Tomáš Hrůza patří mezi nejmladší generaci současných českých fotografů a rozšířeně se věnuje i videoartu. Je absolventem (2008) ateliéru fotografie Pavla Baňky na Fakultě umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem. Po dokončení školy začal pracovat v časopisu Fotograf a mimo svou vlastní tvorbu přispívá společně se svým bratrem Petrem Hrůzou do uměleckého provozu projektem ArtMap.
Obě tyto polohy jeho práce spolu souvisí. Na jedné straně stojí volný motiv cestování, putování a turismu, který se v jeho fotografiích objevuje a na druhé mapa jako praktický nástroj pro orientaci. Projekt ArtMap vznikl v roce 2007 původně jako tištěná mapa s přehledem aktuálních výstav pražských galerií, později se rozšířil o webový informační portál s celorepublikovým rozsahem, v roce 2011 vznikla i brněnská tištěná ArtMap a v srpnu 2012 vydali ve spolupráci s o.s. yo-yo letního průvodce po mimopražských kulturních centrech v podobě RurArtMap.
Umělecká práce Tomáše Hrůzy je zjevně provázaná s jeho životem. Motivy kopírují jeho zájmy. Jakkoliv takový popis působí prostě, je to způsob, jak jeho práci číst. Do jednoduché vazby ukryl návod. Podobný princip vpisování uplatňuje i při vytváření obrazu. Má za sebou několik cyklů, které se na první pohled jeví velmi přirozeně a všedně, zbavené složitých intelektuálních konstrukcí nebo prvoplánové atraktivity, ale vnitřní vymezení jejich obsahu je velmi cílené a přesné. Věnuje se obecně dvěma tématům: přírodě a zmíněnému turismu a putování, přičemž obě jsou jen zástupným modelem pro hledání situace člověka v současném světě.
Jednou z prvních sérií jsou Přírodní motivy z roku 2004-2005 (podrobněji: Jeřábková, Edith: Tomáš Hrůza není krajinář, Fotograf, s.92-93, Brno 2006). V nich se objevily dva typy fotografií.
Černobílé fotografie listů herbáře v české flóře nejběžnějších rostlin jako jitrocel, jetel nebo sedmikráska a měkce šedé fotografie exotických keřů a stromů z Chudenického arboreta. Obě polohy obsahují romaticko-věděcký přístup, kterým nostalgicky v muzeu připomíná už jedenkrát společensky konzervovanou přírodu. Podobně nenápadný, ale už méně odtažitý, způsob využil i v cyklu Turisti (2004-2007). Oproti Přírodním motivům zapojil do obrazu figury. Sám se postavil do role pozorovatele a civilní fotografie nasytil atmosférou romatických krajin C.D. Friedricha. Horké téma chladí konceptuálním přístupem. Zřejmé je, že mu jde o proměnlivou definici, která odpovídá hladině výpovědi jednotlivých snímků, přestože látka, ze které vychází - člověk a kulturní krajina - zůstává stejná. „Proto některé záběry (i v rámci jednoho cyklu) působí poněkud toporně a jiné uvolněně, jedny aranžovaně, jiné přirozeně.“1/ Ve Standardních situacích (2006) ještě víc rozvíjí své romantické vizionářství, které navíc obohacuje o tvořivou dramaturgii, kdy při výběru prokládá inscenovanou a nativní fotografii. V cyklu jsou obrazově nádherné fotografie s atmosférou: pozorovatel moře v přístavu, holčička běžící v lese, setkání dvou přátel na pozadí hor v oparu. Z názvu ve vztahu k obrazům prosakuje chuť vrátit se k velkému příběhu a znovu mu uvěřit, standardizovat zobrazené. Paralelně s připomínkou krajinářství a romantismu 19. století se do Hrůzových fotografií vkrádají i odlehčující prvky v duchu českého akčního umění 70. let. Videoinstalaci Expensive cinema připravil Tomáš Hrůza s kurátorem Martinem Mazancem jako site specific projekt pro galerii Pavilon v roce 2010. Instalace v nízkorozpočtové galerii se skrze název vztahovala k možnostem a mezím filmu jako média. Přístav (hlavní motiv šestiminutové smyčky), zde zastupuje ideální příklad kulturní krajiny – váže se k relativně volné přírodě, ale obsahuje i sociální aspekt – pro Tomáše Hrůzu přitažlivé křížení civilizace a přírody. Ve společné výstavě s Dominikem Gajarským a Romanem Štětinou Přijde kostra na akádu (Galerie AVU, 2011) postavené na konceptu High and Low (mísení vysokého a nízkého) se znovu vrací k podobnému muzeálnímu přístupu jako u fotografií rostlin z herbáře (Přírodní motivy, 2004-2005). Ve stejném roce v konfrontační výstavě HRDINA, NEHRDINA A JUNÁK (galerie Sam83) vystavil soubor fotografií, který opět svým způsobem rozvíjí Přírodní motivy (2004–2005) i sérii Turisty (2004), ale tentokrát jiným směrem. Při stáži v Mariboru fotografoval jednotlivce v parku v pozici vůči stromu. Fotografie předkládal po dvojicích, v obou ponechal scénu stejnou, proměnil jen pozice figur tím, že je otočil. Vytvořil formální diferenciaci obrazu a nenápadným vtipem opět přivádí k jednoduché formě myšlení.
