Adam Vačkář

1979
Praha
Praha

Osobnost Adama Vačkáře se řadí v českém uměleckém kontextu mezi ty, jejichž příslušnost k němu je jen jednou z možností vymezení jejich lokální tvůrčí působnosti. Vačkářova umělecká identita má mimo svých českých vazeb rovněž výraznou francouzskou složku a dá se uchopit i v rámci současného evropského mezinárodního uměleckého prostoru, v němž lokální příslušnost nehraje tak zásadní roli. Adam Vačkář sice strávil část svých studií umění na pražské AVU, ale podstatná část jeho uměleckého dozrávání spadá do doby následného studia na pařížské École Nationale Supérieure des Beaux-Arts. Z francouzského prostředí vychází i jeden ze základních aspektů jeho tvůrčí práce, totiž důsledná syntéza konceptuálního gesta jako autonomní estetické formy a jako ideového nosiče.

Za příklad si stačí vzít jednu z jeho nejznámějších prací, performanci zrealizovanou v pařížském Palais de Tokyo roku 2006 a nazvanou Ticho. Skupina mužů s megafony, která intervenovala rozmístěná v početném davu tak, aby vytvořila abstraktní moment „ticha“, sice může připomenout sociální intervenci či provokaci a jistě má svůj institucionální podtext, nicméně je především formálním gestem o sobě samým, něčím co bychom mohli nazvat „sociální abstrakcí“. Podobně ve videu Pohlavek z roku 2007, které zabírá bíle poprášenou autorovu hlavu, jak je ve zpomaleném záběru fackována a tyto pohyby zdůrazňuje zvířený bílý prášek, je dobrým příkladem tohoto pro autora typického procesu, posouvající do abstraktní roviny se společenskými a emocionálními momenty spojené události. Podobný materiál využil téhož roku i v práci Rozmazaná zebra, kde prostřednictvím časosběrného videa zobrazil strukturu celodenního procesu městského ruchu v jednom jeho konkrétním bodě. Přitom však současně tento proces vytvořil výrazně estetickou „dopravní plastiku“.

V novější tvorbě Adama Vačkáře, se mimo jiné objevuje i aspekt kritického pohledu na roli předmětů v naší konzumní společnosti, zpracovaný však ve výrazně formálně uchopeném výsledku (The Dawn, 2013). V projektu Ecology and Behaviour (2014) se ony dvě strany mince – formální práce a kritické ohledávání sociálních jevů, spojili zajímavým způsobem, když vesničané v pohoří Atlas pod autorovým vedením recyklovali plastový konzumní odpad, ostře kontrastující s jejich stále tradičním životem a utkali ho do formy rovněž tradičního koberce. Komunita zde byla současně vedena k ideálnímu ekologickému cíly, ale i k výsostně estetickému výsledku.

Práce Adama Vačkáře se pohybuje na průsečíku institucionální kritiky, ohledávání sociálních struktur či zvyklostí a kritiky konzumní společnosti, nicméně toto vše je především tematickým komentářem k jeho ve výtvarné oblasti kořenící vizuální citlivosti a akcentování senzuálních hodnot jako partnera konceptuální myšlenky.

2014

Rezidence a vzdělání:
2010 Rezidence v Centre d’art la Synagogue de Delme, Francie
2005/2006 Rezidence v Pavillon, Palais de Tokyo, Paříž
2005/2006 Rezidence v Cité Internationale des Arts, Paříž
2003/2004 Rezidence v Cité Internationale des Arts, Paříž
2001–2005 École Nationale Supérieure des Beaux-Arts, Paříž, (ENSBA)
2000–2001 Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze
1996–1998 Nichibei Kaiwa Gakkuin University, Tokyo, Japonsko

Monografie, katalogy, publikace

Vlastní katalog:
1-12: texts by Hans-Ulrich Obrist, Guillaume Desanges, designed by Petr Babak, Laboratory.cz @2007

