Autor se věnuje tvorbě v reálném prostoru a čase. Vytváří multimediální performance, instalace, videa, architektonické realizace a divadelní výpravy. První etapa jeho tvorby spadá do období komunistického režimu, kdy se často dostával do konfliktu s vládní mocí a musel realizovat své projekty v neoficiálním prostředí.
V této době se zúčastnil mnoha akcí, výstav a sympozií „druhé“ kultury (Malostranské dvorky, Praha 1981, Symposium na chmelnici, Mutějovice 1983 ad.) Tato kultura byla specifická tím, že oficiálně nebyla ani zakázaná, ani povolená, ovšem permanentně jí hrozilo nebezpečí ze strany kontrolních a represivních orgánů. Už před začátkem svého studia na Akademii začíná Ruller rozvíjet svůj specifický přístup k tvorbě. Studoval sice klasické sochařství, což byla v té době jediná oficiální možnost, jak realizovat umělecká díla v trojrozměrném prostoru, nicméně se tomuto tradičnímu oboru velmi vzdálil. Sblížil se s aktuálními trendy západního umění, které často chápalo uměleckou tvorbu nikoli jako produkci artefaktů, ale jako časoprostorovou a mentální událost. Rullerův přístup ukazuje třeba akce - instalace Prášení na konci chodby (Brno, radnice, 1984). Autor zde spojuje více alternativních oborů: časovou a pohybovou akci (práci s vlastním tělem) a prostorovou instalaci. Stal se zde jakousi oživlou sochou: při akci se tělo pohybovalo v hromadě sypkého materiálu, po konci akce zůstal negativní otisk těla. Toto dílo má optické i haptické kvality. Výsledkem je forma, z níž by mohla vzniknout definitivní socha, což však nebylo autorovým záměrem. Poselstvím díla je jeho neukončenost, fragmentárnost, dějovost. Podobných metod autor využívá i jindy. Postupně začíná testovat technická média, fotografii a video. Tyto prostředky mu neslouží pouze k záznamu, ale využívá je i při akci samotné. Důležitá je zde opět časovost média.
Autor pojímá dílo a potažmo prostor jako čtyřrozměrný, obohacený o časovou dimenzi. Například video Mánes v Mánesu (video - enkaustika) využívá pohyblivého obrazu, který je však téměř překryt hmotou (vosku), jejíž primární vlastností je trvání. Autorova tvorba je na jednu stranu velmi konceptuálně náročná (našli bychom paralely s určitými filosofickými teoriemi) a na druhou expresivní a dramatická. Autor je zpravidla sám protagonistou svých akcí (v duchu body artu). Jeho sdělení se mohou zdá aktuální (třeba politická), ale hlavně jde o základní otázky ontologického charakteru (proto Rullerova tvorba připomíná alchymistické či kabalistické koncepty).
Vzdělání:
1976–1982 Akademie výtvarných umění Praha, ateliér sochařství
Workshopy, stipendia:
1991 SITU-ACTION (14-denní workshop) Kunstschoola, Örebro (S)
1992 PERFORMANCE ART, Janáčkova akademie muzických umění, Brno
1994 École des Beaux Arts, Poitiers (F)
1996 Haskell Indian University & University of Kansas, Lawrence (USA)
1997 School of Museum of Fine Arts, Boston, MA (USA)
State University of New York, Buffalo, NY (USA)
Art Institut & Exploratorium, San Francisco, CA (USA)
Xerox Research & Interval Research, Palo Alto, CA (USA)
1999 TECHNE & EROS (workshop) Media Institut, SFAI Santa Fe, NM, (USA)
Ocenění / Awards
1997 Artslink Grant, New York
1996 Arts America, Washington
1995 Artist in Residence, Atlanta
1990 Pollock Krasner, New York
Praxe / Pedagogické působení:
1993–1998 vedoucí Atelieru video-multimedia-performance FaVU VUT Brno
1995 habilitace docentem na VŠVU Bratislava
1998–2000 děkan FaVU VUT Brno
od 1998 vedoucí Atelieru performance-foto FaVU VUT Brno
od 1999 pedagog PhD studia VŠUP Praha
