Daniela Vinopalová

1928–2017
Opava
Praha

Sochařka Daniela Vinopalová nalezla vlastní vyjádření v osobité formě dutých soch a prostorové plastice. Pro autorku byl stěžejní tvůrčí proces s duchovním přesahem, kdy nacházela cestu sama k sobě a objevovala vztah díla k okolnímu prostoru. Jako materiál používala často tvárný cín, který po odlití dobře uchovával jemné stopy procesu vzniku díla. Svůj tvůrčí výraz intenzivně hledala po zakončení studia sochařství na Akademii výtvarných umění, kdy si zřídila ateliér v Praze-Nuslích společně se svou spolužačkou Janou Choděrovou-Hlaváčkovou.

V té době vznikla série portrétů, ženské akty a torza pod vlivem děl Constantina Brancusiho. Vinopalová se zaměřovala na vystižení charakteru postav a realistické zobrazení, naproti tomu ženskou figuru elementárně zjednodušovala. S plastikou Mateřství (1960) slavila úspěch v oficiální umělecké soutěži vyhlášené k 15. výročí zrodu lidově demokratické ČSR a následně realizovala Pomník ženám, které zahynuly na pochodu smrti za druhé světové války v obci Krásno u Lokte (1960). Struktura skladů látky nahrazovala pevné tvary a tento moment již předjímal principy sochařčiny zralé tvorby. Motiv horizontálně položené, citově do sebe pohroužené figury Vinopalová dále rozpracovávala, uplatnila ji i v rámci Pomníku obětem ženského koncentračního tábora Svatava u Sokolova (1964).

Coby solitér, bez vazby na soudobá úzká společenství, Vinopalová vždy tvořila v mírném ústraní. V letech 1960–1961 pracovala v ateliéru na Starém Městě pražském, kde se jí podařilo nalézt svůj tvůrčí výraz. Začala tvořit intuitivně, bez přípravných kreseb či studií, kdy prožívala kontakt s materiálem a jeho odezvu na její doteky. Vznikly tak první sochy-vázy, které nebyly funkčními ani dekorativními předměty, ale jednalo se o nefigurativní sochy duté formy. Díla vznikala nejprve z keramické hlíny, následně pak jako odlitek z cínu a bronzu, přičemž vyrůstala jako neopakovatelné přírodní tvary. Oporu autorka nacházela v tvorbě Antonia Gaudího, v jeho organických architekturách.  Šlo nicméně o dlouhý tvůrčí proces, při kterém byl každý zásah zvažován dle vnitřní logiky umělkyně. Volila z různých možností, hledala a nalézala správné plochy, linie lomu, prohloubeniny, vypoukliny a jejich rytmy.

S usměrňovaným intuitivním postupem se u Vinopalové setkáváme v celé její zralé tvorbě. Na prvních sochách-vázách převažovaly souvislejší zakřivené plochy a výrazné hrany jejich lomu. Charakteristickým prvkem těchto soch byly linky probíhající po jejich povrchu. Na některé uplatnila barvu (Socha-váza, 1961), jiné zaujmou průhledy nebo motivem oka (Socha-váza VIII, 1964). Sochy-vázy z poloviny 70. let již byly volnější, rozmanitěji formované, představující dialog s materiálem a pocitovou výpověď autorky. Jejich povrch byl členitější a dynamičtější (Socha-váza XIII, 1973).

Klíčovým dílem této etapy a vnitřního duchovního vývoje autorky byla cínová Křtitelnice (1965). Na povrchové struktuře plastiky autorka rozeznávala nevědomě vytvořenou siluetu Krista. Umělkyně se prostřednictvím tohoto díla poprvé představila na výstavě Socha 1964 v Liberci. V té době se spřátelila s Ludmilou Vachtovou, která jí uspořádala první autorskou výstavu v pražské Galerii na Karlově náměstí (1966). Následovala řada kolektivních, i zahraničních, výstav.

Vinopalová měla pocit, že se linie jejího díla prolínají do okolního prostředí a jsou součástí jakéhosi procházejícího vyššího řádu. K tomu se zpočátku dopracovala prostřednictvím povrchu svých plastik-váz, později jej nacházela v plochách sádrových konstrukcí navzájem se protínajících v prostoru.

