Zodpovědnost vůči tradici malířského média autory často svazovala při rozhodování o tom, jak s malbou a jejími fundamentálními i aditivními komponenty nakládat. Teprve modernistické sebevědomí začalo akcentovat autonomii, jež vygradovala v éře reduktivních malířských abstraktních přístupů, které eliminovaly kontextuální přesahy směrem k romantizující duchovnosti. Malířská autonomie pak byla dále podpořena v éře (post)konceptuální tematizace determinantů samotné vizuality.
Při zběžném pohledu na obrazy Břetislava Malého by se leckterý divák neubránil dojmu, že má co do činění s jedním z mnoha způsobů abstraktního malířství, které stojí na pomezí mezi lyrickou či strukturální abstrakcí a malbou tematizující minimalistická východiska okořeněná ještě navíc optickou iluzí. O jedno ani o druhé ale autorovi fakticky nejde. To, čím se Břetislav Malý zabývá, je především průzkum samotné malby, respektive jejích nejdůležitějších součástí – barev, způsobu práce s nimi, variantami jejich kladení a nanášení a jejich vzájemnými interakcemi právě v rámci na sebe a přes sebe kladených barevných vrstev. Břetislav Malý uvažuje o malbě bez nutnosti vypomáhat si slovní interpretací. Jinak řečeno – barvou tematizuje barvu, aniž by tuto tematizaci musel komentovat.
Tento tautologický způsob uvažování o zvoleném předmětu tvoří jedno z důležitých témat filosofie jazyka. Nepřekvapí proto, jak často Břetislav Malý zmiňuje práci Ludwiga Wittgensteina, který ve svých „Poznámkách o barvách“uvažuje o barvách jako o fenoménech vztažených k řeči. Wittgenstein zde zkoumá, jak o barvách uvažujeme, když o nich mluvíme, a jaký mají tyto promluvy význam pro jejich výsledné vnímání. Problematizace (bez)ztrátového významového a obsahového přenosu mezi médiem obrazu na jedné straně a světem textu či řeči na straně druhé v tvorbě Břetislava Malého zaznívá znovu, ale zároveň jinak, než tomu bylo v éře konceptuálních průzkumů na poli analytické filosofie. Zvoleným přístupem se mu podařilo rozetnout zdánlivě neodlučitelné: slovo a obraz vyvázal z tradiční vzájemné závislosti. V jeho obrazech tedy nejde o repetici racionálně-analytického popisu užití a reflektování barvy v řeči či naopak řeči v barvě. Jedná se zde především o průzkum, který nepotřebuje a nevyžaduje interpretující transformaci do jiného znakového systému. Jako by tak svou malbou potvrzoval slova již zmíněného L. Wittgensteina: „O čem nelze mluvit, o tom se musí mlčet.“
Percepce jeho obrazů proto nevyžaduje nic jiného než jen vnímavé a rozjímavé oko, jehož úlohou je zkoumavě těkat po plochách pláten a „zakopávat“ o barevná rezidua podkladových ploch či o způsob pojednání jednotlivých, na sebe kladených vrstev. Nebo zas jindy o jejich pastózní traktaci, jemné přechody mezi zvolenými tóny či o dekonstrukci ortogonální rozprostraněnosti obrazu. Umělcovo malířsko-analytické uvažování se svým zaměřením striktně vyvazuje z očekávání, které je spjato s tradiční narativní a mimetickou funkcí malířství. Na straně druhé se odvážně zbavuje i svazující logocentrické disbalance mezi slovem a obrazem a namísto slova se deklarativně a zcela logicky staví na stranu obrazu. To, čím je a zůstává barva na obrazech Břetislava Malého, je tedy především její samotná fakticita – až by se chtělo říct, že barva je barva je barva. Vždy stejná a sama sebou. Zároveň však pokaždé jiná – jiná zmnožujícími se a proměňujícími se vztahy a efemérními vazbami mezi lokální a dominantní barevností, ale i mezi různými způsoby její traktace.