2001–2003 visiting artist & professor Akademie der Bildenden Kunste Mainz D; lecturer at New School New York; University of Tennessee Knoxville; Pasadena School of Design Los Angeles; University of California LA; Bedford College & Göethe Institut Atlanta; University of North Texas Denton; Haskell Indian University & University of Kansas Lawrence; School of Museum of Fine Arts Boston; State University of NY Buffalo; Art Institut & Exploratorium San Francisco; Xerox Research & Interval Research Palo Alto; École des Beaux Arts Poitiers; Kunstschoola Örebro; Universidad de Castilla La Mancha Quenca; TEI Athens; Akdeniz University Antalya, Listaháskóli Reykjavik; La Fragua, Belalcázar; Academy Guangzhou, Beijing, Hong Kong, Chengdu, Xi'an; Universidade de Aveiro; College of Art Dundee, Central Saint Martins London; Karlova Universita, AVU, DAMU Praha; JAMU a MU Brno
2003–2007 školitel PhD studia, vedl Otvorený ateliér a byl členem UR
od 2004 TIM, FF MU, Brno
od 2010 KALD, DAMU, Praha
Architektonické realizace (výběr):
1979–1984
UMĚLÁ KRAJINA, přehrada Dalešice (& K. Rechlík)
1982–1983
NÁVRAT K ŽIVLŮM, rozptylová loučka, hřbitov Bítov
1984
PANYCHIDA, obřadní síň, hřbitov Brno-Židenice
1984–1985
DĚTSKÉ HŘIŠTĚ, Slovanský ostrov, Praha
1988–1989
BRÁNA, Spalovna, Brno
Divadelní výpravy (výběr):
1982
DIVADLO V POHYBU II., Divadlo na Provázku, Brno
1983
LABYRINT, J. A. Komenský/Ludvík Kundera, DNP, Brno
1984
ŠAŠEK A KRÁLOVNA, Boleslav Polívka, DNP, Brno
1985
ZKÁZA HLAVNÍHO MĚSTA, bratři Strugačtí, DNP, Brno
1986
BOŽSKÁ KOMEDIE, Dante Alighieri, DNP, Brno
2018
RULLER, T. 9 Questions. In 9 Questions. FADO. Toronto, Ontario, Canada: FADO Performance Art Center and Center for Orgchaosmik Studies, 2018. s. 69-69. ISBN: 978-0-9730883-4-2.
2017
Amy Bryzgel, Performance Art in Eastern Europe since 1960, Manchester
Nathalie Blanc & Barbara Benish, Form, Art and the Environment - Engaging in sustainability, Routledge N.Y.
2015
RULLER, T. Umění být v obraze. In Akce a reakce. Performativní aspekty v současném umění a umělecké výchově. Olomouc: Univerzita Palackého, 2015. s. 126-137. ISBN: 978-80-244-4619- 6.
Pavlína Morganová, Procházka akční Prahou: Akce, performance, happeningy 1949–1989
2014
RULLER, T. How we teach performance art / University courses / Tomas Ruller. In How we teach performance art / University courses and workshop syllabus. Outskirts Press. United States of America: Outskirts Press, 2014. s. 149-156. ISBN: 978-1-4787-3194- 8.
2013
RULLER, T. Peripetie dokumentace (akčního umění). In Dokumentace umění. neuvedeno. Ústí nad Labem: Fakulta umění a designu UJEP, 2013. s. 103-128. ISBN: 978-80-7414-632- 9.
2010
Pavlína Morganová, Akční umění
2001
Rose Lee Goldberg, Performance Art - From Futurism to the Present, T&H London / N.Y.
Akce-prostředí 1974-1989, monografický katalog, Host, Brno
Performance since 1960 - Abrams New York (USA)
Performance-Ritual-Process - Prestel Munich 1993
4 Czech Artists - Hocherl Verlag Munich 1993
Europa Europa cat. vol. 2 Bonn 1994
Zavadil, Karel: Tomáš Ruller, rozhovor, Art and Antiques, duben 2006, s. 54-65.
José Pijoan, Dějiny umění/12, Praha 2002
Performance Art, T&H London 2001
Rose Lee Goldberg, Performance since 1960, Abrams New York 1998
Výtvarné umění 4/91, 4/94, 3-4/95, 1-2/96
Nicola Hodges, Performance 90’s. Art & Design London 1994
Christoph Brockhaus, Europa Europa. Bonn 1994
Neue Bildende Kunst2/94
Ingeborg Lindemann, 4 Czech Artists. München 1993
Elisabeth Jappe, Performance-Ritual-Prozes, München 1993
Igor Zhoř, Proměny současného umění. Praha 1992
Artforum 82/91
High Performance 30/91
News Week 43/89, 13/90
Architecture Sept. /89
Manfred Schneckenburger, Documenta 8, Kassel 1987