O projektu
CZEN
Artlist — Centrum pro současné umění Praha

Tereza Zelenková

Jméno
Tereza
Příjmení
Zelenková
Narozen/a
1985
Místo narození
Ostrava
Působiště
Praha, Londýn
Web
www.terezazelenkova.com
Klíčová slova
Knihovna CSU
↳ Vyhledat v katalogu

O umělci

Fotografická praxe Terezy Zelenkové osciluje na pomezí dokumentární a konceptuální fotografie. Ačkoli ve svých monochromatických analogových fotografiích využívá fotografického média pro jeho přirozenou schopnost zachytit realitu a často dokumentuje specifické historické lokality, takto pořízené snímky nezřídka kombinuje se zinscenovanými fotografiemi; ty jí napomáhají právě tato (historická) fakta ohýbat, deformovat či zcela opouštět ve prospěch výsledných sérií, jejichž společným vyústěním, nehledě na zvolené téma, je surreálný, ambivalentní svět na pomezí reality a fikce.

 

Klíčová témata pro svou tvorbu ustanovuje v souboru Absence of Myth z roku 2013. Vidíme Freudovu pracovnu (Sigmund Freud’s Study, 2013), portrét Arthura Rimbauda, pobřeží Walesu, hrob Georgese Bataille (Charles Bataille’s Grave, 2011), dochované dobové interiéry (Confessional, Paris, 2013), staré muzejní exponáty (Statue, V&A, 2013). Zelenková vyhledává místa se symbolickým či mýtickým potenciálem (příp. místa s literárním referentem) a podrobuje je empirickému a ideologickému výzkumu. Spíše než o archivaci jednotlivých faktů či legend má však zájem o zkoumání obecné poetiky (krajiny, příběhů) a vytváření subjektivních mytologií. Toho dosahuje vůči poetice zcela kontrastním, „katalogizujícím“ přístupem, kdy fotografie prezentuje v tematicky uspořádaných, heslem opatřených tabulích jako výňatky z naučného slovníku. Soubor tak působí jako katalog institucionální sbírky, který je ale zároveň lyrickým fotoalbem: Zelenková transformuje doslovné do symbolického, všechno krásné má podtóny čehosi mysteriózního, melancholického, blízkého smrti.

 

Název souboru je také referencí ke stejnojmenné knize Georgese Bataille (The Absence of Myth: Writings On Surrealism), k jehož dílům se autorka pravidelně vrací a nechává se jimi inspirovat (Night Is Also a Sun, 2011; Georges Bataille’s Grave, 2013; The Essential Solitude, 2017). Zelenkové je, podobně jako Bataillemu, blízký zájem o mysticismus, surrealismus a intenzivní, nezřídka extrémní prožitek, v němž má erotika a násilí vztah ke spiritualitě. Zřejmě právě i proto si vybírá historická místa se silným magickým nábojem: pojímá je jako jakési portály transcendentálna, pomyslné vstupy do spirituální říše, která ovšem nutně nemusí znamenat příslib nesmrtelnosti: je spíše jejím opakem. Např. všechny snímky v neukončeném souboru ASnake That Disappeared Through a Hole in theWall (od 2015), jenž se zaměřuje na mytologii československé krajiny, v sobě rovněž nesou indexikální obraz smrti. Hrad Houska byl údajně postaven proto, aby uzavřel bránu do Pekel, hrad Čachtice (Elizabeth Bathory’s Bedroom, Čachtice, 2015) byl zase obýván nechvalně známou masovou vražedkyní toužící po věčné kráse. Fotografie míst spojených s legendami (dále např. Devil’s Table, Beskydy, 2015) jsou kombinovány s geografickými kuriozitami (Dog Cemetery, 2015), posmrtnou maskou Gustava Meyrinka (Gustav Meyrink’s Death Mask, 2016) a zinscenovanou spiritistickou seancí (The Unseen, 2015). Celá série má nepochybně i silný literární podtext ovlivněný klasickými příběhy z českého venkova Karla Jaromíra Erbena či Karla Hynka Máchy. Za cyklus Zelenková získala v roce 2015 prestižní Jerwood Photoworks Award a vynesl ji nominaci mezi finalisty ING Unseen Photo Award.