Také proto se autorka zabývala tvorbou sochařských prací inspirovaných konstruktivismem a reflektujících bruselskou estetiku, které sama nazývala „architektury“ a kde využila zde svého smyslu pro trojrozměrnost a mnohopohledovost. Stavěla je nejčastěji z letovaných nebo vázaných drátů, které propojovala drátěným pletivem a pokrývala textilem, na nějž pak nanášela sádru. První prostorové konstrukce jsou jednoduché, dochované pouze na fotografiích (Prostorová studie, 1960, Kresleno do prostoru, 1961). Socha z bílého cementu K prostoru IV (1967) zaujme již svou nepostižitelností dynamické skladby. Plastika byla monumentální a současně odpovídala lidskému měřítku. Autorka naslouchala pokynům materiálu, ale řídila se zároveň zákony stavby a stability. Tato tvůrčí etapa byla završena zakázkou – Prostorovou plastikou (1971) pro atrium Ústavu patentové literatury v Praze-Dejvicích. Třímetrovou plastiku tvořily dvě křivky v neuzavřeném kruhu, velkoryse rozvinuté do prostoru. Bronzový odlitek byl zničen při rekonstrukci objektu, zachoval se sádrový model na fotografiích.

Od 2. poloviny 60. let se Vinopalová věnovala také autorskému šperku. Myšlenka tvorby šperku jako užitého umění se zrodila s cínovou Sochou-náramkem (1966). Ta stejně jako sochy-vázy vyrostla z půdorysu a opisovala po obvodu kruh. Následovalo několik náramků modelovaných z vosku a odlitých do stříbra. Každý měl charakter sochy a odpovídal volnému tvůrčímu výrazu autorky.

Intenzivní tvůrčí a výstavní činnost umělkyně během 60. let ukončil nástup normalizace. Vinopalová nemohla ve volné tvorbě oficiálně pokračovat, protože její umělecký projev neodpovídal tehdejším představám a požadavkům. Vytvářela nicméně dekorativní, apolitické plastiky, které jí pomáhaly se uživit. Jednalo se zejména o realizace pro architekturu. V plastice se nadále objevovaly prvky příznačné pro její volnou tvorbu – vertikální linie, kruhy, polokoule, dynamické draperie (např. Plastika pro halu ubytovny AZNP Mladá Boleslav, 1976).

V této době ji však duševně naplňovala zejména volná tvorba drobné plastiky – šperku a v tomto ohledu pro ni byla významná účast na II. sympoziu stříbrného šperku v Jablonci nad Nisou v roce 1971, kde poprvé vystavila své náramky a kde se jí dostalo oborového uznání, které ji přesvědčilo o kvalitě a smyslu její práce. Každý kus byl jedinečný, ať už se jednalo o náramek, prsten nebo závěs na krk. Její práce byly posléze prezentovány na výstavách uměleckého šperku v Čechách i v zahraničí a v následujících letech vznikaly ve spolupráci s Ústředím uměleckých řemesel.

V letech 1987–1992 Vinopalová pracovala na své nejvýznamnější zakázce, když byla neoficiálně oslovena k vytvoření nového oltářního stolu do dominikánského kostela sv. Jiljí na Starém Městě v Praze. Výrazově nejsilnější je podstavec, jenž je utvářen souvislými stuhami kroužícími po celém jeho těle v dynamickém spádu. Samotný okraj oltářní desky přesahuje jeden pruh stuhy, který autorka symbolicky přirovnává k touze člověka vzepnout se vzhůru, k božímu světlu. Vinopalová v tomtéž prostoru nahradila i oltářní kříž (1994–1995). Při tom se musela podřídit jasným parametrům, i tak se ovšem její oduševnělý organický rukopis propsal do útlého a protáhlého těla Krista. Umělkyně nenavázala na myslbekovský realismus, ale pokusila se – podobně jako František Bílek v Ukřižovaném pro pražský chrám sv. Víta se – postihnout jiný neobjemový prostor. Znalost Bílkovy ilustrace básní Otakara Březiny v ní zanechaly hluboký dojem a vědomí, že vizuální formy mohou nést duševní obsah.