Katalogy ke skupinovým výstavám:
In the Centre Pompidou: texts by Christine Macel, Joanna Mytkowska @ Centre Pompidou 2006
Tina B. Festival: @Tina B. Festival, Kant Edition, 2006
Artre Fiera: Vernon Gallery cover page in the Bologna art fair catalogue, 2006
Notre Histoire: @Palais de Tokyo, 2006
Paris-Phnom Penh: Catalogue of exhibition in Cambodia, @AFAA, 2005
Ghostcapes : Exhibition at Villa Savoye, curator Philippe Rahm, @Monum, 2005
Polyphonic Arts Project : Japanese - Czech Art Festival, Prague, @PAP, 2002

Články, média, internet

Články k vlastním výstavám:
One page in Lidove Noviny (Czech major daily newsp.),17.10.2009 by Katherine Kastner
A2 (magazine for arts and culture) by Jiri Ptacek
Czech TV Channel 2, Kultura.cz, 5.7.2009
Mlada Fronta Dnes, (leading newspaper), 19.9.2009
Radio Wave – 50 min. Interview
Cesky Rozhlas(Czech Radio), Mozaika, by Karel Oujezdsky
Lidove Noviny, review, 24.6.2009
Hospodarske Noviny, review, 24.6.2009
Ceske Noviny, review, 24.6.2009
Alternativa TV, review, 24.6.2009
Cesky Rozhlas, review, 30.6.2009, by Karel Oujezdsky
Reflex magazine: nr.18, 4 pages Interview by Michal Komarek
“Od Adama”, 4 pages interview by Lucia Gavulova, Inspire Magazine, summer edition 2007, Slovakia
U nas v Evrope: Autobiographic TV documentary, Czech TV, Channel 1
Economic Revue: Interview by Helena Fenclova
Exhibition Body&Soul at Nuit Blanche:
– Ficep Magazine
– Cityneo
– Moje Noviny, Czech Daily
– Vecerni Praha, Czech Daily
Bien2ale Magazine: Interview with Jan Mikulastik, The Prague Flash art Biennale

Články ke skupinovým výstavám:
“Young and Digital” Flash Art – Italy, April-May, nr.269, 2008
“Good Morning Paranoia” Beaux-Art Magazine, April 2008
“Passages” Air France Madame Magazine, 2008
“Young and Digital” Artforum, 2008
In the Centre Pompidou:
– Flash Art
– E-flux
Tina B Festival:
– Artnet
– Artforum
– Kunstaspekte
– Arte TV
– Czech TV
– E-Flux
Exhibition Neterotopia:
– Libération (French Daily)
– Les Inrockuptibles (leading French cultural revue)
– Villagevoice
– E-Flux
– Corriere de la serra (Itlian Daily)
Exhibition U35, TV and radio:
– Ehime TV, January 2005, 8 min.
– FM Ehime, January 2005, 10 min.
Exhibition U35, published in:
– Asahi, Japanese daily
– Yomiuri, Japanese daily
– Ehime, Japanese daily
Exhibition Si jamais un corps étranger :
– Paris Art /French monthly magazine for contemporary art
– Libération, French daily 23.6
.2004
– Libération, French daily 16.8.2004
Polyphonic Arts Project, published in:
– Metro, Czech daily, 29.2.2000
– Umelec, Czech magazine for contemporary art, 2000
– Vecerni Praha, Czech daily, 26.2.2000
– Mf Dnes, Czech daily, 29.2.2000
– Blesk, Czech daily, 29.2.2000
Unauthorized exhibition in metro in Prague, published in:
– Atelier, Czech magazine for contemporary art, 2003
– Lidové Noviny, Czech daily, 4.11.2003
– Mf Dnes, Czech daily, 4.11.2003
– Vecerni Praha, Czech daily, 4.11.2003
– Metro, Czech daily, 4.11.2003
– Czech TV Channel 1: Main news

Samostatné výstavy

2009
Improvement: City Gallery Prague, Czech Republic
Solo project at Docks Art Fair, Lyon, France

2008
Economy of Silence: Gandy Gallery, Bratislava, Slovakia

2007
Every day’s Resistance: Vernon Projekt, Prague, Czech Republic

2006
Open Source: Festival of contemporary art Tina B., Prague, Czech Republic

2005
Body & Soul: Nuit Blanche, Paris, France

Skupinové výstavy

2009
Fleuves: CNEAI, Chatou, France
Fragil: Curated by Maite Lores, Keith Patrick, Carre Bonnat, Bayonne, France
Urban Kiss: Art critic’s gallery, Prague, Czech Republic
3rd Moscow Biennial: Moscow, Russia

