Tomáš Hlavina patří ke generaci umělců, kteří vstupovali do české výtvarné scény v devadesátých letech. Už od počátku se stal jejím výrazným představitelem a jeho dílo bylo vybíráno do mnoha kolektivních výstav představujících tuto novou generaci (například se účastnil významné výstavy té doby Zkušební provoz v Mánesu, objevil se na výstavě Zvon ´94, Bienále mladých v GHMP, či na výstavách tehdy vůdčí galerie MXM v Praze).
Východiska jeho tvorby lze spojit s díly některých významných českých umělců, kteří vstupovali na scénu v šedesátých letech 20. století. Pro mnohé protagonisty devadesátých let je toto příznačné: necítili spojitost s generací předchozí, jako byli například Tvrdohlaví. Bylo to i vlivem nových porevolučních profesorů AVU, mezi nimiž se objevila silná jména starších umělců. V díle Hlaviny můžeme vystopovat například působení díla Stanislava Kolíbala (pro jeho minimalistický přístup) nebo účinek tvorby Milana Knížáka, který pracuje s principem užití nejrůznějších předmětů denní reality. Generace devadesátých také znovuobjevila kouzlo Duchampových satiricky laděných ready- madů, což se do Hlavinovy tvorby též dozajista promítlo.
Hlavina si však od počátku začal vytvářet velmi osobní reinterpretaci díla svých mnohem dříve narozených kolegů. Tak třeba jeho objekty jsou ready-mady jen na první pohled. „Čisté ready-made nedělám,“ říká autor. Když si jednotlivé objekty prohlédneme, zjistíme, že jsou složeny z vícera prvků, ať už nalezených nebo koupených. A nejen to, mnohdy je Hlavina ještě sám pečlivě opracovává a upravuje – provrtává, uhlazuje, ohýbá, půlí či barví. Původní objekt ztrácí svou původní konkrétní podobu a výsledkem je rafinovaný artefakt, který má například koště na obou koncích, násada je provrtaná a objekt nese název Flétna. Názvy jsou pro Hlavinu důležité: jejich nesouvislostí s původními předměty, z nichž je objekt složen, se rodí nový výsledný význam.
V Hlavinových objektech chybí také duchampovsky břitká společenská satira. V jeho pracích je vše zjemnělé, sofistikované a esteticky vytříbené. Důležitou složkou působení je také zásadní nebarevnost objektů. Vznikají velmi minimalistická díla, která nesou metaforická sdělení. To je odlišuje od klasicky minimalistických objektů šedesátých let (připomeňme si známý výrok Franka Stelly: „to co vidíte, je to, co vidíte“). Hlavina je mistr spojování banálních, často velmi utilitárních předmětů do nových souvislostí, v nichž předměty reality ztrácejí svůj původní význam a jsou transponovány do nových celků, které se stávají citlivou poetickou metaforou. Hlavina je básníkem, který se vyjadřuje plastikami namísto verši, básníkem subtilní nenápadné poezie, v níž si s jemným vtipem pohrává s tématy každodennosti, jež estetizuje odkazy na minimalismus, konceptualismus a dadaismus.
Vzdělání:
1989-1992 Ateliér intermediální tvorby, prof. Milan Knížák, Akademie výtvarných umění, Praha (graduoval v 1992)
1986-1989 restaurátorská studia
Granty a rezidence:
2010 Grant from the Czech Ministry of Culture
2009-2010 stipend at the International Studio & Curatorial Program (ISCP) for four months, New York Grant of the Trust for Mutual Understanding, New York
2008 Artist's Residency at the I-Park, Connecticut (USA)
2006 Residency at the Santa Fe Art Institute, New Mexico (USA) for three months Lannan Foundation Scholarship
2004 Stipend at the MacDowell Colony (USA) for two months
2003 Residency at the "Künstlerhäuser Worpswede" (Germany),
grant of twelve months
2002 artsLink/VSC (Vermont Studio Center, USA),
Artist Fellowship Award 2002 - 2003
2001 Stipend at the Sculpture Space Utica (USA) for two months
2001 Finalist of Jindřich Chalupecký Award
2000 Finalist of Jindřich Chalupecký Award
1999 Finalist of Jindřich Chalupecký Award
1999-2000 Stipend of the Bavarian Government at the Internationales Künstlerhaus Villa Concordia in Bamberg (Germany) for twelve months
1997 Pollock-Krasner Foundation grant
1996 Grant from the Soros Centre for Contemporary Arts-Vilnius for the project Forgotten Present in Vilnius (Lithuania)
1994 Grant from the Soros Centre for Contemporary Arts - Prague for the almanac Model for a System of Questions about Islamic Carpets