Vinopalová se k vlastní volné sochařské tvorbě, kterou několikrát přerušily zdravotní obtíže, vrátila po pádu režimu v roce 1989. Vedle zakázky pro kostel sv. Jiljí vzniklo také několik individuálních šperků (např. Náhrdelník III, 1991, Náhrdelník III, 1992). Autorce se otevřela možnost znovu vystavovat. Účastnila se řady kolektivních výstav, její dílo bylo zařazeno do dlouhodobé expozice GASK v Kutné Hoře a její tvorba byla několikrát představena na významných výstavách šperků. Určitým završením této etapy, ale také impulsem k další práci, byla samostatná výstava v Českém muzeu výtvarných umění v roce 1996, která představila dosavadní tvůrčí dráhu umělkyně.

Roku 1995 Vinopalová svou tvorbu z ateliéru přestěhovala do bytu v Praze-Podolí, kde obnovila dialog s materiálem a kde vzniklo ještě několik plastik navazujících na tvůrčí objevy z 60. let (např. Horské kázání, 1997, Jákobův žebřík, 1998, Milu, 1998 nebo Štíhlá, 1999). Sochy-vázy se vertikálně protáhly, autorka začala pracovat s kameninou a cín nahradila bronzem. Názvy děl zrcadlily myšlenkové pohyby autorky během tvůrčí práce. Vytvořila další prostorové konstrukce, mezi které patří i Díkuvzdání (2007) – dílo, kterým autorka vzdává hold všemu, co přesahuje člověka a děkuje za možnost pokračovat po nemocech v práci. Duchovní mikrokosmos zde obývá průniky vertikálně proudících elips v rámci sádrové konstrukce. Mezi poslední díla autorky patří socha-váza Miska čisté vody (2014), prostorová konstrukce z měděného plechu Šifra (2015) a nedokončená plastika Rotunda / Vnitřní prostor započatá v roce 2015.

 

Zdroje:

DRURY, Richard / PEČINKOVÁ, Pavla / PRIMUSOVÁ, Adriana: Daniela Vinopalová. Arbor Vitae, Praha, 2015
FREMLOVÁ, Vendula / PETIŠKOVÁ, Tereza / Anna VARTECKÁ: Grey Gold. České a slovenské umělkyně 65+. Dům umění města Brna, Brno, 2014
VACHTOVÁ, Ludmila: Daniela Vinopalová – Vodáková: Hledání tvaru (Plastiky z let 1960–1996). České muzeum výtvarných umění, Praha, 1996

2025

Studium:

1951–1955
Akademie výtvarných umění, Praha, Karel Pokorný

1950–1951
Akademie výtvarných umění, Praha, Jan Lauda

1948–1950
Univerzita Karlova, Praha, Pedagogická fakulta, Karel Lidický

1944–1948 sochařský ateliér Emanuela Juliana Kodeta, Praha, soukromé studium

Monografie, katalogy, publikace

Monografie:

DRURY, Richard / PEČINKOVÁ, Pavla / PRIMUSOVÁ, Adriana: Daniela Vinopalová. Arbor Vitae, Praha, 2015

Publikace:

2020
SKŘEBSKÁ, Renata: Oslava všedního dne. Architektonická plastika s atributy práce, dopravy, obchodu a peněžnictví. Národní památkový ústav, ÚOP v Ostravě, Ostrava 2020, 323

2013
FIŠER, Marcel / RUND, Michael: Umění v Sokolově. Muzeum Sokolov, Sokolov, 2013

2011
FIŠER, Marcel: Umění v Klatovech. Centrum pro dějiny sochařství, Horažďovice, 2011, 75–76
POTŮČKOVÁ, Alena / MICHALCOVÁ, Jaroslava: 100 uměleckých děl ze sbírek Galerie moderního umění v Roudnici nad Labem. Roudnice nad Labem, 2011, 174

2009
KOL. AUTORŮ: Slovník českých a slovenských výtvarných umělců 1950–2009 (XX. Vil – Vz). Výtvarné centrum Chagall, Ostrava, 2009

2008
RAIMANOVÁ, Ivona: Socha a město Liberec 1969. Spacium, o. p. s., Liberec, 2008

2006
KOL. AUTORŮ: Nová encyklopedie českého výtvarného umění (Dodatky). Academia, Praha, 2006

2002
KŘÍŽOVÁ, Alena: Proměny českého šperku na konci dvacátého století. Academia, Praha, 2002

1997
NEŠLEHOVÁ, Mahulena: Poselství jiného výrazu (Pojetí informelu v českém umění 50. a první poloviny 60. let). Artefact, Praha 1997, 171