2008
Bucharest Triennial – Re-construction: Curated by Ami Barak, Bucharest, Romania
Prague Triennial – The Clearing: Curator Pascal Beausse, National Gallery, Prague, Czech Republic
A-political Exhibition: Curator Stefano Romano, Tirana, Albania
Tina b. Festival of Contemporary Art: Prague, Czech Republic
Good Morning Paranoia: Galeirie Motte&Rouart, Paris, France
Fragile: Curator Maite Lores, Loop Art Fair, Barcelona, Spain
Off Record: Byblos Art Gallery, Verona, Italy
Viva Las Vegas: Theatre National de Chaillot, Paris, France

2007
Passages: Curated by Nadine Gandy, Jeu de Paume, Paris, Location One, New York, Goethe Institute Bratislava
Situation 36: Exhibition with Dan Flavin, Sol Lewitt, Gerhard Richter, Bleibtrau Galerie, Berlin, Germany
Tina b. Festival of Contemporary Art: Curated by Micaela Giovanotti, Prague, Czech Republic
Hiroshima Art Document: Curator Yukiko Ito, Hiroshima, Japan
Emerging Wor(l)ds: Curator of site specific billboard project in Prague, Czech Republic
Gross Domestic Product: Curator Krystof Kintera, City Gallery Prague, Prague, Czech Republic
Videology: Gandy Gallery, Bratislava, Slovakia

2006
In the Centre Pompidou: With Pawel Althamer, Curator Christine Macel, Centre Pompidou, Paris, France
l’Usage du Monde: Curator Ana Janevski, Museum of Contemporary and Modern Art, Rijeka, Croatia
Tina b. Festival of Contemporary Art: Curator of exhibition Reality Blurred, Prague, Czech Republic
Neterotopia: Curator Daniele Balit, Palais de Tokyo, Paris, NICC, Anvers, Careof, Milan
Terra Incognita: MALBA, Buenos Aires, Argentina, Palais de Tokyo, Paris
Notre Histoire: Curators Nicolas Bourriaud, Jerôme Sans, Palais de Tokyo, Paris, France
Radio Kills the Video Stars: Curator Laurence Dreyfus, Frac Champagne-Ardenne, Reims, France
Belief Recycle Station: Mikkeli Museum of Art, Mikkeli, Finland

2005
U35: Saibi Gallery, Matsumoto, Japan
U35: Redbrick Warehouse Gallery, Yokohama, Japan

2004
Ghostcapes: Curator Philippe Rahm (Décosterd&Rahm), Villa Savoye (Le Corbusier), Poissy, France
Paris – Phnom Penh: Royal Academy of Arts, Phnom Penh, Cambodia
Dans l’Amphithéâtre d’honneur: With Gary Hill, Jean-Luc Vilmouth, ENSBA, Paris, France
Si jamais un corps étranger: With Claude Lévèque, Bertrand Lavier, Impasse St. Claude, Paris, France

2003
Jamming: Unauthorized exhibition in Prague’s metro, Prague, Czech Republic
Drift: Curator architect François Roche (R&Sie), Deep Gallery, Paris, France
Spasm: Curated by Jean-Luc Vilmouth, ENSBA, Paris, France

2002
À table: Curator Yoshitomo Nara, ENSBA, Paris, France
My god! : Gallery of Academy of Fine Arts, Prague, Czech Republic
CCA18: Manes Gallery, Prague, Czech Republic

Další realizace

Přednášky:
2008 Géopolitique des religions : les politiques de la croyance" : Moderated by Boris Groys, Jeu de Paume, Paris, France
2009 Conversation with Natasa Petersin, CNEAI, Chatou, France

Zastoupení ve sbírkách

Marc et Josée Gensollen collection, France, Maison Rouge – Fondation Antoine de Galbert, Paris, France, Pointligneplan, Paris,
France and private collections in Germany, Canada, France and Italy

Dílo