Vladimír Birgus

1954
Frýdek-Místek
Praha

Vladimír Birgus zastává výraznou pozici na současné české i mezinárodní fotografické scéně, kde se prosadil v řadě souvztažných rolí. Působí jako kurátor, publicista, historik a pedagog fotografie. Paralelně k dráze teoretika rozvíjí vlastní fotografickou tvorbu.
Počátky jeho kurátorské činnosti se pojí s olomouckou Galerií v podloubí, jejíž výstavní program se v normalizačních letech vymykal ze zaměření oficiálních galerijních institucí. Během 70. a v první polovině 80. let se zde organizačně podílel na výstavách představujících mladou generaci české a slovenské fotografie a několikrát zde i sám vystavoval. Svými příspěvky do Československé fotografieRevue fotografie zahájil v druhé půli 70. let publicistickou práci, která se postupně rozrostla do objemného korpusu textů publikovaných v řadě domácích i zahraničních periodik. Psal recenze výstav, profily mladých autorů i osobností z dějin světové fotografie, ale také studie o avantgardním divadle a jeho využití filmových a fotografických projekcí, podložené výzkumem v rámci diplomové a disertační práce. Díky možnosti cestovat po Evropě napomáhal zvýšit domácí povědomí o aktuálním dění ve světové fotografii, publikoval recenze zahraničních výstav, fotografických festivalů a galerií. Podařilo se mu vybudovat širokou síť mezinárodních kontaktů, které vyústily v kooperaci na kurátorských projektech u nás i v cizině. Užší spolupráci navázal s představiteli polské a litevské fotografie.
Je autorem řady knižních monografií (Miroslav Bílek, Milan Borovička, Tibor Honty, Jindřich Marco), zásadně přispěl zhodnocením tvorby Františka Drtikola nebo objevil do té doby neznámého krnovského fotografa Gustava Aulehlu. Doménou Vladimíra Birguse jsou velké přehledové výstavní projekty a doprovodné publikace, vycházející i v cizích jazykových mutacích, které představily českou fotografii na mezinárodním poli a pomohly ji zasadit do evropského kontextu.
Na přelomu 80. a 90. let, kdy na Západě vzrostla poptávka po kulturní produkci ze zemí bývalého socialistického bloku, připravil spolu s Miroslavem Vojtěchovským několik přehlídek současné československé a posléze české fotografie pro zahraniční fotografické festivaly a výstavní instituce: Contemporary Czechoslovakian Photography (1989, Amsterdam), Tschechoslowakische Fotografie der Gegenwart (1990, Kolín nad Rýnem), Jistoty a hledání v české fotografii 90. let (1993) a Česká fotografie 90. let (1996). Později se Birgus v ohledávání současné fotografické scény zaměřil na dílčí aspekty: s Václavem Podestátem sestavil přehlídku Současná česká dokumentární fotografie (2001, Herten), genderové vymezení sehrálo stěžejní roli v expozici českých a slovenských fotografek Glocal Girls v rámci Prague Biennale 3 (2007) a prozatím poslední velká výstava Vnitřní okruh v současné české fotografii (2013) se pokoušela poodhalit „témata a motivy autorské sebereflexe, introspekce, intimity, rodiny, nejbližších lidí a věcí“ (V. Birgus).
Z osobností fotografické avantgardy se Birgus intenzivně věnuje dílu Eugena Wiškovského a Jaroslava Rösslera. Mezinárodně ceněný byl obsáhlý výstavní projekt Moderní krása. Česká fotografická avantgarda 1918-1948 (1998), premiérově uvedený v Barceloně a reprízované v Paříži, Lausanne, Praze, Mnichově, ve zkrácené verzi i v Berlíně a Budapešti. S Janem Mlčochem uspořádal vedle výstavy Akt v české fotografii (2000) rozsáhlou reprezentativní přehlídku Česká fotografie 20. století (2005), která nesázela pouze na etablované autory, ale snažila se postihnout v chronologickém uspořádání hlavní vývojové tendence české fotografie, včetně těch, které byly dříve upozaďovány, ať už šlo o žánrovou amatérskou fotografii meziválečného období nebo tvorbu v duchu socialistického realismu.
Birgusovy kurátorské projekty často navazují na jeho pedagogickou činnost. Po dokončení studií na FAMU se stal v roce 1978 odborným asistentem na zdejší katedře fotografie a v letech 1998-2002 v rámci katedry vedl Kabinet dějin a teorie fotografie. Již v roce 1982 se ujal vedení Institutu výtvarné fotografie Českého svazu fotografů, který provozoval distanční a později kombinované vzdělávání pro fotoamatéry. V roce 1990 získal Institut tvůrčí fotografie akreditaci vysokoškolského pracoviště a stal se součástí Slezské univerzity v Opavě. Birgus zorganizoval velké množství výstavních prezentací studentských prací na domácí půdě i v zahraničí a přispěl tak velkou měrou k mezinárodní reprezentaci obou vysokých škol.