Břetislav Malý
Fakulta výtvarných umění VUT v Brně (2006 – 07 u doc. Petra Veselého, od roku 2007 u doc Tomáše Lahody)
VŠVU v Bratislavě u MgA. Klaudie Kosziby Phd.(odborná stáž)
2007
Akademie v Poznani u prof. zw. Włodzimierza Dudkowiaka (odborná stáž)
2018
„Podívej se skrz a zase zpět ck again „, Galerie Petr Novotný, Praha
„Floating garden“, České centrum, Miláno
„Tomas Rajlich, Břetislav Malý“, Etcetera Gallery, Brno
„Snahy o lety na lyžích urputné malby zrcadlí obraz“, Galerie města Trutnova
2017
„Re Vize“, Galerie moderního umění v Roudnici nad Labem
„Neschopnost obrazu zobrazit realitu, Galerie Panský dvůry, Veselí nad Moravou „Butterfly Effect“, Galerie 2 + 1, Bechyně
„Úplný prostor žluté barvy“, Galerie Aspekt, Brno
„Angry sequences of yellow color“, Galerie 101, Praha
„Ludwig vypustil draka“, White pearl Gallery, Praha
2016
„O červené“, Galerie města Blansko
„1, 2, 3, …..“, Galerie 209, Brno
2015
„Barva místa“, Richard Adam Gallery – Galerie na mostě, Brno
„Zánik prostoru, jako následek barevné syntézy“, GM, Brno 2014
„Noc čeká“, Galerie Dole, Ostrava
„Uklizeno“, Avoid Gallery, Náplavka, Praha
„Odlesk“, Galerie Jiřího Putny, Brno
„V potoce mléčnou dráhu viděti“, Galerie Měsíc ve dne v Českých Budějovicích
2013
„Muž v počasí“, Galerie Vladimíra Hrocha v Uherském Hradišti
„Noví bozi (bůh je mrtev a my jsme ho zabili)“, Galerie Doma v Kyjově
2011
„Okna“, Galerie Půda, Jihlava 2010
„Focus show“, Galerie Platínium v Brně, Brno
2019
„Za obzor“ Zámek Mikulov, Mikulov Castle
„Mladí a svěží“ Galerie Města Trutnova, Trutnov
„Plnost redukce“, Etcetera Gallery, Brno
2018
„Mladí a svěží“ Galerie 101, Praha
„Mladí a svěží“ Galerie města Plzně
2017
„Ripple Effect“, Centrum pro současné umění, Praha
„Art prize CMB“, CRAG GALLERY – CHIONO REISOVA ART GALLERY, Turin, Italy
2016
„Uhlem, štětcem, skalpelem“,Muzeum moderního umění Olomouc
„Strom II.“, Galerie Slováckého muzea, Uherské Hradiště
2015
„Tváře krajiny“, Rabasova Galerie, Rakovník
2014
„Včelou a mlíkem“, Galerie Jiří Putna, Brno
„Mladé setkání“, Galerie Hodonín
2013
„Fail industry“, Galerie Horní konírna v Mikulově
„Lepší barva“, Dům u divokého muže, Mikulov
„APARTMENT PRIVATE ART PARTY IV“, Vila Střelák, Brno
2012
„Salve Europa Fine Art Challenge“, „Na přechodu“, diplomanti FaVU, Muzeum města Polička
„Diplomky“, The Chemitry gallery, Praha
„Diplomanti FaVU“, Dům pánů z Kunštátu, Brno
„Milý malíři, namaluj mi…“, Wanieck gallery, Galerie za stěnou
„The way around“, Cooltour centrum současného umění v Ostravě
2011
„Co jsem Dělal o Prázdninách“, Galeri Ars, Brno
„Echt Gold Sýpce“, v Galerii Sýpka, Vlkov u Tišnova
2010
„Sweet“, Galerie Alternativa OGV v Jihlavě
„Art Safari“, Ateliér Čestmíra Sušky, Řeporyje, Praha
„Focus show“, Břetislav Malý, Vojtěch Horálek, Galerie Dolmen v Praze
2009
„Český Tučňák“, souutěžní festival mladého umění- Praha
2008
„V Praze je blaze“, Galerie kritiků, Praha
„13 x FAVU“, Výstavní síň Synagoga v Hranicích na Moravě