Adéla Svobodová

1978
Praha
Praha

Zajímala mě intimita kouzel, které se nesnaží diváka ohromit.“ (A. S., 2005)

Nepatrné, ale přítomné zásahy, jsou pro Adélu Svobodovou charakteristické ve volné tvorbě, v grafickém designu i obecně pro skupinu Ládví, jejíž je členkou. V okruhu přátel kolem počátků galerie tranzitdisplay, kterou spoluzakládal její bratr Tomáš Svoboda, získala přirozené vzdělání, které si doplnila o řadu institucionálního. Svými pracemi hledá nové možnosti komunikace. Základ vychází z konceptuálního uvažování, které vkládá do videí, kreseb nebo textů.

V mnoha pracech se objevuje moment hry, někdy i v posunuté podobě, kdy hra přechází v soutěž.  Kritice závodu se věnovala už v diplomové práci. Vymyslela několik absurdních disciplín, v nichž by bylo možné usilovat o první místo. Podobný náboj obsahuje i video Quiz (2005). V plném záběru se objevují nerozeznatelné části předmětů, zvukovou kulisou je signalizace odpočítávající čas, který u pozoravatele spouští adrenalin a vtahuje ho do děje. Po první ukázce se snaží uhodnout další. Video Tulip, s nímž se účastnila společné výstavy s Jiřím Thýnem (galerie Jelení, Praha, 2004), se její práci trochu vymyká, ale v principu nepatrného děje zůstává stejné. Jde až o baladický obraz, kdy za dojemné hudby ve zpomaleném záběru dochází k vystřihávání okvětních lístků tulipánu do pravidelnách tvarů. Na iracionálním ději ukazuje racionální zásahy. Jinou podobou práce Adély Svobodové je textové video O umění (galerie Jelení, Praha, 2006). Do smyčky vybrala z různých článků a rozhovorů sady vět českých i zahraničních umlěců. Každou větu spojila se jménem jejího původce a vytvořila z nich citáty, které na televizní obrazovce fungovaly jako forma textového diskurzu.

Motiv odlehčování racionálního světa určovaného čísly, který prostujuje její prací, zahrnuly do názvu výstavy v galerii 35m2 (Praha, 2008) 4=5. V loňském roce byli Adéla Svobodová s Tomášem Svobodou osloveni pro společnou výstavu v galerii Ferdinanada Baumanna (Praha). Rozhodli se využít principy dadaismu a surrealismu a na základě hry Le Cadavre Exquis vytvořili společný automatický text z něhož vzešel i název instalace Sběrtel nápadů. Metoda hry je v této výstavě použita pro generování obsahu, který dle surrealistických manifestů jde ze zásady proti racionalitě.

2015

Absolvovaná studia:

2002–2008
AVU Praha, ateliéry Michaela Bielického, Vladimíra Skrepla

Stáže, tvůrčí pobyty:

2007
San Francisco Art institute, USA

2004–2005
Hochschule fuer Gestaltung, Karlsruhe, DE

Samostatné výstavy

2008
Kopni se do hlavy 58krát za minutu, Galerie Entrance, Praha

2007
4=5, galerie 35m2, Praha

2006
O umění; Galerie jelení, Praha

Skupinové výstavy

2015
Skrytá řeč rostlin, Národní galerie v Praze, expozice Umění Asie

2014
Pierre Huyghe, Galerie Drdova, Praha

2011
Sochy v ulicích III, kurátor: Karel Císář, DUMB, Brno

2010
A nezapomeňte na květiny, kurátorka: Yvona Ferencová, MG v Brně
Ego, Portrét a fotografie, kurátoři: Robert Novák a Pavel Turek, Galerie Langhans, Praha

2009
bad video; Galerie bKC, Brno
Started; Galerie Klatovy
Flash Art Prague biennale, Praha
Psychologie budoucnosti, am 180, Praha

2008
6 soch; Galerie Kressling, Bratislava
Startpoint; Galerie u jednorožce, Klatovy
Když jsem byl malý, hrál jsem si s holkama, Galerie u jednorožce, Klatovy
Současný český kubismus, GHMP, Staroměstská radnice, Praha

2006
Věcné stavy, Karlin studios, Praha

2004
1+1 (spolu s Jiřím Thýnem), Galerie Jelení, Praha

Další realizace

2011
kurátorka výstavy 12 bodů, Galerie 35m2, Praha

Video
Dílo