V počátcích vlastní fotografické tvorby na přelomu 60. a 70. let se Birgus věnoval inscenované fotografii. Zatímco v souboru Sekvence (1969-73) manipuloval s negativem, aby zachytil postupné mizení figury v sekvenčně řazených snímcích, cyklus aktů Kontrapunkt (1972-74) je vystavěn na výtvarném kontrastu černé a bílé. Postupně v jeho díle převládl formát fotografického dokumentu. Zaznamenává scény z veřejného života, ať je to kritický pohled na komunistické oslavy a manifestace nebo náhodné a přesto vypointované situace z ulic západních evropských měst, které směl v 70. letech navštívit v rámci prázdninových pracovních pobytů (cykly Bradford, East End, 1975). Celoživotním projektem se stal rozsáhlý a dosud neukončený cyklus Cosi nevyslovitelného. Jeho snímky často disponují paralelními ději a nekonvenční kompozicí, zachovávají si subjektivní ladění a výtvarný charakter. V 80. letech vstupuje do jeho fotografií barva, která se stává funkční dominantou obrazu a podporuje nádech přízračnosti. V průběhu 90. let se jeho fotografie barevně i kompozičně zklidňují a zalidněné scény střídají výjevy s menším počtem postav. Situacím Birgus dodává až existenciální rozměr a viděné transformuje do symbolické roviny, jeho fotografie tak získávají emotivní výmluvnost čehosi nevyslovitelného.

Použitá literatura:
Štěpánka Bieleszová, Vladimír Birgus. Fotografie 1972-2014, KANT, Praha 2014.

2016
Vzdělání, granty a stipendia

1999 
FAMU Praha, jmenován profesorem
1994 
FAMU Praha, habilitován docentem
1980 
Filozofická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci, PhDr.
1974-1978 
FAMU Praha, mimořádné studium fotografie
1973-1978 
Filozofická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci, literatura-divadlo-film

Praxe

1990
dosud Vedoucí Institutu tvůrčí fotografie FPF SU Opava
1999-2005
(externě) Profesor FAMU

1994-99 
Docent FAMU Praha a FPF SU Opava
1990-1994 
Odborný asistent, Filozoficko-přírodovědecká fakulta Slezské univerzity v Opavě
1978-1994 
Odborný asistent, FAMU Praha

Monografie, katalogy, publikace

Výběrová bibliografie:
Vladimír Birgus, Vnitřní okruh v současné české fotografii / The Intimate Circle in Contemporary Czech Photography, KANT, Praha 2013.
Vladimír Birgus, Dita Pepe. Autoportréty / Self-portraits, KANT, Praha 2012.
Vladimír Birgus (ed.), Opavská škola fotografie. Dvacet let Institutu tvůrčí fotografie FPF Slezské univerzity v Opavě / Opava School of Photography. Twenty Years of the Institute of Creative Photography, Silesian University in Opava, Slezská univerzita, Opava 2011.
Vladimír Birgus – Jan Mlčoch, Tschechische Fotografie des 20. Jahrhunderts, Kunst- und Ausstellungshalle der Bundesrepublik Deutschland, Bonn 2009.
Vladimír Birgus, Gustav Aulehla. Fotografie / Photographs 1957-1990, KANT, Praha 2009.
Vladimír Birgus – Tomáš Pospěch, Tenkrát na Východě. Češi očima fotografů 1948-1989 / Once Upon a Time in the East. Czechs through the Eyes of Photographers, 1948-1989, KANT, Praha 2009.
Vladimír Birgus – Jan Mlčoch, Česká fotografie 20. století, KANT, Praha 2009.
Vladimír Birgus – Jan Mlčoch, Česká fotografie 20. století. Průvodce, Uměleckoprůmyslové muzeum a KANT, Praha 2005.
Vladimír Birgus, Eugen Wiškovský, Torst, Praha 2005.
Vladimír Birgus, Evžen Sobek. Ecce homo, Brno 2004.
Vladimír Birgus, Jiří Křenek, KANT, Praha 2004.
Vladimír Birgus – Jan Mlčoch (eds.), Jaroslav Rössler – fotografie, koláže, kresby, KANT, Praha 2003.
Vladimír Birgus (ed.), Institut tvůrčí fotografie FPF Slezské univerzity v Opavě. Diplomové a klauzurní práce 1998-2003 / Institute of Creative Photography, Silesian University in Opava. Diploma and Final Portfolis 1998-2003, Slezská univerzita a KANT, Opava a Praha 2003.
Vladimír Birgus, Jaroslav Rössler, Torst, Praha 2001.
Vladimír Birgus, František Drtikol, KANT, Praha 2000.
Vladimír Birgus – Jan Mlčoch, Akt v české fotografii / The Nude in Czech Photography, KANT, Praha 2000, 2005.
Vladimír Birgus- Antonín Dufek – Margit Zuckriegl, Laterna Magica. Einblicke in eine Tschechische Fotografie der Zwischenkriegszeit, Rupertinum, Salzburg 2000.
Vladimír Birgus (ed.), Česká fotografická avantgarda 1918-1948, KANT, Praha 1999.
Vladimír Birgus – Miroslav Vojtěchovský, Česká fotografie 90. let / Czech Photography of the 1990s, KANT, Praha 1998.
Vladimír Birgus, Jindřich Marco – Karel Cudlín: Izrael 50, Argo, Praha 1998.
Vladimír Birgus – Miroslav Vojtěchovský, Jistoty a hledání v české fotografii 90. let / Certainty and Searching in Czech Photography of the 1990s, KANT, Praha 1996.
Vladimír Birgus – Jindřich Marco, Hořká léta – Evropa 1945-1947, Orbis, Praha 1995.
Vladimír Birgus, Fotograf František Drtikol, Prostor, Praha 1994.
Vladimír Birgus – Reinhold Misselbeck – Miroslav Vojtěchovský, Tchechoslowakische Fotografie der Gegenwart, Museum Ludwig, Köln – Edition Braus, Heidelberg 1990.
Vladimír Birgus – Antonín Braný, František Drtikol, Odeon, Praha 1988, 1989.
Vladimír Birgus, Milan Borovička, Profil, Ostrava 1984.
Vladimír Birgus, Miroslav Bílek, Profil, Ostrava 1982.