1979
VOKÁČOVÁ, Věra: Současný šperk. Současný šperk. Odeon, Praha, 1979

1968
NOVÁK, Luděk (ed.): 300 malířů, sochařů, grafiků 5 generací k 50 létům republiky. Svaz českých výtvarných umělců, Praha, 1968

 

Samostatné katalogy:

2011
VINOPALOVÁ, Daniela / POTŮČKOVÁ, Alena: Daniela Vinopalová. Jako větve stromu, jako potok, jako obloha, jako pták … Galerie moderního umění v Roudnici nad Labem, Roudnice nad Labem, 2011

1996
VACHTOVÁ, Ludmila: Daniela Vinopalová – Vodáková: Hledání tvaru (Plastiky z let 1960–1996). České muzeum výtvarných umění, Praha, 1996

1966
LAMAČ, Miroslav: Daniela Vinopalová. Svaz československých výtvarných umělců, Praha, 1966

 

Kolektivní katalogy:

2022
BELŠÍKOVÁ, Šárka / BINDER, Ivo: Posvátné umění v nesvaté době. České sakrální umění 1948–1989. Muzeum umění Olomouc, Olomouc, 2022

2018
KOL. AUTORŮ: Stavy mysli / Za obrazem: Obměny a intervence. Galerie Středočeského kraje (GASK), Kutná Hora, 2018

2017
ŠIKLOVÁ, Lucie / SLOUPOVÁ, Andrea / Michal LAZORČÍK: Odměk – Šedesátá léta ze sbírek Galerie Klatovy / Klenová. Galerie Klatovy / Klenová, 2017

2015
PRIMUSOVÁ KOŘISKOVÁ, Adriana: Daniela Vinopalová, Monika Immrová: Socha. Galerie Středočeského kraje (GASK), Kutná Hora, 2015

2014
FREMLOVÁ, Vendula / PETIŠKOVÁ, Tereza / Anna VARTECKÁ: Grey Gold. České a slovenské umělkyně 65+. Dům umění města Brna, Brno, 2014

2010
DRURY, Richard / MATYS, Rudolf: Pocta Bohuslavu Reynkovi. Umělecká beseda 2010 : výstava členů a hostů výtvarného oboru. Galerie výtvarného umění v Havlíčkově Brodě, Havlíčkův Brod, 2010

2009
ŠTÍBR, Jan / DRURY, Richard: Věčná pomíjivost. Umělecká beseda. Severočeská galerie výtvarného umění, Litoměřice, 2009

2008
DRURY, Richard: Zrozeno do prostoru: socha a plastika členů Umělecké besedy. Art D – Grafický ateliér Černý, s. r. o., Praha, 2008

2007
DRURY, Richard: Umělecká beseda. Vědomí o člověku sochy kresby. Západočeská galerie v Plzni, Plzeň, 2007
PETROVÁ, Eva: Členská výstava Umělecké besedy. Muzeum a galerie Orlických hor, Rychnov nad Kněžnou, 2007

2003
PETROVÁ, Eva: Umělecká beseda 1863 – 2003. Galerie hlavního města Prahy, Praha, 2003

2000
HLAVÁČKOVÁ, Miroslava: Alfa omega 2000. Galerie moderního umění v Roudnici nad Labem, Roudnice nad Labem, 2000

1999
KOL. AUTORŮ: Umění zrychleného času: česká výtvarná scéna 1958 – 1968.  České muzeum výtvarných umění v Praze, Praha, 1999

1993
KŘÍŽOVÁ, Alena: Kov – šperk 1993. Asociace výtvarníků oboru kov – šperk. Dům umění města Brna, Brno, 1993

1991
BINDER, Ivo / RECHLÍK, Karel: Znak a svědectví: křesťanské výtvarné umění 1970 – 1990 v Čechách a na Moravě (památce Josefa Zvěřiny). Muzeum hlavního města Prahy, Petrov, Brno, 1991

1990
KOL. AUTORŮ: Trialog o přírodě. Středočeské muzeum v Roztokách u Prahy, Roztoky u Prahy, 1990
VOKÁČOVÁ, Věra: Kov a šperk: oborová výstava. Unie výtvarných umělců, Praha, 1990