 

Romantický způsob, jakým Zelenková přistupuje k pojímání krajiny, ji nevyhnutelně vede k literatuře jako k jednomu ze stěžejních inspiračních zdrojů. V raném souboru The Other Night (2012) cituje filozofický román Thomas the Obscure (1941) Maurice Blanchota, v Some Kind of Night Into Your Darkness (2016, odkaz na píseň Fade Into You od Mazzy Star), tedy v komisi vytvořené pro Unseen Festival v Amsterdamu, volně čerpá z temně romantického příběhu z Babičky Boženy Němcové o bláznivé Viktorce, jež se zamilovala do vojáka a z tragické lásky se pomátla. The Essential Solitude (2017) je pak poctou dekadentní literatuře s odkazy na Charlese Baudelaira, Arthura Rimbauda, Lautréamonta, Georgese Bataille a J. K. Huysmanse, jehož postava Des Esseintes z románu À Rebours se – podobně jako hlavní protagonistka fotografické série – izoluje v domě a přizpůsobuje si svoje okolí tak, aby reflektovalo jeho oblíbená umělecká díla.

 

Společným jmenovatelem všech cyklů Zelenkové je také vyčlenění z klasického (lineárního, historického) běhu času. Čas ve fotografiích je zmražen či pozastaven podobně jako jejich aktéři. Postava dlouhovlasé ženy v The Essential Solitude (2017), jež se objevuje už v dřívějších sériích (The Other Night, 2012), je spíše pasivní entitou přihlížející rozkladu svého vlastního příbytku. Přestože je živoucí lidskou bytostí, má blíže ke smrti. Podobné bezčasí představuje i samotná lokace domu ze 17. století stojícího na okraji londýnského finančního distriktu. Ten byl v 60. letech 20. století novým majitelem Dennisem Seversem přetvořen na časovou schránku reprezentující různá historická období od 17. po 19. století. Čas zde plyne cyklicky, vytváří síť vztahů mezi příběhy, legendami, fakty i fikcí, v níž se minulost opakovaně prolíná s přítomností. Zelenková sice mapuje místní mytologie, výsledek nicméně nikdy není exaktní vědeckou studií – je spíše fluidním, plynoucím, nikdy nedokončeným záznamem v čase. Snímky tak, obdobně jako fotografické médium samotné, přislibují nesmrtelnost, zároveň však ale slouží jako nevyhnutelná připomínka smrti.

 

Fotografie je pro Zelenkovou takřka alchymistickým procesem, hybridní disciplínou zahrnující vědu, umění a filosofii.[1] Svým přístupem se hlásí k pragmatickému romantismu reprezentovanému metamodernismem: navrací se k umění romantické citlivosti, přesto bez ideologického ukotvení osciluje mezi ironií a upřímností, naivitou a věděním, relativismem a pravdou, optimismem a pochybnostmi.[2]


[1] Zelenková, Tereza: Exhibition catalogue for ASnake That Disappeared Through a Hole in theWall, Foam Amsterdam 2016, s. 6.

[2] Turner, Luke: Metamodernist Manifesto, dostupné na: www.metamodernism.org

Autor/ka anotace
Edita Kubištová / Liessner

Publikováno
2019

Profesní životopis

Studium:
2010–2012    MA Photography, Royal College of Art, Londýn
2007–2010    First Class Honors, BA Photographic Arts, University of Westminster


Stáže, tvůrčí pobyty:
2013 Aberystwyth Arts Centre, Aberystwyth, Velká Británie
2011 School of the Art Institute of Chicago, Chicago, USA
2011 Rossiniere, Švýcarsko
 

Ocenění:
2016    nominace na ING Unseen Talent Awards, Nizozemsko
2015    Jerwood Photoworks Award, Velká Británie
2015    nominace na reGeneration3, Musée de l’Élysée, Švýcarsko
2012    1000 Words Magazine Award, Velká Británie
2012    nominace na Saatchi New Sensations, Velká Británie
2012    Metro Imaging Award, Velká Británie
2012    Plat(t)form, Fotomuseum Winterthur, Švýcarsko (nominace)
2011    Fresh Faced & Wild Eyed, The Photographer’s Gallery, Velká Británie (nominace)
2011    Flash Forward, Magenta Foundation, UK Honorable Mention, Velká Británie (nominace)

Výstavy

Samostatné výstavy
2018
The Essential Solitude, Ravestijn Gallery, Amsterdam,
A Snake that disappeared through a hole in the wall, Foam, Amsterdam

2017
Had který zmizel v díře ve stěně, Galerie NoD, Praha

2016
Two and two is five, Rough Print Gallery, Londýn

2014
Two and two is five, Galerie Jelení, Praha

2013
The Absence of Myth, Legion TV, Londýn
Skupinové výstavy nezařazené do databáze
2017
A Handfull of Dust, Whitechapel Gallery, Londýn, UK
At Home She’s A Tourist (kurátor Tom Lovelace), Copeland Gallery, Londýn, UK