Jiné kritické texty a příspevky

Birgus, V., Badge, P.: European Photography Guide 7. European Photography, Göttingen 2000. 304 s. ISBN.
Birgus, V.: František Drtikol. KANT, Praha, 2000. 208 s. ISBN-X.
Birgus, V.: Photographer František Drtikol. KANT, Praha, 2000. 208 s. ISBN-Birgus, V. (editor): Ján Šmok. Pražský dům fotografie, Praha 2000. 104 s. ISBN.
Birgus, V., Dufek, A., Zuckriegl, M.: Laterna Magica. Einblicke in eine Tschechische Fotografie der Zwischenkriegszeit. Rupertinum, Salzburg, 2000. 112 s. ISBN.
Birgus, V., Mlčoch, J.: Akt v české fotografii /The Nude in Czech Photography. Kant, Praha, 2000. 248 s. ISBN. (2. vydání 2005).
Birgus, V.: Jaroslav Rössler. TORST, Praha 2001. 184 s. ISBN.
Birgus, V., Zuckriegl, M.: Maestri della fotografia dellavanguardia ceca negli anni Venti e Trenta / Masters of the Czech Avant-garde Photography of the 1920s and the 1930s. Silvana Editoriale, Milano 2001. 48 s.
Birgus, V. (ed.): Pedagogové Institutu tvůrčí fotografie FPF Slezské univerzity v Opavě / Teachers of the Institute of Creative Photography of the Faculty of Philosophy and Science, Silesian University in Opava. Slezská univerzita, Opava 2001. 102 s. ISBN.
Birgus, V. (ed.): Czech Photographic Avant-Garde. . The Massachusetts Institute of Technology Press, Cambridge (Massachusetts) & London 2002. 310 s. ISBN.
Birgus, V., Gryze, L.: European Photography Guide 8. European Photography, Göttingen 2003. 304 s. ISBN.
Birgus, V., Mlčoch, J.: Akt w fotografii czeskiej. BWA, Wroclaw, 2003, 248 + 16 s.
Birgus, V. (ed.): Institut tvůrčí fotografie FPF Slezské univerzity v Opavě. Diplomové a klauzurní práce. / Institute of Creative Photography, Silesian University in Opava. Diploma and Final Portfolios. Slezská univerzita, Opava 2003. 180 s. ISBN.
Birgus, V., Mlčoch, J.: Jaroslav Rössler – fotografie, koláže, kresby. KANT, Praha 2003. 155 s. ISBN.
Birgus, V., (text), Sobek, E., (fotografie): Ecce homo. Brno 2004, 72 str.
Birgus, V., (text), Křenek, J., (fotografie): Jiří Křenek. KANT, Praha 2004. 60 str. ISBN.
Birgus, V., Mlčoch, J.: Jaroslav Rössler. Czech Avant-Garde Photographer. The Massachusetts Institute of Technology Press, Cambridge (Massachusetts) & London, 2004. 164 s. ISBN.
Birgus, V., Mlčoch, J.: Česká fotografie 20. století. Průvodce. UPM a KANT, Praha 2005. 164 s. ISBN.
Birgus, V., Mlčoch, J.: Czech Photography of the 20th Century. UPM a KANT, Praha 2005. 164 s. ISBN.
Birgus, V.: Eugen Wiškovský. Torst, Praha 2005. 144 s. ISBN (česky a anglicky).
Birgus, V. (ed).: Absolventi Institutu tvůrčí fotografie FPF Slezské univerzity v Opavě / Graduates of the Institute of Creative Photography, Silesian University in Opava. Slezská univerzita, Opava 2006, 228 s. ISBN (spolupráce Aleš Kuneš, Václav Podestát a Tomáš Pospěch).