Běla Kolářová

1923–2010
Terezín

Dílo Běly Kolářové vznikalo paralelně s tvorbou jejího muže, Jiřího Kolář. Jeho prostřednictvím se pohybovala v okruhu autorů experimentujících na přelomu 50. a 60.let 20.století s jazykem a jeho vizuální podobou. Autorka se v šedesátých letech zúčastnila několika významných výstavních kolektivních projektů (Křižovatka, 1964; Nová citlivost, 1968; Surrealismus a fotografie, 1966-67 ad.), měla i svoji samostatnou výstavu v pražské Galerii Na Karlově náměstí (1966), kde kurátorka síně Ludmila Vachtová dávala jednoznačně prostor experimentu. Spolu s Jiřím Kolářem a manžely Ságlovými se podílela na provokativní výstavě Někde něco ve Špálově galerii v roce 1969, která u nás prorážela cestu konceptuálnímu projevu. Přestože dílo Kolářové patří k jednoznačným projevům aktuální citlivosti a osobitě spojuje prvky neodadaismu a konstruktivismu, zůstalo tehdy stranou širšího zájmu publika. V letech 1985 – 1999 žila s manželem v Paříži. Svoji tvorbu začala u nás soustavněji prezentovat až od počátku devadesátých letech samostatnými výstavami většinou uspořádaných v mimopražských galeriích.

První fáze tvorby Běly Kolářové je soustředěna na fotografický experiment vytvářený bez fotoaparátu přímo v černé komoře. Miniaturní umělé negativy, z nichž v roce 1961 kopírovala své první fotografie, jsou samy o sobě unikátními materiálovými studiemi bezprostředně otiskujícími realitu do měkkého parafínu. Následovaly rotační fotografické „rentgenogramy kruhu“ (1962) a fotografické „kresby světlem“, vznikající manipulací s předměty (1962-1963). V letech 1963 a 1964 vytvořila cyklus fotografických derealizací portrétů klíčových moderních básníků a spisovatelů (Baudelaire, Rimbaud, Jarry, Ionesco, Weiner, Beckett, Morgenstern, Whitman, Proust, Sandburg, Cendrars ad.) a cyklus fotografií vlasů motivovaný rovněž literární inspirací (antická poezie, Elisabeth Browningová). Fotografie banálních předmětů a jejich fragmentů, které aranžovala do geometrických rastrů (1963-1964) přímo předcházejí přechodu autorky k trojrozměrné asambláži.

Neméně významná je i její tvorba v oblasti materiálové asambláže. Racionální výstavbou plochy z drobných předmětů se zároveň vřazuje k průkopníkům českého konstruktivismu a minimalismu. Do asambláží však integruje často velmi osobní významy, výrazným mottem řady prací je téma pozitivu – negativu, napětí protikladů jako dvou svébytných entit vytvářejících dohromady celek. Součástí její tvorby je přirozený smysl pro hravost, hru, deformaci původního významu a humor.

První vrchol asambláž bezpochyby představuje samostatná výstava v roce 1966, kde už představila celý svůj základní arzenál materiálů (patentka, kancelářská svorka, sponka, žiletka, poutko a háček, perko, sirka, podložka, korálky), druhým vrcholem je autobiografický soubor Životopis jedné patentky (1981), v němž bilancuje svůj život v dialogu s měnícím se historickým kontextem.

Od druhé poloviny sedmdesátých let se v tvorbě Kolářové setkáme také s řadou rozměrných kreseb realizovaných líčidly a tělesnými doteky.Intimitu sdělení zde znovu vyvažuje geometrickým rastrem základního uspořádání plochy.

Dílo Běly Kolářové chápeme jako pozoruhodnou syntézu intimity a vůle k řádu, je raným příkladem neokázalého, ale velmi přesně promyšleného napětí ženského a mužského principu, a je také dialogem intenzivně tělesného pocitu s literárním a šířeji kulturním zázemím autorky.

2006

Výtvarný autodidakt
1938-1941 Soukromá obchodní škola, Chomutov

1949 stává se ženou Jiřího Koláře
1985 emigrace do Paříže, Francie

Jiné kritické texty

(výběr)
Antonín Dufek, Das Medium Fotografie im Zeitalter Künstlerischer Avantgarden, In: Europa, Europa, katalog výstavy, Bonn 1994

Josef Hlaváček, Příběh Běly Kolářové. In: Běla Kolářová, katalog výstavy v Egon Schiele Art Centrum, Český Krumlov 2003

Jiří Valoch, Běla Kolářová, In: katalog výstavy v Národní galerii v Praze, Lenka Zapletalová (ed.), Praha 2006.