1985
KOL. AUTORŮ: Vyznání životu a míru. Přehlídka československého výtvarného umění k 40. Výročí osvobození Československa Sovětskou armádou. Svaz českých výtvarných umělců, Praha, 1985

1983
KOTALÍK, Jiří: Karel Pokorný a jeho škola. Národní galerie v Praze, Praha, 1983
VOKÁČOVÁ, Věra: Český šperk 1963 – 1983. Středočeské muzeum v Roztokách u Prahy, Roztoky u Prahy, 1983

1978
VOKÁČOVÁ, Věra: Soudobý československý šperk. Muzeum skla a bižuterie v Jablonci nad Nisou, jablonec nad Nisou, 1978

1971
KOL. AUTORŮ: Stříbrný šperk 1971. Výstava výsledků II. symposium Jablonec nad Nisou. Jablonec nad Nisou, 1971

1969
MOULIS, Jiří / SEIFERTOVÁ, Hana / VACHTOVÁ, Ludmila: Socha a město. MNV v Liberci, Liberec, 1969

1968
KOL. AUTORŮ: Alternative Attuali 3 (Rassegna internazionale d’arte contemporanea). Edizioni Centro Di, Florencie, 1968

1967
CHALUPECKÝ, Jindřich: 5 sochařů. Svaz československých výtvarných umělců, Praha, 1967

1966
MÍČKO, Miroslav: UB 1966. Umělecká beseda, Svaz československých výtvarných umělců, Praha, 1966
KOL. AUTORŮ: Jarní výstava 1966. Svaz československých výtvarných umělců, Praha, 1966
MÍČKO, Miroslav: Aktuální tendence českého umění: obrazy, sochy, grafika. Československá sekce Mezinárodního sdružení výtvarných kritiků (AICA), Svaz československých výtvarných umělců, Praha, 1966

1964
KOL. AUTORŮ: Socha 1964. Oblastní galerie Liberec, Liberec, 1964

Články, média, internet

Články:

2011
PEČINKOVÁ, Pavla: Bylo to jinak. In: Revolver Revue, 2011, č. 84, 234–236

2009
DRURY, Richard: Zevnitř a vně. In: Ateliér 22, 2009, č. 11, 4

2007
ŠETLÍK, Jiří: Zevnitř a vně. In: Život 3 (24), 2007, č. 7, 56

2005
PETROVÁ, Eva: Umělecká beseda 1863–2003. In: Život 1 (22), 2005, č. 1, 23–27

1996
HLAVÁČEK, Josef: Plastiky, které nelze opomenout. In: MF Dnes, 30. 4. 1996, 19
DVOŘÁK, František: Návrat Daniely Vinopalové. In: Ateliér 9, 1996, č. 9, 7

1990
SEKORA, Ondřej J.: Trialog o přírodě. In: Umění a řemesla, 1990, č. 1, 24–25
MAZÁČ, Tomáš: Umění jako projev ducha (a srdce). In: Veronica 21, 1990, č. 6, 26

1985
LANGHAMMER, Antonín: Keramika, sklo a šperky. In: Výtvarná kultura 9, 1985, č. 5, 30

1982
KYBALOVÁ, Ludmila: Trýzeň nejistoty a radost nejčistší. In: Žena a móda, 1982, č. 9, 6–7

1972
LANGHAMMER, Antonín: Stříbrnické symposium v Jablonci. In: Umění a řemesla 16, 1972, č. 1, 13n

1968
NOVÁK, Luděk: K estetice současného sochařství. In: Výtvarné umění 18, 1968, č. 1–2, 13–28

1967
MILER, Karel: 5 ve Špálově galerii. In: Výtvarná práce 15, 1967, č. 23, 5

1966
VACHTOVÁ, Ludmila: Na okraji. In: Výtvarné umění 16, 1966, č.6–7, 350
NOVÁK, Luděk: Tvůrčí skupina Umělecká beseda. In: Výtvarná práce 14, 1966, č. 6, 3
LAMAČ, Miroslav: Aktuální tendence. In: Výtvarná práce 14, 1966, č. 22, 3
CHADRABA, Rudolf / BALEKA, Jan: Co je aktuální (Aktuální tendence českého umění, Síň Mánesu, Praha). In: Kulturní tvorba 4, 1966, č. 40, 13
VACHTOVÁ, Ludmila: Vinopalová, Daniela. In: Výtvarná práce 14, 1966, č. 12, 4–5

