Vjera Borozan

1977
Krnov
Praha

Vjera Borozan patří mezi historičky a historiky umění, kteří zvnitřněle uvažují v geopolitickém kontextu. Specializuje se na transnacionální dějiny umění s důrazem na kulturní vztahy českých a jihoslovanských zemí. Ty pak někdy vystavuje zátěžovým zkouškám postkoloniálních teorií a experimentuje s možnostmi jejich metodologií v rámci dějin umění. Její zájem vychází z osobní zkušenosti vlastní rodiny. Tématu se věnovala ve své diplomové i dizertační práci, které obhájila na Ústavu pro dějiny umění na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze. Své uměleckohistorické znalosti od počátku svého veřejného působení využívá také jako nezávislá kurátorka, pedagožka a editorka. Mezi lety 2005–2011 se podílela na fungování iniciativy pro současné umění tranzit.cz a mezi lety 2017–2018 byla ředitelkou Národního muzea v Cetinje.

kurátorství

V počátcích své kurátorské praxe (2005–2009) se věnovala prezentaci současného českého postkonceptuálního umění v zahraničí (Záhřeb, Budapešť, Černá Hora). V českém prostředí rozvíjela především zájem o možnosti prezentace pohyblivého obrazu (tranzit/Světozor). Později tuto zkušenost uplatnila na pozici ředitelky on-line platformy Artyčok.tv, kde působila mezi lety 2011–2019. Jejím cílem bylo zpřehlednit a uspořádat internetovou databázi s ambicí mezinárodního dopadu. Pro následující praxi zde získala zkušenost vyvažováním kvality výstupů navázaných na nestabilní rozpočet.

Mezi uskutečněné kurátorské projekty patří uvedení práce maďarské dvojice pracující pod pseudonymem Igor & Ivan Buharov, jejichž snímek Bez kormidla (Kormányeltörésben) vystavila v roce 2011 v galerii svit. V kurátorském textu Borozan píše: „Tento moderní epos je konkrétní sebe-analýzou básníka žijícího v maďarské menšině v bývalé Jugoslávii 70. let 20. století. V širším kontextu pojednává o určitých aspektech emigrantského života, o vykořenění, odcizení a proměnách identity způsobených ztrátou jazyka. Vizuální ztvárnění básně nás svižným tempem uvádí do světa odlišných politických a ekonomických situací, soukromých i kolektivních, důvěrně známých i zcela absurdních momentů a setkání.“ (https://www.svitpraha.org/cs/program/minuly/igor-ivan-buharov-rudderless/ci_32/203.html)

V roce 2022 připravila Borozan pro Galerii moderního umění v Hradci Králové výstavu Naťuknout špičku vejce: Kolumbus jindy a dnes. V pojetí výstavy využila svou dosavadní zkušenost a na příkladu dějepisného pojetí mýtu Kryštofa Kolomba s lehkostí reintrpretuje moderní kánon o objevení Ameriky a vybudování role „objevitele“. V expozici se prolínají doprovodné historické texty (opera Františka Škroupa Columbus, texty Konstantina Biebla, Jiřího Voskovce, Jiřího Koláře ad.), historické obrazy ze sbírek (Studie Kryštofa Kolumba od Václava Brožíka) a díla současných umělců tímto motivem inspirovaná (Martina Drozd Smutná, Václav Magid, kolektiv Apart ad.).

V roce 2023 společně se Zbyňkem Baladránem a sdružením Display uspořádala výstavu umělkyň z bývalé Jugoslávie Sanjy Iveković, Jeleny Jureša, Šejly Kamerić, Milici Tomić, kde se soustředila na pohyblivý obraz a zkušenost války. I zde je zřejmý její dlouhodobý zájem o pohyblivý obraz, geopolitiku a možnosti přenosu osobní zkušenosti.

pedagogika

Jako historička umění a praktikující kurátorka dosud působila na třech uměleckých školách. Svou první pedagogickou zkušenost získala na Fakultě výtvarných umění Vysokého učení technického v Brně, kde vedla předměty: Aktuální tendence (současné umění světové a české), Kořeny současného umění (poválečné evropské umění) a Současný pohyblivý obraz. Na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze přednáší současné umění pro zahraniční studenty a rok také společně s Alexandrou Vajd vedla zdejší Ateliér fotografie. Od roku 2019 vyučuje současné umění a umění 19. století na Akademii výtvarných umění v Praze, kde také vede seminář současné teorie pro studenty Ph.D. programu a seminář, který se zabývá možnostmi dekolonizace a základními problémy postkolonialismu. V povinně volitelném kurzu 19. století se snaží nahlížet dějiny umění v globálnější perspektivě a v propojení s dobovými společenskými fenomény.

