemž se odkazuje ke článku Pavla Barši, který nabízí paralelu polarit severu a jihu nebo západu a východu ve vztahu vykořistující a vykořisťovaný. Upozorňuje také na text Ladislavy Gažijové Nitroglycerin v granátovém jablku, ve kterém Gažiová na vztahu filipínského lékaře, literáta, národního hrdiny a zakladatele reformistického hnutí Filipínské ligy Josého Rizala a litoměřického středoškolského profesora a předního filipinisty Ferdinanda Blumentritta ukazuje význam solidarity v antikoloniálním boji. Dále Borozan připojuje poznatky z rozhovoru s polským sociologem a teoretikem Janem Sowou, který dva roky pracoval na projektu Zvrácená kolonizace. Článek zakončuje kapitolou s názvem Představme si stávku jako způsob péče s nadějným poselstvím: „Důležitou roli v tomto procesu sehrávají různé formy solidarit a spojenectví, které budou nutné pro přemožení všech typů útlaku, vykořisťování a politik, udržujících chod toxické akumulace kapitálu a potřebné pro to, abychom mohli společně, spravedlivě a eticky řešit migrační krizi i klimatický rozvrat.“(https://artalk.cz/2020/01/20/dedictvi-kolonialismu-a-nebezpecne-dusledky-hromadeni-kapitalu/)
Borozan také koncipovala a editovala knihu Close Up-post transitions writings (2014), která vyšla v několika jazycích. Výše zmíněné projekty Vjeru Borozan v kontextu místní kunsthistorie a kritiky situují do pozice teoretičky s odbornou i osobní specializací na dekolonizaci v rozšířeném smyslu.
Vzdělání:
2003–2011
doktorské studium, Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta,
studijní obor: Obecná teorie a dějiny umění a kultury
(dizertace: Tři kapitoly společného dějepisu umění; Prof. PhDr. Vojtěch Lahoda, CSc.)
1995–2002
magisterské studium, Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta,
studijní obor: Obecná teorie a dějiny umění a kultury
Stáže / stipendia / workshopy:
2011
The histories and practices of curating, Salzburg
2010
Real Players- young curators workshop- v rámci Berlin Biennial 6
The International Studio & Curatorial Program (ISCP), New York
2009
SKC-Studentski Kulturni Centar, Bělehrad (stáž v rámci programu Gulliver Connect)
2005
Akademie výtvarného umění, Záhřeb (v rámci programu CEEPUS)
od 2021
kurátorka Galerie moderního umění Hradec Králové
od 2019
odborná asistentka na Katedře teorie a dějiny umění Akademie výtvarných umění v Praze
2011–2019
ředitelka Artyčok TV
2017– 2018
ředitelka Národního muzea Černé Hory
2015–2016
odborná asistentka Ateliér fotografie Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze
2005–2010
kurátorka, organizátorka a editorka v tranzit.cz (mezinárodní iniciativa pro současné umění)
2004–2007
přednášející na Fakultě výtvarného umění v Brně
2003–2004
koordinátorka programu centra pro současné umění Futura v Praze
2002–2003
asistentka kurátora sbírky Současného a moderního umění Národní galerie v Praze
2000–2001
rešerše a výzkum pro Vědecko-výzkumné pracoviště Akademie výtvarného umění, Praha (spolupráce na projektu „České umění 1938-1989“)
Pedagogická činnost:
od 2019
odborná asistentka na Katedře teorie a dějiny umění Akademie výtvarných umění v Praze
od 2009
přednášející na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze (předmět Moderní a současné české umění a architektura – pro zahraniční studenty)
2015–2016
odborná asistentka Ateliéru fotografie na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze
2004–2007
přednášející na Fakultě výtvarného umění v Brně (předmět Aktuální tendence ve výtvarném umění, Kořeny současného umění, Dějiny videoartu)
2005
přednášející na Akademii výtvarného umění v Záhřebu, Chorvatsko: Cyklus 5 přednášek o českém současném umění
Členství v komisích atp.:
členka Společnosti Jindřicha Chalupeckého
členka Umělecké rady Akademie výtvarných umění v Praze
nominátorka mezinárodní ceny Igor Zabel Award pro rok 2020
členka poroty Oskára Čepana 2018-2021
členka poroty Ceny Jindřicha Chalupeckého 2017–2020
členka poroty Ceny Milčik 2017–2018 (Černá Hora)
členka poroty Ceny Mangelos 2017–2018 (Srbsko)
2023
Domesticated Abyss (Sanja Iveković, Milica Tomić, Šejla Kamerić, Jelena Jureša), Display, Praha
2022
Naťuknout špičku vejce: Kolumbus jindy a dnes, Galerie moderního umění v Hradci Králové
Možemo li da pokušamo ponovo? Savremena umjetnost Bolivije 1986! ( Můžeme to zkusit znovu? Výstava současného bolívijského umění 1986!), Centrum současného umění v Podgorici, Černá Hora
Z černého stínu, samostatná výstava Lenky Klodové v prostoru Arsenal-Národní galerie v Sofii, Bulharsko
AQVA, samostatná výstava Miloše Šejna, Galerie moderního umění v Hradci Králové
Aspirace cizích těles, samostatná výstava Jiřího Skály v galerii Hunt Kastner, Praha
2018
Karrabing Film Collective v rámci Politiky pravdy III - Obraz druhého, etc. galerie, Praha
2016
A2, kurátorka rubriky galerie vycházející v kritickém čtrnactideníku pro kulturu A2
2011
Post-Project v rámci „Power to the People-Contemporary Conceptualism and the Object in Art“ kurátorované Hannah Mathews, Australian Centre for Contemporary Art, Melbourne
What keeps elites alive?, Galeria Hit, Bratislava
To perceive in the darkness of the present, Prague Biennale 5, Microna Praha (společně s Marianou Serranovou)
Bez kormidla, Igor a Ivan Buharov, Galerie SVIT, Praha, leden 2011
2010
Love letters, Jiří Kovanda (v rámci projektu Alturismus), Bonner Kunstverein, Bonn
2009
Can you speak of this? -Yes, I can, spolupráce na projektu Where Everything is Yet to Happen SpaPort Biennial, Banja Luka
Harun Farocki, tranzitdisplay, Praha
2008
Metafyzicko – Ontologicko – Nadčasovo– Absolutna – Transcendencia. Stano Filko, Ateliér Josefa Sudka, Praha
2007
Uopšteno Pojedinačno (Všeobecně jednotlivě), Národní galerie, Cetinje a Centrum pro současné umění Podgorica (K. Šedá, Z. Baladrán, S. Sobotovičová, V. Artamonov, A. Klyukov, T. Svoboda, D. Lang, E. Koťátková, M. Ther, a M. Pěchouček)
IT-Invisible Things, Trafó gallery, Budapešť (Z. Baladrán, D. Baráčková, S. Sobotovičová, V. Artamonov, A. Klyukov, J. Kovanda, D.