1965
ŠETLÍK, Jiří: Socha 1964 v Liberci. In: Výtvarné umění 15, 1965, č. 2, 49–56

1964
KOL. AUTORŮ (red.): Socha 1964. In: Výtvarná práce 12, 1964, č. 14–15, 3

 

Média, internet:

Abart, viz. https://cs.isabart.org/person/1545, vyhledáno 13. 2. 2025

Výstava Daniely Vinopalové v Londýně, viz. https://london.czechcentres.cz/en/program/daniela-vinopalova-at-frieze-masters-spotlight , vyhledáno 13. 2. 2025

Daniela Vinopalová – Vodáková. Umělci bez mainstreamu, Artmix, Česká televize, (9 min.), 11. 1. 2016, viz. https://www.ceskatelevize.cz/porady/10123096165-artmix/216562229000001/cast/448814/

Benák, Jiří: STAŘÍ MISTŘI: Vinopalová v sochách řeší prostor i myšlenky křesťanství, 12. 5. 2016, viz. https://www.idnes.cz/kultura/vytvarne-umeni/stari-mistri-vytvarnice-socharka-daniela-vinopalova-vodakova.A160511_154933_vytvarne-umeni_jb

Sochy Daniely Vinopalové v GMU v Roudnici nad Labem. Český rozhlas Vltava, Mozaika, 2.6.2011, viz. https://vltava.rozhlas.cz/sochy-daniely-vinopalove-v-gmu-v-roudnici-nad-labem-5081865?print=1 (11 min.), vyhledáno 13. 2. 2025

Tisková zpráva k výstavě v Galerii moderního umění v Roudnici nad Labem, 28. 4. 2011, viz. http://old2.galerieroudnice.cz/daniela-vinopalova-jako-vetve-stromu-jako-potok.html

Samostatné výstavy

2011
Daniela Vinopalová: Jako větve stromu, jako potok, jako obloha, jako pták… Galerie moderního umění, Roudnice nad Labem

2009
Daniela Vinopalová Vodáková: Zevnitř a vně (plastiky a šperky z let 1960–2009). Muzeum v Bruntále, Bruntál

1996
Daniela Vinopalová-Vodáková: Hledání tvaru. České muzeum výtvarných umění, Praha

1966
Daniela Vinopalová: Plastiky. Galerie na Karlově náměstí, Praha

Skupinové výstavy

2022/2023
Posvátné umění v nesvaté době: České sakrální umění 1948–1989. Muzeum umění Olomouc – Muzeum moderního umění, Olomouc

2019
Vyvrcholení: Nejvyšší polohy českého výtvarného umění. Galerie Zdeněk Sklenář, Praha

2018
Odměk – Šedesátá léta ze sbírek Galerie Klatovy / Klenová. Zámek Klenová, Klenová

2017
Odměk – Šedesátá léta ze sbírek Galerie Klatovy / Klenová. Východoslovenská galéria, Košice
Facing the Future: Art in Europe 1945–1968. Pushkin State Museum of Fine Arts, Moscow

2016/2017
Kunst in Europa 1945–1968: Die Zukunft im Blick. Zentrum für Kunst und Medientechnologie, Karlsruhe

2016
Facing the Future: Art in Europe 1945–1968. BOZAR – Palais des Beaux-Art / Paleis voor Schone Kunsten / Centre for Fine Arts, Brussels

2015/2016
Daniela Vinopalová, Monika Immrová: Socha. Galerie Středočeského kraje (GASK), Kutná Hora

2015
Grey Gold. České a slovenské umělkyně 65+. Nitrianska galéria, Nitra

2014
Grey Gold. České a slovenské umělkyně 65+. Dům umění města Brna, Brno

2013/2014
Pokrevní vztahy. Galerie Středočeského kraje (GASK), Kutná Hora

2013
V umění volnost. Clam-Gallasův palác, Praha

2011
Umění v Klatovech. Vlastivědné muzeum dr. Hostaše, Klatovy
August Švagrovský a jeho sbírka. Galerie výtvarného umění, Hodonín