texty

V dizertační práci s názvem Tři kapitoly společného dějepisu umění. Vzájemné vztahy Čechů a Jihoslovanů na poli výtvarného umění mezi lety 1861–1922, kterou vedl Vojtěch Lahoda, odkrývala aspekty vzájemných vztahů, vlivů a vazeb, jež Čechy a Jihoslovany spojovaly na poli výtvarného umění. Jako referenční rámec pro interpretaci těchto děl zvolila specifický orientalismus klíčící na půdě romantismu a podbarvený myšlenkami o slovanské vzájemnosti. Klíčovou postavou je v tomto kontextu především malíř Jaroslav Čermák a František Bohumír Zvěřina. Dále se zde věnovala chorvatskému umělci Vlahu Bukovacovi, který se na začátku své tvorby významně inspiroval právě dílem Jaroslava Čermáka a od roku 1903 do roku 1922 působil také jako profesor pražské Akademie výtvarného umění. V závěrečné kapitole pak revidovala cesty umělců ze skupiny Osma a jejího okruhu do Dalmácie. Dizertační práce tak funguje jako tři oddělené případové studie a zároveň je možné ji vnímat i jako kompaktní text.

V roce 2020 Borozan pro Artalk Revue 4 připravila příspěvek Dědictví kolonialismu a nebezpečné důsledky hromadění kapitálu, v němž kontextualizuje téma a historicky mapuje rozšíření termínu „kolonialismus“, kdy poukazuje na jeho nadužívání: „Stala se z něj akutní potřeba, jeden z nástrojů změn, ale i příliš snadno aplikovatelná metafora.“ (https://artalk.cz/2020/01/20/dedictvi-kolonialismu-a-nebezpecne-dusledky-hromadeni-kapitalu/) Dále zde rozebírá nástup dekolonizace v českém prostředí, přičemž se odkazuje ke článku Pavla Barši, který nabízí paralelu polarit severu a jihu nebo západu a východu ve vztahu vykořistující a vykořisťovaný. Upozorňuje také na text Ladislavy Gažijové Nitroglycerin v granátovém jablku, ve kterém Gažiová na vztahu filipínského lékaře, literáta, národního hrdiny a zakladatele reformistického hnutí Filipínské ligy Josého Rizala a litoměřického středoškolského profesora a předního filipinisty Ferdinanda Blumentritta ukazuje význam solidarity v antikoloniálním boji. Dále Borozan připojuje poznatky z rozhovoru s polským sociologem a teoretikem Janem Sowou, který dva roky pracoval na projektu Zvrácená kolonizace. Článek zakončuje kapitolou s názvem Představme si stávku jako způsob péče s nadějným poselstvím: „Důležitou roli v tomto procesu sehrávají různé formy solidarit a spojenectví, které budou nutné pro přemožení všech typů útlaku, vykořisťování a politik, udržujících chod toxické akumulace kapitálu a potřebné pro to, abychom mohli společně, spravedlivě a eticky řešit migrační krizi i klimatický rozvrat.“(https://artalk.cz/2020/01/20/dedictvi-kolonialismu-a-nebezpecne-dusledky-hromadeni-kapitalu/)

Borozan také koncipovala a editovala knihu Close Up-post transitions writings (2014), která vyšla v několika jazycích. Výše zmíněné projekty Vjeru Borozan v kontextu místní kunsthistorie a kritiky situují do pozice teoretičky s odbornou i osobní specializací na dekolonizaci v rozšířeném smyslu.

2023
Vzdělání, granty a stipendia

Vzdělání:

2003–2011
doktorské studium, Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta,
studijní obor: Obecná teorie a dějiny umění a kultury
(dizertace: Tři kapitoly společného dějepisu umění; Prof. PhDr. Vojtěch Lahoda, CSc.)

1995–2002
magisterské studium, Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta,
studijní obor: Obecná teorie a dějiny umění a kultury

Stáže / stipendia / workshopy:

2011
The histories and practices of curating, Salzburg

2010
Real Players- young curators workshop- v rámci Berlin Biennial 6
The International Studio & Curatorial Program (ISCP), New York

2009
SKC-Studentski Kulturni Centar, Bělehrad (stáž v rámci programu Gulliver Connect)

2005
Akademie výtvarného umění, Záhřeb (v rámci programu CEEPUS)

Praxe

od 2021
kurátorka Galerie moderního umění Hradec Králové

od 2019
odborná asistentka na Katedře teorie a dějiny umění Akademie výtvarných umění v Praze

2011–2019
ředitelka Artyčok TV

2017– 2018
ředitelka Národního muzea Černé Hory

2015–2016
odborná asistentka Ateliér fotografie Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze

2005–2010
kurátorka, organizátorka a editorka v tranzit.cz (mezinárodní iniciativa pro současné umění)

2004–2007
přednášející na Fakultě výtvarného umění v Brně

2003–2004
koordinátorka programu centra pro současné umění Futura v Praze

2002–2003
asistentka kurátora sbírky Současného a moderního umění Národní galerie v Praze