Lang, E. Koťátková, V. Magid, M. Pěchouček, J.Skála a T. Vaněk)
2006
Pozval jsem pár přátel, aby se přišli podívat, Galerije Nova a Galerie Miroslav Kraljevic, Záhřeb (J. Kovanda, M. Dopitová, P.Humhál, K. Šedá, V. Magid, J. Šerých, T. Vaněk, Z. Baladrán, J. Skála, S. Sobotovičová, V. Artamonov, A. Klyukov, D. Lang, M. Ther, J. Alvaer, M. Pechouček, M. Meduna, B. Klímová, T. Svoboda)
2005
Jano Pavlík Snina, retrospektiva slovenského fotografa Jano Pavlíka, Ateliér Josefa Sudka a Galerie České Pojišťovny, Praha
Stati v odborných časopisech, monografiích a sbornících:
2023
Naťuknout špičku vejce in: Naťuknout špičku vejce: Kolumbus jindy a dnes, Galerie moderního umění v Hradci Králové, 2023
2022
O vodě, myslícím těle a stopách zkušenosti, Rozhovor s Milošem Šejnem u příležitosti výstavy AQVA, Publikace GMU HK, 2022
Pride, commitment and decolonial imperative, text do katalogu černohorského pavilonu benátské bienále 2022: “Umijeće držanja za ruke/ dok se probijamo kroz sedimentni oblak” , 2022 (publikované také online v Nero Magazine)
2018
Možnosti nejnižšího odlivu, in: Alžběta BAČÍKOVÁ / Anna REMEŠOVÁ, eds. : Politika pravdy III-Obraz druhého, etc galerie, Praha 2018
2013
Skříň budoucí slávy, in: Marie RAKUŠANOVÁ, ed.: Wittlichovi. Sborník žáků k 80. narozeninám Petra Wittlicha, Karolinum, Praha 2013
2011
To perceive in the darkness of the present in: Prague Biennale 5, Prague 2011
2010
Pure and Clear, in: Edith JEŘÁBKOVÁ, ed.: Jiří Kovanda, Fakulta umění a designu, UJEP, Ústí nad Labem 2010
2008
Stano Filko. Metafyzicko – Ontologicko – Nadčasovo– Absolutna –Transcendencia. Ateliér Josefa Sudka, Praha 2008
Na divokém Východě, Cesty na Balkán a dál, in: Markéta DLÁBKOVÁ / Ondřej CHROBÁK: František Bohumír Zvěřina 1835–1908, Oblastní galerie Vysočiny, Jihlava 2008
2007
Uopšteno Pojedinačno, Narodní galerie, Cetinje 2007
Invisible Things, Trafó gallery, Budapešť 2007
2006
Otázky a odpovědi, in: David KORECKÝ, ed.: Médium kurátor, Role kurátora v současném českém umění, Fra, Prag 2006/9 (společně s Marianou Serranovou)
Černá Hora a Černohorci optikou obrazů Jaroslava Čermáka, in: MORAVCOVÁ Mirjam / SVOBODA David / ŠÍSTEK František (eds.): Pravda, láska a ti na „Východě”, Obrazy středoevropského a východoevropského prostoru z pohledu české společnosti, UK FHS, Praha 2006
2005
JPS-Jano Pavlik, Ateliér Josefa Sudka, Praha 2005
Odborná spolupráce na publikacích vydavatelství tranzit.cz:
2010
John Cage, Silence, tranzit, Praha 2010
Texty, Jana a Jiří Ševčíkovy, tranzit, Praha 2010
2009
Atlas Transformace, tranzit, Praha 2009
2007
Slavoj Žižek: Mluvil tu někdo o totalitarismu?, tranzit, Praha 2007
2006
Jiří Kovanda, tranzit, Praha 2006
Editorka publikací:
2023
Naťuknout špičku vejce: Kolumbus jindy a dnes, Galerie moderního umění v Hradci Králové, duben 2023
2020
Artalk Revue 4: Návrat , leden 2020 , Dědictví kolonialismu a nebezpečné důsledky kapitálu
(dostupné on-line na: artalk.cz/category/artalk-revue/)
2014
Close-Up: post-transition writings, AVU Praha 2014
2008
Jiří David, Nikdo jiný, zatím nic, tranzit, Praha 2008 (spolueditorka s Vítem Havránkem)