1993 Grant from the PRO HELVETIA fund for the Progetto Civitella D‘Agliano (The Future of Memory) in Italy
1990 Grant for the Sommer Atelier in Hannover (Germany)
1989 Scholarship at the Academy of Fine Arts in Tbilisi (Georgia) for five months
Vlastní monografie:
Tomas Hlavina, Galerie na bidylku, Brno 2007
Tomas Hlavina, East Bohemian Museum of Fine Arts, Pardubice 2005
The Physics / Die Physik, Villa Concordia, Bamberg 2000
Atlas, MXM Gallery, Prague 1996
Model for a System of Questions about Islamic Carpets, MXM Gallery, Prague 1999
Katalogy (výběr):
2011
... And Other Objects, Galerie Caesar, Olomouc
Flashbulb Memory, Studio Gallery, Budapest
VI. New Zlín Salon, Zlín Chateau, Zlín
2010
Galerie Die Aktualität des Schönen... 2006-2009, Liberec
CO14 2003-2005, archive of the Czech artists of the 1990s, Prague
And Don't Forget the Flowers, Moravian Gallery, Brno
2009
V prostoru 2000, Generace 1989-2009, contemporary Czech sculptors, Liberec
My Europe Contemporary Czech Art, EESC - European Union, Brussels / DOX Prague
2008
V. New Zlín Salon, Zlín Chateau, Zlín
Gallery Sokolska 26, Ostrava (with Pavel Rudolf)
2006
Allied..., Jelinek Foundation, National Gallery in Prague
Swimming Pool/Art in Real Time, London
2005
Definition, Display Gallery, Prague
Prague Biennale 2, Karlin Hall, Prague
IV. New Zlín Salon, Zlín Chateau, Zlín
2004
Passage d'Europe, Museé d'art Moderne, Saint-Etienne, France
Palais des arts - Observatory, Palais im Großen Garten, Dresden, Germany
2003
The Youngest, Collection of Modern and Contemporary Art of the National Gallery in Prague
Retroperspective, House of the Lords of Kunstat, Brno
2002
Field of Phenomena/ Solitude of Things, Atrium - Moravian Gallery, Brno
BorderLife, RHIZOM Gallery, Graz, Austria
III. New Zlín Salon, Zlín Chateau, Zlín
2001
Finalists of the J.Chalupecky Award, Collection of Modern and Contemporary Art of the National Gallery in Prague
Object / Object, The Czech Museum of Fine Arts, Prague
Model Fictions, Vaclav Spala Gallery, Prague
2000
Finalists of the J.Chalupecky Award, Collection of Modern and Contemporary Art of the National Gallery in Prague
The End of the World ? National Gallery - Kinsky Palace, Prague
City Gallery Villa Dessauer, Bamberg, Germany
1999
Finalists of the J.Chalupecky Award, Collection of Modern and Contemporary Art of the National Gallery in Prague
Aspects - Positions. 50 Years of Central European Art 1949 - 1999, Museum of Modern Art Ludwig Foundation Vienna
Brother to Brother, V.Löffler's Museum, Kosice, Slovakia
II. New Zlín Salon, Zlín Chateau, Zlín
1998
Reduced Budget, Manes, Prague
1997
Quiet Messages, Budapest Galéria, Budapest, Hungary
Near the Beginning, Plasy Monastery
1996
Proposte Scambio, Galleria di San Filippo, Torino, Italy
Abstract/Real, Museum Moderner Kunst, 20er Haus, Vienna
First New Zlín Salon, Zlín Chateau, Zlín
1995
Kosmos Topos, Gallery of Malostranska Beseda, Prague
1994
Zvon 94 - Biennial of Young Art, City Gallery Prague - Stone Bell House, Prague
Elsewhere and in Time, Museum of Arts, Náchod
1993
Hermit II, Plasy Monastery
Second Exit, Ludwig Forum, Aachen, Germany
1992
Objects Installations, Museum of Arts, Zilina, Slovakia
Hermit, Plasy Monastery
1991
Artparty, Plufabrieken, Nijmegen, Holland
1990
Sommer Atelier, Messe Hannover, Germany
Články a texty (výběr):
Hana Petlachova, art theorist, curator
Text from the catalogue Tools, 2007
Pavel Netopil, curator, art theorist
Interview for the Art&Antiques magazine (Czech), 2006
Tia Blassingame, architecture editor for New York Arts Magazine
Interview at the MacDowell Colony in New Hampshire, USA, 2004
Marek Pokorny, Director of the Moravian Gallery in Brno
Part of the text from the catalogue Retroperspective, 2003
Milan Knizak, General Director of the National Gallery in Prague
Text from the catalogue Borderlife, Austria, 2002
Text from the catalogue Proposte Scambio, Torino, Italy, 1996
Jana Sevcikova, Profesor of Art History and Jiri Sevcik, Director of the Research Centre at the Academy of Fine Arts in Prague. Part of the text from the catalogue Cze(h)ndes üzenetek, Quiet Messages, 1997
Kamil Nabelek, philosopher, aesthetician, Academy of Arts Architecture and Design in Prague. Model for a System of Questions about Islamic Carpets, 1994