2000–2001
rešerše a výzkum pro Vědecko-výzkumné pracoviště Akademie výtvarného umění, Praha (spolupráce na projektu „České umění 1938-1989“)

Pedagogická činnost:

od 2019
odborná asistentka na Katedře teorie a dějiny umění Akademie výtvarných umění v Praze

od 2009
přednášející na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze  (předmět Moderní a současné české umění a architektura – pro zahraniční studenty)

2015–2016
odborná asistentka Ateliéru fotografie na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze

2004–2007
přednášející na Fakultě výtvarného umění v Brně (předmět Aktuální tendence ve výtvarném umění, Kořeny současného umění, Dějiny videoartu)

2005
přednášející na Akademii výtvarného umění v Záhřebu, Chorvatsko: Cyklus 5 přednášek o českém současném umění

Členství v komisích atp.:

členka Společnosti Jindřicha Chalupeckého
členka Umělecké rady Akademie výtvarných umění v Praze
nominátorka  mezinárodní ceny Igor Zabel Award pro rok 2020
členka poroty Oskára Čepana 2018-2021
členka poroty Ceny Jindřicha Chalupeckého 2017–2020
členka poroty Ceny Milčik 2017–2018 (Černá Hora)
členka poroty Ceny Mangelos 2017–2018 (Srbsko)

Monografie, katalogy, publikace

Stati v odborných časopisech, monografiích a sbornících:

2023
Naťuknout špičku vejce in: Naťuknout špičku vejce: Kolumbus jindy a dnes, Galerie moderního umění v Hradci Králové, 2023

2022
O vodě, myslícím těle a stopách zkušenosti, Rozhovor s Milošem Šejnem u příležitosti výstavy AQVA, Publikace GMU HK, 2022
Pride, commitment and decolonial imperative, text do katalogu černohorského pavilonu  benátské bienále 2022: “Umijeće držanja za ruke/ dok se probijamo kroz sedimentni oblak” , 2022 (publikované také online v Nero Magazine)

2018
Možnosti nejnižšího odlivu, in: Alžběta BAČÍKOVÁ / Anna REMEŠOVÁ, eds. : Politika pravdy III-Obraz druhého, etc galerie, Praha 2018

2013
Skříň budoucí slávy, in: Marie RAKUŠANOVÁ, ed.: Wittlichovi. Sborník žáků k 80. narozeninám Petra Wittlicha, Karolinum, Praha 2013

2011
To perceive in the darkness of the present in: Prague Biennale 5, Prague 2011

2010
Pure and Clear, in: Edith JEŘÁBKOVÁ, ed.: Jiří Kovanda, Fakulta umění a designu, UJEP, Ústí nad Labem 2010

2008
Stano Filko. Metafyzicko – Ontologicko – Nadčasovo– Absolutna –Transcendencia. Ateliér Josefa Sudka, Praha 2008
Na divokém Východě, Cesty na Balkán a dál, in: Markéta DLÁBKOVÁ / Ondřej CHROBÁK: František Bohumír Zvěřina 1835–1908, Oblastní galerie Vysočiny, Jihlava 2008

2007
Uopšteno Pojedinačno, Narodní galerie, Cetinje 2007
Invisible Things, Trafó gallery, Budapešť 2007

2006
Otázky a odpovědi, in: David KORECKÝ, ed.: Médium kurátor, Role kurátora v současném českém umění, Fra, Prag 2006/9 (společně s Marianou Serranovou)
Černá Hora a Černohorci optikou obrazů Jaroslava Čermáka, in: MORAVCOVÁ Mirjam / SVOBODA David / ŠÍSTEK František (eds.):  Pravda, láska a ti na „Východě”, Obrazy středoevropského a východoevropského prostoru z pohledu české společnosti, UK FHS, Praha 2006

2005
JPS-Jano Pavlik, Ateliér Josefa Sudka, Praha 2005

Odborná spolupráce na publikacích vydavatelství tranzit.cz:

2010
John Cage, Silence, tranzit, Praha 2010
Texty, Jana a Jiří Ševčíkovy, tranzit, Praha 2010

2009
Atlas Transformace, tranzit, Praha 2009

2007
Slavoj Žižek: Mluvil tu někdo o totalitarismu?, tranzit, Praha 2007

2006
Jiří Kovanda, tranzit, Praha 2006

Editorka publikací:

2023
Naťuknout špičku vejce: Kolumbus jindy a dnes, Galerie moderního umění v Hradci Králové, duben 2023

2020
Artalk Revue 4: Návrat , leden 2020 , Dědictví kolonialismu a nebezpečné důsledky kapitálu
(dostupné on-line na: https://artalk.cz/category/artalk-revue/)

2014
Close-Up: post-transition writings, AVU Praha 2014

2008
Jiří David, Nikdo jiný, zatím nic, tranzit, Praha 2008 (spolueditorka s Vítem Havránkem)

Video