„Čím fotím není opravdu důležitý..ale mám rád kinofilm na barevný fotky..už jen tím cestovním charakterem a také zrnem při velkém zvětšení...černobíle fotím obvykle na cestovní FUJI 6x9, takovej plasťák s úžasnou optikou...Barva nebo černobílé nehraje roli..nijak nic nepreferuju..sahám po tom nějak intuitivně.“ 2/
1/ JEŘÁBKOVÁ, E.: Tomáš Hrůza není krajinář, Fotograf, s. 92-93, Brno 2006
2/ HRŮZA, Tomáš. Bez předmětu [online]. 24. března 2013 10:40; [cit. 2013-04-01]. Osobní komunikace.
2000 - 2008 FUUD UJEP v Ústí nad Labem, Ateliér fotografie (titul MgA.)
2006 - 2007 Faculty of Art, Design & Technology, University of Derby, Derby, UK
2004 Art Department, State University New York, Albany, USA
Rezidence:
2014 El Centro de la Imagen, Mexico City
2012 Ateliér Jiřího Surůvky, Ostrava
2008 Lugar Comum center, Lisabon
Symposia a workshopy:
2011 Forma Viva, Maribor, SLO
2006 Artfest, Klenová - Týnec, CZ
2004 Stelle Cadenti, Bassano in Teverina, I
2003 The Magic of Reality, the Banality of Reality, Wroclaw, PL
2000 Tělo a fotografie, Poprad, SK
Bartoš Jan: Tomáš Hrůza, Font / První grafický časopis, č. 136 (4/2014), Praha 2014
Kolektiv autorů: VII. Nový zlínský salon / 7th New Zlín Salon, katalog k výstavě, Zlín 2014
Klimešová Tereza: Galerie Mimochodem: Kdysi tu byl les (Tomáš Hrůza), UMA: You Make Art, Praha 2014
Magidová Markéta: Tomáš Hrůza, Flash Art, r. 7., č. 28-29, Praha 2013
Ptáček Jiří: Usebraný turista, Nový prostor č. 423, Praha 2013
Artyčok.TV / Jan Vidlička: Přijde kostra na akádu, Praha 2011
Artyčok.TV / Jan Vidlička: Expensive Cinema, Praha 2010
Artyčok.TV: Tvoření světů, Ústí nad Labem 2010
Dolanová Lenka: 38° 38‘ 0‘‘ N, 9° 13‘ 30‘‘ W, Kulturní týdeník A2 č. 2/10, Praha 2010
Bartoš Jan: Tomáš Hrůza: Indiáni před záclonku, Font / První grafický časopis, č. 107, Praha 2009
Jeřábková, Edith: 10 + 10, (katalog výstavy, Galerie U Bílého Jednorožce), Galerie Klatovy Klenová 2008
Bílková Zdeňka: Rozum v oku, katalog výstavy v Galerii Petrohrad, Plzeň 2008
Freiberg Jan: Turisti, katalogový list k výstavě v Galerii Fiducia, Ostrava 2007
Šestka: šest českých fotografických škol, katalog výstavy v Pražském domě fotografie, Praha 2006
Jeřábková, Edith: Tomáš Hrůza není krajinář, Fotograf, s.92-93, Brno 2006
Freiberg, Jan: Něžný turista, Pars pro toto, s.26-27, Galerie Klatovy Klenová 2006
Fremlová Vendula: Vánoce ve zmařeném životě, Bílinský zpravodaj, leden 2004
Baňka Pavel, Thelenová Michaela, Koleček Michal, 2 + 18, (katalog výstavy, Městské muzeum, Ústí nad Labem) Ústí nad Labem, 2004
Artyčok.TV / Rebecca-Bernice Humphries: V kostce, Praha 2014
Ptáček Jiří: Touha odejít nadobro a neskutečná radost z návratů, http://jiriptacek.blogspot.com, Praha 2013
Haladová Jaroslava: Rozhovor pro Čajovnu Českého rozhlasu 3 Vltava, Praha 2010
Štětina Roman: Rozhovor pro Rádiogalerii Českého rozhlasu 3 Vltava, Praha 2010
Artyčok.TV / Matěj Al-ali: Rozum v oku, Plzeň 2008
Jeřábková, Edith: Tomáš Hrůza není krajinář, Fotograf, s.92-93, Brno 2006
Freiberg, Jan: Něžný turista, Pars pro toto, s.26-27, Galerie Klatovy Klenová 2006