Marie Klimešová, Ondřej Zatloukal a Jakub Potůček: Experiment, řád, důvěrnost – ženské rastry Běly Kolářové, katalog retrospektivní výstavy v Muzeu umění Olomouc, 2006. (zde též nejúplnější bibliografie)

Samostatné výstavy

2013
Běla Kolářová, Raven Row, Londýn (London)

2010
Běla Kolářová, Galerie Louvre, Praha

2008
Běla Kolářová: Asambláže a fotografie, Museum Kampa, Praha
Běla Kolářová, Museum Kampa, Praha

2006
Experiment, řád, důvěrnost: Ženské rastry Běly Kolářové, Muzeum umění Olomouc, Olomouc
Národní galerie v Praze

2005
Galerie Montanelli, Praha
Studio Paměť (s Jiřím Kolářem), Praha

2004
Galerie Fr.Drtikola (s Jiřím Kolářem), Příbram

2003 – 2004
Egon Schiele Art Centrum, Český Krumlov

1998
Dům u prstenu, Praha

1997
SG Litoměřice, Dům umění města brna, VČG Pardubice

1995
Galerie 60 / 70, Praha
1992
Pražský dům fotografie; Dům umění města brna a MG Brno

1991
Galerie u bílého jednorožce, Klatovy

1990
Galerie J. et J.Donguy, Paříž

1975
Minigalerie VÚVL, Brno

1966
Galerie na Karlově náměstí, Praha

Skupinové výstavy

2013
Doteky hudby, Severočeská galerie výtvarného umění v Litoměřicích, Litoměřice

2012
Civilizované iluze: Fotografická sbírka Muzea umění Olomouc, Muzeum umění Olomouc – Muzeum moderního umění, Olomouc

2011-2012
V plném spektru. Fotografie 1900-1950 ze sbírky Moravské galerie v Brně, Pražákův palác, Brno

2011
Obrazy z dějin fotografie české, Galerie Václava Špály, Praha (Prague)

2010
Realita je víc než fikce: Asambláž jako tvůrčí princip v českém umění 60. a 70. let, Dům pánů z Kunštátu, 1. patro, Brno
Česká koláž ze sbírky Pražské plynárenské, Galerie Smečky, Praha

2009-2010
MuMo Opening, Muzeum Montanelli, Praha

2009
Manželé a manželky I., Galerie Mona Lisa, Olomouc
České a slovenské umění 60. let 20. století, Dům umění, Ostrava
Tschechische Fotografie des 20. Jahrhunderts, Kunst- und Ausstellungshalle der Bundesrepublik Deutschland, Bonn

2008
České a slovenské výtvarné umenie šesťdesiatych rokov 20. storočia, Galéria Petra Michala Bohúňa, Liptovský Mikuláš
Na zkoušku v ráji? Umění šedesátých let ze sbírek Západočeské galerie v Plzni, Výstavní síň „13“, Plzeň
České a slovenské výtvarné umenie šesťdesiatych rokov 20. storočia, Galéria Miloša Alexandra Bazovského v Trenčíne, Trenčín

2007
Členská výstava Umělecké besedy, Novoměstská radnice, Praha

2006
Závažná hra aneb česká a slovenská asambláž, Galerie Millennium, Praha

2005
Běla a Jiří Kolářovi: Pokušení a pokoušení, Koláže, objekty, asambláže, Studio Paměť, společnost pro záchranu kulturních hodnot, Praha (Prague)
Damoklův meč: České výtvarné umění 1956 – 1972 ze sbírek Muzea umění Olomouc, Trojlodí, Olomouc
Emigration out/in 1: Běla Kolářová, Jiří Kolář, Radek Kratina, Hugo Demartini, Saarländische Galerie – Europäisches Kunstforum e.V., Berlín (Berlin)

2004-2005
Blízká vzdálenost / Közeli távolság / Proximate Distance, Szent István Király Múzeum, Székesfehérvár

2004
Jeden život, dvě díla, Galerie Františka Drtikola, Příbram
Ejhle světlo / Look Light, Jízdárna Pražského hradu, Praha

2003
Umění je abstrakce, Jízdárna Pražského hradu; MG v Brně1962 Nová jména ve fotografii, Klub Mánes, Praha

2001
Fotografie jako umění v Česloskovensku let 1959 – 1968, MG v Brně

1993
Poezie racionality, ČMVU, Praha

1991
Český informel – Strukturální fotografie, okruh bratislavských konfrontací a autoři mimo hlavní proud, Galerie V.Špály, Praha

1990
Anweisenheit bei Abwesenheit – Fotogramme und die Kunst des 20.jahrhunderts, Kunsthaus, Curych
1969
Někde něco…, Galerie V.Špály, Praha (s Jiřím Kolářem, Zorkou Ságlovou a Janem Ságlem)

1968
Klub konkrétistů a jeho hosté, OG Vysočiny, Jihlava (putovní)
Nová citlivost, Dům umění města Brna, GU Karlovy Vary, Výstavní síň Mánes, Praha

1966
Obraz a písmo, Galerie V.Špály, Praha; OG Vysočiny, Jihlava
Surrealismus a fotografie, Dům pánů z Kunštátu, Brno; Museum Folkwang, Essen
Arlington-Une, Arlington-Mill, Gloucestershire

1965
Objekt, Galerie V.Špály, Praha

1964
Křižovatka, Galerie V.Špály, Praha

1963
Europäische Forum im Alpbach

Zastoupení ve sbírkách

Fonds Nationale d´Art Contemporaine (FNAC), Paříž
Galerie Benedikta Rejta, Louny (Louny)
Moravská galerie v Brně, Brno (Brno-město)
Musée d’Art Moderne de la ville de Paris / ARC, Paříž (Paris)
Musée de l´Elysée, Lausanne
Národní galerie v Praze, Praha

Dílo