2010
Umělecká beseda: Pocta Bohuslavu Reynkovi. Galerie výtvarného umění, Havlíčkův Brod

2009
Věčná pojímavost. Kostel Zvěstování Panny Marie, Litoměřice
Socha a město / Liberec 1969. Výstava o výstavě. Oblastní galerie Liberec, Liberec

2008
Zrozeno do prostoru (Socha a plastika členů Umělecké besedy). Hrad Sovinec, Sovinec

2007/2008
Členská výstava Umělecké besedy. Děkanský chrám Nanebevzetí Panny Marie, Most

2007
Členská výstava Umělecké besedy. Galerie Novoměstská radnice, Praha
Umělecká beseda: Vědomí o člověku. Mánes, Praha
Umělecká beseda: Vědomí o člověku. Výstavní síň Masné krámy, Plzeň
Členská výstava Umělecké besedy. Orlická galerie v Rychnově nad Kněžnou, Rychnov nad Kněžnou

2003/2004
Umělecká beseda. Městská knihovna Praha, Praha

2000
Alfa 2000 omega. Oblastní galerie Vysočiny v Jihlavě, Jihlava
Alfa 2000 omega. Galerie Portheimka, Praha
Alfa 2000 omega. Galerie moderního umění, Roudnice nad Labem
Umělecká beseda 1999/2000. Mánes, Praha
Umění zrychleného času. Česká výtvarná scéna 1958–1968. Galerie výtvarného umění, Cheb

1999
Umění zrychleného času. Česká výtvarná scéna 1958–1968. České muzeum výtvarných umění, Praha

1993
Kov – šperk 1993. Středočeské muzeum v Roztokách u Prahy, Roztoky u Prahy
Kov – šperk 1993. Dům umění města Brna, Brno

1991
Znak a svědectví. Muzeum hlavního města Prahy, Praha

1990
Kov a šperk: Oborová výstava. Galerie Václava Špály, Praha
Trialog o přírodě. Středočeské muzeum v Roztokách u Prahy, Roztoky u Prahy

1985
Vyznání životu a míru: Přehlídka československého výtvarného umění k 40. výročí osvobození Československa Sovětskou armádou. Praha, Dom Kultúry, Bratislava

1984
Karel Pokorný a jeho škola. Letohrádek královny Anny (Belveder), Praha

1983
Český šperk 1963–1983. Středočeské muzeum v Roztokách u Prahy, Roztoky u Prahy

1978
Soudobý československý šperk. Muzeum skla a bižuterie v Jablonci nad Nisou, Jablonec nad Nisou

1971
Stříbrný šperk 1971, výstava výsledků II. symposium Jablonec nad Nisou. Jablonec nad Nisou

1969
Socha a město. Liberec

1968
Alternative attuali 3. Castello Spagnolo, L´Aquila

1967
5 sochařů. Galerie Václava Špály, Praha

1966
Aktuální tendence českého umění. Obrazy, sochy, grafika. Mánes, Praha
Jarní výstava 1966. Mánes, Praha
Tvůrčí skupina Umělecká beseda. Mánes, Praha

1964
Socha 1964. Liberec

1954
Výstava soutěžních prací na výzdobu muzea. Museum Klementa Gottwalda, Praha

Další realizace

Stálá / dlouhodobá expozice:

2023
1939–2021: Konec černobílé doby. Národní galerie, Veletržní palác, Praha

2017/2025
Stavy mysli / Za obrazem: Obměny a intervence. Galerie Středočeského kraje (GASK), Kutná Hora

2014/2017
Stavy mysli / Za obrazem. Galerie Středočeského kraje (GASK), Kutná Hora

Zastoupení ve sbírkách

Galerie Benedikta Rejta v Lounech, Louny

Galerie hlavního města Prahy, Praha

Galerie Klatovy / Klenová, Klenová

Galerie moderního umění v Roudnici nad Labem, Roudnice nad Labem

Galerie Středočeského kraje v Kutné Hoře (GASK), Kutná Hora

Moravská galerie v Brně, Brno

Muzeum skla a bižuterie v Jablonci nad Nisou, Jablonec nad Nisou

Národní galerie v Praze, Praha

Uměleckoprůmyslové muzeum, Praha

Soukromé sbírky

Dílo