2016
Jerwood / Photoworks Award, Open Eye Gallery, Liverpool, UK
ING Unseen Talent Awards, Unseen Photography Festival, Amsterdam, NL
Jerwood / Photoworks Award, Belfast Exposed, Belfast, UK

2015
Jerwood / Photoworks Award, Jerwood Art Space, Londýn, UK
A Handfull of Dust, Le Bal, Paříž, F
reGeneration 3, Musée de l’Elysée, Museo Amparo, Mexiko
reGeneration3, Musée de l’Élysée, Lausanne, CH

2014
Re-becoming, Flowers Gallery East, Londýn, UK
Continental Shift, Saatchi Gallery, Londýn, UK

2013
Unnatural Selection, Unseen Photography Fair, Amsterdam, NL
New Order, Saatchi Gallery, Londýn, UK
Thresholds, Belfast Exposed, Belfast, UK

2012
Lianzhou Foto Festival, Lianzhou, China
RCA Show 2012, Royal College of Art, Londýn, UK
Black Thorns in The White Cube, Western Exhibitions, Chicago, USA
Hijacked III, Perth Institute of Contemporary Art, AU

2011
The Wonders of The Visible World, Northern Gallery for Contemporary Art, Sunderland, UK
Altitude +1000 Festival de Photographie de Montagne, Rossiniere, CH
The Collector’s Guide to New Art Photography Vol. 2, Chelsea Museum of Art, New York, USA

2010
This Must be The Place, Jerwood Art Space, Londýn, UK
Women in Art Photography U.K., Taaschen, Londýn, UK
Zastoupení ve sbírkách
V&A Museum, Londýn, UK
Foam Museum, Amsterdam, NL
Winterthur Museum, Winterthur, CH
Musée de l’Elysée, Lausanne, CH
Saatchi Gallery, Londýn, UK

Monografie, katalogy, publikace

Monografie, katalogy, publikace

Autorské knihy

 

2018

The Essential Solitude, autorská kniha ke stejnojmenné výstavě v Ravestijn Gallery, Amsterdam, vydáno vlastním nákladem

 

2013

The Absence of Myth, autorská kniha ke stejnojmenné výstavě v Legion TV, Londýn, vydáno vlastním nákladem; předmluva Daniel C. Blight, báseň Ed Anon

 

2012

Index of Time, společně s Peterem Watkinsem; autorská kniha se třemi povídkami od Olivera Shamlou, vydáno vlastním nákladem

 

2011

Supreme Vice, Morel Books, Londýn, Velká Británie

 

Skupinové publikace

 

2015

A Handful of Dust, David Campany, MACK Books, Londýn, Velká Británie

 

2012

Seeing for Others, Black Dog Publishing, Londýn, Velká Británie

Hijacked, Big City Press, Perth, Austrálie

 

2011

The Collector’s Guide to Emerging Art Photography, Humble Arts Foundation

Články, média, internet

EN

2018

https://www.bjp-online.com/2018/04/tereza-zelenkova-explores-legend-myth-and-solitude-in-two-upcoming-solo-shows/

https://www.foam.org/about/press-office/foam-3h-tereza-zelenkova

theheavycollective.com/2018/05/01/qa-tereza-zelenkova-the-essential-solitude/

https://phroommagazine.com/tereza-zelenkova/

https://metalmagazine.eu/en/post/interview/tereza-zelenkova-digging-into-whats-hidden

http://www.1000wordsmag.com/tereza-zelenkova/

 

2016

vimeo.com/181051965

https://dergreif-online.de/artist-feature/tereza-zelenkova/

https://fotoroom.co/untitled-tereza-zelenkova/

https://openeye.org.uk/blog/artist-interview-tereza-zelenkova/

 

2013

https://www.theguardian.com/artanddesign/2013/oct/31/tereza-zelenkova-photography-exhibition-london-freud

http://www.dazeddigital.com/photography/article/16884/1/tereza-zelenkova-dark-reality

https://paper-journal.com/tereza-zelenkova/

https://www.calvertjournal.com/features/show/5119/tereza-zelenkova-joanna-piotrowska-photography-jerwood-photoworks-awards

http://www.metamodernism.com/2013/11/12/quiet-moves/

 

CZ

https://wave.rozhlas.cz/syndromem-golden-age-netrpim-ziju-rada-v-tehle-dobe-rika-fotografka-bezcasi-7774560

https://fotografmagazine.cz/magazine/o-fotografii/objevy/tereza-zelenkova/

https://www.galeriejeleni.cz/2014/tereza-zelenkova-dva-a-dva-je-pet/

Video

Foto

Centrum pro současné umění Praha, o.p.s. www.fcca.cz ©2006–2024
Nahlásit chybu